Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Barn, husarbeids-oppgaver & ukelønn..

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Barn, husarbeids-oppgaver & ukelønn..

Hvor gamle er barna deres når dere har begynt å gi dem faste oppgaver i hjemmet, og dertil "ukepenger".
    Hva gjør de evt. for ukepengene ?

Ine og Vetle går i første og tredje klasse. De har begynt nå ved nyttår med faste plikter. Vetle bærer inn ved hver dag og Ine legger sammen klær når de er tørre. Nå er jo snart ved-sesongen slutt, og Vetle har i den anledning begynt å være med å brette klær.

Tidligere har de jo hjulpet meg med ting jeg har spurt dem om, men nå har det blitt fast - iom. eldstejenta spurte om de kunne begynne å få ukepenger. Da måtte jeg jo finne jobb til dem
    De får 50 kr. i uka som de enten kan bruke, eller kan spare om de vil.

Sv: Barn, husarbeids-oppgaver & ukelønn..

dytter...

...det er vel flere som er stått opp nå..

Comment

De får 50 kr hver i uken, og de spares.
      Men da må Oline bære sine egne og Daniel sine bleier i bosset.
      -01 -06 -12

Comment

Opprinnelig lagt inn av Toni Se innlegg

De får 50 kr hver i uken, og de spares.
        Men da må Oline bære sine egne og Daniel sine bleier i bosset.
        Tidlig krøkes, ja

Comment

Godt det var en sånn tråd her alt, for jeg sliter litt med hvilke oppgaver jeg skal gi eldstemann på 10 år. Sliter litt med å i det hele tatt få han til å gjøre noe her.... Ber jeg han om å rydde rommet, så er det ett kraftig sukk også er han kanskje ferdig 5 timer etterpå.. Får han beskjed om å legge klæra sine i skapet, så tar han omtrent rennafart og hiver de inn. Enda han har fått klar beskjed om at det skal legges i fine hauger.. Ber jeg han om litt hjelp i hagan, så er det også sukk og stønn før han gjør litt i 5 minutter før syt og klag starter..

Så om noen har tips til faste jobber han kan få, uten om romrydding og legge vekk klæra sine blir jeg gla
          98 & 06

22/07 2011

Comment

Opprinnelig lagt inn av Kima Se innlegg
            Godt det var en sånn tråd her alt, for jeg sliter litt med hvilke oppgaver jeg skal gi eldstemann på 10 år. Sliter litt med å i det hele tatt få han til å gjøre noe her.... Ber jeg han om å rydde rommet, så er det ett kraftig sukk også er han kanskje ferdig 5 timer etterpå.. Får han beskjed om å legge klæra sine i skapet, så tar han omtrent rennafart og hiver de inn. Enda han har fått klar beskjed om at det skal legges i fine hauger.. Ber jeg han om litt hjelp i hagan, så er det også sukk og stønn før han gjør litt i 5 minutter før syt og klag starter..

Så om noen har tips til faste jobber han kan få, uten om romrydding og legge vekk klæra sine blir jeg gla
            Både snømåking og gressklipping er jo ting som er fine å gi ukepenger for.
            Ellers går det an å gi dem faste dager med å rydde av bordet etter frokost/middag.
            Når de blir litt eldre enn 10 år går det også an å ha faste dager hvor de lager middag.

Vi pleide å vaske bad/do en gang i uka fra jeg var ca 11.

Det var noe av det jeg kom på i farta i alle fall.
            Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
            Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Comment

Da jeg var 10 år gjorde jeg ting som å dekke på bordet før middag og evt. ryffe av, ta ut søppel og da mamma vasket badet hjalp jeg til med sånn Jif spruteflaske på speil og blanke overflater. Syntes det var veeldig gøy
              Storesøster 2014

Comment

Da jeg var liten fikk jeg 10 øre pr kongle jeg plukket opp fra plenen.
                -01 -06 -12

Comment

Vetle er 4år, han får ikke noe ukelønn enda, men han hjelper til med det meste egentlig, trenger sjelden å spørre han for han liker å hjelpe til.

Comment

Mine eldste gutter har fått uke lønn noen år allerede.husker ikke helt når jeg begynte med det, men det er en del år.Mine er 12 og 14 år . Sander er litt liten enda
                    Men jeg setter opp en plan til dem, at dette er det som jeg vil dem skal gjøre hver dag. og så bytter dem uke, slik det blir litt variasjon.Det går på rydding av rom. støvsuging hver dag på stue, kjøkken og gang, tømmming av oppvaskmaskinen + vasking av kjøkkenbenk, bretting av klær og legge dem på plass og vask av bad men ikke gulv.Virker kansje mye, men dem er to på å dele det og det blir byttet på.Det er ikke hver dag alle tingene blir gjort.Men støvsuging og kjøkkenet blir gjort hver dag.Så velger dem hvilken dag dem vil ta det store skippretaket.For dette får dem 100 kr i uken, pluss vi kjøper nammis, blad, kino besøk og betaler andre fritids sysler dem vil være med på som svømmehallen, cirkus og tivoli.

