Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvor får man ordnet omskjæring av gutter utenfor oslo?

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor får man ordnet omskjæring av gutter utenfor oslo?

En bekjent venter barn, og av ulike årsaker ønsker de å omskjære barnet om det er en gutt. Hun har spurt meg hvor hun får gjort det her i norge, siden jordmor ikke viste. Jeg aner heller ikke, men jeg snakker og ikke minst skriver norsk litt bedre så da tenkte jeg at jeg skulle finne ut av det. Det har kommet så mange motstridende svar. Volvatt sier de ikke gjør det lengre, og noen steder står det at dersom det ikke foreligger medisinsk grunn for det så må man vente med omskjæringen til barnet er 3 år, uten å si noe mer om hvordan man får det da gjort. Noen sier at de på sykehuset gjør det rett etter fødselen, men at noen steder nekter de. Så da er det hva gjør man for å få det ordnet?

Jeg ser det er en tråd om meninger rundt dette. Så da håper jeg noen kan være behjelpelig med svar om det praktiske. evt send en melding direkte.

Sv: Hvor får man ordnet omskjæring av gutter utenfor oslo?

omskjæring av gutter er kjønnslemlestelse. overbevis hun vennina di om at de bør la være å gjøre dette mot ungen sin. om det blir en guttunge og han senere selv ønsker dette, kan han fortsatt ta det skrittet.

Comment

Opprinnelig lagt inn av keliah Se innlegg
      omskjæring av gutter er kjønnslemlestelse. overbevis hun vennina di om at de bør la være å gjøre dette mot ungen sin. om det blir en guttunge og han senere selv ønsker dette, kan han fortsatt ta det skrittet.
      Vår etterlengtede prins kom til verden 28.05.12, og ble storebror 12.10.14. Sladrer med Lilla87.

Comment

Jeg ville også latt ham ta det valget når han er voksen, all den tid det ikke er noe medisinsk som tilsier at omskjæring er nødvendig.
        B. 12/99 C. 07/04 A. 02.03.09
        ~

Comment

Det er ikke et alternativ. Og jeg har ingenting med å overbevise henne om noe. Så gode venner er vi ikke. Da syns jeg det er bedre å henvise til proffe fremfor tilfeldige villige med et skapellblad.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Sinobell Se innlegg
            Det er ikke et alternativ. Og jeg har ingenting med å overbevise henne om noe. Så gode venner er vi ikke. Da syns jeg det er bedre å henvise til proffe fremfor tilfeldige villige med et skapellblad.
            Det er jeg helt enig i!
            Når det først skal gjøres (for som hun sier, hos noen er det ingen alternativer) så er det MYE bedre at det blir gjort av norsk helsevesen som gjør det på en skikkelig måte, enn av noen som bare skjærer i vei!
            To perfekte gutter!!
            06.08.2009
            21.06.2005

Comment

Be henne ta en prat med fastlegen sin, for da kan de evnt. bli henvist videre.
              Jeg vil tro at det er i alles interesse at gutten blir godt tatt vare på etter fødselen.

Selv om vi i norge er imot dette, så vet vi jo at det gjøres.. og da burde legen være behjelpelig med å finne beste mulige løsning.
              To perfekte gutter!!
              06.08.2009
              21.06.2005

Comment

sorry, syns nesten de heller skal la det bli gjort av en eller annen kvakksalver. kanskje de da skjønner hva det er de egentlig gjør mot ungen sin! om du ikke støtter dette ønsket hennes bør du ikke prøve å hjelpe henne med å få det gjort, støtter du tanken kan jeg desverre ikke hjelpe deg for da har du et tydelig forvrengt virkelighetsbilde. jeg sier bare kina og føtter... barbari er og blir barbari! folk som kjønnslemlester ungene sine hører i fengsel og bør ikke få lov til å skulle ha ansvar for et lite barn. de skader ungen sin med vilje! det er en meget misforstått type kjærlighet...

Comment

sorry, syns nesten de heller skal la det bli gjort av en eller annen kvakksalver. kanskje de da skjønner hva det er de egentlig gjør mot ungen sin! om du ikke støtter dette ønsket hennes bør du ikke prøve å hjelpe henne med å få det gjort, støtter du tanken kan jeg desverre ikke hjelpe deg for da har du et tydelig forvrengt virkelighetsbilde. jeg sier bare kina og føtter... barbari er og blir barbari! folk som kjønnslemlester ungene sine hører i fengsel og bør ikke få lov til å skulle ha ansvar for et lite barn. de skader ungen sin med vilje! det er en meget misforstått type kjærlighet...
                  Det er jo ingen andre enn det stakkars barnet det går utover.

