Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor skal det bli så negativt at man prøver å være sunn?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvorfor skal det bli så negativt at man prøver å være sunn?

Jeg prøver å ha ett sunt og godt kosthold for både meg og Vetle.
    Og vi klarer det ganske fint. Vi har mye ferier og sånn, koser oss i helgene, så blir jo fort litt is, vafler og sånn.
    Er det så galt av meg og si til besteforeldre at de ikke skal gi Vetle noe med sukker (da tenker jeg på kjeks, kaker eller godteri, brus får han uansett ikke)?

Jeg kan fint si til Vetle at vi kan godt ha dessert, men da kjøper vi ikke noe mer lørdagsgodt. Vi kan fint droppe lørdagsgodtet, eller ha mindre om vi er på cafe og koser oss både lørdagen og søndagen en helg, og det er ikke noe Vetle gråter for eller sånn.

Men jeg får liksom så fort komentarer på det. Hvorfor skal andre blande seg bort i det egentlig, og si: "Dere spiser da så sunt så det gjør da ikke noe om han får det" "Litt sukker gjør da ikke noe" osv. JEG VET JO DET, men om jeg ikke hadde sagt ifra, om jeg ikke hadde sagt nei osv, så hadde vi jo ikke klart og holde oss så sunne som vi gjør. Liten frustrasjon fra meg.

Nå mener jeg ikke at besteforeldre eller sånn aldri skal få gi han godteri eller sånn da, men de vil gjerne gi han alltid når de er med han; "Bare" en kjeks, "bare" en pepperkake. Også har de ett helt annet syn på det enn meg, for meg er vafler kos og "telles" med i sukkerberegningen liiksom (ikke at jeg gjør noen utregning alstå )

Er det så feil av meg og være sjefen over dette? Hvordan jeg vil at sønnen min og meg selv skal få i oss?

Sv: Hvorfor skal det bli så negativt at man prøver å være sunn?

Nei, det er ikke feil Nip, det er kjempebra og det vet du selv også.

Foreldregenerasjonen vår har en tendens til å knytte all kos opp til mat og gjerne søtsaker. Jeg kjenner veldig godt igjen frustrasjonen du beskriver, nemlig.

Min mor syntes så synd på Jørgen fordi han hadde nedsatt hørsel etter gjentatte ørebetennelser, at hun ville gi han litt sjokolade.
    Mamma.

Comment

Jeg er nok en sånn type som kunne sagt akkurat det somme som besteforeldra her. "Gjør det så mye". Jeg er et mat menneske, og forbinder mye kos med mat. Er ikke den eneste måten jeg veit å kose meg på, men den jeg bruker oftest. Derfor tenker jeg nok at andre får like mye glede ut av det som meg.

Jeg ser absolutt poenget ditt, og det skal jeg begynne på tenke mere over!

Comment

Opprinnelig lagt inn av Hilde Se innlegg
        Nei, det er ikke feil Nip, det er kjempebra og det vet du selv også.

Foreldregenerasjonen vår har en tendens til å knytte all kos opp til mat og gjerne søtsaker. Jeg kjenner veldig godt igjen frustrasjonen du beskriver, nemlig.

Min mor syntes så synd på Jørgen fordi han hadde nedsatt hørsel etter gjentatte ørebetennelser, at hun ville gi han litt sjokolade.

Takk, godt å høre. Føles liksom som om det er synd på "stakkars Vetle" som ikke får så masse godteri. Uasnett hvor flinke vi som foreldre er, blir det jo garantert nok godteri/kosemat liksom. Det er da så mye bursdager, julefeiring, andre feiringer osv, lørdager ikke minst. Så selvom vi er flinke, så blir det jo litt søtt.

Vetle slo seg skikkelig i bordkanten når jeg og Vetle lekte hos pappa, så ble jo litt grining og Vetle fikk masse kos og trøst av meg, da gikk pappan min og skulle hente ett kinderegg (det fikk han ikke! *strenge Nip*)Jeg vil virkelig ikke at Vetle skal se en sammenheng med at om jeg slår meg eller har vondt får jeg sjokolade... Trøst og kos holder i massevis.

Comment

Nei, selvsagt er det ikke feil! Som Hilde sier så ser foreldregenerasjonen vår litt annerledes på ting, men de burde jo vite selv av erfaring at det er best å forholde seg til det mammaen og pappaen bestemmer.

Nå syns jeg verken det er dumt eller ufornuftig det du praktiserer, en smule strengt kanskje og ulikt det vi praktiserer. Men hadde jeg vært i nærheten av Vetle så hadde jeg selvsagt respektert det du bestemmer uten å prøve å legge meg borti eller få deg til "å forandre mening".

Personlig har jeg den holdningen at når besteforeldrene passer Adrian så legger jeg meg ikke borti hva han får å spise av de. De er jo fornuftige mennesker i bunn og grunn... Om litt "slepphendt" på søtsaker. Men er jeg tilstede så begrenser jeg inntaket når jeg syns han har fått nok.
          Mamma til 2005, 2008 og 2011

Comment

Opprinnelig lagt inn av jinta85 Se innlegg
            Jeg er nok en sånn type som kunne sagt akkurat det somme som besteforeldra her. "Gjør det så mye". Jeg er et mat menneske, og forbinder mye kos med mat. Er ikke den eneste måten jeg veit å kose meg på, men den jeg bruker oftest. Derfor tenker jeg nok at andre får like mye glede ut av det som meg.

