Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Info om PCO/PCOS

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Info om PCO/PCOS

PCOS er en årsak til ufrivillig barnløshet, og her kommer litt informasjon om det

Hva er Polycystic Ovary Syndrome ?

Eggstokkene er de organene som produserer eggene i det kvinnelige forplantnings system. Polycystic ovary syndrome (PCOS) er et syndrom der eggstokkene er forstørret og har flere væskefylte sekker eller cyster. Disse cystene kan se ut som "perler på en snor" eller et perlekjede. En kvinne kan utvikle en cyste eller flere cyster. Fler-cystede eggstokker er som regel 1,5 til 3 ganger så store som normalt. Kvinner med PCOS kan også oppleve et antall andre symptomer. PCOS er en ledende årsak til ufruktbarhet/sterilitet og er det mest vanlige forplantnings syndromet hos kvinner i fruktbar alder.

Hvor mange kvinner har PCOS?
    Det er anslått at 5 – 10% av kvinner i fruktbar alder har PCOS (20 – 40 år). Minst 30% av alle kvinner har noen symptomer på PCOS.

Fritt oversatt av Tingeling
    Kilde: http://www.4woman.gov/faq/pcos.htm

PCO står for polycystic ovaries, mens PCOS betyr polycystic ovarian syndrome. I begge tilfellene finner man eggstokker med mange små cyster, og hemmet/manglende eggløsning samt uteblitt mens kan forekomme. Dette kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Ved PCOS har man i tillegg litt for lite av et protein som transporterer testosteron. Det resulterer i at det blir et overskudd av frie testosteroner i kroppen, noe som medfører overvekt, kviser, uønsket hårvekst o.l.

Kilde: http://www.snartgravid.com/faq/plass...asp#utredning5

Andre nyttige sider:
    Foreningen for Ufrivillig Barnløse
    Polycystic ovarian syndrome Association
    Kvinnelegen.no
    The Verity Website
    mozon.no
    Doktoronline.no
    Susannes PCO-sidor
    Dagens Medisin
    Kvinneklinikken SiR
    Helse og velvære: Spis deg gravid
    Last edited by Tingeling; 26-07-06, 10:31.
    Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Jeg hadde så mange spørsmål i begynnelsen selv, så jeg prøver alt jeg kan å få finne informasjon om det jeg lurte på i alle fall
    Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Comment

Snakka med ei velinformert venninne i dag.. Hun er tannlege og er vandt til å søke informasjon om det hun ikke veit.

Mens hun hadde lett på internett så hadde tannlegeass. hennes sett hva hun leste om. Da de fikk vite at jeg fikk vite om PCOS da jeg var 25 år, så sier det at det er slett jobb fra legen sin side ettersom jeg har mange av symptomene på sykdommen...

Fant noe av det hun hadde lest om spesielt det med at vi med PCOS/ PCO har insulinresistens. Noe som kanskje kan forklare overvekt. Stadig søthunger... Resepten mot det var å spise diabetiker kost og lite karbohydrater.. Lenge leve Fedon Lindberg..

Kikk på lenkene og les selv.

http://www.helsenytt.no/artikler/pol...riesyndrom.htm

http://www.uib.no/isf/utposten/2002nr3/utp02307.htm Denne er noe vanskelig, men har behandlingsråd på slutten..

http://db.abcnett.no/ubt/ubarkiv.nsf...7?OpenDocument

Håper på en liten baby til... veien er tydeligvis lang! snart to år igjen..

Comment

Mye bra informasjon!
        Tusen klemmer i fra Linda og Prinsen min-Marius...

Marius født. Søndag 27 august 2006

Comment

Opprinnelig lagt inn av Gotausa
          Stadig søthunger...
          Nei, der kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen... :oops:

( :oops: - viddaka som lyver)
          :tisk: med Lorien og Mosa :tisk:

Jeg ble mamma til verdens vakreste lille Ivar 6/12-05

Comment

Opprinnelig lagt inn av viddaka
            Opprinnelig lagt inn av Gotausa
            Stadig søthunger...
            Nei, der kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen... :oops:

( :oops: - viddaka som lyver)
            Søthunger - hva er det???

Comment

pco og graviditet

Hei alle PCO'ere. Litt av hvert: Først, jeg har vært til glukosebelastning, og det sto bare bra til. Men, jeg er godtesjuk og legger fort på meg.. Hm.. Skjønner det ikke helt. Kan man være insulinresistent selv om en slik test viser normalt?
              Så, jeg ble overraskende gravid etter bare to mndr etter jeg sluttet på pillen.. Nå lurer jeg på om det er sant at jenter med PCO har hele 70%sjanse for spontanabort?? Har blødd litt idag men håper det bare er en festeblødning....
              LYKKE TIL alle PCO'ere!

Comment

Hei, Susi!

Krysser hele meg for at du bare har hatt en festeblødning, - det hadde i alle fall jeg et par dager før jeg testet positivt

Ang. spontanabort: Jeg har også lest at det er større sjans for SA for jenter med PCO, men jeg er usikker på om det er så mye som 70%.

Her er hva jeg fant på http://www.4woman.gov/faq/pcos.htm#7:

There appears to be a higher rate of miscarriage in women with PCOS (possibly by 45%).
                Masse lykke til!!!

Comment

Takk for svar! Håper bare det er festeblødning jeg og, men nå har det blødd i 5 timer iallfall. ikke mye men litt.. vet ikke hvor lenge en festeblødning kan vare jeg? Ville kanskje blødd mer med sa?

Comment

Har du veldig vondt da? Jeg har iallfall lest at blødninger med smerter kan tyde på SA, mens noen kan ha blødninger uten smerter gjennom hele svangerskapet.

Må forresten bare legge til at jeg har hatt vondt i magen fra og med den dagen jeg hadde min lille festeblødning. Fastlegen min har konstantert at magevondtet ikke har noe direktet med fosteret å gjøre, men skyldes at livmoren vokser, tarmene prøver å finne sine "nye" plasser, - dessuten så lever visst eggstokk-cystene mine "sitt eget liv"... Ikke noe rart man kan ha litt vondt i magen

Stå på!!! Vi trenger flere PCO'ere med spirer i magen!

Comment

hei igjen

Nei har ikke spesielt vondt, murrer litt innimellom. Tar kontakt med lege i morgen jeg. Vet ikke om han kan finne ut av det så tidlig? Er kanskje 5 uker på vei. Takk for oppbacking, man blir jo ganske usikker når man ikke har opplevd det før...

Comment

Krysser hele meg for deg

Comment

Sv: Info om PCO/PCOS

Første innlegg er oppdatert med ny link - Helse og velvære: Spis deg gravid

Comment

For å være en så omfattende og kjent tilstand de nekter å kalle lidelse eller sykdom, er det rart det i utgangspunktet er lite god info å få. Da er det kjekt å se innlegg som dette. Men bekymrer meg at god informasjon om økt risiko som om SA er såpass dårlig. Jeg har også fått med meg at det skal være høy prosent fare for SA. Men gynekologer og leger ser ut til etter min erfaring lite villig til å ta det så veldig alvorlig. Eller alvorlig nok til å kunne være ærlig og ikke bortforklare med vage terminologier.
                            Cannot give up before you`ve tried

Comment

Noen som vet hva vanlig dose metformin er? Jeg tar 6tabletter (3000mg) om dagen og etter hva jeg kan lese er det mye?
                              og er det vanlig med små blødninger hvis man sluver med å ta de en uke?

Comment

Working...
                              X