Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

overgangen fra en- til tobarnsmor

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• overgangen fra en- til tobarnsmor

ja, hvordan syns dere det var?

Jeg er overrasket over hvor tøft jeg syns det er. Trodde selv at det kom til å gå knirkefritt, men jeg må innrømme at jeg hadde glemt litt av hvordan det er å ikke få nok søvn på natta. Dessuten er barseltårene løstsittende, og hormonene herjer vilt!!
    Storebroren er bare to år, og syns overhodet ikke det er noe kjekt at mammaen er så opptatt og har så lite overskudd til å ta seg av han. Mammahjertet er nok overarbeidet - jeg hadde ikke trodd at det var mulig å bli så ufattelig glad i to mennesker!!!

Jeg tror jeg har litt for høye krav til meg selv - det er jo bare fem døgn siden vesla ble født, og hadde jeg vært en "fornuftig" andregangsfødende så hadde jeg vel tatt de dagene på barselhotellet som jeg kunne fått. Jeg dro imidlertid hjem dagen etter fødsel fordi jeg savnet eldstegutten sånn.

Sv: overgangen fra en- til tobarnsmor

Dette er vell den fellen de fleste går i Silje, og reise hjem før en har fått hvile ut..
    Litt kaotisk blir det vell uansett hvordan man gjør det i starten når familien plutselig er blitt til fire

Håper barseltårene gir seg snart hos deg!
    Jente født 06.12.07
    Gutt født 20.07.09

Comment

Jeg trodde det kom til og bli skikkelig tøft. Men jeg synes det er mye bedre med 2 enn med 1 og det har gått nesten helt knirkefritt (bank i bordet). Men jeg har vært heldig og fått to som har sovet natten igjennom, så det har sikkert noe med saken og gjøre. Trives mye bedre som to barns mamma på alle måter. Men lurer litt på hvordan overgangen til 3 blir.

Comment

Opprinnelig lagt inn av milla* Se innlegg
        Dette er vell den fellen de fleste går i Silje, og reise hjem før en har fått hvile ut..
        Litt kaotisk blir det vell uansett hvordan man gjør det i starten når familien plutselig er blitt til fire

Håper barseltårene gir seg snart hos deg!
        Takk for svar, vennen! Jeg vet jamen ikke om jeg hadde klart meg alene på barselhotellet heller - slet så enormt med etterrier, at jeg knapt klarte å stå på beina de to-tre første døgnene. Nå har heldigvis livmora trukket seg helt sammen, så nå er det bare de mørbanka musklene mine som hindrer meg i normal bevegelse..

Comment

Jeg syns det var tøffere å være gravid og ha en liten fra før enn å ha liten baby og storebror på rett under to år. Med nr 2 hadde jeg rukket å ta de ukene man må før fødselen med permisjon og var dermed greit uthvilt da "showet" startet, eldstemann er født for tidlig og jeg jobbet til jeg fødte. Jeg dro også hjem dagen etter fødselen med nr 2, mannen flyttet inn på gjesterommet og vi hadde splitt location til lillesøster sov greit om natten. Det gjorde at han sov om natten, dro på jobb uten å vekke oss og kom hjem og tok ungene et par timer så jeg fikk sovet hvis jeg trengte det. I tillegg hadde jeg lært med nr 2 at når noen tilbyr seg å hjelpe så takk ja før de rekker å ombestemme seg

Men selvfølgelig, det er tøffere å få nr 2 enn nr 1. Da vi fikk nr 1 fløt det i ukesvis og jeg pleier å si at vi spiste middag i 4 - halv 10 tiden. Med nr 2 må man ha rutinene for nr 1's skyld og det nytter ikke å la alt annet en baby'en seile sin egen sjø. Man kan ikke bare sove når babyen sover og man har en til man gjerne vil ta seg av. Jeg vil råde deg til å sove når du kan, si ja til all hjelp og ikke slite deg ut med å sette for høye krav. Det går seg til selv om det ikke virker sånn akkurat nå.

Comment

Opprinnelig lagt inn av My_ Se innlegg
            Jeg trodde det kom til og bli skikkelig tøft. Men jeg synes det er mye bedre med 2 enn med 1 og det har gått nesten helt knirkefritt (bank i bordet). Men jeg har vært heldig og fått to som har sovet natten igjennom, så det har sikkert noe med saken og gjøre. Trives mye bedre som to barns mamma på alle måter. Men lurer litt på hvordan overgangen til 3 blir.
            You and me....
            Samme som her.
            1 er 10 og 2 er 2 her i huset.
            3 derimot er et rent helvete nå, men ikke når jeg kom hjem. Den første måneden med 3 gikk så bra så.

Men folkens med små barn hjemme, ja jeg skjønner dere savner dem men nyt nå tiden på sykhuset med den nyfødte og kom dere til hektene da.
            20152009 2008 2001/20052000

Comment

uff Silje, vet godt hvordan du føler det nå, husker det godt enda ja...
              Har fått min eldste på barsel hotel 12 timer etter lillebror var født
              Gråt en del pga at jeg ikke kunne være sammen med min eldste den første tiden og han hadde det selv veldig tøft, gråt og nektet å være sammen med meg i noen mnd, nektet det rett og slett, for å straffe meg på en måte. Var kanskje det tøffeste jeg har noen ganger opplevd.

