Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

omskjærelse

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• omskjærelse

Hei!
    Mannen min vill omskjære gutten vår som snart er 1,5 år. Jeg vill det virkelig ikke.
    Jeg vet det er lovlig og at sykehusene gjør det, men de trenger samtykke fra begge føreldre.

Kan mannen min få dette gjort på noe sett uten mitt samtykke?
    Kan han da bli straffet?

Noen som vet hvis det finnes mange som gjører dette i skjul runt oslo?

Hilsen redd mamma.

Re: omskjærelse

Hei litt usikker men trur ikkje mannen din kan gjer det uten ditt samtykke.. Viss deke blir einige om å gjer det så berre sørg for å gjer det en plass med erfaring og alt nødvendig utstyr osv . Vi måtte omskjere vår sønn pga for trang forhud og gjentatte infeksjona. Vi fekk det probleme at fastlegen vår anbefalte det og sjukehuse ville ikkej for dei var heilt sikker på dette var eit ønske vi hadde pga eg har utenlandsk mann.. Det var for vår del medisinsk grunn som talte mest. vi gjorde det når han var 1 år og 9 mnd.

Det var ikkje så ille som eg hadde forestilt meg og i ettertid har han ingen problem med det. Litt sår i 2-3 daga etterpå så var han ok igjen.

Viss du ønske å spør meir ang det så kan eg svare deg på pm . Men uansett så meine eg at begge foreldra må vere einige. Vi skreiv ikkje unde på noke, men vi var begge med da så kasnkje dei ikkje såg det som nødvendig sida begge foreldra var med.

Comment

Sv: omskjærelse

Hei og takk før ditt svar! Jeg kjønner ikke hvordan jeg får pmat deg, er ny her på forumet....

Selvfølgelig hade jeg gjort det hvis det trengtes av mediciniske grunder som i deres fall, jeg vill alltid det beste før gutten min.

Men nå er jo ikke dette fallet før oss, jeg er emot at gjennomføre ett sådant inngrep hvis det ikke er nødvendig, det finnes alltid risker, og jeg syns og dette er noe han får velge selv. Han er fødd i Norge og blir oppvokst i Norge og jeg syns det er feil av Pappan og mase om dette.

Pappan snakker nå ikke med meg, og jeg vet ikke hvor lenge han tenkt vi ska ha det sånn, og vet ikke helt hva jeg ska ta meg til!

Comment

Re: Sv: omskjærelse

Opprinnelig lagt inn av Guttmamma Se innlegg
        Hei og takk før ditt svar! Jeg kjønner ikke hvordan jeg får pmat deg, er ny her på forumet....

Selvfølgelig hade jeg gjort det hvis det trengtes av mediciniske grunder som i deres fall, jeg vill alltid det beste før gutten min.

Men nå er jo ikke dette fallet før oss, jeg er emot at gjennomføre ett sådant inngrep hvis det ikke er nødvendig, det finnes alltid risker, og jeg syns og dette er noe han får velge selv. Han er fødd i Norge og blir oppvokst i Norge og jeg syns det er feil av Pappan og mase om dette.

Pappan snakker nå ikke med meg, og jeg vet ikke hvor lenge han tenkt vi ska ha det sånn, og vet ikke helt hva jeg ska ta meg til!
        Ikke la deg bli presset til å gjøre noe som er medisinsk unødvendig. Hvis barnets forhud er frisk, så er det ingen grunn til å gjøre noe med den. Det at det er lovlig å få en omskjæring utført uten en medisinsk begrunnelse betyr ikke at det etisk og moralsk riktig. Barnet ditt har ikke mulighet til å samtykke til dette, og det er langt i fra gammelt nok til å forstå eventuelle konsekvenser. Jeg mener at barn skal ha rett til en hel og komplett kropp.

Barnefar får bare være så sur og barnslig som han bare vil. Det er tydelig at han selv er omskåret, og at det å få sin sønn omskåret er hans måte å takle det faktum at noe grusomt ble påført ham. Massiv kognitiv dissonans med andre ord. Han burde fokusere på å være en god far framfor å få sin sønn lemlestet.

https://www.youtube.com/watch?v=Ceht-3xu84I (Child Circumcision: An Elephant in the Hospital)
        https://www.youtube.com/watch?v=XeV8DfRdW1s (The Ethics of Infant Male Circumcision - University of Oxford)

Comment

Sv: omskjærelse

Ja jeg syns og han ska få velge selv. Det finns risker med det, det var til og med en gutt som døde i oslo 2012....jeg kjønner ikke hvordan far allikevel er villig til og ta risken når det er et helt unødvendig ingrepp.

