Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Første mens etter MA/SA/medisinsk abort

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Første mens etter MA/SA/medisinsk abort

Hei!

Jeg lurer på om noen som vet eller har erfaring med første mens etter abort kan svare meg...Hadde MA for snart 4 uker siden, ble medisinsk abort på sykehuset og har vært på kontroll og sett alt alt er ute. Venter nå min første vanlige mens anytime,men har fått litt panikk for blod og frykter mensen blir "stor".... Lurer litt ang dette med klumper og lignende...Er det noen sjanse for at jeg vil få klumper i min første mens,når de har sett med UL at alt er ute? Eller er det kun de som ikke har fått ut alt/ikke vært til UL å sjekket som opplever klumper under første vanlige mens?

Beklager rotete spørmsål,men håper noen vil svare

Sv: Første mens etter MA/SA/medisinsk abort

Tror du kan forvente litt klumper ja. men dette som så mye annet er individuelt.
    Når jeg hadde en abort i sommer, så hadde jeg klumper og mye blod den første mensen, men kun de to første dagene (mest den første). Jeg hadde og sett på ul at alt var ute.
    Klumpene er jo bare koagler, alså blod som har levret seg litt. fikk det spesielt etter å ha sittet/ligget lenge og "stengt" blodet inne. Men helt normalt, så ikke bli forskrekka om det skjer.
    Venter på mens etter utskraping selv nå, må si jeg er spent på mengde og lengde. litt frustrerende å ikke vite hva som kommer.
    Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves

Comment

Takk svar svar fuglen28

Kan jeg spørre om klumpene var små eller store? Etter aborten fikk jeg litt klumper,men disse var små..bare et par cm.
      Ja,kjedelig å vente på mensen...særlig en som kanskje ikke er så "fin" =/ Leit at du også har mistet.
      Krysser fingere for oss begge neste gang

Comment

Etter aborten var det mange ganske store klumper, i flere dager. størrelse er litt vanskelig å si, største på størrelse med ei spiseskje kanskje.

klumpene i den første mensen etter sa var nok litt mindre, men hadde ett par tre stykker som var på størrelse med ei spiseskje vel. tror ikke størrelsen har noe og si for om det er for mye eller lite. som sagt, etter å ha sittet lenge kom de største klumpene. men varer det lenge ville jeg nok ringt lege. ble jo bekymret selv, har alltid hatt en svak mens, og plutselig ble store nattbind fulle. men min venninne beroliget meg med at hennes normale mens de første dagene bestod av koagler og klumper. samtidig sa legen og at en kraftigere første mens var veldig normalt.

Comment

Skjønner Kom den første vanlige mens snikende, dvs med litt blod først først,for så å øke? Eller kom det plutselig masse? Er livredd for at det skal "fosse ut"....usj,dette er ikke noe ålreit å vente på..

Comment

nei, jeg vet. ikke noe gøy å gå å vente på. gjør jo det jeg og, for hadde utskraping denne gangen så vet ikke hvordan mensen blir...
            kom ikke som en foss. fikk først litt blod, og tenkte de ble som en normal mens. men så dagen etter var det jo egentlig en foss. men hadde bind, så gikk greit. har alltid med meg bind nå mens jeg venter.
            joda, pleier å bruke tampong. men føler at kroppen trenger å få ut det som kommer den første mensen, så derfor velger jeg bind. og lite aktivitet...
            for min del tar jeg imot en stor foss hvis den kommer, vil bare ha mensen og normal syklus igjen. hadde ikke vondt sist gang, bare litt mensmurringer de første to dagene.

men jeg blir og gal av å vente. trodde kanskje jeg hadde fått tr idag, men nei...

Comment

Jeg fikk min første "MENSTRUASJON" etter min Missed Abortion(fosteret døde i magen, men forble der) som gjorde at jeg måtte ta Medisinsk Abort, noe som var 7uker før TR intraff. Den såkalte menstruasjonen startet med 5minutters forvarsel med intense menstruasjons smerter, tok da IBUX smertestillende. Da det begynte kjente jeg at det kom litt i trusen. Så kom det mer, mer, mer.. Jeg skyndet meg inn i dusjen med klærne på. Og da jeg dro ned buksene 1-2min etter at det startet var det fullt av blod i HELE trusen, bindet fløt i blod og det var brede blod elver på innsiden av begge lårene og blod helt ned i strømpene. Bindet jeg hadde tatt på tidligere på dagen "bare fordi jeg følte det på meg" fløt bokstavelig talt i blod og trusen var ild rød over det hele. Jeg fikk klærne av med og det fortsatt med en sterk sprut av blod fra underlivet. Det fosset fra underlivet uten stans og ikke sakte men rett ut i luften. Hele dusjen fylltes med blod fra første øyeblikk og sammen med dette kom det noen blodkoagler. Utenom det var blodet helt rødt og friskt og kom i store jevne mengder fullstendig ustoppeligt. Jeg opplevde dette som så skremmende at jeg ikke har våget og røre meg nedentil skikkelig eller ha elskov med min kjære i frykt for at det skal starte på nytt. Dette vedvarte i 20 sammenhengende minutter før det brått stoppet opp. Iløpet av det neste døgnet hadde jeg en middels stor vanlig menstruasjon og i de påfølgende dagene var det kun litt blod på papiret. Alikevel har bindet vært fyllt med gul/grønn væske i 3døgn nå. På papiret kommer kun lyse rød væske i små mengder. 4dager før blødningen intraff viste CB Digital Graviditetstest med Ukeindikator "GRAVID 1-2", dagen etter viste blodprøve hos legen HCG 21.. Nå 5dager etter blødningen intraff (dvs 9dager etter første test) viste testen "IKKE GRAVID". Ønsket nå var en negativ test. Men blødningen var skremmende og ikke det jeg vil kalle "en kraftigere blødning" som de sa en kunne forvente seg. Legen vi var hos rett etter blødningen mente det kunne være en spontan abort eller en kraftigere blødning. Vi vet ingenting om hva det var..

