Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvordan løser dere hverdagskabalen?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Hvordan løser dere hverdagskabalen?

Opprinnelig lagt inn av Hilde Se innlegg
    Høres ut som en flott ordning dere har funnet, Lita. Jeg vil helst ikke jobbe fullt, håper jeg skal klare meg med 80 fra høsten av. Bare jeg blir ferdig med utdannelsen nå, så stiger nok lønna litt.
    Ja, vi har funnet en løsning vi syns fungerer bra. Hadde selvsagt blitt mye mer pes om ikke pappa hadde kunne hentet Kasper. Da måtte vi ha vridd hoder litt for å finne løsning ang henting..

Håper dere finner en løsning som dere kan bli fornøyd med
    To perfekte gutter!!
    06.08.2009
    21.06.2005

Comment

Vi jobber 100% begge to. Jeg har litt pendlevei, så det er mannen som leverer begge gutte om morgenen, også varierer det hvem som henter. Teodor sin dag i bhg er fra 07.15 til ca 16.00. Jeg synes det er lenge, men vi har ikke annet valg.

Comment

LUrer litt på dette jeg også....akkurat nå når jeg er i permisjon er det jo veldig greit men er redd det kan blir stress når jeg skal tilbake i jobb.

Før vi fikk lillebror jobbet jeg turnus med 1 til 3 kvelder i uken. De dagene jeg jobbet seint hadde jeg storebror hjemme hele formiddagen for å få tid med han. Leverte han hos dagmamma på vei til jobb. JA - da fikk jeg god tid med han, men det var utrolig slitsomt. I denne perioden våknet han ca 05.30, så var det full aktivitet hele dagen. han sov gjerne middag i vognen på vei til dagmamma og så måtte jeg på jobb og var hjemme igjen kl 23 - ble litt vell lange dager i lengden synes jeg Synes et annet stort minus med å jobbe turnus er at mannen og jeg fikk så lite tid sammen - men men, det var vel litt utenfor tråden....

Men for all del, turnus kan være greit det - men for min del synes jeg det holder med en kveld i uken!
        Storebror er født August 2005

Lillebror er født Juli 2007

Comment

Tja, jeg er stort sett alene om den hverdagskabalen... På godt og vondt!

Vi står opp litt før 6:00, og da syns jeg det er like greit "å hive oss rundt", så får vi mer ettermiddag sammen ihvertfall.
          Smitin får 8-10 timer i bhg hver dag. Jeg syns 10 timer er alt for mye, så da ber jeg mormor hente henne ut tidligere hvis hun har mulighet.

En ting er sikkert!!! Hvis jeg hadde hatt samboer, ville jeg hatt en noe redusert stilling. Vi klarer oss på en lønn nå, så hadde vi vært to voksne kunne vi tatt oss råd til at jeg jobba noe mindre timer i uka. (Men jeg sier ikke at alle par har mulighet til det altså!)

Smitin legger seg 19:00, jeg litt senere.

Comment

Sånn har vi det:

Både jeg og sambo jobber 100 %, og jentene er fulltid i bhg.

Vi står opp 6:30 alle sammen. Etter påkledning, matpakkelaging oog litt yoghurt er det ut døren 7:15. De leveres når bhg åpner kl halv åtte, og hentes kl 16. Sambo henter de i bhg hver dag for han er ferdig på jobb 15:45, og så leverer han om mandagen, for han har stasjonsvogn som tvillingvogen går inn i. Så da leverer jeg tirsdag-fredag.

Jeg er hjemme litt over 16:30, 5-10 min senere enn resten av gjengen, så middagen er kanskje såvidt påbegynt, og da tar jeg resten av matlagingen. Middag blir som regel også kvelds, evt får de noe frukt og yoghurt alt ettersom hvor mye de spiser.

