Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Rettigheter ved samlivsbrudd?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rettigheter ved samlivsbrudd?

Heisann. Jeg har havnet i en sitausjon med samboer/barnefar hvor jeg rett og slett ikke makter mer. Jeg er redd for å ta steget videre, da jeg er redd jeg ikke klarer meg alene og kan gi min sønn det han trenger. (Økonomisk). Jeg er student og har ikke noe å rutle med. Min sønn er snart 17 mnd. Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Er det noen her som kan hjelpe meg?
    Og jeg har vel rett på hovedansvaret og faren annenhver helg?
    Last edited by Blabla91; 31-03-13, 12:55.

Sv: Rettigheter ved samlivsbrudd?

DinSide: Dette får aleneforeldre
    Skilsmisse: Stønadsordning til mor/far
    Helsenorge: Skilsmisse og samlivsbrudd

Hold hodet kaldt - dette kommer til å ordne seg

Comment

Kan ikke så mye om det men en har krav på aleneforsørgertilskud, så kan en søke om bostøtte hvis en har lav intekt
      Lykke til, går nok bra ska du se
      gutt 2005
      jente 2006(følger 2007 barn)

Comment

Har nettopp vært gjennom et samlivsbrudd selv. Barnefar har de samme rettighetene som deg når det kommer til barnet, men for at du skal få stønad må du ha barnet mer enn 50% av tiden. Her har jeg ungene 100%, og far har samvær med tilsyn (på grunn av psykisk sykdom). Far har altså like stor "rett" til barnet som det du har, eller rettere sagt, barnet har like stor rett til samvær med sin far, som med deg.

Det første dere må gjøre er å bestille time til mekling. Uten meklingsattest er det ikke vits i å søke om noen ting fra NAV. Han eller du må også melde flytting i folkeregisteret før du kan søke om f.eks utvidet barnetrygd.

Du kan søke om:
        * Overgangsstønad
        * Stønad til barnetilsyn
        * Utvidet barnetrygd
        * Bostøtte
        * Utdanningsstønad

I tillegg skal den som ikke er hovedforsørger betale barnebidrag. Hvis han ikke har økonomi til det, kan du søke om bidragsforskudd fra NAV.

Jeg lever ikke fett som alenemor, men jeg har så jeg får betalt regningene mine, og til mat og annet nødvendig. Det økonomiske ordner seg alltid på et vis. Du kan søke om sosial stønad for å få dekket utgiftene dine i den tiden det tar å få svar på søknadene dine.
        02 05​​ 06 09

Comment

Working...
        X