Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den O'store tempetråden

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Den O'store tempetråden

Ettersom det er flere prøvere som temper, og nye som kanskje er nysgjerrig, at jeg syns det er på sin plass at vi har en ny oppdatert tråd her
    Her kan vi diskutere temping, charter og stille spørsmål Click image for larger version

Name:	tempe.gif
Views:	1
Size:	899 Bytes
ID:	2294123

Temping = Måling av basaltemperatur for å finne eggløsningen

Info:

Basaltemperaturen er kroppens temperatur i full hvile, og den påvirkes av hormonene som regulerer menstruasjonssyklusen. I den første delen av syklusen er det dominerende hormonet østrogen, som hjelper eggstokkene med å klargjøre et modent egg for eggløsning. Etter eggløsningen synker produksjonen av østrogen, og hormonet progesteron overtar for å forberede livmoren og kroppen på å ta imot et befruktet egg.Den økte produksjonen av progesteron øker kroppstemperaturen din – ikke så mye at du vanligvis kan kjenne det, men nok til at det kan måles med et basaltermometer. Hensikten med å måle temperaturen er altså å kunne se temperaturstigningen som indikerer at du har hatt eggløsning.

Ettersom kroppstemperaturen ikke stiger før etter at eggløsningen er overstått og du ikke lenger er fruktbar, er det ikke til noen hjelp for å planlegge samleietidspunkt. Derimot kan måling av basaltemperaturen brukes til følgende:

• Bli kjent med syklusen din. Langt fra alle kvinner har eggløsning på den fjortende dagen i syklusen. Etter noen sykluser med daglig temperaturmåling vil du ha lært når akkurat du kan forvente eggløsning.
    • Bli oppmerksom på anovulasjon (manglende eggløsning). Hvis temperaturkurvene dine sjelden eller aldri viser den forventede stigningen, kan det hende du ikke har eggløsning. Hvis du ikke har eggløsning er det umulig å bli gravid, og du må søke hjelp hos lege eller gynekolog.
    • Avdekke lutealfasedefekt. Lutealfasen (tiden fra eggløsning til neste mens) må være på minst ti dager for at et befruktet egg skal rekke å feste seg i livmoren før det blir skylt ut med menstruasjonsblodet. Temperaturmåling vil vise deg om lutealfasen er lang nok eller om det er grunn til bekymring og legebesøk.

Hvordan måle basaltemperaturen:
    • Bruk et digitalt termometer med to desimaler.
    • Mål temperaturen hver morgen så snart du våkner, før du går ut av sengen. For mye bevegelse vil påvirke temperaturen og gi feilaktige resultater.
    • Måling i skjeden eller anus vil gi de mest nøyaktige resultatene, men du kan også måle i munnen. Mål på samme sted i hele syklusen. Velger du å måle i munnen skal termometeret stikkes godt innunder tunga.
    • Ta temperaturen til samme tid hver dag (+/- 30 minutter), også i helgene. Det er bedre å ikke tempe i det hele tatt enn å tempe mye tidligere eller senere enn vanlig.
    • Plott inn temperaturene på f.eks. FertilityFriend.com, eller en mobil-app.

Hvordan tolke temperaturkurven:

• Kurven begynner på den første dagen i syklusen, som er den første dagen du har mens med frisk blødning, ikke bare spotting (rosa eller brune flekker).
    • Eggløsningen finner vanligvis sted dagen før temperaturen stiger, altså den siste dagen med lavere temperatur. Hvor mye temperaturen stiger varierer fra kvinne til kvinne og fra syklus til syklus, men fra 0,2°C til 0,5°C er vanlig.
    • Etter eggløsningen forblir temperaturen på et høyere nivå enn før eggløsningen. Du må ha høyere temperaturer i minst tre dager etter hverandre for å kunne fastslå at du har hatt eggløsning.
    • Hvis du ikke er gravid vil temperaturen falle igjen når du får mensen, eller et par dager før.
    • Hvis du er blitt gravid vil temperaturen fortsette å være høy ut over den tiden da du vanligvis ville forventet mensen. Noen ganger stiger temperaturen til et tredje, enda høyere nivå hos gravide kvinner (en såkalt trifasisk kurve).

