Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Spilleavhengig...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spilleavhengig...

Jeg har en sønn på 11 år. Jeg har vært rimelig slapp med han og dataspilling en lang stund. Han kan sitte opptil 5 timer hver dag å spille. Jeg har som sagt vært for slapp; det har vært enkelt å bruke spillingen som "barnevakt".

Men, nå har jeg strammet inn. Nå får han lov til å spille kun 1 time hver dag. Og det har vært helt forferdelig for han.

Hele denne uka har jeg stoppet han når han har spilt en time. På tirsdag var han sammen med en kamerat helt til han kom hjem kvart over ni, og så skulle han sette seg til og spille (han legger seg halv ti om kvelden). Jeg prøvde å si at han måtte spise kveldsmat før han skulle legge seg, og at han ikke ville rekke å spille noenting. Men, det ville han ikke høre på.

Han var helt vill. Prøvde å forte seg å laste spillet på x-boxen og var skikkelig stressa.

Det skremte meg litt å se hvor viktig det var for han å spille før han skulle legge seg. Til slutt ble han så sur at han bare gikk og la seg, han kom ikke ned for å pusse tenner engang.

Dette må betegnes som spilleavhengighet? Og er det riktig å få bukt med problemet ved å kutte så drastisk ned? (Han mente selv at det var brutalt - at jeg kunne kuttet mer og mer ned til vi til slutt var nede i 1 time etterhvert)

Han har en eldre bror som spiller hele tiden når han ikke er på skolen eller ligger og sover, men han er straks 19 år så han får jeg ikke bestemt over på lik linje som med 11-åringen...

Sv: Spilleavhengig...

Dette med dataspill synes jeg er kjempeviktig å "styre"

Jeg merket kjapt at eldstemann på 8 ble fullstendig hektet på spilling. Han ble agressiv, ville ikke ha mat, skippet avtaler med venner osv.

Jeg lot han nemlig få spille litt "fritt" en stund for å se om han naturlig stoppet og ble lei etter en tid, men det skjedde ikke... Han gikk så langt at han nesten ikke la fra seg spillet for å gå på do!

Så det ble full brems etter bare kort tid. Han får spille 1 dag i uken. Fredager er spilledagen, og da spiller han mange timer.
    Han klarer ikke å spille bare en halvtime f.eks, så derfor så jeg at det var bedre å konsentrere alt på èn dag.

Når guttene samles så er det spill de snakker om, og når han er bort på besøk så spiller de ofte. Det er greit for meg, og jeg opplever at de andre foreldrene er med på å styre hvor lenge de får lov til å sitte.

Spill og TV er veldig sterke medium, og jeg opplever at ihvertfall mine barn lett blir hekta. Jeg er sikkert ganske streng, men føler at jeg gjør det for deres beste.

Comment

Det med at han får spille 1 time hver dag synes jeg ikke er noe ille jeg altså.
      Han har fått en time å spille på, og da bør han jo få lov til det.
      Ellers så kunne du jo ha prøvd å la ham prioritere "viktigere" ting først, slik som lekser, rydding, spising, stell og sånne ting, så kan han jo få spille etterpå ?

Comment

Takk for svar begge to.

Det var lurt med at han kan spille litt mer hvis han bare er ferdig med annet... skal tenke på den der.

Han får lov til å være litt på msn noen ganger, med kamerater etter at spilletimen er over...

Det går greit med spilletimen nå. Han har hatt det slik litt over en uke, og det funker greit. Han ser litt mer på TV, men han er ikke like avhengig lengre...

Comment

Working...
        X