Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Begravelse,

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Begravelse,

Bestemora til vesla døde nå, og faren til vesla har spurt om å få ha med seg ho i begravelsen, jeg sa ja, uten å tenke mer over det...
    Jeg ville jo ha tatt ho med om det var min mor som døde....

Men så sier mamma og pappa det at de syns de var merkelig å ha med en så liten unge i begravelse... og at ho ikke burde det, og kunne få traumer av det, og jeg fikk høre en rekke med skremsels historier om barn i / og etter begravelser...

Vesla er to år...

Hva syns dere om dette?
    L 2008 E 2011 L 2012

Sv: Begravelse,

Opprinnelig lagt inn av Lempicka86 Se innlegg
    Bestemora til vesla døde nå, og faren til vesla har spurt om å få ha med seg ho i begravelsen, jeg sa ja, uten å tenke mer over det...
    Jeg ville jo ha tatt ho med om det var min mor som døde....

Men så sier mamma og pappa det at de syns de var merkelig å ha med en så liten unge i begravelse... og at ho ikke burde det, og kunne få traumer av det, og jeg fikk høre en rekke med skremsels historier om barn i / og etter begravelser...

Vesla er to år...

Hva syns dere om dette?
    Hadde hun god kontakt med bestemoren?

Barn sørger også, og trenger og en "forklaring" på hva som skjer.
    Om dette er en person hun var sterkt knyttet til ville jeg så absolutt hatt henne med.
    Hvilke skremseshistorier har du blitt fortalt egentlig? Jeg har aldri hørt om noen som har fått traumer etter å ha tatt farvel med noen de er glad i. Og ikke minst blitt inkludert i det som skjer.

Jeg ville ikke undervurdert barn så mye som (beklager) dine foreldre gjør.

Du sier jo selv at om det var din mor, så ville du hatt henne med. Dette er jo personer hun er glad i. Og hun har jo like stor rett som voksne til å ta farvel med dem.
    ----

Bare veldig personlig her på tampen. Noe som har irritert meg siden jeg var liten, var at min søster og jeg aldri ble inkludert når noen i familien døde da vi var mindre. Og vi fikk ikke være med på sykehjem. Vi fikk ikke være med på å ta farvel. Hverken der eller i begravelser.
    Første begravelsen jeg var i, da var jeg 11 år og oldemoren min døde.
    Og det skumleste var at jeg ikke hadde den fjerneste anelse om hva som foregikk. Ingen fortalte noe, alt ble hysjet ned. Og det var nettopp det vi ble skremt av. Fortielsen.

Så, nå var jeg litt eldre enn datteren din. Men likevel, så syntes jeg foreldrene dine ikke burde komme med slike skremselshistorier og heller inkludere barnebarnet sitt i å ta farvel med farmoren sin.
    -01 -06 -12

Comment

Hvis han ønsker å ha henne med så synes jeg han skal få det. Som du sier selv - du hadde tatt henne med hvis det var din mor... Det jeg ville gjort i forkant var å snakke med han om hvordan ho kan reagere og at han må være oppmerksom på hennes reaksjoner hele dagen. Jeg tenker litt - ho er så liten at jeg tror ikke ho vil oppfatte VELDIG mye av hva som skjer. Jeg var selv i begravelse da jeg var 4 til en veldig nær venn av familien. Jeg husker at jeg syntes det var sterkt og at jeg gjerne ville trøste alle de som gråt, men ellers så gikk det meg litt hus forbi... Det var MYE verre da jeg var nesten 7 og i begravelse til mormor - det var skikkelig vondt og jeg har mareritt om det enda!
      - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Ho prater ikke enda, eller, det er kun noen ord, så noe mer enn at bestemor er død og at vi skal si hade, vet jeg liksom ikke hvor mye forklaring vi kan gi heller ( siden februar har hun vært hos bestemoren med papan sin annen hver helg....) så de har jo hatt masse kontakt.. men liksom , om ett år, så hadde jeg skjønt at det var mer viktig å prate og forberede, men vet ikke helt nå liksom...

Det mamma klare å si da, var at ho har hørt om barn som vil hoppe etter kista fordi det var bestefar ol. og at de fikk mareritt om det om natta, og der ligger den personen i jorda ogv.. masse rart...
        Gi ho at halvt år til da så kan jeg være med på at ho skjønner hva det er, men ikke nå... Tror jeg da...
        L 2008 E 2011 L 2012

Comment

Hannah var i 3 begravelser i løpet av sine første 3 år.
          I den siste var hun gammel nok til å forstå at hun måtte være stille under seremonien.

Hun har fått alderstilpasset informasjon fra hun ble gammel nok til å forstå.

Jeg synes det er flott å ta med seg barna i begravelser jeg.
          I bestefars begravelse var Hannah ett kjempefint 'bevis' på at livet går videre.
          Familien fortsetter med nye tilskudd etter at de eldste går vekk.
          Hele familien satte pris på at vi tok henne med.

Følg hjertet ditt. Jeg tror ikke hun vil ta skade av det.
          Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
          Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Comment

Opprinnelig lagt inn av mamma`n til Pluggen Se innlegg
            Hannah var i 3 begravelser i løpet av sine første 3 år.
            I den siste var hun gammel nok til å forstå at hun måtte være stille under seremonien.

Hun har fått alderstilpasset informasjon fra hun ble gammel nok til å forstå.

Jeg synes det er flott å ta med seg barna i begravelser jeg.
            I bestefars begravelse var Hannah ett kjempefint 'bevis' på at livet går videre.
            Familien fortsetter med nye tilskudd etter at de eldste går vekk.
            Hele familien satte pris på at vi tok henne med.