Det positive at nå vet jeg at det er godt for ham å ha søsken, jeg ser det så godt nå. Når minste var blitt større så fikk jeg mer og mer alene tid med eldste og da, og da gikk det så mye bedre! Overraskende nok så var alt bedre, bhg, humøret, alt. Nå kan de ikke være uten hverandre, på godt og vondt. Så det jeg tror at man må (selv om det er jo nesten umulig i starten) se ting i perspektivet, at det er utrolig godt for de små å få en søsken å vokse opp med!

Hold ut, dette skal bli bedre og bedre!

sept'05
              juli'07

Comment

Jeg pleier å tenke at alle store overganger er som regel tøffe i begynnelsen. Man trenger tid på å omstille seg, og omstillinger er ofte krevende og stressende. Å gå fra 1 til 2 barn er intet unntakt. Ta så med i betraktningen at man får lite søvn, er sliten etter å ha gått høygravid, venta og født, samt er full av hormoner, så er det alt annet enn overaskende at det føles tøft!

Jeg tenker at dere alle tre trenger å omstille dere nå og finne ut hvordan dynamikken skal være nå som dere har blitt fire. Bare den lille er lykkelig uvitende og tar sin plass uten å ta hensyn. Det er den nyfødtes privilegium. 2-åringen reagerer selvsagt på at han nå må dele oppmerksomhet deres med en annen. Ingen kan bebreide han for det, og han er i godt selskap med alle andre storesøsken når det kommer et nytt familiemedlem. Men han tar ikke skade av å måtte lære seg å dele og vente. Tvert imot! Det er en veldig viktig lærdom, og barn har blitt storesøsken i 2-årsalderen til alle tider.

Jeg skjønner godt at du føler deg splitta og utilstrekkelig nå (been there, done that!), men du er en fantastisk mamma for begge dine barn!! Selv om 2-åringen kunne ønske seg mer tid med deg, fordi han er vant med det og fordi det er det beste han vet, så har han ikke mista deg. Du har fortsatt den samme store kjærligheten til han. Om han blir frustrert nå, så kommer han til å tilpasse seg den nye situasjonen raskt, fordi han har en trygg tilknytning til dere fra før. Han vet han er elsket og trygg. Da tåler han å få litt mindre oppmerksomhet nå. Han må bare få litt tid på å venne seg til det. Og det trenger du også.

Comment

Opprinnelig lagt inn av My_ Se innlegg
                  Signerer dette, jeg. Gikk overraskende bra, selv om jeg av og til føler på det at storebror ikke får like mye oppmerksomhet som før.
                  Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

Jeg syntes det var mye verre å gå fra 1 til 2, enn det har vært å gå fra 2 til 3. Er selvsagt mere hektisk nå, men merker at jeg er myyyye roligere nå enn jeg var sist Nr 2 her var også kolikk-barn, så det hjalp selvsagt ikke så mye Og husker forøvrig at eldstemann (som var 2,5 når lillebror kom), pleide å kle på seg støvler og stikke ut døra hver gang jeg satte meg for å amme Så her i huset er døra alltid låst denne gang
                    Storebror, f. 2005
                    Lillebror, f. 2007
                    Lillesøster f. 2009

Comment

Opprinnelig lagt inn av *Silje Se innlegg

Jeg tror jeg har litt for høye krav til meg selv - det er jo bare fem døgn siden vesla ble født, og hadde jeg vært en "fornuftig" andregangsfødende så hadde jeg vel tatt de dagene på barselhotellet som jeg kunne fått. Jeg dro imidlertid hjem dagen etter fødsel fordi jeg savnet eldstegutten sånn.
                      For å være helt ærlig, Silje, tror jeg ikke dette har noe med fornuftighet å gjøre. Jeg var 2 døgn på sykehus med begge de to minste, kun fordi jeg måtte da de var premature, og jeg kunne ALDRI blitt noe lengre. Skjønner godt de som ønsker å bli noen dager for å få slappet av, men dette er individuelt. Bare gi deg selv noen dager, du lærer deg fort å kombinere amming av minsta med lesing til M. Jeg har tilogmed lært meg å amme og rydde av bordet samtidig
                      Storebror, f. 2005
                      Lillebror, f. 2007
                      Lillesøster f. 2009

Comment

Hvordan går det Silje. Har det blitt litt enklere?
                        20152009 2008 2001/20052000

Comment

Her går alt bra bortsett fra at mamman lider av kronisk søvnmangel!
                          Med en baby kunne en sove når babyen sov. Nå derimot har jeg en som holder det gående om natta og ei som vil ha action hele dagen
                          Savner å sove!
                          Heldigvis har jeg en mann som tar sin del av ansvaret så lenge han ikke jobber så skal ikke klage så alt for mye

Comment

Working...
                          X