Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Gravid med dyp avanssert endometriose!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Gravid med dyp avanssert endometriose!

Dette er vår historie. Slik vi har opplevd det.

Det hele startet i sommeren 2008. Jeg møtte drømmemannen Han var 4 år eldre enn meg og bodde bare et lite stykke unna.

Det var som om jeg hadde kjent han hele livet. Vi ble rask kjærester. Og begge ville slå seg til ro og vi begynte fort å snakke om at vi ville ha barn. Hvorfor vente tenkte vi.
    Jeg kastet p-pillene i oktober 2008. Den 6. oktober. En mandag. Det står det hvertfall i dagboken min. Vi var begge spente. Og ikke minst nervøse. Var det riktig å begynne å prøve så tidlig? Vi hadde ikke kjent hverandre så lenge. Hva ville folk si? Samme det tenkte vi. Det er vårt liv. Vi flyttet etterhvert sammen.

Jeg meldte meg inn i mange prøve forumer på nettet og fikk mange tips og råd. Jeg gikk til innkjøp av eggløsningstester og graviditetstester samt vitaminer av alle slag. Nå kunne jeg bare bli gravid! Eller?

Månedene gikk. Ingenting skjedde. Det eneste som skjedde var at jeg fikk mer og mer vondt. Jeg husker spesielt en dag da jeg satt i bilen på vei et eller annet sted at det virket som om bilbelte satt alt for stramt over magen min. Jeg sjekket, det gjorde ikke det.

Hadde lest på nettet at man ikke ble utredet før man hadde prøvd å bli gravide i et år. Men jeg var jo så klar at det ville ikke jeg vente på. I tillegg hadde jeg jo enorme smerter. Ved menstruasjon og ved eggløsning var det verst. Jeg ble kvalm av smertene.
    Til tider var jeg helt utslitt. Jobben var plutselig blitt mer krevende å finne energi til.
    Jeg ville til legen. Vi ble jo ikke gravide heller!

Til slutt fikk jeg time hos fastlegen. Det var jo ikke noe akutt så vi måtte vente noen uker.

Første gang dro jeg alene. Jeg fortalte at vi da hadde prøvd i ca åtte måneder å bli gravide og at jeg hadde mye smerter. Jeg ble fort avfeid med at vi enda var unge og at vi hadde god tid på oss til å bli gravide. Hun kunne ta en gynekologisk undersøkelse, men utover det var det lite å gjøre mente hun. Dessuten var jeg så tynn. ”Kunne det være grunnen tilat jeg ikke ble gravid?” siktet legen til. I ettertid har jeg lest i journalen min at de lurte på om undervekt var årsaken til uteblitt graviditet hos meg. Smertene ble ikke nevnt stort.
    Hun tok prøver ved den gynekologiske undersøkelsen, men fant ikke noe unormalt.
    Jeg fikk bare prøve å bli gravid litt til. Også heller komme tilbake igjen.

En dag i påsketider så M en reklame på tv om endometriose. Han leste nøye om alle symptomene.Og spurte meg om det kanskje kunne være noe jeg hadde. Jeg hadde jo de fleste av symptomene!

Jeg kastet meg over internett og leste om endometriose. Ble egentlig litt redd. Men samtidig var det en lettelse å finne ut at det kunne være en lidelse som gjorde at jeg ikke ble gravid og at jeg slet med sterke smerter.

Vi ble fortsatt ikke gravide og bestilte ny time til legen. Denne gangen kom vi til en annen lege enn min fastlege. Hun mente sambo kunne ta en sædprøve på kontoret der og at de i hvert fall kunne se om de svømte og om de var levedyktige. Vi kunne bare komme innom med den og spørre etter henne så skulle hun sjekke det. Smertene mine ble fortsatt ikke snakket om.
    Vi gjorde som hun sa. M syntes ikke det var så moro å skulle levere en slik prøve der. Men hva gjør man ikke? Jeg gikk i skranken og sa lavt hva vi kom for. En skranke som er slik at alle kan høre hvorfor man er der. Hun skjønte ikke hva vi skulle. Og etter lang tid på venterommet kom vi inn til laboratoriet. Nei, de tok ikke en slik prøve der! Og legen vi hadde vært hos var ikke der den dagen. Typisk. Og ikke minst flaut! Så da ble det ikke tatt noen sædprøve.