Kl 19 er det leggetid for trøtte bhg-barn, og tid for mor og far å kollapse i hver sin sofa. Med mindre det er onsdag og husarbeid/handle-dag.

juli-06

Comment

Mannen jobber fullt, jeg er hjemme med barna, hestene og så er vi besøkshjem annenhver helg. Økonomien er derfor bra samtidig som jeg er sammen med barna. Størstejenta er i barnehage 60%, rett og slett fordi hun skal få sosial omgang og fordi hun trives godt. Jeg leverer 9.15 og så bytter vi på hentingen ca 15.00. Fungerer perfekt for meg!

Comment

Min mann planlegger å starte på studier til høsten, og blir da boende på hybel i en by i nærheten på ukedagene. (man-tors). Om det går i orden, blir det begrensa med muligheter for skiftarbeid på meg da, og dermed vanskelig å få jobb.
                Skiftarbeid sammen med student som bor på hybel ville jeg nok ikke anbefale. Jeg sliter nok med å få jobbet nok timer ved å ha en 8-16 jobb.
                Når jeg henter og leverer blir Marius levert i bhg 7.20 og hentet 16.10 Da har jeg hatt en 7 timers arbeidsdag og må ta igjen den halvtimen når sambo er hjemme. Jeg synes det er et evig slit å få dagne til å gå opp. Dårlig samvittighet for jobben, for de fleste andre må jo sitte igjen til fire, mens jeg har en spesialavtale og kan gå halv fire. Så stress for å få jobbet inn mest mulig timer når jeg kan. Så dårlig samvittighet for at det blir lange dager for trollet. Men, det kommer en tid da sambo er ferdig på skole og det er min tur. Da blir det lettere hverdag.

Æsj...kan ikke noen skreddersy en løsning og legge i fanget vårt da?!
                Det hadde vært noe!
                *Trollet 2005 * Mini mai 2010 * Minsten aug 2012*

Comment

Da jeg jobbet turnus, og K ofte var borte på øvelser/vakter, var vi fullstendig avhengig av barnevakt de dagene jeg hadde kveldsvakt. I tillegg måtte jeg få tilpassa dagvaktene mine de dagene jeg måtte levere, var litt vanskelig å være på jobb til 7.30 når barnehagen ikke åpna før 7.30.

Ser at det kan bli litt lettere her vi bor nå, hvor det ikke er så store avstander, og barnehagen faktisk er oppe til 17.30. Men turnusjobbing byr på en del utfordringer ja!
                  Gullungene 05 og 07

Comment

Jeg jobber turnus 50%. Mens sambo er bortreist i ukedagene, skal over på 2 uker ute og 3 uker hjemme etterhvert. Så da er det som regel jeg som må levere å hente. Når jeg jobber tidlig må barna leveres 06.45 også henter jeg 15.15. Men når jeg har fri blir det senere levering.
                    Det som er utfordringen her er når jeg har senvakter siden sambo stort sett er bortreist. Er avhengig av å ha noen som kan hente barna i bhg de dagene. Kjenner jeg blir stresset allerede på tanken
                    Men det løser seg alltid
                    Storebror f.2005 Lillesøster f.2007

Comment

Tar med meg begge barna på jobben - hver dag!

Egentlig veldig behagelig og praktisk slik vi har det nå, hvor ungene går i samme barnehage som jeg jobber i Føler meg litt priviligert sånn sett ja, som slipper å stresse med henting og bringing av barn før jeg skal på jobben.

Mannen min jobber 07.30 til 15.30 hver dag, tar buss til jobben og blir kjørt hjem/til oss i barnehagen hver ettermiddag, i firmabilen.

Jeg jobber 4 forskjellige skift i barnehagen:
                      06.45-14.00
                      08.00-15.30
                      08.45-16.15
                      09.30-17.25

Dvs ca. 7,5 timer i barnehagen på ungene hver dag. Vi får ekstra tid sammen, og far ser de kun etter jobb og i helgene, hvor vi alle sammen har fri.

Som regel kommer mannen til oss i barnehagen og er med barna våre til vi drar sammen alle sammen, dersom vi ikke allerede har reist hjem fra tidligvakt. Mellomvaktene klaffer jo ganske så bra med når han er i området etter jobb og hjemreise, mens på senvaktene venter han som regel til jeg er ferdig også, og tilbringer tiden med barna våre der, ettersom vi bare har en bil. Han er telemontørlærling, og har skole hver tirsdag til 19.00, så da er det bare meg og ungene.

