Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvem tar en da kontakt med

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvem tar en da kontakt med

Hvem tar en kontakt med når en føler at verken hs eller fastlege mener at en ikke behøver å gjøre noe eller at de kan gi noe særlig med hjelp?
    Gutten her er overvektig, noe som forsåvdt er greit. Både mannen og jeg er opperert pga det og derfor har vi helle tiden vært nøye med kosthold og aktivitet på ungene. Gutten er stor i alderen ikke bare i vekt, han er også lang slik sett,men vi ser jo at han er en del større i forhold til andre. Vi har tatt dette opp med hs og legen men de sier vi bare ska se ann siden han er 7år.
    Gutten har 2 timer med gym,2 timer svømmin og med i noe fysik oppleg på skolen. I tilleg så sparker han fotabll og håndball 2 ganger i uka. Og han er aktiv ute, han gjør lekser så er det ut for å leke-sykler,sparker ball eller leker nede i skogen. Vi er jo også en aktiv familie så går mye turer i skogen og slikt også siden vi elsker friluftsliv.
    HS virker som ikke har noe greie på slike ting for når jeg prater med de så får jeg beskje om å gi ham mer potet istede for kjøtt og grønsaker, noe som er stikk motsatt av det både mannen og jeg lærte¨på overvektskliniken. Vi har altid begrenset maten hans,noe jeg vet mange reagerer på,får han lov så hadde han spist mer en både meg og mannen.Så da stopper vi ham. Han har altid variert kosthold,mye grønt og reine matprodukter siden vi bruker mye vilt som elg,hjort,fug og fisk

Så hvem ska en da ta kontakt med når en føler verken lege eller hs tar våres bekymring alvorlig?
    Ska vi bare gjøre som vi gjør eller hva ska en
    gutt 2005
    jente 2006(følger 2007 barn)

Sv: Hvem tar en da kontakt med

Nå vet ikke jeg hvor overvektig han er, men kanskje dere bare må stole på legen og se det an i noen år?
    Det høres ikke ut som det er lett å vite hvordan man evt skal ta tak i det, siden han er aktiv og spiser normale mengder mat, og sunn mat.

Hvis dere er veldig bekymret går det selvsagt an å gå privat, til en ernæringsfysiolog feks.
    Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

Alle vil gå ned i vekt, med et riktig kosthold. Enten man vil eller ikke. Spiser man færre kalorier en man forbrenner, synker vekten... Med rutinert fysisk trening, vil man ganske raskt se resultater!

Vet ikke hva gutten deres veier eller hvor høy han her, men at dere har lakt merke til at han er større en de fleste på hans alder er jo flott! En god start. Jeg jobber selv i skolen, og ser hvor godt de "store" barna faktisk faller litt utenfor på noen måter. Barn er barn, og enten man vil eller ikke så vil det alltid komme kommentarer.

Selvom det er slitsomt og tungvint, prøv å lag en oversikt over hva han spiser. NØYAKTIG hva han spiser. Skriv ned 5 dl saft istede for å tippe at det er 2,5. Tell kaloriene, skriv ned. Siden han har faste treninger i uken, så vet dere hvertfall der hva dere kan forvente av forbrenning. Det er lett å holde oversikt, hvis dere er litt grønne på "super strengt" kosthold så ville jeg oppsøkt en ernæringsfysiolog. Der vil dere få et skjema på lik linje som jeg skriver over, så dere har oversikt

Lykke til
      Mamma til verdens nydeligste Robinsonbaby!

Noah Matheo 14.12.12

Comment

Opprinnelig lagt inn av Valhin Se innlegg
        Alle vil gå ned i vekt, med et riktig kosthold. Enten man vil eller ikke. Spiser man færre kalorier en man forbrenner, synker vekten... Med rutinert fysisk trening, vil man ganske raskt se resultater!

Vet ikke hva gutten deres veier eller hvor høy han her, men at dere har lakt merke til at han er større en de fleste på hans alder er jo flott! En god start. Jeg jobber selv i skolen, og ser hvor godt de "store" barna faktisk faller litt utenfor på noen måter. Barn er barn, og enten man vil eller ikke så vil det alltid komme kommentarer.

