Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

~PCOS skravletråd #1~

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: ~PCOS skravletråd #1~

Andre PCOS'ere der ute som sliter med kviser, mer enn normalt i perioder??
    De siste ukene har panna mi sett ut som ei slagmark pga kviseutbrudd :O :P

Comment

Jepp, ryggen min ser nå ut som et minefelt

Comment

• Re: ~PCOS skravletråd #1~

Er helt ny her.. Har pcos å har ikke fått noe hjelp igrunnen... Så lurer jeg på hvordan gikk dere frem til legen med å få hjelp til å bli gravid? Vi har prøvd i et år uten medisiner å kjenner jeg vill virkelig ta tak i problemet men er helt fjern om pcos hva har hjulpet dere med ufrivillig barnløshet,kviser,hårvekst,deperasjon og overvekt? Setter utrolig pris på all hjelp - vil så gjerne ha en spire snart!!

Comment

Det er mange ting som kan hjelpe pco'ere Det første du må gjøre er å søke hjelp. Ettersom dere har prøvd i ett år, kan du kontakte fastlegen din. Så vil han kunne henvise deg til gynekolog som kan dette godt.
          Det første som ofte skjer er at du får en UL av eggstokker o.l og så vil gynekologen høre bakgrunnshistorien din, ang. syklusen o.l. Ut fra dette vil de ofte kunne finne en behandlingsform. Pergotime eller metformin er vanlig medisiner som skrives ut som kan hjelpe på syklus og eggløsning, som ofte er det pco'er sliter med.
          Masse lykke til
          2004 2010 2015

Comment

Noen som har erfaring med primolut? Jeg fikk det + pergo sist jeg var prøver pga pcos. Ble gravid på første forsøk med disse. Nå har jeg blitt prøver igjen, og kroppen har oppført seg supert og gitt el hver Mnd siden prevensjonsslutt. Den Mnd vi bestemmer oss for å begynne prøving kommer ingen el. Jeg ble rastløs siden jeg tidligere har hatt sykluser opp mot 70d når jeg ikke har hatt el. Har primolut og pergo liggende fra forrige prøving. Tok primolut nå får å sette i gang mens og ny syklus, men tenkte egentlig ikke ta pergo før neste runde. Det jeg lurer på er om kroppen skjønner av seg selv etter primolutblødningen at den et på dag 1 igjen, og om det er mulighet for at el kan komme av seg selv uten pergo...noen som vet?

Comment

http://smaamirakler.blogg.no/

Comment

• Re: Sv: ~PCOS skravletråd #1~

Hei litt ny her sjøl om eg ikkje er ny på mammanett.. Fikk brev i posten i går at eg mest sannsynlig har pco.. tok hormonprøva forrige veke pga uteblitt mens..
                Har lenge slitt med overvekt og hårvekst på låra og i ansikte..
                Har to unga da (veldig glad fordet) men har hatt et ønske om fleire og har ikkje skjønt før no koffor det har latt vente på seg. skal og seiast at pga manglande jobb og har trakka mykje heime har eg lagt på meg en del siste åra..

Har mange spm om dette men det eg lure mest på ka skjer videre no da? Skal få legetime og sto i breve at eg bør få time hos gynekolog til utreding osv ..
                LItt stressa og litt lei.. Har i tillegg til dette lavt stoffsifte..
                Lure og litt på det her med graviditet.. Dei to som eg har blei eg kjapt gravide med men no så har det ikkje skjedd noke (slutta på p pille i mars/april i fjor).

Comment

Hei, lenge si eg fekk diagnosen så eg huske egentlig ikkje hendingsforløpet. Men ville berre sei at da som har fungert godt for meg e å legga om kostholdet, og akupunktur. PCOS e ikkje så skummelt spør du meg, ein må berre prøva å leva så pcos vennlig som mulig, så går da fint. Kostholdsmessig så har da innebært LCHF for min del. Ette ein mnd hadde eg plutselig ein syklus. (før detta hadde eg mens maks 3 gonga i året, No har eg syklus på 42 daga!) Ette 3mnd med akupunktur blei eg gravid og! (mirakel!) Eg mista, men da e ein anna historie.
                  Håpe noko av da eg har skrevet e til hjelp for deg.

Comment

• Re: ~PCOS skravletråd #1~

Fikk diagnosen i 2013 og beskjed om at jeg burde gå ned til hvertfall 80kg. Sliter med overvekt og hårvekst på kropp og ansikt.
                    Jeg la om kosthold og gikk gradvis ned i vekt og ble etterhvert gravid.
                    I følge EL hjemmetester hadde jeg ikke EL i 4/5 mndr. hvor jeg testet.. Vet ikke om dette stemmer.
                    Jeg følges opp ekstra på St.Olavs i PregMet forskningsgruppen, jeg føler dette er betryggende.

Comment

Hei hå. Lite som skjer her for tiden. Ville bare hoppe inn og si hei. Jeg fikk diagnosen i november i fjor, da jeg ikke fikk mensen etter jeg sluttet på p-pille i juni i fjor. Nå har jeg gått på Metformin siden april og hatt ganske jevn syklus, eller fått positiv graviditetstest hver gang, men begynt å blø før uke 5. Gynekologen mener jeg ikke har hatt eggløsning, noe jeg finner meget rart, da jeg har hatt positive graviditetstester... Har prøvd en enkel Pergokur uten hell...Er nå 11 dpo og skal prøve dobbel Pergo ved neste mens.
                      Håper håper håper på en liten i 2018

Comment

• Tenkte bare å tipse om dersom du ønsker utreding for PCOS (Polycystisk ovariesyndrom) finnes det mange som tilbyr dette i Norge. Her er en fin artikkel på PCOS: https://www.helsesmart.no/emne/pcos

Comment

• Hei! Lite aktivitet her nå ser jeg. Har nettopp fått diagnostisert PCOS. Skal få hormonstimulering, men venter på at mannen skal levere prøve til analyse i løpet av de nærmeste dagene. Er det andre som er i oppstartsfasen? Hadde vært fint å kunne dele erfaringer og tanker i denne prosessen

Comment

• Opprinnelig lagt inn av Salatblad Se innlegg
                            Hei! Lite aktivitet her nå ser jeg. Har nettopp fått diagnostisert PCOS. Skal få hormonstimulering, men venter på at mannen skal levere prøve til analyse i løpet av de nærmeste dagene. Er det andre som er i oppstartsfasen? Hadde vært fint å kunne dele erfaringer og tanker i denne prosessen
                            Det er lite aktivitet her, stakk bare innom for å se. Jeg er 25 uker gravid etter dobbel Pergotime. Begynte på Metformin i mars i fjor og i september satt det Hvordan går det nå? Det er grupper på facebook som du kan følge. PCOS søstre; gravide+ mammaer og prøvere.
                            Håper håper håper på en liten i 2018

Comment

Working...
                            X