Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fireåring vil ikke sovne på egenhånd - TIPS??

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fireåring vil ikke sovne på egenhånd - TIPS??

Heihei, jeg er ny på dette forum. Skriver i litt smådesperasjon om et problem som kanskje er ganske vanlig, men som jeg ikke finner noen gode råd for å løse noe sted.

Jeg er alenemamma til en fireåring. Vi har i det siste omsider begynt å trene på at hun skal klare å sovne selv på rommet sitt. De første par årene samsov vi, etterhvert vente jeg henne til å sove på eget rom, og nå vil jeg at hun skal klare å sovne uten at jeg ligger ved siden av. Har prøvd litt før også, uten hell. Skjønner at dette er noe jeg skulle begynt med før, men sånn har det nå ikke blitt. Angre-angre.

Den siste uka har vi klart det, men det tar ufattelig lang tid. Brukte belønning som lokkemiddel. Nå har hun bestemt seg for at ingen belønning er god nok, det eneste som gjelder er at jeg ligger der til hun sovner. Som alenemamma i full jobb MÅ jeg ha tida på kvelden til å ta meg av de daglige gjøremål, men jeg blir for trøtt av å ligge i senga hennes, pluss at jeg ikke får nok tid til husarbeidet. Enda verre blir det da når vi skal trene på å sovne selv, fordi legginga tar enda lenger tid og jeg bare må fly fram og tilbake til hun som ikke vil sove og står opp igjen og igjen, sutrer og bærer seg. I kveld sovna hun da jeg var innom fordi hun gråt, jeg strøk henne litt på kinnet og hun sovna. Da ble kampen ufrivillig tapt for meg denne gangen :-/

Tips til noe som funker på en som ikke vil ha belønning eller noe som helst? Trenger det sårt i en situasjon der jeg må klare absolutt alt alene.

Sv: Fireåring vil ikke sovne på egenhånd - TIPS??

Hei du!
    Jeg var gjennom noe lignende da jeg var alene med jenta mi. Vi prøvde "alt" for å få kveldene levelige for begge to, men det tok utrolig lang tid. Hun var nesten 4 innen det ordnet seg og etter det har hun vært en drøm med leggetid - selv nå som 8-åring.

Jeg tror at belønningen bør henge sammen med hennes ønske/behov og ettersom det tydeligvis er at du skal ligge der til hun sovner, ville jeg laga et klistremerkeskjema (f.eks.) der belønningen etter f.eks. tre netter var at du la deg sammen med henne. I neste omgang kan dere prøve fire dager, så fem før belønningen kommer. Etter en stund så vil det bli mer som en belønning som kan komme spontant og behovet vil være minimalt.

Likevel må jeg innrømme at jeg aldri har klart å la ungene mine gråte alene. Gråter de, så MÅ jeg gå og være med de, om jeg så "taper kampen"...
    - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Takk for svar Jeg tror hun lever for mye i nuet til å akseptere noe sånt, ettersom hun vil at jeg legger meg hos henne der og da og ikke om noen dager. Og så tenker jeg at vi aldri helt blir kvitt problemet hvis hun belønnes med akkurat det hun ønsker, som er det jeg vil få en slutt på? Jeg regner uansett med at dette her vil ta tid, ja.

Comment

Hva med en gradvis overgang fra å ligge ved siden av til å sovne alene? For jeg oppfatter riktig at du gått fra å ligge sammen med henne til nå å ikke være i rommet i det hele tatt?
        Kan det funke for henne at du som en overgang sitter ved siden av senga til hun sovner, for så å gå ut tidligere og tidliger i innsovingsfasen?
        Det er jo en stor overgang for ei lita jente å gå fra å sovne inntil en varm kropp og lyden av en annens pust, til å ligge alene i (halv)mørket. Kan jo virke som det dreier seg om å føle seg trygg, når belønning ikke er interessant.

Bare noen tanker rundt utfordringene dine. Håper dere finner en løsning som funker for dere begge. Lykke til!
        Last edited by marsbarn_11; 06-10-12, 20:24. Årsak: La til noe

Comment

Hun er vant til mammas trygghet, så det er ikke rart at dette er vanskelig for henne.

Jeg har ingen tips, men synes det hørtes lurt ut å ta det veldig gradvis.
          Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

Working...
          X