Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Jeg trenger så sårt litt hjelp her..

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Jeg trenger så sårt litt hjelp her..

Victor er nå 7mnd, og begynte å ligge på eget rom for 1-2mnd siden. Det var ikke så gøy, det ble mye skriking, men det går bra legge han på kveldene nå. Problemet er legging på dagtid. Det har aldri vært noe problem, og vi ar alltid hatt han til å sove i sengen sin på dagene. Men nå, hver eneste gang han skal sove, så raser han! Det mildt sagt klikker for han.. Han er så trøtt at uansett om jeg tar han opp, så skriker han. Det er som regel hele dagene, men etter kl 14 er verst. Og nå har ferifolkene i nabohuset kommet, de må jo tro at jeg mishandler han

Hva skal jeg gjøre? Jeg begynner å bli så lei nå! må jo ta han opp for å sjekke om det er noe galt, men det er det over hode ikke! Han har et sinne jeg aldri har sett maken til noen gang.. Det er forferdelig! Og lille meg føler meg utrolig hjelpesløs..
    2007 2010
    Studentmamma

Sv: Jeg trenger så sårt litt hjelp her..

Du kan kanskje prøve å være på samme rom som han en stund for å la han se deg når han skal sove?

Eller du lar han skrike, når du vet at det ikke er noe galt? At du legger han ned og kommer inn med jevne mellomrom og sier rolig at han må sove litt og så gå. Han kommer sannsynligvis ikke til å roe seg med det første, så det kan hende du må gjøre det mange ganger.

Han kommer sannsynligvis til å bruke litt tid på å skjønne at han ikke kommer opp når han skriker, men hvis du vet at han bare er sint - kanskje overtrøtt? - så er det ikke farlig å la han skrike litt.

Hvordan fikk dere til å legge han på kvelden uten problemer?

Comment

Det er anbefalt av barneleger og legge barnet, gi smokken og så si godnatt (evt. synge). Etter det skal man inn på rommet med jevne mellomrom og så drøye igjen, da skal man si ingenting, og evt. gi smokken/breie på dyne og så gå stille ut igjen. Har du foresten prøvd å synge til ham før han legger seg?

Comment

Du kan jo også prøve å legge inn en klut eller kose teppe med lukt fra deg på i senga, det kan være beroligende

Comment

På dagtid lå jeg rett og slett sammen med sønnen min i senga vår og holdt han fast til han sovnet. Så trøtt så trøtt, men alikevel vile han ikke sovne. Helt hysterisk.
          Hvordan er han i vogna? Sovner han da?

Det er godt dere i det minste har fått orden på legging på kveld.
          Har du en fast rutine før legging på dag? Kanskje det kommer for brått på han?
          *Trollet 2005 * Mini mai 2010 * Minsten aug 2012*

Comment

Opprinnelig lagt inn av wander Se innlegg
            Du kan kanskje prøve å være på samme rom som han en stund for å la han se deg når han skal sove?

Eller du lar han skrike, når du vet at det ikke er noe galt? At du legger han ned og kommer inn med jevne mellomrom og sier rolig at han må sove litt og så gå. Han kommer sannsynligvis ikke til å roe seg med det første, så det kan hende du må gjøre det mange ganger.

Han kommer sannsynligvis til å bruke litt tid på å skjønne at han ikke kommer opp når han skriker, men hvis du vet at han bare er sint - kanskje overtrøtt? - så er det ikke farlig å la han skrike litt.

Hvordan fikk dere til å legge han på kvelden uten problemer?
            Opprinnelig lagt inn av Xirwena Se innlegg
            Det er anbefalt av barneleger og legge barnet, gi smokken og så si godnatt (evt. synge). Etter det skal man inn på rommet med jevne mellomrom og så drøye igjen, da skal man si ingenting, og evt. gi smokken/breie på dyne og så gå stille ut igjen. Har du foresten prøvd å synge til ham før han legger seg?
            Opprinnelig lagt inn av Xirwena Se innlegg
            Du kan jo også prøve å legge inn en klut eller kose teppe med lukt fra deg på i senga, det kan være beroligende
            Opprinnelig lagt inn av MiF Se innlegg
            På dagtid lå jeg rett og slett sammen med sønnen min i senga vår og holdt han fast til han sovnet. Så trøtt så trøtt, men alikevel vile han ikke sovne. Helt hysterisk.
            Hvordan er han i vogna? Sovner han da?

Det er godt dere i det minste har fått orden på legging på kveld.
            Har du en fast rutine før legging på dag? Kanskje det kommer for brått på han?
            Takk for svar Jeg er veldig hard mot han, men jeg må det. jeg lar han skrike, og går inn med jevne mellomrom og roer han, gir han smokken, brer på han dyna og stryker han over håret, så går jeg ut igjen. Og sånn kan jeg holde på en veeeldig god stund. Av og til så gir jeg desverre etter. Men det er på sånne dager der jeg er så klar at jeg ikke makter skrikinga. Det er så domt, men jeg klarer det ikke! Men jeg prøver så godt jeg kan..

Ja han er overtrøtt, så han roper og spenner og slår villt rundt seg. Jeg blir så satt ut når han begynner slik..

På kveldene så gjorde vi akkurat det samme som vi gjør nå. da små suttra han et par ganger, men så var det stilt og.