Etter en stund og etter mer fravær fra jobb dro jeg igjen til legen. Fastlegen denne gangen. Hun nevnte aldri endometriose. Men sendte meg nå til en gynekolog som kunne ta innvendig ultralyd og undersøke meg mer.
    Jeg fikk til slutt time, etter ventetid på ca 3 måneder.
    Jeg kom inn til ei dame litt oppi åra som ga klart utrykk for at jeg var for ung til å få barn. Jeg var 22 år gammel den gangen.
    Hun skjønte ikke hvorfor jeg stresset sånn med det
    Jeg la meg oppi den grusomme stolen med begge beina i bøylene og hun undersøkte meg. Hun var helt stille. Sa ingenting.
    Jeg kledde på meg og satt meg tilbake på kontoret hennes og hun sa fortsatt ingenting! Da ble jeg redd! Til slutt måtte jeg spørre om det var noe hun fant. Ja.. en liten cyste ved venstre eggstokk. Mer sa hun ikke.
    Jeg hadde jo lest om endometriose nå og lurte på om det kunne være en slik cyste. Hun kalte det en blodcyste.
    Jeg ringte fra jobb en dag og fikk snakket med henne. Da sa hun til slutt at det kunne være endometriose. Jeg gråt og dro hjem fra jobb tidligere den dagen.
    Det tok lang tid fra jeg var der til hun sa at det kanskje kunne være endometriose. En periode med mange bekymringer og vonde tanker.
    Hun mente også det ikke var nødvendig med operasjon. Det var for drastisk. Også var jeg jo så ung..!

Jeg dro tilbake til fastlegen. Nå dro vi begge to. Vi ble henvist til Rikshospitalet. Heldigvis! Ventetiden var noen måneder der også. Men nå var vi blitt vant med å vente.
    På Rikshospitalet tok de alle slags prøver og spurte om alle slags spørsmål. Noen ganske private. Men vi svarte.
    Så måtte vi vente på prøvesvarene og ny time.
    Ingenting galt ble funnet. Men pga mine smerter og symptomer ville de ta en laparaskopi på meg. Det ble gjort 26. november 2009.

M og mamma var med meg hele dagen.Jeg hadde aldri fått narkose før. Aldri brukket noe eller vært på sykehus før. Nå viste det seg at jeg skulle bli godt kjent med Rikshospitalet.

De fant endometriose hos meg. Mest på bukhinnen. Eggstokken var noe sammenvokst med bekkenveggen. De brente bort det de fant av endovev, men i ettertid har ikke det hjulpet på smertene.
    Legen som opererte meg forklarte at jeg hadde åpne eggledere, men at jeg hadde noe som de kalte for endometriose. Mer sa hun ikke. Tenk om jeg ikke hadde lest om det påforhånd!

Vi ble henvist til IVF avdelingen på Rikshospitalet siden vi hadde et ønske om barn. Nå hadde jeg jo fått en diagnose også.
    Det ble bestemt at vi skulle ha inseminering. Det vil si at man blir litt stimulert med hormoner og at de tar sædcellene helt fram til livmoren ved hjelp av et rør. Dette var vi igjennom tre ganger. Både med og uten hormoner. Jeg ble fortsatt ikke gravid.

Deretter var det neste steget prøverørsbehandling. Det var en reise vi aldri trudde vi måtte ta.
    Jeg som alltid har hatt lyst på barn. Jeg som lekte med dukker til jeg var 13 år gammel. Jeg som var den i vennegjengen som alle trudde ville få barn først.

Jeg taklet heldigvis hormonene ved prøverør greit. Jeg satte på alarm på mobilen fire ganger om dagen. Da skulle jeg ta en nedreguleringsspray i nesa. Ikke bare bare hvis man er i butikken eller et annet sted akkurat da. Sprøytene med hormoner måtte jeg selv sette i magen. Ikke så behagelig med en øm mage det heller.
    Første runde fikk vi ut kun 4 egg. Uttaket var grusomt. Jeg hadde smerter før jeg kom dit. Det ble ikke bedre av at de skulle oppi der. M satt ved siden av meg hele tiden og holdt hånden min. Jeg gråt. Men det gikk greit. Det var jo verdt det.
    Kun 1 av de 4 eggene ble befruktet. Jeg fikk satt det inn to dager etterpå. Også var det å vente. I to lange uker. Men svaret var som fryktet. Det lille egget hadde ikke festet seg og jeg fikk en blødning.

Etter et opphold gikk vi gang med en ny runde. Denne gangen fikk vi ut 8 egg! Og det bare fra en side, forden andre siden hadde allerede sluppet egg av en eller annen grunn.
    Nå ble hele 5 egg befruktet. Men to var optimale. De ville ikke fryse ned kun et. Så jeg fikk inn to. Dette måtte da gå bra? Et av dem måtte vel feste seg!? Men den gang ei…

Nå var jeg så sliten og lei av alle turene til sykehuset at vi bestemte oss for å ha en lang pause. Vi skulle planlegge et bryllup.
    Jeg spurte de på riksen om jeg skulle gå på noen hormoner i mellomtiden. Vi skulle jo ha en prøve pause uansett. Men det mente hun ikke var nødvendig. Jeg måtte bare ta smertestillende hvis det ble for ille. Og ille ble det!

