Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Dyne og soving

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dyne og soving

Jeg har en jente på snart 20 mnd.

Hun sover ikke med dyne. Grunnen til det er at hun snur seg veldig ofte i søvne. Vår løsning har blitt å ha et saueskinn under lakenet og så ha på jenta vår en hel ulldress (type Janus m.fl.) og ullsokker.

Men hva gjør dere andre som ikke får barnet til å ligge i ro under dynen?
    Vi vurderer sovepose, men jeg tror hun kommer til å bare lage krøll av det.
    Problemet gjelder soving på natten. På dagtid ligger hun i vognene sin, og det går bra. Men der ligger hun fastspent i sele... men hun klarer å ligge med beina ut "åpningen" på vognen...

Tar i mot gode råd og erfaringer fra dere andre!
    Hilsen Vendelin
    Mamma til jente på 4 år (f. januar -09) og gutt på 2 år (f. desember -10).

Sv: Dyne og soving

hmm, vi har også en aktiv sover. Men når det er kaldt nok sparker hun ikke av seg dyna. Vi gjør som du, ull og skinn i senga, så blir det ikke så kaldt.

Har aldri prøvd sovepose, kun bretta dyna over henne en del ganger.
    ]=http://lilypie.com]

Comment

Vi har kjøpt en sånn pose som er i str nyfødt til 3 år som vi bruker om natta om vinteren. Også har hun dyne over. Altså hun ligger i posen som ser slik ut:

Det som er med den posen er at da ligger hun roligere og holder seg varm om natten selv om hun sparker av seg dyna.
      http://www.laredoute.no/DetailPages/...SearchBackLink=
      (link til den)
      Også tror jeg hu føler seg tryggere. Om sommeren sover hun i bare bleia med et helseteppe over seg. Og da gjør det jo ikke noe om hun turner litt.
      Lykke til.
      jente f. 2009 jente f.2011

Comment

Tar dynen på han når jeg ser han ligger uten dyne, men som regel blir den sparket av med en gang. Bruker ull og ser at de dagene det er veldig kaldt sparker han ikke dynen av seg.
        Syntes det ofte er lettere og bare la han få ha på seg ett lett ullteppe istedet for dynen.
        Mamma til 4
        11 år 9 år
        8 år ​6 år

Comment

Vi nytter et teppe over jenta vår. Men det tar ca 2 minutter, så har hun trillet, vridd seg ut av eller sparket av seg teppet... Sukk...
          Hilsen Vendelin

Comment

Mine er så varme av seg at det aldri har vært noe problem.

Jeg har lagt dem med en ullpysj (da de var små), og da har jeg måttet ta av dyna om de ikke har sparket den av seg selv. De har vært helt våte av svette...

Men om de blir kalde så er det fint med ull i senga.
            Både over, på og under dem. Kanskje bruke ett lett ullteppe heller enn dyna?
            Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
            Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Comment

Snuppa her sover ekstremt urolig (hadde nok falt ut av senga om ikke det var sprinkelseng).
              Dyna ligger på i varierende tidsperiode. Hun ligger på soveskinn (oppå lakenet) og bruker ullbody/pysj avhengig av årstid/temperatur.
              Hun liker også å ligge oppå dyna (det hjalp ikke å gi henne pute og større dyne) så vurderer hele tiden om vi skal prøve pose. Ellers så legger vi over henne et tynt ullteppe om hun har lagt seg oppå dyna. Til nå har det holdt henne fin i temperaturen så sant hun ikke ruller ut av det også (varierer).
              2009
              2011

Comment

Alle mine tre har bevegd seg endel i senga. Jeg har pleid å legge dyna på igjen når jeg ser det, ikke stort mer å gjøre. Man kan også se an om barnet fryser eller om dyna faktisk sparkes av fordi det er for varmt. Dersom barnet fryser, kan man vurdere større dyne. Da vil den ikke falle av like lett. Sparkes dyna fordi det er for varmt, kan man legge på ett pledd eller et helseteppe istedenfor.

Vi bruker body+bomullspysj på lillemor (snart 19 mnd.), og det holder fint. Hun er litt kjølig på tærne innimellom, når hun har ligget uten dyne en stund, men aldri iskald. Blir fort varm igjen inntil mammaen. Sovepose er ikke et alternativ her, da blir hun gal.
                B. 12/99 C. 07/04 A. 02.03.09
                ~

Comment

Er det ikke sånn at lub fraråder og ha skinn i senga for det kan øke faren for krybbedød?

Comment

Opprinnelig lagt inn av My_ Se innlegg
                    Er det ikke sånn at lub fraråder og ha skinn i senga for det kan øke faren for krybbedød?
                    De frarådet det ikke helt sist jeg leste, i alle fall. Men de anbefalte det ikke heller. Det er spesielt langhårede skinn som er skumle, fordi barnet kan få tettet til luftveiene om det snur seg på mage. I tillegg selges det endel skinn som er både garvet, farget og dermed gjerne inneholder en masse stoffer som ikke er bra å sove i.
                    ~

Comment

Vi har skinnet under lakenet...
                      Hilsen Vendelin

Comment

Opprinnelig lagt inn av Vendelin Se innlegg
                        Vi har skinnet under lakenet...
                        Det kan bli for mykt likevel (med langhåret skinn), men nå er jo ikke jenta deres bitteliten heller.
                        ~

Comment

Opprinnelig lagt inn av Mammaria Se innlegg
                          Det kan bli for mykt likevel (med langhåret skinn), men nå er jo ikke jenta deres bitteliten heller.
                          Hva er "aldersgrensen" hvis jeg kan si det slik...?
                          Hilsen Vendelin

Comment

Opprinnelig lagt inn av Vendelin Se innlegg
                            Hva er "aldersgrensen" hvis jeg kan si det slik...?
                            Aldersgrense vet jeg ikke. Det står ikke på lub heller, her er biten om saueskinn. Jeg tenker at barnet bør ha god kontroll på hodet, og når det snur seg, slik at h*n ikke blir liggende med ansiktet ned i skinnet.
                            ~

Comment

Sliter selv med en mark om natta

Han sparker bort dyna og sover helst oppå den istedet. Men jeg tar på han ullsokker og har lammeskinn i senga.

Når det gjelder lammeskinn så er det vel de langhårede som ikke er anbefalt ja. Jeg har korthåret og det har blitt brukt siden han var ganske liten.
                              Trollungen 2009
                              Lilletroll 2013

Comment

Working...
                              X