Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kuldekrem ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Kuldekrem ?

Opprinnelig lagt inn av Huldra85 Se innlegg
    Då er det jo litt rart at det er trikset alle benyttar seg av ved vinterfriluftsliv og ekspedisjonar til kalde strøk.. Å ha eit skjerf, eller hals i ull (evt. fleece) over munn og nase er kjempeviktig om det er mange minus. Både for å unngå forfrysing, og for å ikkje puste den kalde lufta direkte ned i lungene. Ja, det blir fuktig, så er det ikkje bare ein snartur før ein skal inn i hus, er det best med ull. Om den blir fuktig er ikkje så farleg. Om du etter den er blitt det, tar den bort ei stund, og så framføre att, vil det følast stivt og kaldt ei lita stund, før den tinar tilbake. Men det er ikkje farleg for den som pustar! Så lenge du faktisk pustar gjennom den vil den heller ikkje frysa (bortsett frå rim på utsida då).

Kuldekrem er sikkert kjempebra og viktig for dei som får utslett/sprekk opp. For dei med normal hud trur eg ikkje det er nokon vits i. Men er det veldig kaldt så dekk til så så mykje som mogleg av ansiktet -også munn og nase!

Godt poeng Huldra! Legen min sa også at ho dekka seg med skjerf selv i kulda... Når du sier det så husker jeg forresten at en av de første kjærestene mine da jeg var ung (yngre??) hadde hatt problem med lungebetennelse da han var liten og derfor MÅTTE han ha skjerf over munnen så snart det ble kuldegrader omtrent, fordi han ikke skulle puste kald luft ned i lungene. Det hjelper kuldekrem lite for gitt!
    - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
      Røde kinn SKAL med i vinter-Norge synes jeg, ja! Tegn på sunne, friske unger som får nok frisk luft, det!
      Er jo forskjell på røde kinn og blodrøde kinn som tydelig har tatt skade av for kald luft.
      Mennesker har forskjellig type hud som tåler ulikt. Noen tåler kulde bra, andre sprekker og tar skade av det. Det er jo bare fakta.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Eri Se innlegg
        Ikke sant.

Vi har aldri brukt kuldekrem, og ikke engang en tur ut i minus femten/tyve grader, har skadet noen av oss. Sønnen min får røde roser som forsvinner når han kommer inn. Men folk har forskjellig hud. Dattera til en venn av meg kan ikke være ute nå, uten å ha på krem i ansiktet. Fem minutter ute, og huden i hele ansiktet hennes blir rød og sår.
        Var dette jeg mente ja..
        Frida har ikke brukt kuldekrem i fjeset i år, men som jeg skrev tidligere måtte hun det da hun var mindre. Da ble hun blodrød, og det tok flere timer før det forsvant. Da var det tydelig at det ikke akkurat var bra for huden hennes.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Lorien Se innlegg
          Er jo forskjell på røde kinn og blodrøde kinn som tydelig har tatt skade av for kald luft.
          Mennesker har forskjellig type hud som tåler ulikt. Noen tåler kulde bra, andre sprekker og tar skade av det. Det er jo bare fakta.
          Nå har ikke jeg sagt at en skal unngå det uansett da... Jeg mener bare at det ikke er grunn for barn med frisk hud som tåler både kulde og varme å skulle smøre seg med krem! Klart, hvis en ser at barna ikke tåler kulde og at det hjelper med kuldekrem, så må en for all del smøre, men hvis det ikke er noen grunn til å tro at de skal reagere på kulde spesielt (anna enn å få FRISKE, røde kinn), så ville ikke jeg smurt med noe som helst!
          - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Selv om ikke det vises skade på utsiden på huden, kan det bli skade over lengre tid på underhuden. Når huden blir blålig, er ikke bra.

Kuldekrem brukes iallefall her i huset, da vi har barn som har eksem. Slik som du beskriver Gojenta, ville jeg absolutt begynt med kuldekrem. Det er forskjell på folk og hud.Noen har sartere hud en andre, både når det gjelder sol og kulde.Sol over lengre tid skader også huden, og trenger heller ikke vise skader før det har gått noen år. men hva folk gjør må være opp til hver enkelt.Kuldekrem skader ihvertfall ikke.
            Verdens heldigste Mamma til 1,2,3,4

Gutt 94, 3400g,Gutt 96, 3750g,Gutt 06, 3400g,Gutt 09, 3150g

Comment

Re: Sv: Kuldekrem ?

Jeg ville aldri i livet smurt min lillemann med A-creme:
              A-creme inneholder både parabener og triethanolamine.
              Ingen av disse stoffene er å anbefale å smøre på huden sin.

http://www.eco-friendly-digest.com/triethanolamine.html

Triethanolamine er giftig!
              Og Forbrukerrådet advarer og ønsker å forby a-creme.
              Det skal en god del til før Forbrukerrådet ønsker å forby noe, men den inneholder visstnok aktive parabener.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Emmi Se innlegg
                Når vi var små var ikke kuldekrem oppfunnet. Jeg forstår ikke helt hvorfor man trenger det... Det har bodd mennesker på jorden i ganske mange år nå, og de siste årene så overlever plutselig ikke ungene uten kuldekrem...

Men så overlever vi ikke uten tv og pc heller nå da..
                Denne må jeg si meg veldig uenig i for minsten her har trengt kuldekrem siden det var noen få minus ute... han ble lagt ut i vognen i ly for vind første dagen med minus og ble marmorisert i huden i kinnene, det er forstadiet til forfryst hud... vi kan ikke gå utenfor døren uten kuldekrem i kinnene faktisk.
                Mulig man overlevde før, men syns kuldekrem er en fantastisk oppfinnelse til de som trenger det

Ceridal sverger vi til forresten

Comment

Opprinnelig lagt inn av Mammadalten Se innlegg
                  Jeg ville aldri i livet smurt min lillemann med A-creme:
                  A-creme inneholder både parabener og triethanolamine.
                  Ingen av disse stoffene er å anbefale å smøre på huden sin.

http://www.eco-friendly-digest.com/triethanolamine.html

Triethanolamine er giftig!
                  Og Forbrukerrådet advarer og ønsker å forby a-creme.
                  Det skal en god del til før Forbrukerrådet ønsker å forby noe, men den inneholder visstnok aktive parabener.
                  Dette gjelder kun a krem i burk, ikke den på tube... det er to forskjellige og har bare samme navn

Comment

Min elsdte har fått skader i huden etter en vinter. Hun har rett og slett frostskader (mild) derfor må hun nå ha kuldekrem ved minus 10 og nedover. Yngstemann har atopisk eksem og atopisk hud tåler mindre. Ergo må hun ha kuldekrem hun og.
                    jente f. 2009 jente f.2011

Comment

Working...
                    X