Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Foreldre fra ulike land/kulturer!

Hei!

Jeg har sett at det er flere tilfeller her hvor pappaen er fra et annet land. Har derfor lyst til å starte en tråd for oss som er i den situasjonen! Her kan vi diskutere alt fra kulturforskjeller i barneoppdragelsen, barnas tospråklighet osv

Selv er jeg halvt gresk og oppvokst i Norge. Nå er jeg gift med en greker og bor i Hellas. Vi er et klassisk eksempel på det å være delt mellom to land og to kulturer! Vi har en gutt som snart er 2 år.

Gleder meg til å bli bedre kjent med dere!

Trekkfugl

Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Hallo!
    Fint at du startet en slik tråd, jeg satt nettop å tenkte på det selv.
    Jeg er selv norsk men min mann er fra Somalia, og vi har ei lita snuppe på to og et halvt år. Hun er det bilde av i avataren min...

Jeg lurer litt på dette med språket til ungene...lilletuppa vår snakker bare norsk enda. I fjor høst, før hun begynte med setninger, hadde hun faktisk to-tre somaliske ord i tillegg til de norske. Men nå har hun glemt de, og blir bare småsur og sier "hæ?" om mannen prater somalisk til henne.

Hun er ellers veldig flink å prate. Helsesøsteren var imponert over ordforrådet hennes og språkutviklingen da vi var på kontroll.
    Lilletupp sin tråd!

Comment

Opprinnelig lagt inn av chupacabra
      Hallo!
      Fint at du startet en slik tråd, jeg satt nettop å tenkte på det selv.
      Jeg er selv norsk men min mann er fra Somalia, og vi har ei lita snuppe på to og et halvt år. Hun er det bilde av i avataren min...

Jeg lurer litt på dette med språket til ungene...lilletuppa vår snakker bare norsk enda. I fjor høst, før hun begynte med setninger, hadde hun faktisk to-tre somaliske ord i tillegg til de norske. Men nå har hun glemt de, og blir bare småsur og sier "hæ?" om mannen prater somalisk til henne.

Hun er ellers veldig flink å prate. Helsesøsteren var imponert over ordforrådet hennes og språkutviklingen da vi var på kontroll.
      Utrolig søt lita jente du har!!!!!

Snakker mannen din bare somalisk til henne?
      Det er nemlig det som anbefales av språkforskere, at foreldrene kun snakker sitt morsmål med barna.

Jeg synes det er flott at hun er så flink i norsk allerede! Tospråklige barn er jo ofte litt sene. Min gutt på 2 snakker ikke enda, men han er jo gutt i tillegg da! Fortår snuppa di somalsk da? Tror ikke du skal bekymre deg. Disse barna går gjennom faser. Noen barn nekter å snakke den ene språket fordi de ikke vil skille seg ut + vil være som alle andre. Men hun er jo litt ung til å tenke slik da tror jeg... Det er ihvertfall viktig at mannen din ikke gir opp men inisterer på å snakke somalisk med henne! Tenk så flott for henne å kunne! Før eller senere kommer hun sikkert til å snakke somalisk tilbake!
      Lykke til!

trekkfugl

Comment

Hei, dette var en artig side!
        Jeg er samboer med en herlig irsk fyr. Han har naa begynt aa plukke opp noen norske ord her og der saa vi faar se hvor stort ord bruket er om ca tre maaneder naar baby blir foodt.

Comment

ENDELIG en en sånn tråd
          SOm dere vet så er min mann fra England. Han snakker KUN engelsk til Melissa, en gang i uken har vi webcam med hennes besteforeldre i England og hver dag ser hun litt BRITISK barneprogrammer
          Hun er nå 19 mnd gammel og forstår begge språk. Blir spennende å se hvordan tonefallet blir når hun en dag prater på engelsk, om hun kommer til å høre utenlandsk ut (altså norsk engelsk) eller om hun faktisk vil ha britisk tonefall.
          Foreløpig er hun kun hos dagmamman 4 timer pr dag så hun har ingen barn å ta etter når det gjelder språk heller. Om en uke kommer nan (bestemor) og great uncle og great aunt på besøk, så da blir det bare engelsk i heimen i fem dager (bortsett fra meg da som prater norsk)

Ja, dette blir spennede å se hvordan våre barn utvikler seg i språket etter hvert. Men prater noen av deres ektemenn norsk i det hele tatt til barnet????
          Har blitt fortalt og lest at det må de ikke gjøre visst nok skal barnet bli like flink i begge språk.

Comment

Jeg må skrive litt mer her jeg nå som jeg har roet meg litt ned etter gleden av å finne en slik tråd Lest mer nøye på hvert av innleggene her.

