Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Mareritt hos 4 åring, hjelp!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mareritt hos 4 åring, hjelp!

Hei!
    Min samboer har en datter på 4 år fra ett tidligere forhold og hun er helt fantastisk. Vi har henne fra fredag-søndag hver 14.dag og dette har aldri vært noe problem. Da vi fikk lillegutt som nå er 1 år var vi litt bekymret hvordan dette skulle gå, men de er bestevenner og han er så glad hver gang hun kommer. Men nå i det siste har hun begynt å tulle noe voldsomt når hun skal legge seg. Moren hennes sier at hun har litt mareritt av og til hjemme, men her har hun hatt det hver natt nå i lang tid. Sist gang endte det med at jeg måtte legge lillegutt hos oss for da hun skulle gå å legge seg vekker hun han ved å sette i å skrike og hyle om at hun ikke vil sove for da drømmer hun. Både samboeren min og jeg satte oss ned og fortalte at hun vet ikke om hun drømmer før hun sover og at døra skulle stå oppe så hun hører oss, nattlampa står fint plassert ved senga men neida hun kom ut av rommet hver gang vi gikk ut. Endte med at samboeren min måtte sitte der inne til hun hadde sovnet og om natta kom hun inn til oss og jeg fulgte henne tilbake og la meg på gulvet sånn at hun ikke skulle vekke de to andre i huset. Det samme skjer på lørdag og jeg kjenner nå at jeg trenger råd og tips til hvordan vi skal gjøre det denne helga. Vi vet at hun er vanvittig bortskjemt hos moren sin og der går hun bare inn og legger seg mellom dem når hun våkner, men her vil vi ikke gjøre det da dette blir en bjørnetjeneste. Natt til søndag var hun ikke lei seg når hun vekte meg engang, så vi tror at hun bare våkner og da finner ut at hun ikke skal sove alene. Jeg synes dette begynner og bli slitsomt og har mistet litt gleden av å ha henne på besøk her de helgene vi har henne. Vi får ikke gjort om på oppdragelsen hennes fra mors side da vi bare har henne to netter hver 14.dag. Er det noen som har noen tips så helgene med vesla blir litt bedre? Er jo viktig at hun føler seg trygg her også, men føler hun har oss litt rundt lillefingeren værtfall faren sin. Så alle tips tas gledelig imot!

Sv: Mareritt hos 4 åring, hjelp!

Om hun faktisk våkner av mareritt så skal hun selvfølgelig få den tørsten hn trenger.
    Det er ikke unormalt at ungene får endel mareritt i denne alderen. (Kanskje fordi de plutselig skjønner mer av det som foregår rundt dem?)

Alle de turene hvor hun kommer inn uten grunn/for oppmerksomhet/for selskap kan dere kanskje få slutt på ved hjelp av et belønningssystem?
    Hvis hun ligger i sengen sin hele natten får hun et merke, og har hun sovet begge nettene i egen seng kan dere finne på noe ekstra morsomt på søndagen, før hun skal hjem til mor igjen.
    f eks en tur til lekeland, en skattejakt i Hagen/skogen el lign?
    Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
    Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Comment

Det er helt vanlig at en i den alderen får marreritt eller sengeskrekk. Det er om natta en bearbeider mye av det som har skjedd eller opplevd om dagen. Dette er noe barne ikke kan noe for. Og da ska barne ha trøst i mine øyne. Her så har ungene fått lov å være inne hos oss hvis de har drømt om natta og vil ikke si at jeg gjør de bortskjemte for det. Viser bare at jeg bryr meg om barna og vil at de ska være trygge og at de ska vite at de kan komme hvis det er noe.
      Det med at dere tar med den minste inn til dere kan også gjøre at ho er slik også for ho ser at den som er mindre får lov men ikke henne, dette kan også gjøre at problemene blir større også for ho føler at ho ikke får det ho ønsker av kos selskap

Er det oppmerksomhet så kan dere jo prøve beløningssystem der ho får en stjerne eller noe og har ho sovet i sin egen seng begge nettter så finner dere på noe på søndagen før ho drar
      gutt 2005
      jente 2006(følger 2007 barn)

Comment

Ja jeg er helt enig i at hun skal få trøst når hun virkelig har hatt mareritt og er redd, men de siste gangene har det virket som hun har gjort det litt "med vilje" hvis man kan kalle det det. For vi har trøstet henne hver gang og har sittet ved senga hennes til hun har sovnet for at hun skal føle seg trygg. Hvorfor vi måtte ta inn minsten er første gang sist helg og det var for at han skulle få sove siden hun bare satt i senga og hylla og skreik så han ble usikker og da ikke fikk roa seg. Vet ikke om det er løsningen nå til helga, men må se hvordan hun er. Hvorfor vi ikke tar henne i senga vår er fordi hun er så skjedent hos oss at vi er redd det da skal bli en dårlig uvane.. Kan godt prøve med ett belønningssystem

Comment

Working...
        X