Kan jeg ha hatt en spontanabort?

Er det flere her som har hatt en slik "første mensen" etter en Medisinsk abort?

Comment

Huff, dette hørtes jo helt fælt ut. Etter min MA med utskrapning hadde jeg en mindre mens når jeg fikk den. Fikk også tilbake min mens som en vanlig syklus på 28 dager. Vi er alle forskjellige, heldigvis hørtes ikke noe godt ut det der!

My Ovulation Chart

Comment

Opprinnelig lagt inn av -BaMbI- Se innlegg
                  Huff, dette hørtes jo helt fælt ut. Etter min MA med utskrapning hadde jeg en mindre mens når jeg fikk den. Fikk også tilbake min mens som en vanlig syklus på 28 dager. Vi er alle forskjellige, heldigvis hørtes ikke noe godt ut det der!
                  Jeg har enda mensen. Det er dag nr.13.. Idag har jeg hatt kramper som har kommet og gått hele tiden. Helt nede i underlivet.. Legen trodde jeg kunne ha hatt en SA (hadde jo en MA og ingen mensen mellom den og denne)... Men ingen vet.. Jeg har ikke vært til lege siden dagen da den store blødningen var.. Hva bør jeg gjøre synes dere?
                  Last edited by undre27; 20-07-13, 21:21.

Comment

Om du ikke slutter å blø bør du vel få sjekket med ultralyd om alt er borte. Jeg prøvde opp til flere piller (oppider) som skulle støte ut resten, men på meg funka de ikke og måtte til slutt ha utskrapning!

My Ovulation Chart

Comment

Hvis du fortsetter både å blø og ha smerter synes jeg også du bør få deg en legetime + sjekk med ul for evt rester.
                      Men første mens etter MA var ganske uvanlig for min del også. Første gangen blødde jeg ca dobbel mengde av normalt og denne mensen varte i 12 dager (holdt seriøst på å klikke for meg pga at det aldri ble ferdig...). Andre gangen (har hatt MA to ganger), blødde jeg ekstremt mye i 2 dager (blødde gjennom nattbind på 1-2timer, takk å pris for at jeg var på ferie og ikke på jobb!!), men den gangen var det mer eller mindre over etter de to dagene, bare litt spotting noen få dager etter det. Så min erfaring er i hvert fall at der er veldig variabelt både i forhold til mengde og varighet, så kan godt hende det du opplever en "normalt" (selv om blødningene du beskrev i en tidligere post hørtes heftige ut), men ville fått det sjekket hos legen for sikkert hets skyld.
                      Ønsker deg masse lykke til!
                      Lille tigeren vår ble født 31.03.14.

Comment

Ser forresten nå at du spurte om første mens etter medisinsk abort. Hadde medisinsk første gangen. Andre gangen hadde jeg medisinsk først, deretter utskrapning 10 dager seinere fordi det viste seg å fortsatt være mye rester igjen. Så kan jo være det som utgjorde forskjellen på første mens etterpå, at jeg blødde mye færre dager den gangen jeg hadde hatt utskrapning.

Comment

Det viste seg at det ikke er menstruasjon men "unormale blødninger".. Kroppen tror den har TR, men samtidig tror den at den venter på TR. Så det blør litt og litt hele tiden men det er ikke TR. For kroppen driver enda og lagrer opp til TR. Samtidig som den tror at det er TR som pågår. Jeg har fått medisiner for og stanse småblødningene og kan vente TR om 3-4uker. Ubalanse etter MA. Ingen sommerbad før blødningene har stanset. Kvinnekroppen er ett mysterium....

Comment

Høres kjedelig ut, men bra at du får hjelp med det nå i hvert fall!

Comment

Phu husker enda den opplevelsen. Nå har jeg hatt min tredje inkomplette abort, denne gangen i form av en SA men rester og pga svært dårlig erfaring ved de to foregående MA (særlig den første) fikk jeg utskraping i stedet for Cytotec behandling Heldigvis. De to forrige MA utstøtte kroppen ingenting selv på egenhånd, men nå ordnet kroppen iallefall delvis opp selv hehe.. Jeg er så glad jeg fikk utskraping for de hadde problemer med å tømme livmoren og måtte bruke både vakuum og redskaper for å tømme den.

Det er merkelig at mange opplever missed abortion og ufullstendige aborter så mange ganger og andre kun opplever spontanaborter..

Mvh Undre.

Comment

Working...
                              X