Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

~Endometriose tråden~

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• ~Endometriose tråden~

Har trolig endometriose! De fant en såkalt blodcyste på venstre side...
    Vet egentlig ikke hva som skjer videre nå... Sikker diagnose kan man først gi etter et kirurgisk inngrep. Det minst dramatiske er såkalt kikkhullskirurgi, laparoskopi. Da kan man også ta vevsprøve (biopsi), som kan undersøkes med mikroskop for sikker diagnose. Dette har da altså ikke jeg gjort ennå! Håper jeg ikke må gå alt for lenge uten å vite om det er det jeg har eller ikke!! Det kommer jeg ikke til å fikse!
    Og hva med å bli gravid?? Noen her??
    Last edited by Lilla87; 10-06-12, 17:26.

Sv: Endometriose! Noen andre??

Opprinnelig lagt inn av Snuskepusi Se innlegg
    Har trolig endometriose! De fant en såkalt blodcyste på venstre side...
    Vet egentlig ikke hva som skjer videre nå... Sikker diagnose kan man først gi etter et kirurgisk inngrep. Det minst dramatiske er såkalt kikkhullskirurgi, laparoskopi. Da kan man også ta vevsprøve (biopsi), som kan undersøkes med mikroskop for sikker diagnose. Dette har da altså ikke jeg gjort ennå! Håper jeg ikke må gå alt for lenge uten å vite om det er det jeg har eller ikke!! Det kommer jeg ikke til å fikse!
    Og hva med å bli gravid?? Noen her??

Hei!

Jeg fikk diagnosen endometriose etter lap i august 08, ble satt på hormonsprøyte for medisinsk å sette meg i overgangsalderen (3mnd-sprøyte) mest for smertebehandling, men mot alle odds ble jeg gravid til tross for at jeg fremdeles hadde lavere hormonprod. enn ellers

Det kan vrike mørkt da man får diagnosen og jeg er klar over at ikke alle er like heldig som meg, men det er fremdeles de som ER like heldig som meg!

Lykke til med sykdommen og håper den ikke vil ødelegge for deg!!!
    &

Comment

Takk for svar! De vet ikke 100% at jeg har den sykdommen ennå men... Hvis jeg har det, får vi nok hjelp videre Gir hvertfall aldri opp!!

Comment

Fler her som har endometriose?? Nå er det påvist at jeg har det etter lapraskopi i nov 09. Mild til moderat grad
        Last edited by Lilla87; 27-04-10, 22:40.

Comment

Eg fekk påvist endometriose etter lapraskopi i fabruar 08. Under ein månad etterpå testa eg positivt. Eg var då overført til avdeling for assistert befruktning og skulle starte opp med hormonbehandling månaden etter. Men det rakk eg aldri...

Storebror 04 og Lillebror 08

Comment

Så bra at det endte godt for deg!! Kan jeg spørre hvilken grad endometriose du fikk påvist?

Comment

Opprinnelig lagt inn av Snuskepusi Se innlegg
              Så bra at det endte godt for deg!! Kan jeg spørre hvilken grad endometriose du fikk påvist?
              Eg kan ikkje hugse at det blei sagt noko om grad, berre at dei ikkje hadde funne noko på eggstokkane, eggledarane eller ellers som skulle vere til fysisk hinder frå å bli gravid. Det var for det meste på baksida av livmora, så den var vokst saman med tarmen. Men endometriose har ofte samanheng med ufrivillig barnløshet, utan at dei kan gi nokon fysisk grunn for det. (Eg hadde vore prøvar i ca 2 1/2 år før eg fekk diagnosen)
              Masse lykke til til deg og! Det er i alle fall ikkje umulig å bli gravid sjølv med endometriose.

Comment

Ok.. Veit ikke helt hvor mitt satt henn men... Mye hjelp om man ikke klarer det på egenhånd hvertfall! Men får krysse fingrene på at vi klarer det!

