Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sliten og lei av bæsj i trusa. Vi trenger hjelp!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sliten og lei av bæsj i trusa. Vi trenger hjelp!

Snuppa er 4 år. I fjor sommer sluttet hun med bleier på dagtid. Hun tisser i do og har bare hatt et par uhell siden den gang. I begynnelsen bæsjet hun på do også, men utpå høsten fikk hun mer uhell i trusa og bæsja sjeldnere på do. Vi stressa ikke og tenkte at det går over og at hun greier det når hun er klar, men det ble bare værre og værre. Nå bæsjer hun KUN i trusa og blånekter å gå på do. Hun har ingen problemer med å gå med bæsj i trusa og sier heller ikke i fra når hun har bæjsa. Vi har forsøkt flere forskjellige potter og doringer. Vi leser bøker og synger bæsjesanger, vi snakker om at bæsjen må ned i vannet til bæsjevennene sine (jada, her tar vi i bruk all fantasi..). Vi har forsøkt klistremerke-belønning og sjokolade-belønning, men ikke noe funker. Hun bryr seg rett og slett ikke om noe av det.
    Og nå begynner det å bli plagsomt. Både for oss foreldre (som blir utslitte av rumpevasking, trusevasking, kleskift flere ganger om dagen og for ikke å snakke om vasking av diverse stoler og bilseter o.l. - ikke bare her hos oss, men alle steder vi er på besøk også) og ikke minst for snuppa selv, som begynner å bli sår og får vondt av all bæsjen som stadig er der, men som sagt, det bryr hun seg ikke noe om - bæsje i do skal hun ikke! Haff..
    Forresten, vi hadde en liten periode der vi ga henne bleier for å bæsje i dem, men da sluttet hun selvsagt å tisse på do også, gjorde alt i bleia, så jeg vil ikke gi henne bleier lengre, siden den ødelegger tissingen hennes.

Er det noen kloke hoder her som kan komme med råd og tips? Vi er desperate!
    Last edited by Majemor; 31-01-13, 14:06.
    Storesøster 2008
    Lillebror 2010

Sv: Sliten og lei av bæsj i trusa. Vi trenger hjelp!

Jeg antar dere har sjekket at det ikke er noen medisinsk/fysisk grunn til at hun ikke vil gå på do (forstoppelse eller noe annet som gjør det ubehagelig å bæsje)? Og det er ikke et utslag av sjalusi overfor lillebror?

Regner med at dere har prøvd å innføre faste dotider (type annenhver time)? Har hun noen leke som hun synes er ekstra gøy som dere kan reservere til dobruk? (For ettåringen her i huset hjelper det å ha noen fine smykker hengende rundt dolokket når han skal holdes over do, men regner med at det skal litt mer til for en fireåring...)

Hvis ingenting annet hjelper, kunne dere kanskje vurdere å bruke badebleier av tøy i stedet for vanlige truser i en periode - disse skal slippe gjennom tiss, men holde på bæsj sånn at det i prinsippet bør bli mindre klesvask samtidig som hun fortsatt blir våt hvis hun ikke tisser på do. Vet dog ikke hvor store størrelser disse finnes i.
    Okt. '11, aug '14.

Comment

Tillegg: Her er link til ulike varianter av badebleier, ser ut som flere av modellene kommer i store størrelser. http://www.bleieboden.no/display.aspx?menuid=26
      Okt. '11, aug '14.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Kuriosa Se innlegg
        Jeg antar dere har sjekket at det ikke er noen medisinsk/fysisk grunn til at hun ikke vil gå på do (forstoppelse eller noe annet som gjør det ubehagelig å bæsje)? Og det er ikke et utslag av sjalusi overfor lillebror?

Regner med at dere har prøvd å innføre faste dotider (type annenhver time)? Har hun noen leke som hun synes er ekstra gøy som dere kan reservere til dobruk? (For ettåringen her i huset hjelper det å ha noen fine smykker hengende rundt dolokket når han skal holdes over do, men regner med at det skal litt mer til for en fireåring...)

Hvis ingenting annet hjelper, kunne dere kanskje vurdere å bruke badebleier av tøy i stedet for vanlige truser i en periode - disse skal slippe gjennom tiss, men holde på bæsj sånn at det i prinsippet bør bli mindre klesvask samtidig som hun fortsatt blir våt hvis hun ikke tisser på do. Vet dog ikke hvor store størrelser disse finnes i.
        Takk for svar!

Ja, vi har vært på sjekk hos både helsesøster og lege. Det kommer normal bæsj i trusa, så alt er som det skal være på den fronten.
        Det har ingenting med lillebror å gjøre, de er virkelig bestevenner og det har aldri vært sjalusi der. (Hun var 19 mnd da han ble født, så hun husker ikke noe utenom han.)
        Og ja, her er vi på do til faste tider, ca annenhver time, ja. Pluss alltid etter at hun står opp om morgenen og før hun legger seg om kvelden, og etter hvert måltid.

Men med disse badebleiene vil hun jo bare ha "fordeler", hun kan bæsje uten at det kommer gjennom klærene. Det stopper henne jo ikke fra å bæsje på seg. Nei, vet ikke...det er bare det jeg ser for meg da..
        Storesøster 2008
        Lillebror 2010

Comment

Badebleiene vil ikke stoppe henne fra å bæsje, nei. Men de kan kanskje minke arbeidsbyrden litt mht. vasking av bilseter o.l. inntil dere finner noe som kan motivere henne til å gå på do. Kan i hvert fall være ei nødløsning når dere er på besøk og i andre situasjoner hvor det slett ikke passer å få bæsj overalt.

Kan det være en ide å begynne pottetrening med lillebror sånn at hun ser at han som er mindre enn henne går på do? (Med mindre hun vil se på det som et ekstra nederlag.)

Hvis det hadde vært sommer kunne dere jo prøvd å la henne gå med stumpen bar inne sånn at det er enklere å følge med og få satt henne på do/potte idet hun skal til å gjøre noe.
          Okt. '11, aug '14.

Comment

hei.jeg har samme problemet med han jeg har på 4,helsesøster og legen sier at han er en frisk gutt. men at det kan være at det blir for mye snakk om det, det fikk vi beskjed om.så da begynnte vi med, og ikke mase om det .og det går bedre. selvfølgelig kommer det uhell. ett par ganger i uka, men det tar tid.JEg tenker kanskje han min vil ha oppmerksomhet, det lille ekstra. men ifølge bhg, legen og helsesøster kan dette være for en periode. man kan ikke be om at det ordner seg over natta. lykke til, dette ordner seg etterhvert, selv om det ikke føles sånn nå.

Comment

Working...
            X