Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Skravletråd for prøvere m/hormon & blødning forstyrrelser, forvirrende tester mm

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• svarthvitt
    replied
    Opprinnelig lagt inn av undre27 Se innlegg

Det høres bra ut at du har fått stor blødning nå så får vi håpe at det er rette sorten blødning du har fått. Gynekologen jeg var hos forventet TR om 14dager. Den kom etter bare 4dager. Så her er det noe tull enda. Jeg frykter tidlig overgangsalder men jeg håper inderlig ikke det. Jeg har nå full menstruasjonsblødning med mye ferskt blod. Jeg skulle ikke hatt den på minimum 7dager.. Så dette var en stor og dårlig overraskelse. Jeg vet ikke hva jeg skla gjøre. Jeg har plutselig begynt på igjen med melkeproduksjon for en ukes tid siden også. Det er nok noe hormontull her ute og går. Jeg forstår ikke noen ting og vet ikke hva jeg skal gjøre..
    Mvh Undre.
    Forresten - du har sikkert bare hatt innmari kort lutealfase sånn som meg pga hormonkrøllet. Jeg har jo 4-5 dager lutealfaser nå, så det er fullt mulig. Er som om progesteronproduksjonen bare gir opp etter kort tid. Faktisk sånn ca 2 dpo om tempingen min sist syklus faktisk forteller noe om sannheten i kroppen. Tempstigning 1 dpo og så bare dropp. Sykt. Hos meg skyldes det nesten garantert ammingen (prolaktin er progersteronhemmende - derfor amming fungerer preventivt for noen). Og har du plutselig melk igjen så har du også kanskje litt prolaktinproduksjon, hvilket da kan gi veldig kort lutealfase. Jammen artig med disse hormonene! For egen del er det greiest å ikke tenke så mye på det, jeg skal trappe ned ammingen, men progesterontilskuddet fungerer jo faktisk fint (13 dagers lutealfase!) oppi det hele for meg da. Og da går jammen melkeproduksjonen ned også, merkbart. Så at de to hormonene påvirker hverandre er det ingen tvil om.

Leave a comment:

• svarthvitt
    replied

Det høres bra ut at du har fått stor blødning nå så får vi håpe at det er rette sorten blødning du har fått. Gynekologen jeg var hos forventet TR om 14dager. Den kom etter bare 4dager. Så her er det noe tull enda. Jeg frykter tidlig overgangsalder men jeg håper inderlig ikke det. Jeg har nå full menstruasjonsblødning med mye ferskt blod. Jeg skulle ikke hatt den på minimum 7dager.. Så dette var en stor og dårlig overraskelse. Jeg vet ikke hva jeg skla gjøre. Jeg har plutselig begynt på igjen med melkeproduksjon for en ukes tid siden også. Det er nok noe hormontull her ute og går. Jeg forstår ikke noen ting og vet ikke hva jeg skal gjøre..
    Mvh Undre.
    Kan medisinene du bruker forårsake hormontull da mon tro?
    Høres helt klart ut som skikkelig hormonell ubalanse.
    Har du prøvd Vitex noen gang?
    Jeg harbare gode erfaringer med Vitex, virker til å stabilisere hormoner hos meg. Ganske sikker på at det var grunnen til at jeg endelig fikk tilbake mensen i januar, ca en mnd etter jeg igjen startet med Vitex for å se om den kunne hjelpe ting litt igang igjen. Les litt om det hvis du ikke har prøvd. Men, ingen quick-fix det da, virker som alle andre urter best over tid.

Jeg håper og tror at blødningen tok seg av ting her. Skal ta en ny test til helga tenkte jeg.
    Har fått time hos gyn 19.5, så da får vi se. Regner med at jeg kanskje tar en ny blodprøve i forkant også.
    Håper det har ordnet seg av seg selv. Tror syklusen er i rute, var nok en ny mens som kom, for jeg så på tempingen at man skulle tro jeg hadde el for en stund siden. For en gangs skyld en fordel med utrolig kort syklus Time hos gyn sammenfaller med ca forventet tid for neste el, så hadde vært deilig om alt da er i orden, så prøver vi igjen.

