Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Er det dårlig av meg? Trenger andres synspunkter!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Er det dårlig av meg? Trenger andres synspunkter!

Jeg har et "problem" ...

Jeg og barnefar er ikke sammen. Jeg har involvert han i det meste i svangerskapet. Alltid fortalt om kontrollene, når de er, hvordan de gikk osv. Han kjørte meg selv til første legetime. Han har vært med på en jordmorkontroll, og han har vært med på ordinær ultralyd. Det har vært greit å ha han med, selv om det også har vært rart, ettersom vi ikke er sammen.

Jeg skal på to ultralyder til, pga ekstra oppfølging i forbindelse med risikoen for preeklampsi.

Han tar det som en selvfølge at han skal være med på dem. Det gjør ikke jeg.

Nå har det seg også slik at neste ultralyd kommer midt i høstferien, og jeg jeg mye sannsynlig må ha med Em dit (datteren min på 7 år) - selv om de anbefaler å ikke ha med barn. Jeg har tenkt å ringe dem i forkant, å høre om de synes det er grei. Om de synes det er greit, så vil jeg gjerne ha med noen som Em er veldig trygg på - slik at hun ikke blir sittende alene og ikke bli inkludert på en måte. Og hun er ikke så trygg på eksen min. Derfor har jeg tenkt å spørre min beste venninne - Em sin gudmor - om å være med på ultralyden.

Spørsmålet mitt er: Er dette frekt av meg? Burde jeg gi etter å la barnefar være med? Eller skal jeg tenke på hva som er best for meg, og eventuelt Em?

Jeg har også tenkt på dette med fødselen. Selv om jeg og faren til Em ikke var sammen da hun ble født, så var han med på fødselen. Og han satte pris på det. Men jordmor var veldig på meg om at jeg måtte si fra om jeg ikke ville ha han der, ettersom det var MIN fødsel. Og jeg hadde tenkt å kaste han ut når det satte i gang på alvor, men alt skjedde så fort (?) og plutselig enset jeg ikke hvem som var i rommet i det hele tatt. Jeg var i forkant helt uvitende om at BF kom til å møte opp på fødselen den gangen, og hadde aldri tenkt gjennom muligheten for det, og hva jeg ønsket eller ikke.
    Men nå har jeg faktisk muligheten til å tenke gjennom dette. Og det jeg har kommet fram til er at uansett, så ønsker jeg at min mamma er med. Hun gjorde meg trygg ved forrige fødsel, og det var veldig godt å ha henne der. Jeg har spurt henne, og hun vil gjerne være med denne gangen også.
    Når det kommer til BF, så er jeg ikke sikker enda på om jeg vil ha han med. Jeg har snakket med han om denne usikkerheten, og han ble rett og slett SUR. Sur for at jeg nekter han å være med på når hans eget barn blir født. Og jeg ser den. Men samtidig føler jeg veldig på det at jeg ikke ville følt meg komfortabel med å ha han der. Jeg ønsker ikke at han skal se meg slik. Jeg er redd for at det blir ekkelt å ha han der. Per dags dato klarer jeg ikke bli vel med tanken på å ha han med.

Hva synes dere? Er det kjempedårlig gjort av meg å vurdere å ikke ha han med? Eller er det riktig av meg å tenke over hva som er best for meg selv?

Sv: Er det dårlig av meg? Trenger andres synspunkter!

Jeg skjønner ikke helt det med ultralyden - om gudmoren til datteren din kan være med, kan hun vel også passet henne et annet sted? Evt. sitte på gangen med henne?

Det blir veldig vanskelig å si noe bastant her, for jeg aner ingenting om hvorfor du ikke er sammen med barnets far, om du noengang har vært det eller hva historien rundt der er, men min personlige mening er at han bør få inkluderes så mye som mulig. Du tjener i hvert fall ingenting på å ekskludere ham fra det han kanskje opplever som viktige ting i forhold til hans ufødte barn.

Det er jo selvsagt aldri feil å tenke på hva som er best for en selv, det er tross alt du som skal føde og det er viktig at du er komfortabel med hvem som er tilsted. Men er det en mulighet å tenke over hva som gjør at du ikke vil ha ham der, og om dere evt. kan gjøre noe med det? Du omtaler ham som eksen, og dere har jo laget barn sammen, så det du føler nå har sannsynligvis ikke alltid vært der.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Aëla Se innlegg
      Jeg skjønner ikke helt det med ultralyden - om gudmoren til datteren din kan være med, kan hun vel også passet henne et annet sted? Evt. sitte på gangen med henne?

