Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Omskjæring av gutter

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Omskjæring av gutter

Opprinnelig lagt inn av undre27 Se innlegg
    Hei
    Har noen av dere som her har kommentert sett en omskåret mann?
    Har noen av dere en partner som er omskåret og som eventuelt husker når han ble omskåret?
    Jeg har ikke en partner NÅ som er omskåret, men har hatt det tidligere og har da selvsagt også sett en omskåret mann...
    - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Opprinnelig lagt inn av undre27 Se innlegg
      Hei
      Har noen av dere som her har kommentert sett en omskåret mann?
      Har noen av dere en partner som er omskåret og som eventuelt husker når han ble omskåret?
      Har noen av dere spurt en omskåret mann hva han synes om omskjæring av gutter?
      Det er nemlig noe helt annet enn å omskjære en kvinne og kan ikke på noen måte sammenlignes.
      Bl.a omskjæring av jenter er smertefullt, gir smerter ved samleie og fjerner seksuell nytelse.
      Omskjæring av gutter er mindre smertefullt og gjør bare vondt en kort periode, øker nytelse ved samleie og gir økt seksuell nytelse.
      For ikke og snakke om renslighet som er en ekstra bonus.
      Nå har ikke jeg masse kunskap på dette området, men regner med at du noen statestikker på dette..
      Jeg har nemelig sett flere dokumentarer om menn som ikke liker at de er omskåret. Regner med at de fleste er fornøyde, men ser at det er flere som ikke er det.

Å hvis du gjør et kjapt google søk vil du finne ut av at det er like mage sider som omhandler omskjæring som hemmende når det kommer til seksuell nytelse som det er positive nettsider.
      Og personlig hygiene/renslighet er vel fullt ut like individuelt.

På en av de første sidene jeg åpnet sto det følgende: Nytelse er i høy grad en subjektiv opplevelse.
      Tror ikke noen kan komme å si at sex er bedre for meg enn det er for deg... og nytelse har ikke bare med orgasme å gjøre..
      Last edited by machass; 06-06-13, 14:41. Årsak: skriveleif

Comment

Mange menninger kan en si. I Norge når det blir gjort av lege så blir det gjort i narkose.Gutten her er omskåret pga medisinsk grunnlag, ble gjort da han var 3.5år. Legen som gjorde dette på gutten sa at ho skjønte ikke hvorfor ikke flere gutter ble omskåret årsaken var mange gikk med trang forhud i mange år som gjorde at de fikk smerter og de kviet seg for å gå til lege. I tilleg har nyere forskning vist at det kan forebygge hiv, og urinveisinfeksjoner kan forebygges og en del kreftformer kan også forebygges ved dette etter ny forskning. Som sagt hvis det evnt ska gjøres så må det gjøres i narkose. Gutten her hadde ikke noe vondt etter inngrepet. For han kunne si ifra om ting gjorde vondt eller ikke. Legen som oppererte gutten her er norsk og hviste en del om denne problemstillingen. Som sagt enkelte ganger så er det til barne sitt beste at det skjer http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...g-7150460.html Fordeler ved omskjæring:
        Dette avsnittet skal ta for seg de medisinske fordelene ved omskjæring hos menn uavhengig av religiøs eller kulturell legitimering av fenomenet. Det foreligger mange kliniske studier foretatt spesielt i de befolkningsrike landene i Afrika. Befolkningsveksten har ført til store helsemessige implikasjoner og et stort press på de respektive helsevesen ( Mæland, Fugelli, mfl. Sosialmedisin i teori og praksis, Gyldendal akademisk, 2004).
        Det er viktig at slike studier følger en strikt vitenskapelig metode. Det skal derfor henvises til noen av de mest fremtredende studiene av omskjæring. Av spesiell interesse ved omskjæring er de seksuelt transmitterte sykdommene som HIV, syfilis, klamydia og gonoré. Det har vært en epidemisk eksplosjon av disse sykdommene i lavere sosioøkonomiske og rurale områder. Kombinasjon av et allerede dårlig fungerende helsevesen med lavinstrumentelle metoder for deteksjon av disse sykdommene samt dårlige edukative metoder for helseopplysning har spesielt lagt søkelys på alternative løsninger på disse problemene. Her står det en del fordlere og ulemper ved fjerning av forhud https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=4 PS:vårt barn hadde ikke blitt omskjært hvis det ikke var for det medisinske, men jeg ser også en del av fordelene som det kan bringe,men det må da gjøres på forsvarlig måtte hos lege med narkose/bedøvelse
        gutt 2005
        jente 2006(følger 2007 barn)

Comment

Hei
          Jeg må si at dette er ett valg som er personlig. Og ett slikt valg vil heller aldri vanligvis bli tatt i ett foreldre forhold hvor det ikke er en mann som selv er omskåret og som har vært gjennom det og har sitt syn på det. Dette pleier å utføres i 4-5-6års alderen og da vil faren ha en opplevelse og knytte dette til. Det vil si. Foreldre vil aldri ta dette valget om å omskjære sin sønn hvis de anser det som vold eller å gjøre skade. Hvorvidt alle er enig og ikke i det å omskjære en gutt er urelevant. Poenget er foreldre tar selv dette valget, en lege/profesjonell utfører det under forsvarlige forhold og barnet vil oppleve trygghet rundt situasjonen. Det er direkte uhøflig og legge seg opp i andre menneskers valg. Alle mennesker trenger ikke å ha samme mening verken for eller i mot. Men til syvende og sist er dette foreldrenes valg. Å hva dere andre mener eller står for i forhold til dette gjør ingen relevans for det parets valg for dets sønn. Jeg synes ikke dette er ett tema og diskutere. Å jeg synes at dette heller ikke er noe en har rett til og legge seg opp i.

Comment

Opprinnelig lagt inn av lilletrille81 Se innlegg
            Menn og gutter som ikke er omskåret har mindre seksuell nytelse? De er mindre renslige og hygieniske?

Å fjerne forhuden til en gutt kan sammenlignes med å fjerne (noe av) de indre kjønnsleppene eller klitorishetten til en jente. Ville du gjort det med datteren din? Hvorfor ikke?
            Tull og vas. Omskjæring av gutt og omskjæring av jente er ikke engang i nærheten av hverandre. Å gjøre slik mot en pike er direkte ondskapsfullt. Selv om det sikkert kan begrunnes av de som velger dette, så mener jeg nå at å omskjære en pike det finnes det ingen god unnskyldning før å utføre. Det hemmer jenter, gir smerter og kan ødelegge seksuallivet totalt fra å være noe positivt til å bli noe smertefullt og skremmende.

Comment

http://no.wikipedia.org/wiki/Mannlig_omskj%C3%A6ring
              informasjon

mens dette igjen er om kvinner, og det mener jeg burde være straffbart.. og det er det visst også heldigvis.
              http://no.wikipedia.org/wiki/Kvinnelig_omskj%C3%A6ring hva mener dere??
              Last edited by undre27; 06-06-13, 16:49.

Comment

Working...
              X