Jeg ser absolutt poenget ditt, og det skal jeg begynne på tenke mere over!
            Man har jo litt lett for og trøstespise. det kan jo jeg gjøre også det (innimellom). men vi må jo ikke gi den dårlige vanen til barna våres alikevel.
            Men jeg er sånn at når jeg vet maten er sunn synes jeg det også er godt (heldig med den). Og jeg er VELDIG vanemenneske, så for meg og legge meg til ett sunt kosthold, så er det mye lettere å holde det og jeg har ikke lyst på junkfood eller sånn lenger, innimellom er det også godt da.
            sjokolade er vel det som er vanskeligst og holde seg unna

Comment

Synes sånn du gjør det, er riktig jeg

Og skjønner godt at du blir irritert over maset og å få lov å gi kaker,kjeks osv.

Amanda er ikke 8 mndr en gang, og her har besteforeldrene begynt å mase allerede. Stakkars Amanda som bare får vann og ikke saft. Må jo la hu smake is, boller, vafler osv

Synes det er helt utrolig at de vil stappe så mye sukker i en så liten unge
              Jente-07 Jente-08 Jente-10

Comment

Nei det er ikke feil at du setter grensene for ditt barn.

Jeg er av typen som ikke synes at en vaffel, bolle eller noe annet i den duren er så "farlig" en gang i blandt jeg da, men jeg respekter at du velger å ikke gi han sånt.
                Det burde besteforeldre gjøre også, men jeg har inntrykk av at de tror de kan gjøre hva de vil bare fordi de er nettopp besteforeldre.
                Mamma til Sara 2000 og Adrian 2006 Blogg

Comment

Opprinnelig lagt inn av Maika Se innlegg
                  Nei, selvsagt er det ikke feil! Som Hilde sier så ser foreldregenerasjonen vår litt annerledes på ting, men de burde jo vite selv av erfaring at det er best å forholde seg til det mammaen og pappaen bestemmer.

Nå syns jeg verken det er dumt eller ufornuftig det du praktiserer, en smule strengt kanskje og ulikt det vi praktiserer. Men hadde jeg vært i nærheten av Vetle så hadde jeg selvsagt respektert det du bestemmer uten å prøve å legge meg borti eller få deg til "å forandre mening".

Personlig har jeg den holdningen at når besteforeldrene passer Adrian så legger jeg meg ikke borti hva han får å spise av de. De er jo fornuftige mennesker i bunn og grunn... Om litt "slepphendt" på søtsaker. Men er jeg tilstede så begrenser jeg inntaket når jeg syns han har fått nok.

Jeg håper jo at jeg er litt streng på dette jeg da, så tar det som ett kompliment.
                  Jeg synes vi ser besteforeldrene (i tillegg til at pappan ikke er så streng som meg, mamma og pappa er skilt, så blir det veldig mange som skal prøve å være snille liksom). Så vi ser de jo såpass ofte, er kanksje mer på ferie med de enn folk som ikke er alenemødre osv. At jeg føler at jeg må holde litt øye med de jeg da, ellers blir det jo til at jeg og Vetle aldri kan gå på cafe og kose oss lenger liksom.
                  Det er jo en ulempe ved at man ikke er sammen med pappan også, at bursdager blir feiret litt dobbelt, og mye andre spesielle dager.

Comment

Opprinnelig lagt inn av nip Se innlegg
                    Man har jo litt lett for og trøstespise. det kan jo jeg gjøre også det (innimellom). men vi må jo ikke gi den dårlige vanen til barna våres alikevel.
                    Men jeg er sånn at når jeg vet maten er sunn synes jeg det også er godt (heldig med den). Og jeg er VELDIG vanemenneske, så for meg og legge meg til ett sunt kosthold, så er det mye lettere å holde det og jeg har ikke lyst på junkfood eller sånn lenger, innimellom er det også godt da.
                    sjokolade er vel det som er vanskeligst og holde seg unna
                    Synes du er kjempe flink jeg!
                    Jeg er nok flink til å belønne meg selg med mat. Når jeg har vært ute med hest og trent feks, blir det ofte mat når jeg kommer inn. På den måten går jeg ikke ned noe særlig, men holder meg ganske stabil i vekt.
                    Jeg spiser ikke frokost, lite på dagen, middag og litt kvelds. Hender det blir noe sjokolade å! Jeg har ikke noe bra kosthold i hele tatt, men det er ikke noe jeg har tenkt til å føre videre til Hanna! Ho skal så klart få frokost og ikke spise godteri hver dag! Håper også at jeg kan komme inn i en bedre mat-rutine ettersom ho blir eldre!
                    Jeg kommer nok ikke til å være like streng som deg når det gjelder søtt. Besteforeldre får nok ganske frie tøyler fordi jeg veit at ho ikke kommer til å bli proppa i så mye der uansett. Da tenker jeg at dem heller får sjemme bort litt også får vi holde litt tilbake her hjemme!

