Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

~PCOS skravletråd #1~

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• ~PCOS skravletråd #1~

En av plagene man kan ha med PCOS er økt hårvekst. Jeg har tenkt en del på dette etter at jeg fikk diagnosen for 2,5 år siden, og kommet fram til at jeg jammen ikke vet om jeg har økt hårvekst eller ikke! Jeg har jo ikke akkurat så veldig mye annet å sammenlikne med! Jeg hadde ikke ofret dette en tanke før diagnosen kom, men etterpå har jeg selvfølgelig tenkt mye på dette!

Hva er egentlig normal hårvekst og hva er mye? Hvor ofte må andre barbere leggene sine? Det vet jeg jo ikke noen ting om! Det er jo ikke akkurat slik at jeg spør alle rundt meg om det! Så hvordan skal jeg da egentlig vite om jeg har økt hårvekst?

Mye rart som surrer rundt i hodet mitt nå i denne varmen!
    Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Sv: PCOS og hårvekst

er det ikke uønsket hårvekst som er greia med PCOS??

jeg for min del skal be om rekvisisjon for å få dekket behandling i salong, men tro ikke at jeg ser ut som en orangutang må nappe noen hår her og der hver dag!

leggene annenhver dag m høvel og så vokser jeg bikinilinja og nedover låra en gang i måneden eller noe sånt!!

Håper på en liten baby til... veien er tydeligvis lang! snart to år igjen..

Comment

Uønsket hårvekst er vel en av de tre vanligste indikasjonene på PCOS sammen med overvekt og uregelmessig menstrasjon, men gradene av disse plagene varierer vel, vil jeg tro? Leste ei laaaang liste med problemer som kan komme av PCOS... Heldigvis har jeg ikke alle dem

Jeg tar også leggene omtrent annen hver dag.

Høres fristende ut å ta behandling i salong. Får man rekvisisjon hvis man ber om det? Dette vet jeg veldig lite om altså. Ble ikke informert om noe slikt av gyn'en min jeg.
      Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Comment

Ei venninne av meg med pco har en del på armene, i ansiktet go elelrs rundt omkring. hun har tatt MASSE elektrolyse bahandlinger. synes vel mest på henne på overleppa trur jeg.
        04 & 06

Comment

Hårvekst er jo ikke "hele greia" med PCOS, men ett av "symptomene"/plagene, som Tingeling sier.

Jeg må barbere leggene mine og under armene hver dag.
          Når jeg var ung ble jeg mobbet for at jeg hadde "bart", men det ble aldri undersøkt hvorfor jeg hadde hårvekst der. Heldigvis har jeg hvite hår, føler med de som har svarte!

Andre ting med PCOS er jo insulinresistens, overvekt, manglende/sjelsen mens og eggløsning, cyster, lettere for å abortere, kviser, unormal tretthet...
          Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

Opprinnelig lagt inn av [email protected]
            Hårvekst er jo ikke "hele greia" med PCOS, men ett av "symptomene"/plagene, som Tingeling sier.

Jeg må barbere leggene mine og under armene hver dag.
            Når jeg var ung ble jeg mobbet for at jeg hadde "bart", men det ble aldri undersøkt hvorfor jeg hadde hårvekst der. Heldigvis har jeg hvite hår, føler med de som har svarte!

Andre ting med PCOS er jo insulinresistens, overvekt, manglende/sjelsen mens og eggløsning, cyster, lettere for å abortere, kviser, unormal tretthet...
            Det jeg mente med greia med hårvekst var at en ikke trenger å ha økt hårvekst, slik Tingeling skreiv. Mente bare at det er heller uønsket hårvekst. Altså hår på steder man helst ikke vil ha det. Haka, brystkassa/bryst, rygg, armer, lår, ansiktet generelt, overleppa..

Er også fullstendig klar over at det er kun EN av symptomene, siden jeg har og har hatt mange av symptomene. En del av de forsvant da jeg klarte å slanke meg!

