Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

~Spørsmålstråd for ufb'ere~

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Re: ~Spørsmålstråd for ufb'ere~

Har man råd så kan man absolutt dra til Danmark eller ta det privat, men det hadde ikke vi råd til...

Comment

Vi hadde et insemineringsforsøk i DK mens vi ventet. Det var ikke så dyrt.. Men det fungerte jo heller ikke

Comment

• Sv: ~Spørsmålstråd for ufb'ere~

Har liksom tenkt at man tar tre forsøk i Norge, og hvis det ikke funker så blir det Danmark. Koste hva det vil... Har vi enda ikke barn etter tre forsøk så er jeg sikkert temmelig desperat ;-) De er flinke der da. Har ei kusine som hadde tre mislykkede forsøk i Norge, og endte med to flotte prøverørsjenter etter en tur til Aarhus. Husker det var mye spekulasjoner i om mannen var biologisk far, men tror ikke noen er i tvil om det nå når de har blitt snart 12 år og like til pappaen sin De prater ikke om den tida med noen. Tror verden har blitt mer åpen om UFB på de 10 årene
        1.IVF/ICSI - uttak 03.11.15 - innsett 05.11.15 - mislykket forsøk som endte i TR før testdag
        Ble spontant gravid i første syklus etter IVF - termin august 2016 *glede*

Les gjerne bloggen min: http://babyinmymind.blogspot.no/

Comment

• Re: Sv: ~Spørsmålstråd for ufb'ere~

Opprinnelig lagt inn av Mizzim Se innlegg
          "Metoden kan ikke tas i bruk i Norge fordi det er forbudt å forske på befruktede egg."

3.3.4 Assistert klekking (Assisted hatching)

Denne metoden utføres ved å lage en liten rift i eggeskallet (Zona Pellucida). Det er grunn til å tro at eggene hos enkelte pasienter har et eggeskall som er for tykt eller for stivt. Normalt skal det befruktede egget kunne trenge seg ut av eggeskallet 5-7 dager etter befruktning (klekking). Hvis eggeskallet er for tykt eller for stivt, kan det føre til at det befruktede egget blir fanget innenfor eggeskallet og vil dø. Assistert klekking utføres enten ved kjemisk etsing eller ved laserbrenning. Metoden kan ikke tas i bruk i Norge fordi det er forbudt å forske på befruktede egg.

https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-14-2001-2002-/id195453/?q=ASSISTED+HATCHING&docId=STM200120020014000DDDEP IS&ch=3

Comment

hei igjen skal på`n igjen med prøvrørsforsøk nr 3 via st.olavs etter sommeren. dette er det siste vi får dekt så denne gangen vil vi prøve på på akupunktur. det heter noe annet men husker ikke. vet bare bare at di stikker nålene i foten jeg lurer på om det er noen som har prøvd dette? det skal visst ha funket bra for andre som har hatt vansker for å bli gravide.

Comment

Jeg skal ta blodprøver på syklusdag 3 og lurer på hva som regnes som 1. syklusdag? Jeg har nemlig kun skikkelige blødninger ca. annenhver gang, de andre gangene spotter jeg i 7-14 dager.. Følte ikke jeg fikk noe skikkelig svar av legen, bare at jeg skal komme å ta blodprøve på dag 3. Må jeg da vente til jeg får skikkelig blødning eller kan jeg gå å ta blodprøvene neste gang jeg begynner å spotte?
              2011

Comment

Hei! Vi har søknad inne hos Rikshospitalet, og i brevet som bekrefter mottatt søknad står det at man skal gi beskjed om noe endrer seg i helsetilstanden. Vi har etter dette hatt en SA til, er det noe jeg bør si i fra om? Vet ikke om det tolkes som en endring i helsetilstanden akkurat.. Hva ville dere gjort?
                SA uke 9 (2013) | SA uke 5 (2015)
                Håper det blir vår tur i 2016

Comment

• Sv: Re: ~Spørsmålstråd for ufb'ere~

Opprinnelig lagt inn av silverlining Se innlegg
                  Hei! Vi har søknad inne hos Rikshospitalet, og i brevet som bekrefter mottatt søknad står det at man skal gi beskjed om noe endrer seg i helsetilstanden. Vi har etter dette hatt en SA til, er det noe jeg bør si i fra om? Vet ikke om det tolkes som en endring i helsetilstanden akkurat.. Hva ville dere gjort?
                  Hei Jeg tror jeg bare ville ventet med å si det til en evt samtale. Det klasifiserer nok ikke til endring i helsetilstanden, men det kan jo godt hende de syns det er relevant. Jeg har akkurat vært igjennom et forsøk selv, og jeg oppfattet de som at "urelevant" info var de ikke så nøye med, altså, info som ikke påvirker behandlingen. Lykke til