Følg hjertet ditt. Jeg tror ikke hun vil ta skade av det.
            Jeg bare signerer MTP her. Så lenge dette er et naturlig dødsfall hos en person "litt oppi åra", tror jeg på ingen måte hun tar skade av det.

I begravelser som er ekstra vonde for de rundt, f eks hvor det er barn som begraves eller omstedighetene rundt dødsfallet er ekstra tragisk, vil en kunne vente sterkere reaksjoner fra de sørgende i begravelsen og da ville jeg vurdert det litt mer.
            Mamma.

Comment

Pappan til samboeren min døde i sommer og for oss var det en selvfølge at Matheo skulle være med! Selvom han kun var 11 mnd vet vi jo hvor mye Matheo betydde for farfar og da ble det veldig riktig at han var der

Vi tok våre forhåndsregler - vi hadde med smokk, bamse, litt mat osv tilfelle han skulle trenge. Han var veldig flink, selvom det var litt skummelt at alle var triste (spesielt at pappa gråt), han delte både bamse og smokk med pappan sin

Litt gråting ble det, han ville bort til blomstene og kisten, så jeg tok han med ut på kontoret et par ganger... Alt i alt gikk ting veldig greit.

Det andre barnebarnet var også der, han var nesten 4 år

Comment

Morfaren min døde nå i sommer (oldefaren til jentungen), og det var ikke et spørsmål en gang om jeg skulle ha med henne eller ikke. Ho var med! Og ho er også bare 2år. Ho har jo ikke fått noe traumer eller noe annet hun. Jeg jeg ville at hun skulle få være med fordi det er familie tross alt, selv om hun er bare 2år, og ikke skjønner noe særlig ennå. Men ho skjønner nok mere enn vi aner, for man skal aldri undervurdere barna..

Så hvis han ønsker å ha henne med, så syns du skal respektere det, og la han gjøre det.
                Mine 2 vakre barn<3<3

Comment

Jaaa... klart jeg skal respektere det.. som jeg sier så ville jeg gjort akkurat det samme om det hadde vært min familie...
                  Bare ble overrrasket over mamma og stefaren min sin "bekymring" ovenfor dette
                  L 2008 E 2011 L 2012

Comment

er det et alternativ at du også er med? Om hun skulle bli urolig etc, så kan du ta henne slik at pappaen kan få være tilstede hele tiden?
                    ]=http://lilypie.com]

Comment

Det var egentlig meningen men nå vet jeg ikke helt.. .tviler på at jeg blir med, måtte i ståfall sitte på med faren dit, og han skal jo i etterpålag.. og der har ikke jeg noe å gjøre....
                      det er 10 mil dit, og ikke så enkelt med buss, så tviler på at det blir..
                      Men har prata litt med han om det i dag og kusina hans skulle passe ho om han skulle bære ihvertfall..
                      L 2008 E 2011 L 2012

Comment

Barn forstår ofte mer enn vi tror. At hun ikke prater så mye enda betyr ikke at hun ikke forstår mye.
                        Merker selv på min 1,5-åring hvor mye hun forstår.

Ville latt han ta henne med i begravelsen, men pratet med henne på forhånd og forklart så godt det lar seg gjøre.
                        Det finnes gode bøker om emnet også, beregnet på småbarn.
                        Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

jeg har jobbet i en kirke nå en liten stund.. og spurte faktisk tilfeldig om det var vanlig og ha med seg små barn.. og da sa dem det blir mere og mere vanlig... jeg ville latt hun bli med...
                          mamma elsker deg, og kjemper for og få deg hjem som en del av familien igjenn, i mens får vi kose oss gløggihjel den tiden vi harvanmann 09
                          min blogg

Comment

Må si meg enig med flere her, jeg ville tatt henne med.
                            I forbindelse med et dødsfall i familien i fjor sommer snakket jeg en del med en begravelsesagent (heter det det?) om akkurat det med barn og død.
                            Han var veldig opptatt av det med å la barn ta del i sorg, og å la dem sørge på sin måte. Han snakket også om at for små barn vil døden som regel ikke virke like grusom som den ofte gjør for voksne, og at det vil være verre å utelate dem. De ser jo at mamma og pappa eller andre de bryr seg om er triste.

Magnus har vært i tre begravelser før han fylte fire, og har ikke fått noen varige men av det. Han er opptatt av døden nå (men tror det har mye med alder å gjøre) og drar ofte frem disse begravelsene som eksempler. Men han har kun snakket om det som en fin ting, at vi sa hadet, ga oldemor blomster osv.
                            Gullgutten født 22.11.2005 Lillesnuppa født 27.04.2010

Comment

Japp det er nok bare det at mamma er av den gamle skolen ? og mente dette ikke var til det beste... jeg selv ville hatt ho med som sakt og ser ikke noe i veien med det

Klart hun forstår mer en hva vi tror, og jeg har prøvd å forklare en del ihvertfall

Xeliza - Så utrolig koselig minne da, at han bruker det på den måten

Tenker litt slik at når ho blir større å så vet ho jo ihvertfall at ho fikk være med dit å.. og ikke blir sittende igjen med.. "hvorfor tok dere ikke med dere meg", jeg kjente jo henne jeg å... Trur jeg ville hatt den tanken ihvertfall... (ihverfall når ho blir eldre og må i fler besteforeldre begravelser, så har ho ihvertfall vært i alles liksom... ) Min tanke bare

Bare for å si det så er mamma og stefaren min FORTSATT uenig min avgjørelse der....
                              L 2008 E 2011 L 2012

Comment

Working...
                              X