Det har ike alltid vært like lett og få dem til og gjøre noe.Men jeg sa at hjelper dem ikke til i huset, så ble det heller ikke kjøpt lørdags nammis.Det ble en lørdag uten, og det ble gjort.Nå er det en rutine. Hvis det er en uke det er mye prøver og lekser og barna er syk selvfølgelig, så slippe dem unna en del oppgaver, men da blir det mindre betalt også. Pengene sparer dem til noe dem ønsker seg.Sånn som mellomste mann, han ønsker seg ny laptop, og har spart seg opp noen tusen allerede. Tror det å gi barna oppgaver er veldig viktig.Utrolig hvor barna vokser på det, og at dem får litt ansvar.Nå er eldste mann på jobb søk.Og kansje fått seg jobb på et lager.Det er ikke i uken, kun på lørdagene og i feriene.Pengene der skal spares til bil.Lappen betaler vi når den tid kommer
                    Verdens heldigste Mamma til 1,2,3,4

Gutt 94, 3400g,Gutt 96, 3750g,Gutt 06, 3400g,Gutt 09, 3150g

Comment

har ikke begynt med det enda,men vi kommer til å begynne med det når han blir større.

Kommer nok til å gjør det veldig likt som vi måtte hjemme.
                      Der lagte mamma og stefar min en ukeplan for en hel uke frem,der var det fast støvsuging,vasking,begynne på middag osv.

slik det ble gjort var att jeg og stesøstra mi som da var di eneste ungene som bodde hjemme,hadde faste dager vær å gjør alt sammen på.ikke nok med det så sto også stefar min og moren min med det samme likt.slik att jeg kansje hadde tirsdagen,stefar min onsdagen osv.

ble det ikke gjort dagen som var vår så fikk vi ikke ukelønn,så sant vi ikke byttet dager oss imellom,viss det skulle være noe.

rommet vårt måtte vi også holde i orden.
                      Gutt Des.2006 Jente nov.2008 ,Jente aug 2012

Comment

Vi har prøvd. Det fungerer sånn noenlunde en stund, så glir det ut. Eller jobben blir halvgjort. Innimellom er det så mye her, at jeg ikke orker å mase om at pliktene skal gjøres.

Men her er det sånn at 8 åringen er flinkest, og hun på 11 gidder ikke. Derfor har vi sluttet med ukelønn for en periode, tenkte å begynne på igjen om et par måneder når eksamenstresset er over. Slik at jeg har tid til å engasjere meg slik at ting blir gjort.

Her fikk de 30 kroner uken hver, nå er de blitt så store at det sikkert er greit å øke til 50.

Kima: har du spurt han om det er noe han har lyst til å gjøre?
                        Jeg syntes det fungerer bedre her, enn når jeg finner på noe.
                        Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Om jeg spør han, så får jeg sikkert ingenting Er en litt for bedagelig kar detta her, og fysj om han går glipp av no på tv'n Men han fortalte meg igår, at han har fått arbeidsoppgaver på Speidern. Skal sette middagsbordet, tørke støv en gang i uka. Og gå med søpla samt passe vesla.. Så da er vi litt igang hvertfall.. Skal få tak på en tavle å ha på kjøkkenet tenkte jeg, og skrive arbeidsoppgaver til beboerne der Så kan vi jo late som at de blir gjort...
                          98 & 06

22/07 2011

Comment

sønnen min er 2,5år, og hjelper til mer enn gjerne , med det meste får ikke noe uke lønn, litt for liten til det, men får betalt i kjærlighet.. hehe
                            så han har en fast oppgave, som han tar meget alvorlig, og passe på at pus har mat og drikke. førte han gjør om morgen er å titte i skåla til pus. moro å se at de tar ansvar på den måten

Comment

Lillegutt har hjulpet til så lenge jeg kan huske!
                              Bære fatet sitt inn i oppvaskmaskinen, dytte klær inn i vaskemaskinen, hjelpe meg og henge opp tøy, legge inn bestikket når det er vasket, rydde skoene i gangen, rydde rommet sitt, vaske bord/benken, sette inn i kjøleskapet etter måltider.

Myyye de kan hjelpe til med. Rydde inn fatet sitt har han gjort fra han var kjempe liten.

Han elsker også å vaske doen

Han har ingen fast ukeslønn, men får litt utifra hva han gjør.
                              Får feks 5 kr for å vaske doen osv.
                              Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

Working...
                              X