For hver måned uten hormoner ble det verre. Jeg var mye hjemme fra jobb. Ofte vondt i korsryggen og helt ned i beina. Smertestillende hjalp lite og ofte lå jeg på badegulvet i fosterstilling. Det er ikke alle smertestillende jeg kunne ta heller. Ikke når vi vil ha barn. Vennene mine og familien min hadde jeg ikke energi til. Hvis jeg en dag var smertefri ville jeg heller hente meg inn igjen hjemme på sofan.

Jeg byttet til slutt fastlege. Og han viser mye mer forståelse for meg og hvordan jeg har det. Han hadde til og med hørt om endometriose!
    Han ga meg sterke smertestillende. Noe jeg aldri fikk fra den forrige fastlegen.
    Jeg måtte til slutt innse at en 100 % jobb i barnehage ble for tungt for meg. Det var en lang prosess. Jegville ikke føle meg mislykket.
    Jeg hadde prøvd alt fra 20 til 80 % arbeid, men jeg vet aldri hvordan min dag er før jeg våkner om morgenen så det er vanskelig.

Nå er jeg under NAV. Får arbeidsavklaringspenger (AAP) og holder på med å omskolere meg. Går på kontor og sekretær kurs. Er egentlig utdannet hjelpepleier, men det er også for tungt for meg. Håper på en jobb hvor jeg kan sitte med varmeputa på magen og samtidig jobbe. En 100 % - stilling ser jeg ikke for meg. Ikke nå.

Er så glad jeg har M. Det var han som tørket alle tårene mine. Han som bærte meg i skogen fordi jeg ikke klarte å gå mer. Det er han som holder hånda mi. Det er han som kjører meg på legevakta når smertene ble for ille. Jeg er så heldig som har fått gifte meg med han!
    Og ikke minst er jeg heldig for at det til tross ble funnet en diagnose tidlig. Men jeg savner mer kunnskap hos fastlegene.

I slutten av 2011 fikk jeg innkalling til Ullevål. Da skulle en spesialist oprerere med igjen for endometriose, før vi tok fatt på siste ivf forsøket.
    Denne gangen fant de mye. Mye mer enn sist. Endometrioseknuter, sammenvoksninger og masse endometriose på blære, bukhinne og eggleder. Jeg fikk diagnosen dyp avanssert endometriose. Ikke rart jeg hadde hatt vondt!
    Legen som opererte meg var ikke sikker på om de tok vekk alt ved sist oprasjon..

17 dager etter oprasjonen startet jeg med suprecurspray igjen for siste offentlige ivf forsøket. (hormoner) Jeg skulle bruke det lenger denne gangen. Det er gunstig for de med endometriose.
    I tillegg fikk jeg akupunktur og prøvde ut det meste av kjerringråd (igjen). Samt at jeg fikk andre hormonsprøyter.

Denne gangen fikk vi ut 11 egg. Det meste vi hadde fått noen gang! Nå skulle de bare bruke icsi. 8 var modne for icsi og 5 ble befruktet. 2 egg ble satt inn og vi fikk 1 på frys. 4 delte perfekte egg. Så var det bare å vente.

Dagen før test var jeg sikker på at mensen skulle komme. Jeg gråt og var fortvilet.
    Den 28 ferbuar tok jeg en test før mannen dro på jobb. En billigstrimmel. Tisset på den og la den fra meg. Tok den opp etter jeg var ferdig på badet, og da var det to streker der!!
    Hent den digitale, ropte jeg til mannen. På den stod det: GRAVID 1+2!! Vi var i himmelen. Men også nervøse.
    Etter det har vi hatt to ultralyder. Og alt er bra. Har et lite mirakel i magen. Og termin er 8 november 2012!

Men fortsatt sitter prøvetiden vår igjen som en klump i oss begge. Men regner med det blir lettere etterhvert. Det nytter!!
    Last edited by Lilla87; 09-05-12, 21:11.

Sv: Gravid med dyp avanssert endometriose!

blir rørt jeg Lilla! Og tenker i samme stund hvor heldig vi er som slapp den lange prøvetiden! Beundrer deg og mannen din, og ønsker masse lykke til i tiden framover! Jeg har termin dagen før deg så blir spennende å følge deg!

Comment

Synes dere er så tøffe! Og jeg er så utrolig glad for at du endelig har en liten skatt i magen Det fortjener dere virkelig!!