Ellers signerer jeg Lita_

Comment

Dette blir alt for dumt. Du sier altså at det er helt greit at barnet får det vondt, bare for at foreldrene skal se hva de gjør mot ungen????

Det er fortsatt ungen det går ut over...

Det du sier er at det dermed er greit å gjøre ungen sin vondt i slike tilfeller?
                    Nei, vi skjønner hva mener om saken, men det er ikke det som er diskusjonen her! Her er det spørsmål om å gjøre det beste ut av en situasjon som (desverre) er bestemt ut av religion!! (for det er jo det det er snakk om)
                    To perfekte gutter!!
                    06.08.2009
                    21.06.2005

Comment

sorry, syns nesten de heller skal la det bli gjort av en eller annen kvakksalver. kanskje de da skjønner hva det er de egentlig gjør mot ungen sin!
                      Ja, for da er det jo foreldrene det går utover.
                      Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

jeg gikk kanskje litt over streken her ja, men misforstå meg så mye dere vil. dette var selvfølgelig ikke til å bli tatt "literally". dere ser jo bare rødt og det var meningen! det gjør jeg også når det er snakk om kjønnslemlestelse av barn. SELVFØLGELIG! vil jeg til og med si. Men det blir ikke "bedre" kjønnslemlestelse av at det utføres av en lege fordi det ikke fins "bra" kjønnslemlestelse. en lege som utfører et slikt inngrep bryter med den hippokratiske eden h*n har avlagt for i det hele tatt få lov til å bli lege...

Comment

Omskjæring er jo ganske vanlig i USA, men er mere på vei ut... Er nok en grunn til det! Jeg er selv i mot omskjæring... Synes ikke det er lenge siden det gikk en eller annen sak i media om ulovlige omskjæringer og infeksjonsfare og barn som nesten døde? Eller så var det en dokumentar...Husker ikke...

Comment

jeg gikk kanskje litt over streken her ja, men misforstå meg så mye dere vil. dette var selvfølgelig ikke til å bli tatt "literally". dere ser jo bare rødt og det var meningen! det gjør jeg også når det er snakk om kjønnslemlestelse av barn. SELVFØLGELIG! vil jeg til og med si. Men det blir ikke "bedre" kjønnslemlestelse av at det utføres av en lege fordi det ikke fins "bra" kjønnslemlestelse. en lege som utfører et slikt inngrep bryter med den hippokratiske eden h*n har avlagt for i det hele tatt få lov til å bli lege...
                            Når du skriver på den måten du gjør må du jo regne med at folk også reagerer. Selvfølgelig!

Jeg tror alle her er enige i at dette ikke er ok på noen måte, MEN når dette er noen religion er det ikke bare å tro at de ikke vil gjøre det fordi vi mener det er feil.
                            Det er da jeg mener at det er bedre at det utføres av en skikkelig lege og med rene, sterile redskaper, samt bedøvelse - enn av en kvakksalver som risikerer å påføre barnet varige skader!
                            To perfekte gutter!!
                            06.08.2009
                            21.06.2005

Comment

som sagt så var det jo litt av meningen...
                              jeg skjønner utmerket godt hva du mener og kan skjønne tankeganen i mange andre sammenhenger (f.eks. selvvalgt abort), men ungen blir påført varige skader uansett ved en omskjæring! disse skadene er som oftest bare ikke like "synlige" og betraktes derfor som mindre ille.
                              jeg syns dessuten at det er utrolig feigt å gjemme seg bak ens religion for å gjøre forferdelige ting med ungene sine. religioner er ingen faste systemer som er uforanderlige. mange av de store religionene har gjennomgått store endringer i løpet av sin historie og det er ingen grunn for ikke å aktivt gå inn for å forandre slike punkter.
                              jeg mener at omskjæring av både gutter og jenter burde være ulovlig og at foreldrene burde straffes dersom dette blir oppdaget av helsemyndighetene. det blir gjort for mye galt i religioners navn og ignorert av samme grunn, når unger aktivt påføres skade (psykisk eller fysisk) - der går grensen. for de som er i tvil.

Comment

Working...
                              X