Må dele med dere at jeg har en VELDIG STA ektemann Han prater ikke norsk i det hele tatt, han nekter å gå på norsk kurs, han har bodd her i fire år!!!!!!! han prater jobb norsk på jobben, og snapper opp her og der. Han har sagt at grunnen til at han ikke vil gå på norsk kurs er fordi han er redd forå mislykkes (har krangla så busta fyker noen ganger over dette her) jeg har vært læreren hans, men til ingen nytte. SÅ prøvde han å lære norsk via internett, men klagde på hodepine hver gang etter fem minutter.
            Jeg truet til og med å gå fra han. Så jeg har gitt opp.
            Jeg har forberedt han på at Melissa mest sansynlig vil prate kun norsk til han og at han IKKE må tvinge henne til å prate engelsk med han. Det er hans EGEN FEIL hvis han ikke forstår henne. Han sier han er forberedt men innerst inne tviler jeg. ER litt redd for at han kanskje blir fortvilet fordi han ikke forstår henne hvis hun faktisk prater kun norsk til han. Hva hvis han sier at nå flytter vil til England for dette gidder jeg ikke. For flytter vi til ENgland vil jo MElissa automatisk prate engelsk. Det er bare sånne tanker som flyr oppe i hodet mitt
            Andre ting jeg har forberedt han på er jo skole og sånne ting. Foreldre konferanser osv. Har sagt at han ikke må forvente at læreren prater engelsk med oss bare for å tilfredstille han. Han er NØDT til å ta seg sammen for å fungere bedre i samfunnet. Ville bare dele dette med dere. JEg er overbevist om at min mann er den ENESTE i norge som ikke lærer seg norsk. Ganske flaut og har fått mange kommentarer, men jeg kan ikke gjøre mer med det.

Vet jo ikke hvordan barn er i sånne situasjoner, Har dere noen meninger? HVis Melissa finner ut at daddy ikke forstår hva hun sier, vil hun da slå om til engelsk??????
            Håper han lærer seg mer og mer norsk ettersom hun vokser til iallefall.

Comment

Synes det høres flott ut jeg å ha egen barnegruppe her.
              Med hensyn til min mann og norsk kurs kommer det aldri til å skje. Har prøvd i SYV år nå, så...Vi bodde i to år 50 meter unna skolen!!!!! Han er ikke redd for å høres rar ut faktisk siden han snakker norsk hele tiden på jobben..iallefall prøver...Får bare håpe han med tiden lærer mer og mer. Spessielt når Melissa begynner å prate.

Comment

Hei jenter
                veldig fint tråd:appl: :appl: .
                Jeg er tysk/kroatisk og mannen min er norsk.
                Men først til deg solstjerne. Jeg kan garantere deg at britene er sta og at mannen din ikke er den eneste som ikke vil snakke norsk. Jeg har en kollega på jobben, fra UK, som har vært i Norge i over 15 år!!!!! og han snakker BARE engelsk. Han klart det forstår masse norsk i mellomtiden så folk snaker bare norsk til ham og han svarer engelsk. Så hode opp, han er ikke den eneste....

Når det gjelder meg, så lærte jeg meg norsk ganske raskt men i over 1 år ville jeg ikke snakke norsk med folk. Hvorfor? Tja, fordi jeg synes at nordmen er så god i engels og at engelsk er fremed språk for både meg og nordmen og dermed var vi på likt linje. Hvis jeg da begynnte å snakke norsk da ville nordmen med en gang være mye mer overlegen. Og dessuten syntes jeg at det var flau. MEN, så ble jeg tvunget til det.. Jeg jobbet som teknisk konsulent/prosjektleder og en kunde ville ha meg men bare hvis jeg skal snakke norsk. Tja, det var i alle fall de sa i min firma, men egentlig de krevde det ikke, og det viste jeg ikke .So fikk de meg til å begynne å snakke norsk. Og vet du hva - det var den gjenbrudet jeg trengte... etter det snakket jeg norsk med folk flest. Ikke med bestevennina mi og ikke med mannen min - da snakker vi engelsk, og det på grunn at jeg synes at det ikke høres ut som oss hvis vi snakker norsk...

Men, så snakker jeg nå med Amelia kroatisk (tenkte meg at hun kan enklere lære tysk på skolen en kroatisk, så da valgte jeg kroatisk, men jeg føler også mer kroatisk som morsmål en tysk) og mannen min snakker norsk med henne. Men så snakker vi engelsk mellom oss og nå lurer jeg på om det blir for forvirende for Amelia og om vi skal slutte med det? Noen tips her? Det jeg har angst er at hun får kroatisk og norsk fra oss, men engelsk blir bare forviring siden vi ikke snakker engelsk til henne....