Leave a comment:

• undre27
    replied
    Opprinnelig lagt inn av svarthvitt Se innlegg

Ja vi får se hva som evt trengs her
    Har mens igjen nå, og nå kom den kraftige blødningen som ikke kom sist, så jeg vil tro at kroppen nå har tatt seg av restene.
    Om jeg skal gjette!
    Men har henvisning til gyn på Ahus for å få sjekket det ut, skal ringe de nå for å høre når de vil ha meg inn.
    Tar gjerne en sjekk uansett.
    Håper på å slippe utskrapning, men vi får se. Utskrapning etter kanskje 8 dagers graviditet virker jo helt dustete syns jeg, men gudene vet hva denne kroppen klarer å få til nå.

Håper det ordner seg med hudsykdommen Undre, så utrolig kjedelig når sånt står i veien

Vi får smøre oss med tålmodighet
    Jeg håper på å kunne prøve ved forventet el om et par ukers tid, den blir da ca likt som da vesla ble unnfanget i 2015, hadde jo vært gøy om det klaffet! Men sjansen er jo forsvinnende liten. Nesten rart det blir barn i det hele tatt når sjansen for å bli gravid en gitt mnd er så innmari liten...*himle med øynene*
    Mvh Undre.

Leave a comment:

• svarthvitt
    replied

Da jeg mistet sist nå så hadde jeg en såkalt spontanabort. Sykehuset kalte det en missed abortion. For selv om jeg blødde mye i ca 50min og fosteret for første gang ble blødd ut på naturlig vis så hadde jeg enda rester i livmor som jeg ikke klarte å kvitte meg med selv. Dermed trengte jeg utskraping. Gjerne det er det du trenger også?

Jeg var til gynekologisk undersøkelse nå i uken og de sa at alt var fint med eggstokker, eggledere, livmor, livmorslimhinne og at alt lå hvor det skulle De sa også at livmorslimhinnen var fint tynn til å være rundt midten av syklus. Så jeg håper dette blir vår pp.

Vi prøver ikke aktiv det som skjer det skjer. Jeg venter også på timer for utredning av spesialist i henhold til min ny diagnotiserte kroniske hudsykdom. Jeg har blitt hardt angrepet og gynekologen trodde også gjerne jeg kunne ha fått det samme i utgangen mellom indre og ytre kjønnslepper. Hun var litt usikker derfor tok hun en rekke prøver.. Jeg har ikke hørt noe foreløpig og satser på at de ikke finner noe.. Det beste ville være om de sa f.eks. sopp for det kan behandles. Hvis det er sykdommen så blir det kun verre.

I går var jeg fryktelig hormonell og i dag hadde jeg en liten dråpe ferskt blod sammen med seigt slim.

Kanskje det hadde med eggløsning eller eggfeste å gjøre? Jeg pleier å ha eggløsning mellom dag 12 og 16. Jeg er i dag på dag 18. Jeg vet ikke når jeg venter TR denne mnd ettersom jeg har hatt svært ustabile sykluser med positive tester og blødninger i hytt og vær siden vi mistet.

Hvordan går det med deg da? Blødning? osv.

Det er stress å være der hvor man har mistet men ikke er helt ferdig med å skille ut alt..

Mvh Undre.
    Ja vi får se hva som evt trengs her
    Har mens igjen nå, og nå kom den kraftige blødningen som ikke kom sist, så jeg vil tro at kroppen nå har tatt seg av restene.
    Om jeg skal gjette!
    Men har henvisning til gyn på Ahus for å få sjekket det ut, skal ringe de nå for å høre når de vil ha meg inn.
    Tar gjerne en sjekk uansett.
    Håper på å slippe utskrapning, men vi får se. Utskrapning etter kanskje 8 dagers graviditet virker jo helt dustete syns jeg, men gudene vet hva denne kroppen klarer å få til nå.

Håper det ordner seg med hudsykdommen Undre, så utrolig kjedelig når sånt står i veien

Vi får smøre oss med tålmodighet
    Jeg håper på å kunne prøve ved forventet el om et par ukers tid, den blir da ca likt som da vesla ble unnfanget i 2015, hadde jo vært gøy om det klaffet! Men sjansen er jo forsvinnende liten. Nesten rart det blir barn i det hele tatt når sjansen for å bli gravid en gitt mnd er så innmari liten...*himle med øynene*

Leave a comment:

• undre27
    replied
    Opprinnelig lagt inn av svarthvitt Se innlegg
    Og nå er jeg i akkurat samme situasjon Undre...
    Vedvarende positive tester, så nå må jeg overtale legen om at kroppen trenger litt hjelp med å avslutte det som knapt startet.
    Det er noe dritt ganske enkelt.