Til høsten satser jeg på å studere til førskolelærer på deltid, ettersom vi jo fortsatt er avhengig av to inntekter.

Comment

Her i huset går det rundt fordi jeg har ammefri og derfor kortere dager. Utnytter det litt siden jeg snart skal begynne i ny jobb og vil skjerme lillegutt fra fulle dager i barnehagen. Hverdagen blir nok litt anderledes i februar når jeg begynner i ny jobb og får full arbeidsdag. Sambo har litt lenger arbeidsdag enn meg og lang vei til jobben, så han drar gjerne hjemmefra en time før barnehagen åpner. Når han skal hjem må han dra enten før rushet eller etter rushet (Oslo trafikken er j*****lig). Stort sett blir det meg som henter og bringer, men hvis sambo drar tidlig fra jobb så henter han selvfølgelig.

Hørte forresten om en som gikk ned til 97,5% stilling (tror jeg det var). Da fikk hun sommertid hele året, og dermed slapp hun alt stresset med å rekke barnehagen før stengetid. Å gå ned så lite i stillingsprosent blir neppe merkbart på lønna, så det er kanskje ikke så dumt

Ellers vil jeg komme med et lite forslag. Siden vi kvinner kan få ammefri (to timer fri med lønn), så syns jeg at mennene kan få "barnehagehentefri" en time hver dag, selvfølgelig med lønn.

Comment

I min jobb er det ingen mulighet til å jobbe "sommertid" iallefall. Jeg jobber i butikk, og det er ingen mulighet til å slutte tidlig hver dag.. desverre

Heldige dere som har jobber som kan få til slike avtaler!
                          To perfekte gutter!!
                          06.08.2009
                          21.06.2005

Comment

Opprinnelig lagt inn av Villmann Se innlegg
                            Ellers vil jeg komme med et lite forslag. Siden vi kvinner kan få ammefri (to timer fri med lønn), så syns jeg at mennene kan få "barnehagehentefri" en time hver dag, selvfølgelig med lønn.
                            Det der gjelder ikke for alle, jeg har rett på ammefri UTEN lønn. Det blir ikke helt det samme

Comment

Sambo jobber 100%,med litt varierende arbeidstid.
                              Han og Lillemann tar bussen 7.30 til jobb og barnehage,som ligger nesten vegg i vegg.
                              Han henter Lillemann kl.16.Torsdager jobber han sent,og da er bestefar så grei at han henter med bil.
                              Jeg jobber annenhver helg,og får noen ekstravakter på kvelden innimellom.
                              Ellers er jeg hjemme med minstejenta siden vi ikke har hatt barnehageplass,men hun har gått i barnepark 3 dager i uka siden September.
                              De to eldste jentene er på skolen fra 8.30-13.15 og klarer seg fint alene et par timer hvis det trengs.De går også alene til og fra skolen.
                              For et par dager siden fikk vi beskjed om at vi endelig har fått barnehageplass s til minstejenta
                              Vi har stått på venteliste i 1 år.Det betyr at jeg endelig kan søke jobber på dagtid,ikke bare natt/helg og at vi snart kan begynne å leve,ikke bare så vidt overleve.
                              Da kommer sambo til å ta med seg begge når han drar til og fra jobb,siden de da får plass i samme barnehage.

Comment

Logistikken er det jeg gruer meg mest til når vi begge skal jobbe igjen. Vi kommer til å trenge en bil til, spes siden ungene skal leveres og hentes to forskjellige steder. TO drar tidlig, er på jobb halv 7 og henter i 4-tiden. Jeg leverer i halv 8-8-tiden og er på jobb en gang mellom halv 9 og 9. Vurderer å jobbe 80%, for hvis jeg er på jobb 9 så må jeg sitte til 5, da er jeg ikke hjemme før i 6-tiden og da syns jeg jeg ser lite til ungene. Men jeg er ikke helt sikker på om vi har råd til en bil til og redusert jobbing.

Comment

Working...
                                X