Comment

Hei du MeryDonna Takk for svaret ditt. Barnet ditt vil IKKE bli forvirret over at det lærer tre språk. Da min mann kom til Norge var han dagpappa (ja faktisk) for sønnen til min veninne i tre måneder. Sønnen var da nesten to år gammel. Han var halvt italiensk og halvt norsk og foreldrene pratet engelsk sammen. Noe som passet fint for min mann. Og han gutten forstod alle tre språkene han
                  KJenner noen i Spania som er trespråkelige. Moren prater kun tysk til dem, faren engelsk og de prater spansk på skolen. De er nå 8 år gamle. Har også hørt om barn som er FEMspråklige. Så ikke bekymre deg selv om dere ikke prater engelsk til barnet deres.

Comment

hm ,det var interessant. kunne gutten også snakke alle 3 språk?

Comment

Han var jo ikke to år enda den gang så han snakket svært lite, men det var ganger da han kopierte min mann med enkelte engelske uttalelser. SEnere har jeg fått vite av moren hans at han var tidlig ute med språket enn barn generellt noe som eruvanlig med flerspråkelige.

Når det gjelder de barna i spania så prater de alle tre språkene, tysk til sin mor, engelsk til sin far og spansk sammen med venner, og alle tre språk flytende, med det mener jeg ikke noe gebrokkent, noe som er helt utrolig.

Mens min lillesøster på 5 år (min mor fikk sitt tredje barn sent i livet) forstår norsk men snakker som en typisk amerikaner når hun prater engelsk. Hun bor i Australia (mamma flyttet dit for noen år siden og giftet seg med en australer og fikk barn med han) så hun har kun mamma som prater norsk.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Ravita
                        Hm, det var interessant... Har noen et godt tips for hvordan jeg skal få min mann til å snakke fransk eller tamil til vår datter, og ikke bare norsk? Jeg har mast og mast, men han snakker bare norsk til henne. Og sist jeg fikk ham til å snakke fransk til henne så hun bare på ham, og han fant ut at hun skjønte jo ikke noe (Selvfølgelig.) Så da slo han over på norsk igjen:daane:
                        Hvor lenge har mannen din bodd i Norge?? Er det ikke naturlig for han Å prate morsmålet sitt??????? Forstår ikke helt dette her. MEN, det er IKKE for sent å få han til å prate indisk. Barn snapper opp fort. La han forstå hvor viktig dette er. MEN, hun fanger vel opp engelsk også???????
                        Hva med hans familie i India/Norge?? Hadde jo vært kjekt for besteforeldre osv å snakke sitt morsmål med sitt barnebarn. Forklar han dette.

Comment

Uffa meg Ravita, dere er enda mer kompliserte enn oss :lille_tri .

Ikke lett det, men faktum er at man larer språk lettest når man er barn og noen snakker språket med deg. Så da er det et stor fordel å få en gratis språk med på kjøpet. Moren min gjorde den feilen, hun snakket med meg bare kroatisk og jeg snakket tysk bare med faren min og det var bare hvert år i sommer, så da lærte jeg meg ikke så godt tysk som jeg ville ha gjort om hun snakket tysk til meg daglig.

Har du vært i India Ravita?

Comment

Opprinnelig lagt inn av Ravita
                            Er din mor kroatisk, da? Skjønner litt hva du mener, mormoren min var finsk, men snakket bare svensk med min mor. Så dermed kan ingen av oss finsk Hadde vært kjekt å få et språk til gratis. Som du kanskje har fått med deg har mine språkkurs ikke vært noe suksess. _flau3_

Har bodd i India, jeg. Det var der jeg traff min mann.
                            Wow, bodd i India, så spennende da....Men kan du da ikke noe hindu?

Mannen min har moren som er opprinelig estonisk, og hun hadde heller ikke snakket med ham estonisk, bare norsk, og det synes jeg er dumt. Tenk hvis hun hadde snakket estonisk med ham så kunne han snakke det i dag, men nei.... Han har heller aldri vært i hjemmelandet til moren sin heller. Det må vi gjøre noe med snart synes jeg...Så når du ser sånn så har jeg kroatisk mor og tysk far, mannen min har norsk far og estonsk mor, så det blir ikke enkelt å finne ut hva er Amelia egentlig, så jeg liker å si: vi er europere

Comment

Ravita, får jeg spøre hvorfor både du i india og hvor lenge?

Comment

Working...
                              X