Jeg har kontaktet barnevernet, og jeg har fått mannen min til og gå med på og ha møte med de idag. Håper de kan snakke litt vett i hode på han.

Jeg hade så ønsket og komme i kontakt med personer med samma problem, jeg kan vel ikke vare den ende?

Han sier han ska gjennomføre omskjærelse allikevel uten mitt samtykke, er det noen som vet hvis det finnes mange som ikke er lege som gjør dette i skjul? Eller leger og før den delen som gjør det i skjul?

Comment

Re: Sv: omskjærelse

Ja jeg syns og han ska få velge selv. Det finns risker med det, det var til og med en gutt som døde i oslo 2012....jeg kjønner ikke hvordan far allikevel er villig til og ta risken når det er et helt unødvendig ingrepp.
            Ja, helt enig med deg. Det er en unødvendig risiko å ta. Spesielt når barnet ditt er friskt.

Jeg har kontaktet barnevernet, og jeg har fått mannen min til og gå med på og ha møte med de idag. Håper de kan snakke litt vett i hode på han.
            Problemet er jo det hyklerske lovverket angående kjønnslemlestelse. Det er én lov for jenter og én lov gutter.

Lov om forbud mot kjønnslemlestelse sier "§ 1.Den som forsettlig utfører et inngrep i en kvinnes kjønnsorgan som skader kjønnsorganet eller påfører det varige forandringer, straffes for kjønnslemlestelse."

Legg merke til "påfører [kjønnsorganet] varige forandringer". Omskjæring av guttebarn oppfyller dette kravet med god margin, men likevel gjelder loven bare for kvinner/jenter. På guttebarn er det fullt lovlig. Nå er sykehusene til og med pålagt å tilby det til foreldre som ønsker å få det utført. Heldigvis er det svært mange leger som reserverer seg.

Jeg hade så ønsket og komme i kontakt med personer med samma problem, jeg kan vel ikke vare den ende?
            Du er ikke den eneste som er i denne situasjonen, men jeg vet ikke om noen andre her i Norge (eller i Norden). I USA har vi jo Heather Hironimus som opprinnelig skrev under en såkalt Parental Agreement hvor barnefar skulle sørge for å få deres sønn, Chase, omskåret. Far til Chase har tatt sin tid med å arrangere det hele, og mellomtiden har Heather skiftet mening om omskjæring og vil ikke at noe slikt skal skje med sønnen. Heather sitter nå i varetekt i Florida fordi hun nekter å samtykke til lemlesting av sønnen sin.

Jeg sier ikke at noe slikt vil skje med deg, men det viser hvor langt noen er villig til å gå for å sin sønn lemlestet.

Vil anbefale Facebook-sidene Stopp rituell omskjæring av norske barn og Saving Our Sons (her finner du hvertfall flere som er, eller har vært, i samme situasjon).

Han sier han ska gjennomføre omskjærelse allikevel uten mitt samtykke, er det noen som vet hvis det finnes mange som ikke er lege som gjør dette i skjul? Eller leger og før den delen som gjør det i skjul?
            Ja, det er dessverre leger som er villig å gjøre dette. Jeg er selv litt usikker hvorvidt man behøver samtykke fra begge foreldre eller om én er nok.

Tror ikke du kan la barnet ditt være alene med mannen din, i frykt for at han
            a) tar med barnet til en lege som er villig til å utføre det, til tross for mangelfull samtykke.
            b) med tvang trekker forhuden tilbake, slik at det oppstår en infeksjon og dermed en medisinsk begrunnelse. (Dette er noe man ikke skal gjøre ettersom penishodet og forhuden, hos guttebarn, er naturlig sammenvokst for å beskytte utviklingen av penishodet).

Mannen din er fullstendig sprø og besatt av dette. Han burde skjerpe seg.

Comment

Working...
            X