Men vi får holde fokuset på hvorfor vi gjør dette
    Jeg gjør det for vesla, hun SKAL få søsken samme hvor lang tid det må ta og hvor mye dritt jeg må gjennom på veien.
    Ser en stor fordel i at jeg blir relativt lett gravid så lenge jeg får ekstra progesteron (80% har hittil blitt til positive tester), så da blir det nok en baby til tilslutt.
    Glad jeg startet så tidlig det lot seg gjøre, for klokka tikker ja.

Føler med deg, det er lett å bli furstrert. Jeg prøver å fokusere på andre ting, jobben, at det er vår og sommer kommer, samt veslejenta på snart 15 mnd som er en fryd Gleder meg veldig til å bli mamma igjen når den dagen kommer, men passer også på å nyte tiden vi har sammen som bare tre der hun har all vår tid. For en dag blir det travlere, det er jeg helt overbevist om.

Men nå vente rjeg på blodprøvesvar som antagelig viser at hcg ikke har gått ned, og så er jeg spent på hva legen min kan gjøre med den saken. Prøve en cytotec-kur kanskje, responderte bra på den etter MA'en, og nå er det jo bare småtteri som skal ut sammenliknet. Men noe sitter igjen uten tvil. På en måte kunne jeg ventet på mens, men vet ikke om jeg får el med såpass mye hcg i kroppen, og da kanskje ingen mens heller. Så jeg føler ikke at det å vente er løsningen egentlig. Men får høre hva legen min sier.

Vi kan skravle her vi Undre, vi som driver med slike merkelige saker
    Da jeg mistet sist nå så hadde jeg en såkalt spontanabort. Sykehuset kalte det en missed abortion. For selv om jeg blødde mye i ca 50min og fosteret for første gang ble blødd ut på naturlig vis så hadde jeg enda rester i livmor som jeg ikke klarte å kvitte meg med selv. Dermed trengte jeg utskraping. Gjerne det er det du trenger også?

Jeg var til gynekologisk undersøkelse nå i uken og de sa at alt var fint med eggstokker, eggledere, livmor, livmorslimhinne og at alt lå hvor det skulle De sa også at livmorslimhinnen var fint tynn til å være rundt midten av syklus. Så jeg håper dette blir vår pp.

Vi prøver ikke aktiv det som skjer det skjer. Jeg venter også på timer for utredning av spesialist i henhold til min ny diagnotiserte kroniske hudsykdom. Jeg har blitt hardt angrepet og gynekologen trodde også gjerne jeg kunne ha fått det samme i utgangen mellom indre og ytre kjønnslepper. Hun var litt usikker derfor tok hun en rekke prøver.. Jeg har ikke hørt noe foreløpig og satser på at de ikke finner noe.. Det beste ville være om de sa f.eks. sopp for det kan behandles. Hvis det er sykdommen så blir det kun verre.

I går var jeg fryktelig hormonell og i dag hadde jeg en liten dråpe ferskt blod sammen med seigt slim.

Kanskje det hadde med eggløsning eller eggfeste å gjøre? Jeg pleier å ha eggløsning mellom dag 12 og 16. Jeg er i dag på dag 18. Jeg vet ikke når jeg venter TR denne mnd ettersom jeg har hatt svært ustabile sykluser med positive tester og blødninger i hytt og vær siden vi mistet.

Hvordan går det med deg da? Blødning? osv.

Det er stress å være der hvor man har mistet men ikke er helt ferdig med å skille ut alt..

Mvh Undre.

Leave a comment:

• svarthvitt
    replied
    Og nå er jeg i akkurat samme situasjon Undre...
    Vedvarende positive tester, så nå må jeg overtale legen om at kroppen trenger litt hjelp med å avslutte det som knapt startet.
    Det er noe dritt ganske enkelt.