Comment

Opprinnelig lagt inn av Tingeling
              Får man rekvisisjon hvis man ber om det? Dette vet jeg veldig lite om altså. Ble ikke informert om noe slikt av gyn'en min jeg.
              Har ikke blitt informert om det av gyn jeg heller, men hun jeg går til hudpleie hos sa at om man er heldig så kan man få det av trygdekassa!
              Dersom man er sterkt plaga av kviser, så kan man få hjelp til å bekjempe det og at trygdekassa betaler.

Jeg skal snakke med legen min om det. Jobber jo som lærer og må være 100% sikker på at elevene ikke kan se noen hårstrå som ikke burde være der. Har så noia for det. Er et veldig ømt punkt for meg, og dermed kan jeg vel si at det gjør at jeg får "foringet livskvalitet" som er kravet for ytelser fra trygden.

Ja, Elektrolysebehandlinger er dyrt, og det er derfor jeg vil søke om støtte. Får jeg det ikke, så betaler jeg selv, men er jo verdt å prøve!

Comment

Det min lege sier jeg kunne fått er hårvekst der menn har det. Skjegg/bart, brystkasse innside lår o.l

Det jeg sliter mest med er røyting fra hodet
                jente f. 2009 jente f.2011

Comment

Opprinnelig lagt inn av Gotausa
                  Har ikke blitt informert om det av gyn jeg heller, men hun jeg går til hudpleie hos sa at om man er heldig så kan man få det av trygdekassa!
                  Dersom man er sterkt plaga av kviser, så kan man få hjelp til å bekjempe det og at trygdekassa betaler.

Jeg skal snakke med legen min om det. Jobber jo som lærer og må være 100% sikker på at elevene ikke kan se noen hårstrå som ikke burde være der. Har så noia for det. Er et veldig ømt punkt for meg, og dermed kan jeg vel si at det gjør at jeg får "foringet livskvalitet" som er kravet for ytelser fra trygden.

Ja, Elektrolysebehandlinger er dyrt, og det er derfor jeg vil søke om støtte. Får jeg det ikke, så betaler jeg selv, men er jo verdt å prøve!
                  Absolutt verdt å prøve ja!!! _tom_

Comment

Ble visst ikke flere innlegg på meg her, for nå startet tordenværet...

God natt!

Comment

Opprinnelig lagt inn av gojenta
                      Det min lege sier jeg kunne fått er hårvekst der menn har det. Skjegg/bart, brystkasse innside lår o.l

Det jeg sliter mest med er røyting fra hodet
                      Har røyting noe med PCOS å gjøre??
                      Jeg mister sinnsyke mengder hår, har aldri funnet ut hvorfor, trodde kanskje det var av vitaminmangel?

Comment

Opprinnelig lagt inn av [email protected]
                        Har røyting noe med PCOS å gjøre??
                        Jeg mister sinnsyke mengder hår, har aldri funnet ut hvorfor, trodde kanskje det var av vitaminmangel?
                        Utfra det som står i artikkelen "Spis deg gravid" er hårtap blant "andre typiske problemer".

Comment

Er så glad for at jeg startet denne tråden Tusen takk for at dere svarer meg. Godt å høre fra andre som har PCOS, da føler jeg meg ikke så alene!

Forandret tittelen litt jeg, slik at vi kan snakke om alle problemene vi evnt opplever i forbindelse med PCOS _tom_

Comment

Opprinnelig lagt inn av Tingeling
                            Utfra det som står i artikkelen "Spis deg gravid" er hårtap blant "andre typiske problemer".
                            Ah, da så.. Tror jeg har de aller fleste symptomene
                            Mange ihvertfall..

Comment

I følge min lege så er røyting et typisk problem ja... Dessverre... Hadde kjukt fint hår før. Det er tynnere nå, men heldigvis ikke noen måne eller viker
                              jente f. 2009 jente f.2011

Comment

Working...
                              X