Comment

Jeg har og endometriose.. OPererte ved kikkhullsoperasjon. Driver nå med prøverør å testet positivt på graviditetstest for bare noen dager siden

Comment

Opprinnelig lagt inn av Amilia Se innlegg
                    Jeg har og endometriose.. OPererte ved kikkhullsoperasjon. Driver nå med prøverør å testet positivt på graviditetstest for bare noen dager siden
                    Gratulerer masse!!!! Elsker å høre slikt! Da får jeg et håp! Ble du gravid på første forsøk? Kan jeg spørre om hvordan endometriose du hadde?

Comment

Hei igjen

Hei. Har vært prøvere i 4 år, utredet for 2år siden og deretter operasjon. Startet Icsi i mai i fjor som var negativt. Har deretter hatt 2 fryseforsøk som var negative. Satt inn to egg i februar, og testen lyste positivt

Comment

Sv: Hei igjen

Opprinnelig lagt inn av Amilia Se innlegg
                        Hei. Har vært prøvere i 4 år, utredet for 2år siden og deretter operasjon. Startet Icsi i mai i fjor som var negativt. Har deretter hatt 2 fryseforsøk som var negative. Satt inn to egg i februar, og testen lyste positivt
                        Ok. Godt å høre at folk lykkes, selvom man har endometriose og kanskje trenger litt hjelp! Nok en gang gratulerer!!

Comment

Jeg har mulig en endometriose.
                          Har sterke mens smerter.
                          Legene prøvet å sette inn en hormonspiral i des, men den ville ikke sitte.
                          Begynte da i stede for på ppiller: Jasminelle. Har siden januar gått uten mensen- de ville prøve om hormonene roet smerten. Jeg har hatt smerter i variert grad siden.
                          I forje uke begynte jeg plutselig å blø og fikk smerter i underlivet veldig intense,ble lagt inn på sykehuset( et annet en der jeg hører til fordi jeg var et annet sted den dagen.) Fikk da omtrent kjeft fordi jeg ikke hadde hatt en pause etter 3 mnd så kroppen fikk en kustig blødning,men på sykehuset jeg hører til så sa de inntil et år kunne jeg gå uten denne pausen.
                          De fant også ut at livmorhalsen er omtrent potte tett igjen. De viet ut seinest i des.. og nå er det pån igjen.. De mener mye av smertene kommer av at blodet ikke kommer ut..

Skal heldigvis til gynokologen igjen på mandag og krysser fingrene for en time til lapraskopi da.

Har noen av dere hørt noe om hvor lenge man kan gå på ppiller uten pause?

Noen som vet om vis de finner endometriose under en lapraskopi om de da fjerner det, og i så fall hvordan de fjerner den? Er dette en smertefull oprasjon?

Sa i uke 4+5 Sladrer med Snuskepusi

Comment

P piller og hormoner holder hvertfall endometriosen i sjakk. Men det er jo dumt å gå på om man vil bli gravid.. Så det er ikke lett. Aner ikke hvor lenge man kan gå på pilla uten pause jeg.. Spør gyneokologen når du skal dit? Jeg har hatt lapraskopi(man får full narkose) og da fant de mild til moderat endometriose. Det brente de bort. Har fortsatt en del smerter... Og man vet ikke når det kan komme tilbake, eller om det i det hele tatt vil gjøre det. Derfor er hormoner, uansett hvordan bra å gå på. (ikke prevensjon hvis man vil bli gravid da) Du kan lese om min historie fra lapraskopien hvis du vil, på side 9 i dagboken min

Comment

Eg hugsar ikkje lapraskopien som smertefull. Eg var under narkose under inngrepet, så det som var litt vondt var såret etterpå. Men det værste var at dei fyllte buken med luft (for å få bedre oversikt der inne) og at eg derfor hadde mykje luftsmerter dei første dagane etter inngrepet. Eg måtte ligge med masse puter, så eg halvveis satt i senga hugsar eg...

Hjå meg fjerna dei ikkje endometriosen dei fant. Dette fordi eg var i ein prøvefase, så eg ikkje kunne gå på hormonar etterpå. Og då ville trulig endometriosen komme tilbake veldig fort. Eg blei heldigvis gravid rett etterpå. Svangerskap og amming virkar positivt på endometriosen. No går eg på ceracette for å holde det i sjakk.
                              Eg har ikkje hørt noko om at ein må ha p-pillepausar.

Comment

Working...
                              X