Men vi får holde fokuset på hvorfor vi gjør dette
    Jeg gjør det for vesla, hun SKAL få søsken samme hvor lang tid det må ta og hvor mye dritt jeg må gjennom på veien.
    Ser en stor fordel i at jeg blir relativt lett gravid så lenge jeg får ekstra progesteron (80% har hittil blitt til positive tester), så da blir det nok en baby til tilslutt.
    Glad jeg startet så tidlig det lot seg gjøre, for klokka tikker ja.

Føler med deg, det er lett å bli furstrert. Jeg prøver å fokusere på andre ting, jobben, at det er vår og sommer kommer, samt veslejenta på snart 15 mnd som er en fryd Gleder meg veldig til å bli mamma igjen når den dagen kommer, men passer også på å nyte tiden vi har sammen som bare tre der hun har all vår tid. For en dag blir det travlere, det er jeg helt overbevist om.

Men nå vente rjeg på blodprøvesvar som antagelig viser at hcg ikke har gått ned, og så er jeg spent på hva legen min kan gjøre med den saken. Prøve en cytotec-kur kanskje, responderte bra på den etter MA'en, og nå er det jo bare småtteri som skal ut sammenliknet. Men noe sitter igjen uten tvil. På en måte kunne jeg ventet på mens, men vet ikke om jeg får el med såpass mye hcg i kroppen, og da kanskje ingen mens heller. Så jeg føler ikke at det å vente er løsningen egentlig. Men får høre hva legen min sier.

Vi kan skravle her vi Undre, vi som driver med slike merkelige saker

Leave a comment:

• undre27
    replied
    Hei alle dere prøvere og andre som har et innspill av positiv karakter til mitt innlegg.

Alle svangerskapene har vært med samme partner.

Jeg er en prøver som har to missed abortion bak meg (med en rekke komplikasjoner som endte i styrtblødninger, blødningeforstyrrelser, vedvarende positive graviditetstester for siden å bli behandlet med hormoner og/eller utskraping) som mine to første opplevelser med å være gravid. Da i uke 15 (altså 14+) og 11(altså 10+).

Etter dette hadde jeg en lang pause før vi bestemte oss for å prøve igjen.

Da ble vi gravid og det gikk bra hele veien Noen få måneder etter fødselen gjenopptok vi prøvingen av to årsaker deriblant at den biologiske klokken begynner å tikke høyere og høyere. Men også pga vi i de to første svangerskapene som ikke endte bra måtte prøve i uendelig mange prøveperioder for å i det hele tatt få to blå så dermed fant vi ut at det var best å starte prøvingen tidlig for å ha en sjanse overhodet.

Så gikk det 9 prøveperioder/menstruasjonssykluser (pp) med jevnlig samleie før vi ble gravid. Også denne gangen endte det i ufrivillig abort.

Kontrasten var allikevel at denne gangen endte svangerskapet i en ikke-komplett spontanabort (ifølge sykehuset en missed abortion) hvor kroppen bare utførte deler av arbeidet men ikke ordnet totalt opp selv.

Grunnet tidligere historikk og at selv fødsel måtte i gangsettes ble vi denne gangen raskt tatt alvorlig i henhold til min kropps manglende evne til å ordne opp selv. Etter den første blødningen var det nemlig ikke noe videre blødning og jeg begynte å få smerter og ømhet i underlivet.

Vi fikk dermed foretatt en utskraping hvor livmoren måtte tømmes to ganger.

Etter dette kom TR 29dager etter utskraping.

Etter fødsel og før denne siste "spontanaborten" i svangerskapsuke10 (altså 9+) har TR kommet med annen hver mnd 30 og 26dagers mellomrom.

I etterkant av denne siste spontanaborten eller hva jeg nå skal kalle det har menstruasjonen (TR) vært alt annet enn som vanlig.

Jeg fikk første negative graviditetstest rundt 2-3uker etter utskrapingen. Første TR kom i starten av mars 2017, 29dager etter utskraping og varte i 8 dager (mot 4-5dager).

Så 14dager senere fikk jeg "GRAVID 1-2" på clearblur (skulle ikke være mulig). I de påfølgende dagene negative tester både hos lege og hjemme (som forventet). 18dager etter TR oppstart kom en fersk blødning med to røde rundinger i trusa. 3 dager senere kom TR, altså 27.03, 3 dager senere var jeg veldig veldig veldig kvalm. TR varte i hele 7dager.