Andre tips om måling av basaltemperatur:
    • Temperaturene dine vil svinge fra dag til dag – dette er normalt. Enkelttemperaturer betyr ingenting, det du ser etter er det bifasiske mønsteret med lavere temperaturer før eggløsningen og høyere temperaturer etter eggløsningen.
    • Temperaturen påvirkes av søvnmangel, alkohol, sykdom og mange andre faktorer. Noter slike mulige forstyrrende faktorer på kurven, og ikke legg for mye vekt på avvikende enkelttemperaturer.

(kilde: www.hvordanbligravid.com)

Her er en liste med oversettelser fra FF:
    Backache - ryggvondt
    Basic Data - basisdata
    BD: Babydancing, kryss på FF som viser til sex

Bloated - oppblåst, oppsvulmet
    Breast Self Exam - brystsjekk
    Cervical Fluid - sekret
    Cervix - livmortapp
    Clomid - samme som Pergotime
    Constipation - Forstoppelse/ treg mave
    Cramps - kramper/menssmerter
    Decreased Appetite - dårligere appetitt
    Diarrhea - diaré
    Discarded - diskvalifisert temp - blir ikke tatt med i beregningene
    Dizziness - svimmelhet
    Drinking - alkoholinntak
    Estrogen - Østrogen (medisinering med østrogentilskudd)
    Exercise - trening
    Fatigue - tretthet
    Fertility Signs - tegn på fruktbarhet f.eks. sekret, temperatur, livmormunn, el-test
    Femara/Letrozole - medikament som benyttes i behandling av brystkreft og som også kan virke fertilitetsfremmende
    Ferning Test - En type EL-test som tas med spytt
    Fever - feber
    Frequent Urination - hyppig vannlating
    FSH - Hormonet FSH
    Gassy - oppblåst/ luftproblemer
    HCG - Hormonet HCG (svangerskapshormon)
    Headache - hodepine
    Heartburn - Halsbrann
    High Energy - høyt energinivå
    High Stress - høyt stressnivå
    Illness - sykdom
    Increased Appetite - økt appetitt
    Increased Sex Drive - økt sexlyst
    Injury - skade
    Intercourse/Insemination - samleie/inseminasjon
    Irritability - irritabel
    IVF Transfer - Innsetting av egg ved IVF (prøverør)
    Medications/Supplements - medikamenter/ medisiner/ suplementer
    Menses/Spotting - menstruasjon/ spotting
    Metformin - medikament som ofte gis til kvinner med PCO(S)
    Miscarriage - spontanabort/ annen type abort
    Monitor - Monitor, overvåke, skjerm her: f.eks. ClearBlue Fertilitetsmonitor, Babycomp
    Mood/Energy - humør/ energi
    Nausea - kvalme
    Opening - åpning av tapp
    OPK - "vanlig" eggløsningstest (strips/ stav)
    Other Medications - andre medisiner
    Ovulation Pain - eggløsningssmerter
    Ovulation Tests - eggløsningstest (EL- test)
    PMS - Premenstruell
    Position - posisjon/plassering av tapp
    Pregnancy Tests - graviditetstest
    Progesterone – Progesteron (medisinering med progesterontilskudd)
    Skin Break Out - dårlig hud - kviseutbrudd ol.
    Sleep Deprived - sovet dårlig
    Specific Situations - spesielle situasjoner/ hendelser/ påvirkende faktorer
    Temperature - temperatur (BBT - Basal body temperature)
    Tender Breasts - ømme bryster
    Texture - konsistens
    Time - klokkeslett for temping

Last edited by Earane; 15-12-15, 22:58.
    2004 2010 2015

Sv: Den O'store tempetråden

Vi tempejenter - Her er en oversikt over chartene våre:

