Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Opprinnelig lagt inn av Anke
    Jeg skjønner at det fort kan bli litt kjedelig for deg å reise til Tyskland. Mannen min snakker flytende tysk men til og med han for litt nok av og til.

Når man har barn så blir man kjent med så utrolig mange andre som også har barn. Og da støter man på tyskere av og til Siden vi er i samme situasjon blir det lett til at man avtaler å møtes for å bli bedre kjent. Bl a har jeg truffet tysk/norske familier i åpen barnehage. Og så er jeg med i en tysk barselgruppe som blir organisert gjennom den tyske menigheten (men barselgruppa er for alle som snakker tysk, uansett om de er kristne eller ei).

Lykke til med prøvinga!
    Takk for det!
    Hilsen Jia

Lille Pus ~født januar 2007
    Lille Blomst ~født september 2009

Comment

• Re: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Hi

I have really enjoyed reading your stories. A friend reccommended this site.

I am an Australian (Brisbane) girl living in Oslo, my 'samboer' is Norwegian. We haven't had any children yet but having fun trying ;-)

Please excuse me for writing in English, but my written Norwegian needs a lot of work.
      Last edited by BrittEva; 31-05-06, 19:33.
      Love & Sunshine
      Simone
      Velkommen til min hjemmeside

Comment

• Sv: Re: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Opprinnelig lagt inn av Leketøybiblioteket
        Hi

I am an Australian (Brisbane) girl living in Oslo, my 'samboer' is Norwegian. We haven't had any children yet but having fun trying ;-)

Please excuse me for writing in English, but my written Norwegian needs a lot of work.
        Heisann og velkommen hos oss!
        Kos dere med prøvingen!

Fredrik januar 05 Anna Maria mars 07

Comment

Velkommen, Leketøybiblioteket.

Fint navn.

Comment

• Re: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Min samboer er halvt Belgisk/Norsk.
            Har veldig lyst til å lære meg fransk å at jentene engang skal lære det

synes det er et kjempefint språk

prinsessene våre

maja natalie født 1 mars .2002
            amalie alexandra 4.juli.2005

Comment

Hei, jeg er norsk og er gift og bosatt i Skotland. Min mann er haaplos og snakker ikke et ord norsk, men etter vaar datter ble fodt plukker han opp og forstaar mer norsk for hver dag som gaar.

Grace er naa 15 mnd gammel og er hos dagmamma mens vi er paa jobb. Hjemme snakker jeg norsk til henne og mannen min engelsk. De fleste ordene hun har er engelske, men horte henne si flinke her en dag. Jeg jobber med alt dette posetive for oyeblikket saa flinke jente er vel det jeg sier mest.

Foreldrene mine kommer for aa passe henne i en uke om ikke saa lenge og kort tid etter det skal jeg hjem til Norge med lillemor. I lopet av den tiden kommer nok forstaalesen til det norske spraaket til aa oke.

Det er tydelige kulturforskjeller spesielt rundt omraader slik som "give her a smack" jeg er tydelig bestemt paa at min datter skal aldri faa en smekk men det er en del av latskaps oppdragelsen som er akseptert her. Vi kommer alltid til aa ha kulturforskjeller, tror det viktigste er aa snakke om dem og komme til enighet om hvordan vi skal takle ulike situasjoner. Men det er ikke alltid lett det heller.

Em

Comment

Opprinnelig lagt inn av Ravita
                Velkommen, EM77.

Nå har vi vært på ferie i Frankrike, og plutselig sier Anita flere franske ord. Min mann snakket litt fransk med henne der nede også, men nå har han sluttet igjen. :daane: Hva skal jeg gjøre med ham?
                Give him a smack

Comment

Comment

Heisan!Jeg er gift med en mann fra Tyrkia(6 1/2år).Har 2 gutter sammen,en på 4 år og en på 10 mnd.Han snakker tyrkisk til dem,men han største er ikke så veldig intressert virker det som.Han bare svarer på norsk,og noen ganger virker det som han ikke forstår noe.Når vi er i Tyrkia sier han at han ikke skjønner noe.mannen min snakker bare tyrkisk med dem.Vi snakker norsk oss i mellom.Han får vel bare fortsette å snakke språket sitt med han,så kanskje han blir mer interessert etterhvert.blir spennende å se hvordan andremann tar det..hadde vært bra om de kunne lært seg språket nå mens de er små.
                    http://leneskaker.blogspot.com/