Comment

• Re: Sv: Re: ~Spørsmålstråd for ufb'ere~

Opprinnelig lagt inn av frøken_uglemor Se innlegg
                    Hei Jeg tror jeg bare ville ventet med å si det til en evt samtale. Det klasifiserer nok ikke til endring i helsetilstanden, men det kan jo godt hende de syns det er relevant. Jeg har akkurat vært igjennom et forsøk selv, og jeg oppfattet de som at "urelevant" info var de ikke så nøye med, altså, info som ikke påvirker behandlingen. Lykke til
                    Tror nok jeg ventet ja. Tenkte litt gjennom det, og følte vel egentlig at det var litt rart å ringe inn om det Men fint å få noen andres syn på saken, så takk for svar

Gratulerer med spiren! Var det første forsøk? Hvor hører du til?
                    SA uke 9 (2013) | SA uke 5 (2015)
                    Håper det blir vår tur i 2016

Comment

• Sv: Re: Sv: Re: ~Spørsmålstråd for ufb'ere~

Opprinnelig lagt inn av silverlining Se innlegg
                      Tror nok jeg ventet ja. Tenkte litt gjennom det, og følte vel egentlig at det var litt rart å ringe inn om det Men fint å få noen andres syn på saken, så takk for svar

Gratulerer med spiren! Var det første forsøk? Hvor hører du til?
                      Tusen takk Jepp, satt på første, kjempe heldige! Tidlig enda, men satser på at det går bra! St.olavs

Comment

Gratulerer med vellykket forsøk frk_uglemor Synes man hører så mange som det ikke klaffer på første, andre, tredje... Godt å høre at det går greit for noen også, så kan en holde håpet litt oppe i ventetiden framover.
                        1.IVF/ICSI - uttak 03.11.15 - innsett 05.11.15 - mislykket forsøk som endte i TR før testdag
                        Ble spontant gravid i første syklus etter IVF - termin august 2016 *glede*

Les gjerne bloggen min: http://babyinmymind.blogspot.no/

Comment

Hei. Er det noen her som hører til Riksen i Oslo? Jeg lurer på hvor lenge dere måtte vente før dere kom inn til ivf? Jeg er nettopp ferdig med første enkle Pergo kur, men står ikke på noen venteliste for ivf. Hvis Pergo ikke funker etter 3 runder (med pausene i mellom) så må vi ha ivf. Kan man stå på venteliste for dette mens man tar Pergo? Er snart 37 år, så tiden begynner å renne ut her....
                          noen som vet?

Comment

• Sv: Re: ~Spørsmålstråd for ufb'ere~

Opprinnelig lagt inn av catie90 Se innlegg
                            Jeg skal ta blodprøver på syklusdag 3 og lurer på hva som regnes som 1. syklusdag? Jeg har nemlig kun skikkelige blødninger ca. annenhver gang, de andre gangene spotter jeg i 7-14 dager.. Følte ikke jeg fikk noe skikkelig svar av legen, bare at jeg skal komme å ta blodprøve på dag 3. Må jeg da vente til jeg får skikkelig blødning eller kan jeg gå å ta blodprøvene neste gang jeg begynner å spotte?
                            Første syklusdag er første dag med blødning og ikke kun spotting.
                            ?

Comment

Opprinnelig lagt inn av Busy Bee Se innlegg
                              Hei. Er det noen her som hører til Riksen i Oslo? Jeg lurer på hvor lenge dere måtte vente før dere kom inn til ivf? Jeg er nettopp ferdig med første enkle Pergo kur, men står ikke på noen venteliste for ivf. Hvis Pergo ikke funker etter 3 runder (med pausene i mellom) så må vi ha ivf. Kan man stå på venteliste for dette mens man tar Pergo? Er snart 37 år, så tiden begynner å renne ut her....
                              noen som vet?
                              Hei!
                              Hvem er det som har gitt deg pergotime? Gynekolog?
                              For oss tok det ca. 4 mnd fra henvisningen ble sendt til vi ble kalt inn til første samtale på Riksen. Så kunne vi egentlig fått forsøk ganske raskt etter det, men av diverse årsaker hadde ikke vi vårt første forsøk før nesten ett år etter henvisningen ble sendt. Men det var etter eget ønske/med gode grunner at vi ventet litt.

Hvis ikke henvisning er sendt til Riksen ennå, vil jeg anbefale at det blir gjort så snart som mulig. Det er ikke noe problem å prøve flere runder med pergo mens dere venter
                              Gravid!! Termin januar 2017. eller ?? Evt. , eller ...

Comment

Takk for svar .
                                Ja, har vært for utredning hos spesialist hvor jeg fikk påvist pcos. Har veldig sjeldne el, så derfor fikk jeg Pergotime. Det ble da sagt at hvis det ikke funker så må vi få ivf, men ingenting ble sagt om at vi skulle få stå på venteliste for dette i mellomtiden. Bare tenker at Pergo-greiene kan jo ta opp til 6 mnd...og hvis vi da må vente flere mnd før vi i det hele tatt kommer inn til samtaler på Riksen så begynner jo tiden å renne bort..... Da tenker jeg at jeg tar kontakt med gynekologen hvis ikke spira sitter denne runden.

Leste forresten dagboka di Kisse83. Dere har jammen vært igjennom endel. Håper det ordner seg for dere veldig snart!!! Lykke til

Comment

Working...
                                X