Comment

Opprinnelig lagt inn av rabemo Se innlegg
        blir rørt jeg Lilla! Og tenker i samme stund hvor heldig vi er som slapp den lange prøvetiden! Beundrer deg og mannen din, og ønsker masse lykke til i tiden framover! Jeg har termin dagen før deg så blir spennende å følge deg!

Tusen takk for koselige ord Lykke til videre dere også Blir morro å følge deg!

Opprinnelig lagt inn av Renesmee Se innlegg
        Synes dere er så tøffe! Og jeg er så utrolig glad for at du endelig har en liten skatt i magen Det fortjener dere virkelig!!
        Tusen takk
        Ja, endelig. Hadde nesten gitt opp litt. Det var tøft. Men men.. det finnes håp!

Comment

Å det er oppmuntrende å se at det nytter!! Jeg har heldigvis noen leger i familien som tidlig sa at de trodde jeg hadde endometriose, og fikk operasjon ganske kort tid etter at smertene begynte å ta seg skikkelig opp! Men, som deg følte jeg ikke at smertene ga seg.. Riksen mener at det fortsatt er god effekt av operasjonen i minst 5 år,( selv om det ikke føles som om den hjalp) men jeg skulle gjerne likt å "renske" litt opp før vi starter opp med IVF.. Jaja, nå skal jeg tenke på dere og være *POSITIV*

Comment

Comment

Opprinnelig lagt inn av Pippi84 Se innlegg
              Å det er oppmuntrende å se at det nytter!! Jeg har heldigvis noen leger i familien som tidlig sa at de trodde jeg hadde endometriose, og fikk operasjon ganske kort tid etter at smertene begynte å ta seg skikkelig opp! Men, som deg følte jeg ikke at smertene ga seg.. Riksen mener at det fortsatt er god effekt av operasjonen i minst 5 år,( selv om det ikke føles som om den hjalp) men jeg skulle gjerne likt å "renske" litt opp før vi starter opp med IVF.. Jaja, nå skal jeg tenke på dere og være *POSITIV*
              Hør på kroppen din. Hvis den forteller deg at noe ikke stemmer, er det ikke sikkert det gjør det. Riksen vet ikke alt om endometriose. Jeg gikk fra mild til moderat grad til dyp avannssert endometriose på 2 år! Og er ikke sikker på om vi hadde klart det nå, om jeg ikke ble operert igjen først!

Men det nytter ja. Til slutt Ikke gi opp!

Opprinnelig lagt inn av PreggoInnie Se innlegg

Comment

Det er utrolig trist å lese om alt dere har vært igjennom, men samtidig så bra at dere lyktes til slutt. Men det er skremmende å lese om hvordan du ble møtt med smertene, og den dårlige kunnskapen legene har om endo. Og så blir jeg så sint når jeg hører denne frasen om at "du er jo enda så ung!" Den har jeg selv blitt møtt med mange ganger, senest en måned før 29-årsdagen min.

Masse lykke til videre, Lilla87. Og gratulerer så masse med graviditeten!
                3 negative IVF (2014-2015)
                FER november 2015 - en blastocyst på frys

Comment

Vår etterlengtede prins kom til verden 28.05.12, og ble storebror 12.10.14. Sladrer med Lilla87.

Comment

Har ikke fått med meg denne, men kjenner jo historien din!
                    Etter fire år og to IVF fkk vi verdens fineste frøken! Poden kom på eget initiativ!

Comment

Opprinnelig lagt inn av Maiamor83 Se innlegg
                      Det er utrolig trist å lese om alt dere har vært igjennom, men samtidig så bra at dere lyktes til slutt. Men det er skremmende å lese om hvordan du ble møtt med smertene, og den dårlige kunnskapen legene har om endo. Og så blir jeg så sint når jeg hører denne frasen om at "du er jo enda så ung!" Den har jeg selv blitt møtt med mange ganger, senest en måned før 29-årsdagen min.

Masse lykke til videre, Lilla87. Og gratulerer så masse med graviditeten!
                      Takk for det Er mitt ønske at andre jenter skal bli hørt.. og at informasjon om endometriose kommer ut.

Opprinnelig lagt inn av Lykkekløver Se innlegg

Opprinnelig lagt inn av *Klara* Se innlegg
                      Har ikke fått med meg denne, men kjenner jo historien din!

Comment

Å tenk nå skal du snart få vite kjønnet på den lille

Comment

Opprinnelig lagt inn av Idamari Se innlegg
                          Å tenk nå skal du snart få vite kjønnet på den lille
                          Ja

Comment

så utrolig fantastisk at dere klarte det til slutt, kan jo ikke unngå å bli rørt!! og nå er det ikke lenge igjen heller

Masse lykke til med fødselen og den lille

Comment

Working...
                            X