Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Jente på 15 mnd som ikke går eller prater.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Jente på 15 mnd som ikke går eller prater.

Jeg har ei jente på litt over 15 mnd som ikke har begynt å gå eller prate ennå og det er ikke noen tegn på at hun kommer til å gjøre det i nærmeste framtid heller.. Er det normalt? Hvis jeg holder henne i hendene så snubler hun seg framover og står selv uten støtte i kanskje 2 sekunder. Hun lager lyder/svarer når vi prater med henne (mamamamama og gagagagaga og lignende) og vi kommuniserer på en måte. Vi forstår hva lydene hennes betyr men.. Jeg vet at jeg ikke skal sammenligne med andre barn, at alle er forskjellige, men jeg ser på de andre barna som er på hennes alder og kanskje noen mnd yngre, som både går og prater. Hva er vanlig?
    Last edited by Suzette; 14-03-10, 13:27.

Sv: Jente på 14 mnd som ikke går eller prater.

I denne alderen er egentlig ALT vanlig.

Noen unger er skikkelig tidlige med alt, andre er myyye tregere.
    Det betyr ikke at det er noe galt.

Jeg har barn i begge ender av skalaen.

Hannah var ekstremt tidlig med alt.
    Christoffer begynte endelig å gå da han var 18,5 mnd. Babler endel, men har fortsatt veldig få ord, og sier fortsatt ikke 'mamma/pappa'. (21 mnd)
    Vi er ikke bekymret enda.
    Hos noen løsner alt bare litt senere enn hos andre.

Om du er usikker kan du kontakte helsestasjonen, og be om å få en fysioterapaut til å se på henne.
    Kanskje du kan få tips om hvordan du kan stimulere henne til å ville mere selv?

Masse lykke til videre
    Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
    Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Comment

Sv: Jente på 15 mnd som ikke går eller prater.

Okei. Takk for svar.
      Jeg må innrømme at jeg blir litt bekymret, spesielt når andre mammaer kommer med kommentarer som "Oj, går hun ikke enda? Jøss." Da blir jeg litt tankefull. Vi har kontroll i neste uke på helsestasjonen, skal høre litt da.. Hmm.

Comment

Vi fikk beskjed på forrige kontroll at det som var "normalen" var å begynne å gå mellom 12 og 18 månederhvis ikke det var noe som skulle tilsi at barnet ligger etter i utviklingen burde vi høre med helsestasjonen hvis han var 18 måneder og fremdeles ikke gikk...
        Men som sagt alt er jo normalt i den alderen og alle barn lærer ting i forskjellig tempo!

Comment

jenta mi gikk heller ikke før hun var 18,5 mnd..var lite interessert..men plutselig kom det..men er du bekrymret hadde jeg tatt en tur på helsestasjon og sett på henne..
          Prinsesse 9 år 01.01.05
          Prins 6 år 21.01.08
          + 3 bonusbarn på 6, 9 og 11 år

Comment

Henger meg på at alle barn er forskjellige.
            Jenta mi krabbet ikke, rullet ikke engang før hun var 11 måneder. Hun lå bare der å ventet på at ting skulle komme til henne.

Plutselig snudde det og hun krabbet som en reser, og de begynnte også noen fraser å komme.
            Hun gikk vel da hun var 16 måneder, så det gikk plutselig veldig fort alt sammen!
            Nå prater hun som en foss.

Men poenget var at jeg kjenner meg godt igjen i den følelsen av at "noe er galt". Hos oss var det jo krabbingen som var veldig sen!!
            : 2008

Comment

Vår eldste var 16 mnd før han sa "mamma" første gang, og ved 2,5 års alder begynte han å sette sammen to ords ytringer, som f eks "pappa bil".

Yngste kunne "lese" en hel bok ordrett da hun var 1 år og 9 mnd, så variasjonen er stor.

Begge gikk da de var året, men at barn ikke går enda ved 15 mnd alder, er nok ikke alene noen stor grunn til bekymring.
              Står hun alene?
              Går hun rundt bordet?
              Mamma.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Hilde Se innlegg
                Vår eldste var 16 mnd før han sa "mamma" første gang, og ved 2,5 års alder begynte han å sette sammen to ords ytringer, som f eks "pappa bil".

Yngste kunne "lese" en hel bok ordrett da hun var 1 år og 9 mnd, så variasjonen er stor.

Begge gikk da de var året, men at barn ikke går enda ved 15 mnd alder, er nok ikke alene noen stor grunn til bekymring.
                Står hun alene?
                Går hun rundt bordet?

Hun står alene i max 2 sekunder før hun kaster seg ned på gulvet igjen. Ikke interessert i å stå i det hele tatt. Hun går rundt bordet ja og etter gåbiler, hvis vi hjelper henne i gang..

Comment

Opprinnelig lagt inn av Silkesko Se innlegg
                  Hun står alene i max 2 sekunder før hun kaster seg ned på gulvet igjen. Ikke interessert i å stå i det hele tatt. Hun går rundt bordet ja og etter gåbiler, hvis vi hjelper henne i gang..
                  Så lenge hun klarer å gå langsmed bordet er det nok interessen det står på.
                  Plutselig finner hun ut at det er greiere å gå, men fram til da er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Usansynlig at det er noe fysisk så lenge hun klarer å gå langsmed.
                  Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
                  Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Comment

15 mnd., og hun går langs bordet, klarer å stå litt alene - nei, du trenger nok ikke bekymre deg for dette. Barn er ulike, og "normalen" er STOR når de er så små. Derfor bør man helst ikke sammenligne dem for mye med andre. Ja, jeg vet det er vanskelig å la være.

Eldstejenta mi var 16 mnd. da hun slapp seg og kunne gå alene. (Eller rettere sagt - hun reiste seg opp fra midt på gulvet, og bare gikk!) Men hun hadde da gått rundt ting, og når vi holdt henne, i minst et halvt år, så det var liten tvil om at hun kunne det. HS sa den gangen at det er hvis barnet blir 18 mnd. og ikke viser tegn til å ville/kunne gå, at det blir satt i gang utredning/tiltak.
                    B. 12/99 C. 07/04 A. 02.03.09
                    ~

Comment

Ok, takk for svar alle sammen!
                      Jeg ble bare litt obs på dette når jeg så de andre barna i barnehagen hennes. Hun er den eneste som ikke kan gå eller prate og de andre mammaene har som sagt kommentert dette. Men da er det de mammaene det er noe feil med og ikke jenta mi!

Comment

Working...
                      X