Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Min solskinnshistorie - lavkarbo, pergotime og metformin

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Min solskinnshistorie - lavkarbo, pergotime og metformin

Slenger inn et lite (beklager, det er kjempelangt) innlegg om mine erfaringer med metformin, pergotime og lavkarbo! PS, historien ender godt

Jeg har slitt med PCOS i rundt 8 år. Allerede i mitt forrige forhold begynte vi å prøve å bli gravide, da legen min hadde tipset om at dette kunne bli en utfordring. Tre år med prøving gikk, og forholdet tok også slutt.

Da jeg for 2 år siden møtte den nye mannen i mitt liv valgte jeg å dele min lille utfordring ganske tidlig. Følte nok litt et ansvar for å informere om de faktiske forhold… Ettersom vi kjente at dette føltes riktig tok det ikke så lang tid før vi droppet kondomene. Jeg kunne jo ikke bli gravid likevel..

Jeg hadde vel ikke hatt regelmessig syklus på 3-4 år, og bestemte meg for at nå skulle livsstilen endres, og jeg skulle virkelig gi alt, 100% denne gangen. Ikke bare i tre dager, men i alle fall noen mnd. Nå skulle jeg se om det virkelig var noe jeg selv kunne gjøre.

Jeg hadde både lest om og fått tips av lege om at lavkarbokosthold var svært gunstig for oss PCOS´ere. Jeg hadde prøvd det før uten hell, og så på det hele med en viss skepsis. Jeg fikk med meg typen på samme opplegg, og allerede samme dag som jeg startet fikk jeg på magisk vi mensen. Om dette er tilfeldig vet jeg ikke, men det var i alle fall nesten ikke til å tro! Vi levde på lavkarbo, og i begynnelsen var det knalltøft! Jeg ville ofte slutte og gi opp, men vi bet oss fast med nebb og klør. Jeg tror det tok omtrent 3-4 uker før vi var kommet ordentlig inn i flytsonen - og da gikk det på skinner. Kiloene raste av og jeg husker jeg tenkte at dette kan jeg leve med på sikt. Jeg tenkte også at savnet etter karbohydrater nærmest var borte. Totalt gikk jeg ned rundt 15 kilo, og syklusene kom hver mnd, dog med litt varierende lengde og avstand.

Jeg hadde for lengst fått utskrevet resept på metformin, og hadde forsøkt i alle slags doser, men det virket ikke. Ingenting skjedde, med unntak av at jeg ble ordentlig kvalm av det. Jeg la bort metforminen inntil videre, og legen gav meg så resept på Pergotime.

Jeg prøvde enkel dose, ingen eggløsning. Så etter en pausemnd. forsøkte vi med dobbel dose- fremdeles ingen store modne egg, og ingen eggløsning. Legene på sykehuset hadde alt sendt inn papirene mine til St.Olavs i Tr.heim for et evt. prøverørsforsøk. Bare for å komme i gang med prosessen, da sånt tar evigheter for oss utolmodige prøvere…De var ikke spesielt opptimistiske med tanke på Pergotime, og det var ikke vi heller. Jeg spurte om jeg kunne prøve en runde eller to til med økt dose (trippel dose, 150 mg). Jeg fikk beskjed om at det kunne jeg gjøre, men at de hadde liten tro på at det ville fungere ettersom jeg ikke responderte på dobbel dose overhodet. Veldig få fikk vistnok EL av å gå opp til trippel dose når situasjonen var som min.

Nok en gang kom fighteren i meg frem, og jeg leste bokstavlig talt alt som kunne leses om pergotimesuksess, statisktikker, alle slags skumle forum fordesperate kvinner som meg selv, alt du kunne oppdrive på engelsk, norsk, svensk, dansk… you name it. Jeg kom over en spesialist som hadde skrevet om sine pasienter og pergotime. Han skrev at mange ville bli gravide bare ved å ta metformin, og at de aller fleste ville bli gravide på pergotime, i alle fall innen et års tid. Jeg mener å huske at han skrev at ca 80%.
    Så skrev han noe interessant. Han skrev at hos de kvinnene som ikke ble gravide på metformin eller pergotime alene viste seg å stort sett oppnå graviditet ved å kombinere disse to legemidlene. Han skrev at en ganske heftig dose metformin over tid, kombinert med pergotime, hadde vist seg å fungere godt for mange av de som ikke var blant de 80% som ble gravide innen et år med behandling.

Dette skulle jeg prøve ut selv! Jeg hadde jo fått resept på bøttevis med metformin. Jeg begynte med metformin i pausemåneden (som en må ha mellom pergosyklusene) og økte sakte men sikkert dosen. Nøkkelen for meg var å alltid spise mat til metforminen. Etter hvert var jeg kommet opp i den høyeste dosen jeg følte jeg kunne håndtere. Da tok jeg 2000 mg om dagen. Så kom mensen, og neste prøverunde med pergotime kunne starte. Jeg fortsatte med den høye dosen metformin, og jammen meg tror du ikke at legen kunne meddele at jeg for første gang siden behandlingen av ufrivillig barnløshet, nå hadde et flott stort egg som kom til å føre til EL innen noen dager.

Jeg var overlykkelig over mitt første egg, og vi sørget for å gå til sengs både en, to tre og fem ganger om dagen (i sikkert 14 dager i strekk :-p ) Dette egget skulle neimen ikke slippe unna kan du skjønne.

Rundt 10 dager gikk, og jeg begynte å få såre bryster. Jeg nektet å tro på at vi faktisk kunne ha klart det – på første egget!! Joda, ikke lenge etter fikk jeg oppleve noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle oppleve. Jeg hadde sikkert tatt 1000 (kødder ikke nå) graviditetstester tidligere. Jeg hadde kjøpt inn tester for sikkert 1000 kroner, og skulle nå teste. «Ikke gravid» stod det.. Jeg kastet testen, gikk til sengs og var deppe. Var jo vell viten om at jeg nok uansett burde ventet noen dager til, men nå var dette nærmest umulig. Jeg bestemte meg for å vente i tre dager eller tre evigheter som jeg kalte det. Tre dager senere: «Gravid 1-2» !!!!

Nå er jeg 11+4 på vei med min mirakelbaby, og jeg krysser fingrene for at dere alle får oppleve dette. For dette er magisk

Jeg tror at lavkarboen, samt komboen av høy dose metformin og pergokur var utslagsgivende for meg. Håper at dette kan være nyttig lesing for andre som er der jeg har vært så alt for lenge. Klem
Working...
X