Det blir veldig vanskelig å si noe bastant her, for jeg aner ingenting om hvorfor du ikke er sammen med barnets far, om du noengang har vært det eller hva historien rundt der er, men min personlige mening er at han bør få inkluderes så mye som mulig. Du tjener i hvert fall ingenting på å ekskludere ham fra det han kanskje opplever som viktige ting i forhold til hans ufødte barn.

Det er jo selvsagt aldri feil å tenke på hva som er best for en selv, det er tross alt du som skal føde og det er viktig at du er komfortabel med hvem som er tilsted. Men er det en mulighet å tenke over hva som gjør at du ikke vil ha ham der, og om dere evt. kan gjøre noe med det? Du omtaler ham som eksen, og dere har jo laget barn sammen, så det du føler nå har sannsynligvis ikke alltid vært der.
      Ja, men jeg vil jo gjerne ha med noen på ultralyden også. Og helst ikke BF, slik ting er nå så føler jeg bare at det ville vært rart og ekkelt for meg.

Jeg inkluderer han så mye som jeg kan. Forteller han alt om hva jordmor sier, hvordan prøvene er, når det er kontroller osv.

Jeg kommer aldri til å ekskludere han fra babyen sitt liv, fordi han er faren! Og at han i det hele tatt ønsker å være der, er kjempepositivt! Han har fått være med på den ordinære ultralyden. Og jeg ønsker gjerne å dele dette med fler også - min beste venninne. Søsteren min var med på en tidlig ultralyd, og det var kjempefantastisk å dele det med henne.

Jeg har ikke gjort opp en endelig mening når det kommer til fødselen, dette er bare tanker jeg sitter med NÅ. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg føler meg uvel med tanken på å ha han med, det bare er slik. Men jeg mener uansett at han ikke kan kreve å være med.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Aëla Se innlegg

Dette ble sagt så bra!

Jeg skjønner heller ikke hvorfor gudmor kunne tatt Em mens dere var på ultralyd?

Og ellers, så er jeg for å inkludere. Uavhengig av ditt forhold til ham (og nå prater jeg uten å vite helt hva det går i). Men i utgangspunktet så går det vel an å få til at både din mor og pappaen er med på fødselen? Om han vil være med på sitt barns fødsel, så syntes jeg det er egentlig slemt å nekte ham.
        -01 -06 -12

Comment

Opprinnelig lagt inn av Toni Se innlegg
          Dette ble sagt så bra!

Jeg skjønner heller ikke hvorfor gudmor kunne tatt Em mens dere var på ultralyd?

Og ellers, så er jeg for å inkludere. Uavhengig av ditt forhold til ham (og nå prater jeg uten å vite helt hva det går i). Men i utgangspunktet så går det vel an å få til at både din mor og pappaen er med på fødselen? Om han vil være med på sitt barns fødsel, så syntes jeg det er egentlig slemt å nekte ham.
          Men er det ikke viktigst at jeg føler meg trygg og komfortabel under fødselen? Og ikke hva som er best for pappaen?

Comment

ang ultralyd, så skal du bestemme selv hva du føler, om du vil ha med din datter å hennes gudmor så gjør jo du det, det at de ikke vil ha unger tilstede er mere små unger som skal ta på alt, datteren din er jo 7 år å det hadde sikkert vært spennedes å få se lillebrøster BF kan du jo gi ultralydbilder til.
            eller evt bestille en UL til.

Ang fødsel, så er det du som bestemmer. om du hadde vært sammenes med han eller ikke. det er du som skal føde, å om du ikke vil ha han til stede så kan han sitte i gangen å vente, du skal vertfall ikke gjøre noe du egentlig ikke ha lyst til å gjøre på din egen fødsel. han har ikke rett til å bli sur om han ikke får være inne med deg under fødselen. men han kan jo få vente å se babyen etterpå.
            jeg er sammens med barnefaren å fikk spm om det var han jeg ville ha med på fødselen. å vi har snakket mye om han skal bli med denne gangen eller ikke, siden jeg hadde litt hard fødsel sist, som han ble veldig følelseladdet av. men regner med han skal bli med denne gangen også. men som sagt ang fødselen så er det du selv som bestemmer hvem som skal være der eller ikke.
            Barnedagboken vår <3 <3

Comment

Jeg er nok FOR å inkludere BF så langt det lar seg gjøre. Jeg ville så absolutt lot BF være med på UL(nå vet jeg heller ikke forhistorien deres da og ikke vet jeg hvorfor du føler det blir ekkelt, så mulig jeg tar det for lett å skrive dette her).