Comment

Opprinnelig lagt inn av HappyCat Se innlegg
                      Nei det er ikke feil at du setter grensene for ditt barn.

Jeg er av typen som ikke synes at en vaffel, bolle eller noe annet i den duren er så "farlig" en gang i blandt jeg da, men jeg respekter at du velger å ikke gi han sånt.
                      Det burde besteforeldre gjøre også, men jeg har inntrykk av at de tror de kan gjøre hva de vil bare fordi de er nettopp besteforeldre.
                      Jeg synes heller ikke det er så farlig altså, kan jo fortelle hvorfor jeg måtte diskutere dette med pappa her om dagen da.
                      Vi hadde vært på cafe, Vetle hadde delt en vaffel med pappa og fikk kakao. så skulle han dit og spise middag, så sa jeg at han godt kunne få noe godt der, men da ble det ikke noe lørdagsgodt her, fordi vi sikkert skulle på cafe etter badingen dagen etter. Da fikk Vetle dessert der borte, og Vetle hadde sagt ifra at ja, men da får jeg ikke godteri hjemme (bra han passer på), men pappa sa at joda så klart. da ble jeg nødt til å gi han godteri i tillegg liksom.

Det som er at en gang i blandt blir fort veldig ofte om alle skal gi han det

Comment

Sånn er foreldra mine også - og det er frustererende å komme på besøk til dem. Det er kaker og godteri "overalt". Jeg vil ikke ha det. Men, det er ikke alltid jeg klarer å si nei. Fordi det oftest er andre søskenbarn der også og de får. Og da føler jeg meg så slem om jeg sier nei til mine barn.

Jeg skulle bare ønske de kunne ha litt mindre av det.

Mathilde spiser vanligvis veldig lite godteri ellers. Det blir en bolle eller to i uka fordi hun og pappan har laget et rituale om bolle før de drar på svømming. Og det syns jeg er helt greit.

Lørdag får hun lørdagsgodteri, og da blir det som regel en sukkerfri pastilleske. Og hun er fornøyd med det.

Jeg skulle ønske jeg klarte å være strengere på å si nei til kake og godteri hos besteforeldre.

Comment

Nå er jo vi rimelig like på det der, Nina, så mitt svar er vel ditt svar omtrent

Oda vet veldig godt reglene for godter - ho får i helgene, men kun hvis ho har vært flink å spise middagen sin først. Ho får ikke legge igjen mat og si ho er mett for så å stappe i seg nonstop, for å si det sånn

Ho pleier å få en sånn liten boks med nonstop (sånn rund) og den velger ho selv når ho vil spise. Ho får den etter middag fredag, og så fordeler ho utover selv. Pleier å "kjøpe" ho litt hvis vi skal på konsert eller kjøre tog eller noe da, og da kan ho få en sånn nonstop-pakke til, eller rosiner eller eller eller... Noe finner vi på...

Men er litt enig med Maika også da. Hvis besteforeldra har ho alene, så får de kjøre sitt show, så lenge de ikke stapper på med godter. De vet hva slags regler jeg har, og føler vel hvor langt de kan tøyes for besteforeldrene i forhold til det da...
                          - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Opprinnelig lagt inn av jinta85 Se innlegg
                            Synes du er kjempe flink jeg!
                            Jeg er nok flink til å belønne meg selg med mat. Når jeg har vært ute med hest og trent feks, blir det ofte mat når jeg kommer inn. På den måten går jeg ikke ned noe særlig, men holder meg ganske stabil i vekt.
                            Jeg spiser ikke frokost, lite på dagen, middag og litt kvelds. Hender det blir noe sjokolade å! Jeg har ikke noe bra kosthold i hele tatt, men det er ikke noe jeg har tenkt til å føre videre til Hanna! Ho skal så klart få frokost og ikke spise godteri hver dag! Håper også at jeg kan komme inn i en bedre mat-rutine ettersom ho blir eldre!
                            Jeg kommer nok ikke til å være like streng som deg når det gjelder søtt. Besteforeldre får nok ganske frie tøyler fordi jeg veit at ho ikke kommer til å bli proppa i så mye der uansett. Da tenker jeg at dem heller får sjemme bort litt også får vi holde litt tilbake her hjemme!
                            Jeg har dårlig vane med og gjerne spise litt sjokolade (klarer i perioder og holde meg helt unna), det er jo helt greit og spise etter trening og sånn, kommer bare litt ann på hva man spiser. Frokost og sånn er jo viktig å få i seg, jeg klarer meg ikke uten jeg da. MÅ ha mat hver 3-4 time. Får ofte komentar "skal du spise nå igjen", spiser ikke så altfor mye og prøver å være sunn.

Comment

Det er jo sunnest å spise lite, men ofte. Da holder forbrenningen seg på topp, har jeg hørt...

Comment

Working...
                              X