Idamari
    Shoegrl
    Myrull
    -BaMbI-

Earane

Honeybee
    Sprinkles
    Längtan

Klarsometegg
    Moina
    Drømmeren

Cesamor
    Vimsa86
    Eka

Piasawa
    svarthvitt

Paeonia
    Marimor Bergen
    Prøver1984
    Last edited by Earane; 12-10-16, 14:22.
    2004 2010 2015

Comment

Så er det bare å skravle i vei og tempe og charte
      Om dere legger inn link enten her eller på PM så kan jeg føre dere som vil inn i oversikten
      2004 2010 2015

Comment

Veldig bra, Earane! Takk!
        Jente født juni -14

Comment

Oi fantastisk info! Skal begynne å tempe når jeg får tilbake mensen etter MA igjen...spennende!

Comment

Ingen flere som temper..!?
            2004 2010 2015

Comment

Kanskje et dumt spm...men vil temperatur på soverommet, og at man sover med og uten dyne etc ha noen innvirking på temperaturen? Det er jo ørfine temperaturendringer man ser etter...

Comment

Opprinnelig lagt inn av Lykkeliten85 Se innlegg
                Kanskje et dumt spm...men vil temperatur på soverommet, og at man sover med og uten dyne etc ha noen innvirking på temperaturen? Det er jo ørfine temperaturendringer man ser etter...
                Ja det kan ha litt å si, spesielt hvis man temper i munnen. Da kan det om man har sovet med munnen lukket eller åpent ha innvirkning på resultatet. Derfor anbefaler jeg iallefall vaginal temping Det er superenkelt, og mest nøyaktig. Jeg pleier da å ha jevn og stabil temp slik den skal være, uavhengig om det er vinter på soverommet mitt eller drepende hett.
                2004 2010 2015

Comment

Starter temping i morgen! Er på CD 13, men bedre sent enn aldri ..? :P
                  Mistenker at jeg har for kort lutealfase, hadde vært greit å få sett om det er et reelt problem
                  Er forresten i pp1, og allerede utålmodig ! :P

Comment

Masse lykke til med tempingen lille.A
                    Du må bare spørre dersom det er noe spesielt ang. temping, chart o.l du lurer på. Så skal iallefall jeg prøve å svare så godt jeg kan.
                    2004 2010 2015

Comment

Nå har jeg fylt inn alle sykluser jeg har hatt oversikt over på fertility friend Har ikke visst når el har vært da, men nå har jeg hvertfall oversikt over lengden på alle de uregelmessige syklusene jeg har hatt siden mensen kom tilbake i mars :P

Comment

Hei.
                        jeg begynner å måle tamp til uka.
                        skal begynne med ladycomp.
                        noen son har kjennskap/erfaringer med den.
                        kjenner du til den earane?
                        Håper på en spire i 2014

Comment

Hei Tusseladd! Så moro med noen nye tempere Lykke til!
                          Jeg har aldri brukt en ladycomp selv nei, men forstår at det er litt av samme greie som temping og måling av det for å kartlegge fertil periode?
                          2004 2010 2015

Comment

Ja den finner ut når du har EL og viser grønt lys for sikre dager (ikke EL) og røde dager for EL. Virker som det er et bra produkt
                            Den er dyr da, men den kan brukes til familieplanlegging og som prevensjon.

så mitt håp er å ha den som prevensjon og "finne ut av syklusen" til vi begynner å prøve å mai. For deretter å kunne ha den som prevensjon etter graviditet (forhåpentligvis)

Håper å slippe å begynne på pilla igjen, og bare ha en naturlig prevensjon
                            Så på sikt skal den ha en levetid på 15 år, så da er det verdt pengene
                            Håper på en spire i 2014

Comment

http://pfc.no

nettsiden om noen ble mer interessert
                              Håper på en spire i 2014

Comment

Working...
                              X