Men jeg skjønner egentlig det med fødselen. Jeg ville neppe hatt noen jeg ikke hadde virkelig nær forhold til med på fødselen og ville nok ekskludert alt som ville gjort denne opplevelsen til en dårlig opplevelse. Man er jo i bra sårbær situasjon når man ligger der i smertene og ikke orker noen ting... Så ja, jeg skjønner godt den der. Jeg ville (tror jeg nå da) hatt en slags avtale med BF om at han kunne komme med en gang det er over, rett og slett. Da kunne han evt.fått hilst på babyen og fikk holde ham/henne når hun/han er helt helt nyfødt.

Håper det ordner seg for deg!

sept'05
              juli'07

Comment

Opprinnelig lagt inn av dino2pia Se innlegg
                ang ultralyd, så skal du bestemme selv hva du føler, om du vil ha med din datter å hennes gudmor så gjør jo du det, det at de ikke vil ha unger tilstede er mere små unger som skal ta på alt, datteren din er jo 7 år å det hadde sikkert vært spennedes å få se lillebrøster BF kan du jo gi ultralydbilder til.
                eller evt bestille en UL til.

Ang fødsel, så er det du som bestemmer. om du hadde vært sammenes med han eller ikke. det er du som skal føde, å om du ikke vil ha han til stede så kan han sitte i gangen å vente, du skal vertfall ikke gjøre noe du egentlig ikke ha lyst til å gjøre på din egen fødsel. han har ikke rett til å bli sur om han ikke får være inne med deg under fødselen. men han kan jo få vente å se babyen etterpå.
                jeg er sammens med barnefaren å fikk spm om det var han jeg ville ha med på fødselen. å vi har snakket mye om han skal bli med denne gangen eller ikke, siden jeg hadde litt hard fødsel sist, som han ble veldig følelseladdet av. men regner med han skal bli med denne gangen også. men som sagt ang fødselen så er det du selv som bestemmer hvem som skal være der eller ikke.

Ja, det er dette jeg også mener, sånn egentlig

Når det kommer til dette med fødselen, så snakket jeg med han om dette. Og jeg sa at han mer enn gjerne kunne vente på gangen under selve fødselen, men da sa han at da kunne han heller være hjemme og komme dagen etter. Det er bare akkurat under selve fødselen, at jeg ikke er sikker på om jeg ønsker at han er tilstede. Han må mer enn gjerne være der å få hilse på babyen når fødselen er over.

Jeg og jordmor snakket jo om dette på min forrige fødsel, og hun var veldig på det at det var JEG som bestemte hvem jeg ønsket å ha med på fødselen.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Stacy Se innlegg
                  Jeg er nok ikke helt enig med alle andre her, dog jeg er FOR å inkludere BF så langt det lar seg gjøre. Jeg ville så absolutt lot BF være med på UL(nå vet jeg heller ikke forhistorien deres da og ikke vet jeg hvorfor du føler det blir ekkelt, så mulig jeg tar det for lett å skrive dette her).

Men jeg skjønner egentlig det med fødselen. Jeg ville neppe hatt noen jeg ikke hadde virkelig nær forhold til med på fødselen og ville nok ekskludert alt som ville gjort denne opplevelsen til en dårlig opplevelse. Man er jo i bra sårbær situasjon når man ligger der i smertene og ikke orker noen ting... Så ja, jeg skjønner godt den der. Jeg ville (tror jeg nå da) hatt en slags avtale med BF om at han kunne komme med en gang det er over, rett og slett. Da kunne han evt.fått hilst på babyen og fikk holde ham/henne når hun/han er helt helt nyfødt.

ganske så enig
                  Barnedagboken vår <3 <3

Comment

Opprinnelig lagt inn av Amanda. Se innlegg
                    Men er det ikke viktigst at jeg føler meg trygg og komfortabel under fødselen? Og ikke hva som er best for pappaen?
                    Jo, det er det. Derfor er jeg litt frem og tilbake på dette her. Den ene siden sier at du gjør som DU vil. Du gjør slik du føler er riktig.
                    Mens den andre siden sier at jeg syntes det er egoistisk å utelukke BF. Da det er i utgansgspunktet vanlig(?) å skulle ønske å være med på sitt eget barns fødsel? Og det burde inkludere pappaen også.