facebook

http://www.facebook.com/pages/Lenes-...5657439?ref=ts

Comment

Opprinnelig lagt inn av Leketøybiblioteket Se innlegg
                      Hi

Hvor lenge har du bodd i Norge og hvordan traff du og din mann hverandre? Min mor,stefar, bror og lillesøster bor i Brisbane. Jeg har vært der to ganger. Fin by. Stefar er australsk og traff mamma på nett for 8 år siden, de fikk en datter sammen (min lillesøster somi dag er 6 år..jeg er 30, skikkelig attpåklatt) og hun snakker ikke noe norsk, men forstår litt norsk. Dette er dessverre min mors feil da hun automatisk prater engelsk med henne.
                      Er det lenge siden du var i Australia?

Comment

Hyggelig å hilse på dere! Bra tråd!

Vi er en 2kulturell familie på 3. Jeg er norsk, men min mann er fra Gambia. Vi har en sønn på 16 mnd. Det er bilde av ham som min avatar.

Interessant at majoriteten her er frustrert over pappaens språkopplæring. Jeg også..!! Pappaen lærer ham engelsk og norsk, men bestemor og oldemor i Gambia kan jo bare morsmålet sitt... Lilleputt skravler ivei da, men det tror jeg er fordi han hører mest norsk. Har bare hørt 1 engelsk ord fra ham til nå. -See!

Tror forklaringen på det jeg vil kalle fedrenes ukunnskap er nettopp manglende innsats i å sette seg inn i erfaringer i dette med tospråklighet. (Mens vi kvinner leser alt vi kommer over?) Var jeg litt for hard nå? Hva tror dere?

Ha en god dag!

Og mamma til gutt '05.

Comment

Søt gutten din er bamboomamma !!!
                          Tror du har rett i det du skriver. Hos oss er det meg som er utlending men tror nok fedrene er litt sløve (ikke sikker på om det skrives sånn ). De tar det så letvint som mulig og så er det jo sånn at det er vi som sitter mest med ungane... Vi har liksom "bedre tid" til de.
                          Nils Fredrik 29.11.2005 Maximilian Johan 26.01.2010 Dagbook

Comment

Opprinnelig lagt inn av Eli Se innlegg
                            Søt gutten din er bamboomamma !
                            Takk for det . Selv om han har vært litt rampete i dag og mindre søt liksom... Fikk sukker i barnehagen, og vært litt sånn...Skjønner?
                            Litt stille her på tråden? Kanskje det blir bedre i helga? Uansett; ha en god helg!

Og mamma til gutt '05.

Comment

heisann

jeg er halvt scotsk og min samboer er norsk,jeg har bodd hele livet mitt i norge så og si,men en ting jeg husker da jeg var mindre og vokste opp var hvor trist de var når vi reiste til scotland til farmor og resten av familien der borte.jeg ble ikke lært noe scotsk og de va trist og reise på feriene der når jeg ikke forsto noe av hva dem sa.og ikke kjente noe til scotland,der min far og resten av den sida kom fra.
                              har kansje ikke så mye me denne saken her og gjør.men er dere et par fra forsjeligge land så ville jeg lært ungen min begge språka.
                              da jeg selv husker hvor vanskeligt og trist jeg syns dette var.
                              men dette må jo vær opp til vær enkelt
                              Gutt Des.2006 Jente nov.2008 ,Jente aug 2012

Comment

Nå har ordene begynt å strømme ut hos Fredrik og til min store glede snakker han like mye tysk som norsk.
                                Bamboomamma, jeg er litt enig med deg når du sier at pappaene kan være ganske sløve til tider. Jeg er veldig opptatt av det med språk (og studere også noe med språk) og det er mannen min heldigvis også. Han er like glad for hvert tyske ut som plopper ut som meg.
                                I høstferien var vi i tyskland og mine foreldre passet Fredrik en del. I begynnelsen var de litt redde for at Fredrik ikke ville forstå dem, men det gikk kjempebra (selv om de ikke forsto alt som han sa). Så, Liza, jeg er helt enig med deg, at barnet må kunne snakke språket til besteforeldrene! Mine foreldre har etter hvert lyst til å dra på ferie med han alene, eller at han reiser ned til dem når han har skoleferie. Det hadde jo ikke vært mulig, om han ikke snakka deres språk!

Comment

Working...
                                X