Selvom det er slitsomt og tungvint, prøv å lag en oversikt over hva han spiser. NØYAKTIG hva han spiser. Skriv ned 5 dl saft istede for å tippe at det er 2,5. Tell kaloriene, skriv ned. Siden han har faste treninger i uken, så vet dere hvertfall der hva dere kan forvente av forbrenning. Det er lett å holde oversikt, hvis dere er litt grønne på "super strengt" kosthold så ville jeg oppsøkt en ernæringsfysiolog. Der vil dere få et skjema på lik linje som jeg skriver over, så dere har oversikt

Lykke til
        Som sagt vi har snakket en del med overvektsklinikken men siden verken lege eller hs vil henvise han videre så kan ikke de si så mye. Ut fra det vi har fylt ut til dem som de har kikket på så får han ikke for mye i seg som mange tror. Og de mener at det kan ligge andre ting bak, men pga lege og hs ikke vil sende henvisning så kommer en ikke så langt.Og her vi bor så er det ikke mer en 2 leger og ingen private så en blir rimelig fortvilt når en prøver å få hjelp som en føler en har behov for. De på overvektsklinikke sier også at de tror mye ligger i at gutten har overvektsgen siden det er overvekt på begge sider av familiene. Jeg kommer fra en familie med mye overvekt og det samme gjør mannen min, vi ser flere genrasjoner bakover at alle har vært store, så og si ingen som har vært det de kaller normalvektig.
        Jenta som har samme kosthold er på oppfølging på barnepoliklinikk pga andre sykdomer diagnoser og ho er på grensen til å være undervektig

Vi har tilog med fått reaksjon for at læreren mener at gutten får med seg for litte mat på skolen noe vi sier han ikke har , for en på 8år så bør 2 brødskiver og frukt evnt litt salat holde når han spiser hver 4 time

<kan si at jeg i perioder hater at vi bor på et så lite sted som vi gjør

Kan si det slik at han er nå 132cm og 40kg
        gutt 2005

Comment

Her ville den vekten i forhold til høyden gitt mega store varsellamper. Bor i Oslo. Fikk en tlf av hs på skolen i fjor,da var han 139 og 38 kilo. Følges nøye opp. Kutt i karber,men seff ikke som en voksen. Han er nå 144 og 40 kilo,følges fortsatt opp.

Comment

Han er 9

Comment

Opprinnelig lagt inn av irenemarie Se innlegg
              Her ville den vekten i forhold til høyden gitt mega store varsellamper. Bor i Oslo. Fikk en tlf av hs på skolen i fjor,da var han 139 og 38 kilo. Følges nøye opp. Kutt i karber,men seff ikke som en voksen. Han er nå 144 og 40 kilo,følges fortsatt opp.
              Som sagt vi har prøvd både hs og legene her vi bor og de bare sier vent og se. Selv om vi gjerne vil ha hjelp om hva vi kan gjøre anderledes
              Vi har gjort det som overvektsklinikken kunne foreslå uten å ha sett gutten. Men de ville ikke si noe bestant siden de ikke fikk henvisning så kunne de heller ikke ta ham inn
              Jeg ble jo helt satt ut av komentaren den enne gangen jeg tok opp på hs da de sier at jeg da skulle kutte ned på kjøtte og gi ham mer potet. Det var stikk motsatt av det vi fikk fra overvektskliniken der de sa kutt potet og gi mer kjøtt/fisk/fug og grønt
              gutt 2005

Comment

Huff... Bytt lege!
                Mamma til verdens nydeligste Robinsonbaby!

Noah Matheo 14.12.12

Comment

I følge Norsk Helseinformatikk, vil vekta i forhold til høyden indikere fedme.

De har en KMI/BMI-kalkulator som er spesialtilpasset barn, og jeg ville skrevet ut den oversikten du får der, tatt den med til legen, og KREVD en henvisning. Det er dere som er foreldre, og dere kjenner guttungen best. Hvis legen/helsesøster nekter, klager dere det inn til høyere instanser.
                  02 05​​ 06 09

Comment

Opprinnelig lagt inn av Valhin Se innlegg
                    Huff... Bytt lege!
                    er kun 2 leg. Her her, bor på et lite sted så er ikke så mange å bytte til. Har byttet 1 gang i håp at den andre legen var bedre og lyttet bedre i forhold til våres bekymringer
                    gutt 2005

Comment

Opprinnelig lagt inn av Marita Se innlegg
                      I følge Norsk Helseinformatikk, vil vekta i forhold til høyden indikere fedme.

De har en KMI/BMI-kalkulator som er spesialtilpasset barn, og jeg ville skrevet ut den oversikten du får der, tatt den med til legen, og KREVD en henvisning. Det er dere som er foreldre, og dere kjenner guttungen best. Hvis legen/helsesøster nekter, klager dere det inn til høyere instanser.
                      Takk da ska jeg ta den med neste gang vi ska
                      gutt 2005

Comment

Working...
                      X