Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Lørdagsgodt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Lilita
    replied
    Sv: Lørdagsgodt

En stor fordel med at vi har vært litt strenge med snopet og mengdene de får, er at de aldri maser på butikken..
    De spørr aldri i uka etter det.. Og når lørdagen kommer (De gleder seg jo selvsagt til å få snop) så orker de som regel ikke å spise så veldgi mye allikevel!

Leave a comment:

• tinaa
    replied

Nå er han bare 1 år og 3 mnd, men har ikke begynt enda. Han har ikke ro til å sitte å se hele barne tv eller noe enda og synes frukt er helt knall!! Så han får det til han skjønner noe annet :P

Leave a comment:

• Lilita
    replied

Syntes man skal holde de unna godis så lenge man bare kan klare det!

Mine jenter er jo litt store nå..6 og snart 11..
    Men de får kun brus og godis på lørdager..det er jeg kjempe streng på..Også får de det sikkert i bursdager de er i da selvsagt..

Det er ikke nødvendig og fore de med snop i hverdagen syntes jeg..
    Jeg husker ikke helt hvor gamle de var da de fikk snop første gang, men nummer to var nok litt yngre en førstemann :-P

Leave a comment:

• -Helene-
    replied

Sååå enig. Trenger jo ikke når det er andre ting de liker minst like godt.
    I bursdag for noen uker siden fikk Jonathan smake sin første bit med sjokolade, for da stod alle ungene rundt en twistskål og forsynte seg, så når han plukket en og kom til meg for at jeg skulle ta papiret, er jeg jo ikke aå hjerteløs at han ikke får smake den ene biten når de andre står og gomler i seg.
    Det var kjøpt inn en eske smarties til hver av barna, men da spurte heldigvis svigerinna mi meg om Jonathan skulle få. Da sa jeg nei altså, for det begynte å bli sent, og alle ungene var høyt og lavt så det var jo umulig for Jonathan å se at han var den eneste på hans alder som ikke fikk.

Leave a comment:

• ennail
    replied

Jeg har også hatt den kampen, særlig med min egen mor. Og det er egentlig utrolig rart og noe så inni gamperæva irriterende, for hun er jo egentlig enig med meg i at så små barn ikke trenger søtsaker. Likevel prøver hun seg hver bidige gang med at staaaakar Linnea bare mååå jo få smake litt krem eller is eller kake.. Jeg ble SKIKKELIG forbanna forrige gang og kjeftet henne opp og ned, så nå har hun unnskyldt seg og skjønt tegningen.
    Nå skal det sies at jeg og mamma ikke har det beste forholdet fra før, så hun er smertelig klar over at hun ikke skal tøye strikken min så veldig langt.

Jeg har gitt Linnea en liten smak her og der jeg altså, så det er ikke det at jeg er helt nazi på sånt, men det er prinsippet. Har jeg sagt nei, så betyr det faktisk nei. Og når jeg gir henne en fingertupp med krem er det jeg som gir henne, hun er tross alt min datter. Hva alle andre måtte mene om saken er meg revnende likegyldig egentlig. Søsteren min derimot, hun er flink. Hun spør meg om lov, og da sier jeg jo innimellom at det er greit.

Det som er mest irriterende med det er at Linnea egentlig ikke liker søte ting en gang.. hun griner jo på nesa og vil ikke ha når hun blir tilbudt krem eller kake. Is liker hun, men det synes jeg ikke er like ille å få en skje av heller. Men hvorfor skal man på død og liv prakke på de små sånne ting, når de egentlig ikke er interessert i det eller liker det!?
    Det gjør meg mest irritert.

Leave a comment:

• lillemånestråle
    replied

Opprinnelig lagt inn av sierra12 Se innlegg
    Hvis jeg hadde fått bestemme hadde ikke J fått smake verken brus eller gotter, men når både far, storebror og besteforeldre utnytter mulighetene til å introdusere dette når jeg er på jobb, så har jeg ikke mye å stille opp med Når det er sagt så er det ikke hver helg han får noe, men han vet godt hvordan både brus og sjokolade ser ut, så det nytter ikke å lure ham hvis han først har sett at vi har men nøyer seg greit med kun en liten bit sjokolade eller litt brus
    Har kjempet en tapende kamp mot far og besteforeldre jeg også ja... Jeg prøver så godt jeg kan å begrense mannen min, mens svigermor har sitt fulle hyre med å holde svigerfar i ørene... Heldigvis er LK veldig glad i all vanlig mat også, og mais og reker kan være minst like godt som sjokolade i hennes øyne Men det er klart, når hun først har fått smaken på det, så har hun veldig lett for å mase etter mer... Og hun har allerede lært at om hun maser på mamma så er det stort sett ikke vits, men om hun maser på pappa så vanker det alltids ett eller annet... Skulle ønske man kunne være litt mer samkjørt på sånne ting i praksis også, og ikke bare i teorien...

Leave a comment:

• sierra12
    replied

Hvis jeg hadde fått bestemme hadde ikke J fått smake verken brus eller gotter, men når både far, storebror og besteforeldre utnytter mulighetene til å introdusere dette når jeg er på jobb, så har jeg ikke mye å stille opp med Når det er sagt så er det ikke hver helg han får noe, men han vet godt hvordan både brus og sjokolade ser ut, så det nytter ikke å lure ham hvis han først har sett at vi har men nøyer seg greit med kun en liten bit sjokolade eller litt brus

Leave a comment:

• ennail
    replied

Opprinnelig lagt inn av chakka81 Se innlegg
    Hun får ikke sukkerfritt - heller sukker enn aspartam er mitt motto.

Helt enig! Kunstig søtning er enda verre enn sukker..