Neste TR kom 24dager etter det igjen, da 20.04 uten noe tull mellom der. Jeg husker ikke riktig hvor lenge den varte. Gjerne 6dager om jeg ikke husker feil. Uansett.. 2 dager senere kastet jeg opp på morgenen. Jeg hadde også godt positiv eggløsningstest 3 dager etter TR oppstart.

Nå er det 12dager siden TR oppstart. For noen dager siden fikk jeg plutselig gulhvit melkelignende fet væske i brystene. Det er bare å klemme litt så kommer det store perler med denne uventete væsken. Jeg sluttet å amme for 7-8måneder siden og melken forsvant etter kort tid ettersom barnet gradvis avvente seg selv frem til den tid.

Jeg ønsker så gjerne å få flere barn for at mitt barn med to godt voksne foreldre skal slippe å vokse opp som enebarn og bli alene plutselig i verden. Jeg ønsker også å få flere barn fordi vi begge alltid har ønsket oss mer enn et og helst en hel bukett av dem.

Jeg er bare så redd at dette ikke skal skje fordi kroppen min gjør det vanskelig for meg.

Jeg har også fra rundt ammeslutt oppdaget første tegn på en autoimmun hudsykdom i huden. Denne ble virkelig ille etter "spontanaborten" og da særlig i denne ustabile perioden mellom første TR og neste TR. Da gikk den opp i uventente og sjokkerende høyder slik at legen stod å stirret på meg med store øyne da jeg dukket opp en uke etter forrige time med store forverringer.

Jeg vet ikke om slike ting som sterk og brå utvikling av nyankommen sykdom som dette kan skape ubalanse også i forhold til fertilitet og hormoner i så måte. Dette er noe jeg er under utredning for å finne ut. Steg for steg.

Jeg er oppgitt, rastløs og bekymret og vet godt at ingen her kan gi meg noen fasit. Men kanskje noen allikevel har noen tanker å dele som ikke trenger å begrunnes faglig men mer være å vise at man lytter.. Eventuelt komme med gode råd (utenom gå til lege, for det har jeg for lengst startet prosessen med både spesialist, gynekolog, lege m.m). Slikt tar tid å vente på og i mellomtiden går jeg å bekymrer meg for at overgangsalderen skal intreffe alt for tidlig. Jeg vil helst gjerne ha 10år til på meg men med min alder på nær 35år så er dette langt fra en garanti.. Selv om mange kan få barn lenge så er dette slett ikke en selvfølge.

Jeg håper vi slipper være prøvere stort lenger. At vi heller kan gå over i kategorien gravid. Akkurat her å nå er det ingen aktiv prøving da jeg er igjennom en rekke utredninger og medisinske behandlingsformer i form av salver (berører ikke mageområdet). Skulle det skje så vil vi jo ønske det velkommen men gjerne ta ekstra kontroller med tanke på salvene..

Jeg har ikke hatt noen smerter ved verken menstruasjon eller eggløsning og blødningemengde/farge og konsistens har vært uvanlig i alle tre menstruasjonene etter "spontanaborten" og utskrapingen.

Mvh Undre.
    Last edited by undre27; 03-05-17, 00:19.

Leave a comment:

• Skravletråd for prøvere m/hormon & blødning forstyrrelser, forvirrende tester mm

Hei alle dere andre prøvere som føler dere forvirret, usikre eller rett og slett bare trenger å prate om relevante tema.

Her kan vi ta opp alt hva vi opplever av:

-misvisende tester
    -uventete blødninger
    -plutselig "melk" i brystene
    -vedvarende blødninger
    -uteblivende blødninger
    -merkelige blødninger
    -merkelige symptomer
    m.m

Med andre ord en liten skravle tråd hvor det er lov å ta opp merkelige ting selv om ikke andre enn leger kan svare på dem.
    Noen ganger kan det være godt å lufte tankene, følelsene og prate om det man opplever mens man venter på undersøkelser eller endelige "svar"

Godt å lette på trykket så man ikke blir totalt frustrert!
Working...
X