Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Utrolig interessant tråd, kjekt å lese om erfaringer med tospråklighet. Jeg er selv dansk og min kjære er norsk. det er selvfølgelig ikke så stor språklig forskjell, men jeg er likevel opptatt av at gutten vår skal lære seg dansk. Jeg må desverre innrømme at jeg ikke er så flink å snakke dansk med ham, synes det er vanskelig å huske på i hverdagen det når alt annet er på norsk... men jeg snakker litt dansk med ham hver dag og leser i tillegg danske bøker.

Og så kan jeg jo bare tilføje til alle dere med tospråklige barn, at canadiske undersøkeleser viser at barn som vokser opp i tospåklig miljø blir klokere enn andre barn
    Storebror er født August 2005

Lillebror er født Juli 2007

Comment

Hei folkens. Lenge siden sist nå.
      Hvor gamle er deres barn nå?
      Melissa er 2 år og ni måneder gammel og snakker fortsatt ikke stort, men det hun klarer å si er VELDIG BRITISK..jada. jeg heter MUMMY istedet for mamma, det er farens feil..bedt han gang på gang om å si mamma om meg, men han glemmer det fort når han prater med henne, faller han mest naturlig å si mummy til tross for at jeg ikke har noen problemer med å si daddy selv om jeg ellers prater norsk. Tonefallet hennes er iallefall veldig britisk når hun sier engelske ord ,så så langt har vi oppnådd det vi ønsker og norks tonefall når hun sier norske ord. Forventer ikke at hun prater før om et års tid egentlig. Men hun kopierer mer og mer nå og kommer stadig nye ord. Det er så morsomt

Hvordan går det med deres barn og språket?

Comment

Til Ravita:

Ja siden hun hører kanskje norsk 90 % av tiden så er det jo logisk at hun da snakker bare norsk og begynner å prate nå.

Melissa har eksplodert de siste dagene i sitt ordforråd. Det er bare så moro da. Som i går sa faren :
        "tell mummy what you had for your meal this evening" og hun svarte "sausage and bread" også spurte jeg på norsk " hadde du pølse og brød?" da svarte hun på norsk "ja, pølse og brød" så det er kjempemoro da sidne tonefallet er skikkelig britisk når hun svarer på engelsk og skikkelig norsk når hun prater på norsk. Så det er verdt det nå synes jeg at hun er litt senere enn andre siden hun lærer to språk samtidig. Men nå har vi vært veldig konsekvente på dette med vilje da. Ser jo KUn britisk barneprogram for eks. Norsk barne tv kan komme senere, hun har norske barnebøker og hun har det hun lærer i barnehagen pluss meg så er ikke så farlig akkurat nå. Nå reiser vi til England i morgen så da blir det nok mye engelsk prat på henne etter det, men jeg kommer fortsatt til å bable på norsk jeg mens jeg er der.
        Du må be din mann skjerpe deg..hehehehehe.
        MEN, det er så rart synes jeg, ei i barnehagen til Melissa, hun er indisk og mer eller mindre hørt Indisk de første to årene av sitt liv, Men hun pratet KAV norsk i barnehagen med en gang hun begynte der, Til og med faren klødde seg i hodet, men nå har hun alltid vært tidlig ute da. men hun er visst flytende på begge språk. så ikke alltid nødvendig at de får BEGGE språk inn med morsmelka fra begynnelsen av, det er hun bevis på. Så hvis din mann begynner NÅ og prate SITT morsmål til henne, så vil hun nok etterhvert snakke hans språk til henne
        Men forstår hun han når han prater sitt språk?
        Last edited by Solstjerne; 21-12-06, 19:41. Årsak: glemte å føye til noe

Comment

Heisan!!

Jeg er gift med en palestiner, og vi har 5 barn i alderen 14 mnd til snart 12 aar. De er tospraaklige alle sammen, og jeg tror nesten ikke de merker naar de "bytter" spraak. Det er helt naturlig for dem. Paa minstemann merker man paa tonefallet naar han snakker arabisk og naar han snakker norsk. Det er artig!

Comment

Opprinnelig lagt inn av Linda 73 Se innlegg
            Heisan!!

Jeg er gift med en palestiner, og vi har 5 barn i alderen 14 mnd til snart 12 aar. De er tospraaklige alle sammen, og jeg tror nesten ikke de merker naar de "bytter" spraak. Det er helt naturlig for dem. Paa minstemann merker man paa tonefallet naar han snakker arabisk og naar han snakker norsk. Det er artig!
            5 barn!!??? Tar av meg lua av beundring!!! Også over at de har fått med seg begge språk. Lille T har begynt med noen veldig få ord på Wollof (Kom hit! og Rampegutt!) Kjekt å kunne...

