Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvordan forklare for eldre, nysgjerrige søsken..

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan forklare for eldre, nysgjerrige søsken..

Bare lurer på en ting.. Får da nr. 2 i mars, og har en på 7 fra før.. Men er det noen som har forslag til hvordan jeg skal forklare mini hvordan den nye kom i magen.. Ser for meg to nysgjerrige blå øyne, som stiller ett ganske så fornuftig spørsmål egentlig, men hvordan svare på no sånt da? Har egentlig alltid grua meg for det jeg.. Er jo ikke en sak en kan flåse med heller.. Sånn mellom meg å gubbis går det jo an, og vi vedder om hvem av tantene som får den jobben.. Hehe.. Men uansett så er det jo egentlig best at det kommer fra vårs foreldre syns jeg.. Men aner ikke hvordan jeg skal forklare det.. Noen forslag???

Alle forslag mottas med takk ...
    98 & 06

22/07 2011

Sv: Hvordan forklare for eldre, nysgjerrige søsken..

Trond Viggos forklaringer gikk visst rett inn hos meg da jeg var liten. Så visstnok meget strengt på min far

Så det syns jeg var en lur idé _tom_
    Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Comment

Jeg anbefaler å bruke en bok. For da kan dere se på tegninger/bilder av hvordan det ser ut og hvordan det foregår. Ikke så lett å forklare uten bilder

Det er flere fine bøker å få tak i, og mange er ganske morsomme/søte... slik at det ikke blir så flaut og ekkelt for dere.

Comment

Jeg tenker litt på at det kommer an på hvor moden han er for alderen.

Noen 7 åringer kan det meste om forplantningslæren mens andre ikke kan noe.
        I de fleste tilfeller så kan den enkle varianten være nok. Si at du om mannen din ønsket en liten baby til, og så begynte et lite frø vokse inni magen din og det vil vokse seg til å bli en liten baby.

Eller du kan ta varianten om at mamma og pappa ønsket en liten baby og da koset de seg sammen. Og så fortelle litt om hva som skjer da. Trenger sjelden å utdype slikt nærmere er min erfaring.

For å sitere Rema 1000 reklamen; det enkleste er ofte det beste!!

Lykke til!!
        Mamma til jente-90, gutter-94, -00, -03 og -05.

Comment

Opprinnelig lagt inn av britteva
          Hva med å gå ut og kjøpe Trond-Viggos bok "Kroppen min" (eller heter den kroppen vår ). Der er det et eget kapittel om hvordan barn blir til - forklart veldig likefremt og greit. Kanskje dere vil synes det er lettere å enten lese det for ham eller, hvis han er flink å lese selv, la ham lese det og så prate med ham om det etterpå?
          Akkurat det tenkte jeg også på....
          02 05​​ 06 09

Comment

Jeg tror også at den enkle er ofte det beste: sannheten. Jeg ble fortalt når jeg var lita at pappa hadde et lite frø inni tissen sin og at det frøet kom inn i magen til mamma - og så ble det baby. Og at det var sånt man gjorde når man var veldig, veldig glad i hverandre og at det var noe fint man bare gjorde med den man var ordentlig glad i. Enkel forplantningslære og gode, åpne holdninger til sex, med andre ord.

Hehe... husker at jeg ba mamma og pappa om å få en liten søster eller bror til, og en av dem spurte om jeg visste hvordan en baby ble laga. "Jah!" svarte jeg veslevoksent med den største selvfølge og henvendte meg noe oppgitt til min far. "Da må du putte tissen din inn i mamma da vettu!!" Pappa prøvde å holde seg seriøs, men mamma så ut som ho hadde falt ned fra månen og måtte gå ut av rommet en liten stund. Det har de ikke helt kommet over enda, tror jeg, det hender de minner meg på den samtalen der. Pluss at jeg fant et lite frø i skogen en gang og spurte mamma om det hadde kommet ut fra tissen til pappa...

Comment

Tusen takk for tipsa folkens Og den idèen ang. den boka var nok ikke så himla dum.. For guttungen kom til meg for ikke mange mnd. siden og var hellig overbevist om at, "Babiser.. De kommer med storken" Han og fetteren hadde nemlig sett en svane fly over huset ellerno, så da var det noen som fikk en baby i hus.. Måtte rette litt opp jeg da, og minna han på at han hadde jo sett bilde av magan min han hadde liggi inni (tok bilde idet vi sku reise på sjukehuset sist), og bilde av keisersnittsåret.. Så da måtte han jo innrømme at noe slukøra at de kom jo ikke med storken da... _flau3_ Men da kom han ned 10 000 kr. spørsmålet: "Jammen mamma.. Åssen kom jeg inn i magen din'a??" "Øøøøh... gå å spørr pappa du..." Å da tusla han lykkelig inn på stua for å spørre faren sin, men blei hindra av tv'n Hehe... De er nå artige å da..
              98 & 06

22/07 2011

Comment

Opprinnelig lagt inn av Kima
                Tusen takk for tipsa folkens Og den idèen ang. den boka var nok ikke så himla dum.. For guttungen kom til meg for ikke mange mnd. siden og var hellig overbevist om at, "Babiser.. De kommer med storken" Han og fetteren hadde nemlig sett en svane fly over huset ellerno, så da var det noen som fikk en baby i hus.. Måtte rette litt opp jeg da, og minna han på at han hadde jo sett bilde av magan min han hadde liggi inni (tok bilde idet vi sku reise på sjukehuset sist), og bilde av keisersnittsåret.. Så da måtte han jo innrømme at noe slukøra at de kom jo ikke med storken da... _flau3_ Men da kom han ned 10 000 kr. spørsmålet: "Jammen mamma.. Åssen kom jeg inn i magen din'a??" "Øøøøh... gå å spørr pappa du..." Å da tusla han lykkelig inn på stua for å spørre faren sin, men blei hindra av tv'n Hehe... De er nå artige å da..
                TJIHI, tenker pappan er glad for at guttungen ble hindra av TV'n ja

Anbefaler deg å vente en god stund før du forteller noe, 9 måneder er lenge og vente for en på 7 år...
                02 05​​ 06 09

Comment

Opprinnelig lagt inn av britteva
                  Jeg er forsåvidt enig med at det er lenge for ham å vente til babyen kommer men hvis han har spurt om hvordan babyer blir til så synes jeg ikke dere skal vente med å fortelle ham det. Hvis ikke dere forteller det så kommer han antagelig til å spørre andre og da er det ikke dere som bestemmer hvordan det skal bli fortalt.
                  De kan jo fortelle hvordan babyer blir til, uten at han få vite at mamma er gravid....
                  02 05​​ 06 09

Comment

Man skal jo få greie på det uansett om 3 uker, samtidig med de andre ungene i familien! For sier ikke jeg det, så har jeg en utålmodig storesøster som bare venter med å kunne rope det ut til hele verden! Familien har visst venta på detta siden førstemann var 2 1/2 år gammal.. Men har prøvd i 5 år jeg, og hadde egentlig gitt opp tanken på fler da den plutselig var på plass...
                    98 & 06

22/07 2011

Comment

Working...
                    X