Så jeg vingler. Må tenke på dette her.
                    -01 -06 -12

Comment

Om han vil være med på sitt barns fødsel, så syntes jeg det er egentlig slemt å nekte ham.
                      Dette er jeg faktisk enig i. Nå er det mulig jeg er hormonell og teit, men jeg får helt vondt inni meg av tanken på at jeg ikke skulle få være tilstede om det var faren som skulle føde.

Jeg ser at det faktisk er litt sårt for mannen min at jeg får oppleve alt dette med graviditeten og han er avhengig av meg for å inkluderes. Jeg får et helt annet forhold til datteren vår under graviditeten enn han gjør, og da synes jeg det er min plikt å i hvert fall gjøre det jeg kan for å inkludere ham. Jeg håper (for min egen samvittighets skyld) at jeg ville klart å tenke sånn om vi ikke var sammen også.

Uavhengig av hvordan situasjonen er nå, har dere faktisk laget et barn sammen. Og jo, jeg synes han har rett til å bli sur om han ikke får være med på fødselen, fordi det i mine øyne er at de største øyeblikkene man får.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Stacy Se innlegg
                        Jeg er nok FOR å inkludere BF så langt det lar seg gjøre. Jeg ville så absolutt lot BF være med på UL(nå vet jeg heller ikke forhistorien deres da og ikke vet jeg hvorfor du føler det blir ekkelt, så mulig jeg tar det for lett å skrive dette her).

Jeg er også for å inkludere, når BF ønsker å være med på det som skjer og stille opp. Og jeg føler jeg har inkludert han mye også. Og han fikk være med på den ordinære ultralyden, og har fått UL-bilde fra den tidlige UL'en jeg hadde i uke 12.

Comment

Jo, det er det. Derfor er jeg litt frem og tilbake på dette her. Den ene siden sier at du gjør som DU vil. Du gjør slik du føler er riktig.
                          Mens den andre siden sier at jeg syntes det er egoistisk å utelukke BF. Da det er i utgansgspunktet vanlig(?) å skulle ønske å være med på sitt eget barns fødsel? Og det burde inkludere pappaen også.

hun utelukker jo ikke BF helt, er vell heller det at hun ikke føler for å ha han inne på føden når hun skal føde, men heller alt annet, som å komme inn rett etterpå. vist hun føler at det blir for rart eller noe å ha han der akkurat da hun skal føde så burde jo d være opp til henne uansett om de hadde vært sammen elelr ikke. er jo ikke han som skal ligge der å føde babyen, i det øyeblikket er jo det moren som er viktig. babyen får han jo se omtrent rett etterpå.
                          Barnedagboken vår <3 <3

Comment

Jeg hadde sikkert ikke hatt noe problem med å ha han med om vi faktisk var sammen. Men slik som ting er nå, så synes jeg det er vanskelig å forholde meg til han - rett og slett.

Det har jo sine grunner. Som jeg egentlig ikke føler for å skrive så mye om her og nå. Jeg velger jo ikke å utelukke han for å være slem. Men fordi jeg tenker på hva som ville vært best for meg selv.

Det er kanskje egoistisk. Men er det ikke viktigst at JEG føler meg vel, komfortabel og trygg under fødselen? Er det ikke lov å være litt egoistisk når man skal gjennom en slik ting?

Comment

Opprinnelig lagt inn av dino2pia Se innlegg
                              babyen får han jo se omtrent rett etterpå.
                              Ja, om han ønsker det, så får han det. Jeg tilbød han det, men da ble han sur og sa at da var han heller hjemme og ventet til dagen etter med å komme på besøk.

Jeg forstår at ha blir skuffet, men samtidig synes jeg at han skal forsøke å forstå at under selve fødselen så er det JEG som er viktigst, og ikke han som BF.

Comment

Working...
                              X