Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Det å føle at man ikke strekker til som mor! Setter STOR pris på tilbakemeldinger!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Det å føle at man ikke strekker til som mor! Setter STOR pris på tilbakemeldinger!

Jeg fikk mitt første barn i juni 09, alt går strålende, jeg elsker å være mamma, min lille datter er nå blitt syv måneder og er en aktiv liten jente..

Etter fødselen sa alle til meg: Nyt tiden, de vokser så fort, kos deg nå når hun er så liten osv... Dette tenker jeg på hver dag... Og allikevel føler jeg at jeg ikke klarer å ta vare på dagene vi har sammen, de 7 månedene har flydd forbi, og jeg føler jeg ikke klarer å nyte tiden.

Jeg har dårlig samvittighet hver gang jeg føner håret, tar en ansiktsmaske, slapper av på sofaen imens hun leker for seg selv, jeg skal jo egentlig NYTE tiden!! Så kommer følelsen snikende, er jeg en dårlig mor?? Hvorfor føler jeg at jeg ikke utnytter det herlige livet vi lever nå?
    Er alle andre bedre enn meg?

Jeg er med henne hele tiden, hun sover tett inntil meg om natten, vi våkner med ett smil hver morning, vi steller oss og så spiser jeg frokost og hun leker. Og der kommer følelsen igjen, jeg tar ikke vare på dagene..

Noen ganger er jeg sliten, og klarer ikke helt å fokusere 100% på henne, noen netter er tøffe, og jeg kan gjerne la henne ligge å gråte i 2-3 minutter, før jeg løper til sengen, følelsen kommer igjen..
    Jeg duger ikke som mor!!

Denne følelsen har jeg opptil 10-15 ganger om dagen, jeg har så lyst til å fange hvert minutt jeg har med min nydelige datter. Men hva skal jeg gjøre? Ligge ved siden av henne når hun leker så fint? Slutte å dusje? slutte å stelle meg? slutte å ta en tur til en venninne, eller på trening?? Slutte å rydde og vaske hjemme??

Jeg vet innerst inne at jeg er en god mor, jeg er oppslukt i rollen av å være mor, hun blir badet annenhver dag, får 3 måltider om dagen, sover 2 deilige lange blunder på dagtid under en varm dyne eller i vogn, nye bleier hele tiden, smil, latter og glede, og ikke minst.. Masse kos og en fantastisk pappa!

Selv om jeg vet at det er sant, så føler ikke hjertet det samme!

Men det aller værste er at jeg ikke vet om noen som har det slik som meg.
    Alle andre jeg snakker med sier bare; å, alt er så fantastisk, vi koser oss sånn, livet er supert, barnet mitt er nydelig..
    Jeg svarer det samme, selv om jeg innerst inne vet.. at det er ikke slik det er...

Sv: Det å føle at man ikke strekker til som mor! Setter STOR pris på tilbakemeldinger

Opprinnelig lagt inn av CelineD Se innlegg
    Alle andre jeg snakker med sier bare; å, alt er så fantastisk, vi koser oss sånn, livet er supert, barnet mitt er nydelig..
    Jeg svarer det samme, selv om jeg innerst inne vet.. at det er ikke slik det er...
    ...og det samme gjør nok ganske mange av de du snakker med. Som mødre vil vi vel alltid føle at vi ikke gjør nok, at vi ikke er bra nok, at vi ikke utnytter tiden godt nok, at vi ikke slapper nok av (and the list goes on). Det å innrømme det, er det nok derimot ikke alle som gjør.

Jeg tror at det å nyte tiden handler om å klare å leve i nået. Vær fornøyd med det du klarer å få til akkurat nå, ta vare på små øyeblikk. Om du skal på butikken så ikke vær så opptatt av at du skal dit og få handlet, tenk like mye på den tiden dere bruker for å komme dit og at dere da har en opplevelse sammen. "Veien er målet" bruker jeg å si og den tanken har i alle fall gjort min hverdag lettere.

2004, 2005, 2007

Comment

Sv: Det å føle at man ikke strekker til som mor! Setter STOR pris på tilbakemeldinger

Du er helt sikkert en flott mamma til barnet ditt.

Husk at barnet ditt også skal få mulighet til å utforske litt på egen hånd - og når du vasker håret eller gjøre andre ting, så har barnet ro og mulighet til å studere verden rundt seg uten innblanding. Det er jo en fin ting!

Man kan ikke alltid strekke til - det er umenneskelig. Så lenge du gjør så godt du kan, så er det sikkert mer enn godt nok

Sladrer med Lilletrille81 og Heithere

Comment

tusen takk for koslige svar! =) Var deilig bare å få det ned svart på hvitt og høre andre sine meninger!

Man kan ikke gi alt av seg selv hele tiden, tenker når barn nr 2 kommer til verden, blir vell helt andre boller da... Da blir det hvertfall travelt, men tror også at erfaringen kommer godt med da!
        Som du sier så må man la dem utfolde seg litt selv også ja! Må vell bare tenke på det dere sier.

Hørte faktisk ett bra ordtak på helsestasjonen; "Første barnet bader du hver dag, barn 2, 3,4 tørker du støv av"
        Er ikke bokstavelig, men er vel noe sant i det også...=)
        Thnx igjen!(L)

Comment

Working...
        X