Leave a comment:

• chakka81
    replied

Tulla får mariekjeks, honnikorn/cornflakes, rosiner/annen tørket frukt, kornmo/digestive, french fries/ostepop/chips (alt etter hva vi har i huset) til "lørdagsgodt". Ikke nødvendigvis på lørdag, og ikke nødvendigvis hver uke - men aldri de dagene hun er i bhg. Frukt spiser hun hver dag i bhg, og kjeks (helst de grove) kan hun få innimellom når hun er utålmodig og vente litt - enten det er snakk om at hun er sulten og middagen snart er ferdig, eller at vi er på by-tur og hun er leeeeeei litt før vi er ferdige Saft får hun innimellom, eller helst utvannet juice da. Hun har virkelig fått smaken på saft siste uka, etter at hun hadde høy feber på søndag og vi måtte få i henne mest mulig væske... Hun får ikke sukkerfritt - heller sukker enn aspartam er mitt motto. Det er uansett ikke mye hun får av slike ting.

Brus har hun ikke smakt, og sjokolade bare én gang da en kompis av oss ga henne en bit. Hadde han spurt hadde jeg sagt nei, men siden hun er helt forgapt i ham og vi uansett bare treffes noen få ganger i året, så gadd jeg ikke lage noe nummer utav det

Leave a comment:

• Inniebin
    replied

Har ikke noe fast greier på slikt her, vel den eldste har, men ikke den mellomste.
    Hun har smakt selvsagt, da jeg har ei tuppe som gjerne plutselig stikker hånda i posen til broren når han ikke ser på, men utrolig nok så er hun veldig på dette med at hun bare skal ta EN bit av sjokoladen, eller krokodilla eller hva det er hehe.
    Brus har hun aldri fått og det avventer jeg med så lenge som mulig. Hun ELSKER MELK, hadde hun fått lov hadde hun sikkert drukket en kartong om dagen.
    Hver gang hun er tørst og hun får spørsmål om hva hun vil ha, så er det melk melk og atter melk.

Hun får sukkerfri saft utvannet i masse vann, så egentlig bare vann med litt smak, eller hun drikker vann av meg, jeg kjøper lime/sitron vann, og det er hun veldig glad i.
    Sånn når det er lørdag så får hun et fat med et par kjeks, litt druer fordi hun kan spise seg grønn på det, og ost i biter.
    Så det blir vel hennes "lørdagsgodt", men det er noe hun har til lunch ofte og, bortsett fra kjeksen da, det er ikke hverdag, og det er sånn fullkorn kjeks.

Leave a comment:

• Nenne
    replied

Min eldste på 3,5 år begynte vel for første gang å få litt godis i sommer da han passerte 3 år. Det er ikke mye, men farmora vil så gjerne gi godis ( ) så da har han jo lært seg hva det er. Forøvrig har han aldri smakt brus og får nesten aldri godis da. Han får gjerne en skål med eplebiter og rosiner. Innimellom hender det han får en sjokoladerute eller to, hvis vi har, eller en liten neve potetgull eller ostepop. I 80% av tilfellene får han bare eplebiter og rosiner og er fornøyd med det.

Minste har vi slitt litt med å holde unna ting som feks is (eldste fikk ikke det heller før han ble 2, men det var umulig å holde ettåringen unna da han ble ett) men han får ikke godteri enda. Tipper vi får større problem når eldste vil ha mer godis, men den tid den sorg. Jeg jobber hardt for å holde han unna sånt, og gir mye heller fruktskåler til dem. For mine unger er rosiner godteri, og det håper jeg vil vare lenge.

Oog, jeg vet mange i vår omgangskrets (venner/familie) mener jeg er streng på det. Har fått høre at jeg må jenke krava litt og la de små få godis flere ganger. Hoho, godt det er mine barn og jeg som bestemmer da.
    Last edited by Nenne; 29-11-12, 20:51.

Leave a comment:

• sanne11
    replied

Sjønner det godt sommerfuglen. Mye enklere å vente lenger med førstemann

Leave a comment:

• Sommerfuglen
    replied

Milla på 19, snart 20mnd får bittelitt snop ettersom jeg har en 5åring og en 7åring også, så jeg kan ikke vente med deres lørdagsgodt til Milla er lagt. Men hun får bare littegranne. En liten kindersjokolade og noen drops eller noe. Hun godtar ikke rosiner eller sånt, det skal være det som de andre får. Hun har såvisst snoket i storesøskenes skåler skal du vite, så hun har fått smaken på hva de andre får.. Da jeg bare hadde eldstemann ventet vi til hun var rundt 3år med å gi snop.
    Last edited by Sommerfuglen; 29-11-12, 20:32.

Leave a comment:

• sanne11
    replied

Min gutt er snart 2 år, men han får ikke lørdagsgodt enda. Har tenkt å vente en god stund før vi starter med det fast.
    Rosiner, tørket frukt og vanlig frukt får han ganske ofte. Kjekse får han en gang i blandt.
    Veldig sjelden han får godteri her hjemme, men jeg nekter han så absolutt ikke å smake hos andre. Potetgull blir vel spist mye i jula tenker jeg siden det er vanlig her med potetgull til brunsausmat

Leave a comment:

• Pantone
    replied

Oi, lørdagsgodt har jeg ikke tenkt på en gang! Er det vanlig altså?
    Det blir ikke aktuelt på veldig veldig lenge enda. Men som du nevner er jo sånt lettere når det ikke er søsken i nærheten.
    Nå er hun her bare ett år, så det er ikke akkurat behov for noe ekstra mellom middag og kvelds.

Leave a comment:

Working...
X