Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Søvn baby 6 mnd - rådvill!! Obs! langt innlegg

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Søvn baby 6 mnd - rådvill!! Obs! langt innlegg

Hei alle medmødre! Skriver her i et håp om at noen kanskje har vært borti samme problem som oss, og gjerne har erfaringer å dele? Jenta vår på 6 mnd har nå i 3 mnd grått i halvsøvne/søvne mellom 10-15 ganger per natt.

Vi har vært i kontakt med helsestasjon samt lege for å sjekke at det ikke er noe fysisk galt. Hun gråter altså mange ganger per natt men sovner som regel momentant dersom hun får smokken. Har dermed tenkt at hun rett og slett er litt «smokkeavhengig», men så kan hun sovne/sove uten smokken også til tider!

Vi gir to måltider til dagen, stort sett grøt, og passer på å gi siste måltid et par timer før legging slik at hun ikke skal være stappmett når hun legger seg (blir ammet rett før legging.) Ellers ammer jeg henne før jeg legger meg selv, samt om natten dersom hun ikke roer seg med smokken. Når hun gråter på natten virker hun ikke helt tilstede, men klarer ikke å roe seg selv heller. Har dermed tenkt tanken både på mareritt og nattskrekk, men i og med at hun har holdt på med dette siden hun var 3 mnd, er det kanskje ikke helt sannsynlig? Med tanke på at de ikke har dette før senere såvidt jeg har forstått?

Har tenkt tanken på dette med at hun må lære seg å sovne selv, men legging går stort sett greit. Hun sovner som regel innen rimelig kort tid, og jeg har registrert at hun har klart å sovne selv noen ganger når hun våkner på natten uten gråt.

Helsesøster har heller ikke så mange andre råd å komme med, og vi begynner å bli ufattelig slitne av konstant avbrutt søvn. Jeg vet at noen oppvåkninger må man jo kunne regne med, men 10-15 ganger er vel kanskje ikke akkurat veldig normalt, og spesielt over 3 mnd?!

Kan også nevne at hun gulper helt ekstremt mye, og har jo dermed vært inne på tanken om det kan være reflux, men føler fastleger blåser dette fort bort med at det er så fryktelig normalt med mye gulp! Vil gjerne høre erfaringer med dere som har hatt små med stille reflux!

Dette hørtes kjent ut. Min eldste datter er snart 7 år gammel og vi hadde det likt med henne fra ca 2 mnd. Jeg var desperat etter søvn på 3,5 og 6 mnd kontroll. Dessverre forsøkte vi mye forskjellig uten hell, men det fungerte litt å heve hodeenden på sengen. Fikk ingen hjelp fra helsesøster da hun hadde god vektøkning. En venninne hadde det likt men med dårlig vektøkning og fikk da påvist refluks, i tillegg til melkeproteinallergi. De fikk god hjelp.
    Heldigvis gikk gulpingen til min datter over da vi startet med fire måltider med fast føde (fortsatte å amme til 11 mnd), men jeg har sett i ettertid at hun er sensitiv for melk. Kanskje du skal forsøke en melkefri diett? Skader jo ikke for en kort periode hvis man vil sjekke.
    Hun fortsatte å våkne om natten de neste årene, men ikke så ofte. (En eller to ganger). Hun har også slitt med nattevakten i lange perioder. Så det er mulig at det dessverre er slik hun er. Pass på å fordele nettene. Vi endte opp med å ha henne mellom oss i sengen, og det fungerte veldig bra. Hun trengte trygghet og vite at vi var der. Lykke til!

Comment

Dette h

Comment

Forsvant seri

Comment

Working...
        X