Jeg prøver å synge, men da gliser han og blir kjempe ivrig. og da må jo jeg bare flire, så det funker ikke Klut har vi også prøvd, men den får han over ansiktet, og har ikke vett til å fjærne den. Så da blir han irritert av den grunn

I vogna går det greit, hvis jeg triller han. Jeg begynte med å bare legge han rett i vogna, for jeg syns ikke det skal være nødvendig å må trille på han til han sovner. Og av og til så funker det.. men når han er overtrøtt, må jeg finne et sted å trille der det er masse bråk, motordur f.eks. idag gikk v for bi e anleggsmaskinområde med gravemaskiner og kjempe mye bråk, og da klarte han så vidt å holde øynene oppe

Nja, rutiner og rutiner. Jeg prøver å holde han våken til jeg ikke klarer mer, for jo trøttere han er jo fortere sovner han.
            2007 2010
            Studentmamma

Comment

Jeg legger Snupsi i vogna på dagtid, går tur hvis det er vær til det, ellers blir det trilling fram og tilbake i gangen, og bæ-bæ-lille lam . Jeg syns det er greit å skille mellom sovested for natt og dag. Ikke alltid ho er like lett å legge på dagen, ho kan ligge å kjefte en GOD stund (syns ho er morsom da jeg ). Du får bare prøve deg fram, ikke alle unger er like (tenk så greit om det var en metode som hjalp på alle da ).
              Mamma til 2 Snupper
              2007 og 2009
              ~Min Blogg~

Comment

Er det veldig viktig for deg/dere at han sover på eget rom? På meg høres det ut som dette kan være en reaksjon på nettopp dette - at han forbinder det å bli lagt på dagtid med da han plutselig ble lagt alene på nattestid, og at han fortsatt stritter i mot det.

Jeg skal ikke fortelle deg hvordan du skal oppdra ungen din, for det vet du best selv - men det kan være du trenger å bryte en sirkel her. La ham sove et annet sted på dagen, for eksempel - gjerne i en meitai eller i et bæresjal, sånn i tilfelle det er nærheten han "raser etter". Eller bare i vogn et annet sted enn han pleier, sånn at det på en måte blir en ny situasjon som han ikke får et behov for å kjempe mot?

Men jeg blir litt forvirra av det du sier først om at han slår og sparker når han er overtrøtt, samtidig som du lenger ned sier at desto trøttere han er, desto fortere sovner han... Kan det være at du faktisk trenger å legge ham tidligere enn du har gjort nå, slik at han ikke rekker å bli for trøtt innen det er på tide med en lur? Jeg vet i alle fall at det er sjanseløst å legge jenta mi hvis hun blir for trøtt, for da er det bare tull og fjas og bråk og sutring og latter om hverandre.
                Mammaen til verdens vakreste jente, født 30.10.07

Scribo, Ergo Sum

Comment

Opprinnelig lagt inn av Unicorn Se innlegg

Men jeg blir litt forvirra av det du sier først om at han slår og sparker når han er overtrøtt, samtidig som du lenger ned sier at desto trøttere han er, desto fortere sovner han... Kan det være at du faktisk trenger å legge ham tidligere enn du har gjort nå, slik at han ikke rekker å bli for trøtt innen det er på tide med en lur? Jeg vet i alle fall at det er sjanseløst å legge jenta mi hvis hun blir for trøtt, for da er det bare tull og fjas og bråk og sutring og latter om hverandre.
                  Hun klarer nok å svare for seg selv, men jeg regner med at hun mener at han ikke skriker like lenge når han er superovertrøtt... at han da roer seg fortere, selv om det er skrik og bråk...

Jeg er forøvrig helt enig med deg i det å legge når de har "vippet over". Hvis Mathilde ikke plukkes før hun er for trøtt så går det bare i ball her også.

Comment

Hvis jeg la gutten min med en gang jeg så at han begynnte å bli trøtt gikk det mye bedre. Han sovnet fortere. Jeg brukte ganske lang tid på å lese han og skjønne når han var trøtt. Så kanskje du venter for lenge?

Jeg synes også han er litt liten til sånne hadre metoder, men vi er alle forskjellige og respekterer ditt valg.
                    Men, når jeg leser at du innimellom gir etter (som er veldig forståelig) husker han det. At bare han skriker lenge nok, så kommer han nok opp igjen. Så endel av problemet er kanskje at han ikke har gitt opp og vet at nå må han sove.

Hvordan føler du det når han bare skriker? Kunne du egentlig tenkt deg å løst det på en annen måte? Alle vil vel så klart at man bare legger barnet ned og det sovner pent, men blir det er for stort problem for deg at du ligger sammen med han til han sovner på dagtid, eller triller tur? Jeg husker hvor frustrert jeg var, men tenkte som så at dagsøvnen slutter de med etter hvert og at det var vikigere å få orden på kvelden.

Velg dine kamper med omhu.
                    Er det ting som går over av seg selv med tiden, kjenn på hvor viktig det er for deg å ta den kampen da mot å vente på at det skal gå over av seg selv.
                    *Trollet 2005 * Mini mai 2010 * Minsten aug 2012*

Comment

Jeg synes og at han er litt liten for slike metoder, ferber annbefaler ikke skrikekur før barna er over 1 år. Snuppa mi er 1 år om 10 dager og hun lar jeg ikke ligge å skrike,det gjør alt vondt verre, hun blir usikker og roer seg vertfall ikke.Kan jo være at han har behov for å være inne med deg litt lengre.Noen barn er mer avhengige av nærhet enn andre. Snuppa mi nekter å sove alene eller noe og hun er 1 år og har vært slik siden hun ble født.

Jeg vil annbefale deg å bruke mye tid på å legge han, gjerne ligge med han og roe han ned. Ikke gå fra han på nytt rom å la han skrike, jeg har stor tro på at det kan være ganske traumatisk for en så liten gutt...
                      Mamma til 3 skatter

Comment

Working...
                      X