Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Min mann er hypokonder

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Min mann er hypokonder

Hei, vet ikke om dette passer å skriver her, men føler jeg trenger å dele med noen.

Mannen min sier han har brystsmerter ofte, han har dratt til legen men har ikke fått noe ut av det, eller bare fått beskjed om at det ikke er farlig. Han har også problemer med sansene, han har ikke luktesans, har dårlig syn (men nekter å bruke briller eller linser) og har problemer med øreverk, tinnitus tror jeg. Jeg tror disse probelemene er reelle, men jeg synes han bekymrer seg overdrevet mye om helsen sin, jeg tror han er hypokonder. Han nevner ofte at han tror han har kreft, hver gang jeg nevner en sykdom så tror han at han har den sykdommen. Vi kan aldri se på helseprogram på tv, fordi han får angst og tror sikkert at han kommer til å dø av den sykdommen. I tillegg klager han ekstremt mye over håret sitt, han hadde så mye hår før sier han, men jeg ser ingen forskjell, og hver gang jeg sier at han har hår, blir han sint på meg.

Jeg vet ikke hvor mye mer jeg orker av denne klagingen, jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe han. Det hjelper ikke å si at det går bra, og det hjelper heller ikke å be han dra til legen. Jeg tror det beste ville vært for han å dra til psykolog, men da blir han nok sint på meg av å forslå det. Har noen av dere erfaring med dette? Hvordan kom dere igjennom det? Føl dere fri til å dele deres frustrasjoner, kanskje vi kan kommer igjennom det sammen.

Har absolutt ingen erfaring,men føler med deg. Det er nok en tur til legen han virkelig trenger,men det bør jo være til en lege som "kan hypokondri".
    http://forskning.no/helse/2008/02/hjelp-de-innbilt-syke

Masse lykke til

Comment

Ja, har lest den saken der selv. Han har veldig liten tilitt til sin nåværende lege, jeg har foreslått han å bytte lege. Når han ikke orker det en gang, sier jeg rett ut til han at da kan jeg ikke hjelpe han, og at jeg ikke orker å høre på problemene hans når han ikke orker å ta mitt råd om å bytte lege.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
      Auto-Saved
      x
      Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Fjern  
      x
      x
      Working...
      X