Prøver å overtale mannen min til å få et barn til. Er såååååååååååååååå klar... Noen gode overtalelseteknikker å få????????????

Og mamma til gutt '05.

Comment

Opprinnelig lagt inn av bamboomamma Se innlegg
              5 barn!!??? Tar av meg lua av beundring!!! Også over at de har fått med seg begge språk. Lille T har begynt med noen veldig få ord på Wollof (Kom hit! og Rampegutt!) Kjekt å kunne...

Prøver å overtale mannen min til å få et barn til. Er såååååååååååååååå klar... Noen gode overtalelseteknikker å få????????????
              heisan!
              Min mann er ikke vanskelig aa overtale, han vil gjerne ha enda ett barn.....
              Hvor er din mann fra? Du har en utrolig nydelig gutt forresten!!

Comment

melder meg inn her jeg
                Mine barn er tospråklige, jeg er norsk men min mann er fra pakistan
                Min mann er heller ikke så flink å snakke urdu med barna våre
                og jeg snakker det jeg kan av urdu til de
                De elsker pakistanske musikken som hun største prøver å synge til, og det kommer da enkelte ord ifra henne.
                Men skulle ønske hun kunne mer pga av kusina hennes som er like gammel snakker kun urdu nå etter å ha vært på ferie i pakistan i 3 mnd.
                Hun har glemt norsk
                Leila 03.03.03

Celina 30.09.05

url=http://www.pregnology.com/pregnancy/09/29/2011][/url]Make a pregnancy ticker

Comment

min samboer og far tilbarnet er fra Guatemala, og jeg har et høyt ønske om at barnet som kommer i februar skal snakke spansk og norsk....interesant å se hvordan folk gjør det i hjemmet......hvis vi bor i norge vil det bli lettere for min samober å lære seg norsk om vi snakker norsk hjemme, men jeg vil at han skal snakke spansk med barnet......jeg har et stort ønske om å bo i guatemala....noen som bor utenlands her???
                  FEBRUAR-MAMI 08

Comment

Det er ikke så mange som bor i utlandet her, nei.

Jeg snakker også norsk med mannen min, og bare tysk med barna. Min sønn som snart er 3 år snakker masse tysk, og det kommer bare mer og mer. Han prøver virkelig, jeg ser at han tenker og leter etter det tyske ordet når han står fast.

Fredrik januar 05 Anna Maria mars 07

Comment

Jeg snakker også bare norsk med mannen og polsk med gutten som blir 2 på torsdag og det kommer mere og mere i begge språk. Det er så gøy å høre...
                      Nils Fredrik 29.11.2005 Maximilian Johan 26.01.2010 Dagbook

Comment

må minne min samboer på å prate kurdisk til jenta vår... i begynnelsen sa han: "ja men hun skjønner jo ikke kurdisk..." skjønner jo ikke norsk heller selv om hun er født her sa jeg bare
                        han er flinkere å prate kurdisk til henne når jeg ikke er i samme rom høres det ut som.. men hvis jeg sitter ved siden av prater han norsk.. heldigvis bor det mange kurdere her i byen som vi bruker å besøke, så lærer nok fra dem også så håper jeg at når vi engang reiser til familien så kan hun prate med dem, så blir det sikkert litt lettere for henne å bli kjent med de andre barna i slekta..
                        Barn:
                        Sana(mars.2008)

Comment

Jeg sniker meg inn her. Jeg har norske foreldre, men har vokst opp i utlandet, og med venner med mange språk. Intill man er ca. 8år oppfatter barn ikke språk slik vi gjør som voksne. Man bare prater litt forskjellig Kommer aldri til å glemme min brors fortvilte tårer da han som 3åring oppdaget at ikke alle forstod alt når han bytta språk....

Så derfor syns jeg ikke dere skal stresse så grådig med at alle språk skal komme til rette og samme tid de første årene. Snakk med barna på alle språk og bruk det som er naturlig for dere, for da svarer barna. Lær bort eventyr og regler da det er morsomt å lære Barna forstår uansett

Comment

Hei alle sammen!
                            Melder meg i klubben jeg også selv om jeg er faktisk ikke noe foreldre ennå, men er i prøveperioden. Jeg er opprinnelig fra Romania og har bodd i Norge i over 11 år, er derfor norsk på papiret. Min mann er også fra Romania og har bodd her i 5 år. Vi har snart vært gift i 2 år. Vi er ganske enig om barneoppdragelsen selv om vi ikke har noe barn ennå. Vi kunne hatt 2 om jeg ikke hadde tatt en abort og hatt en SA.
                            Vi er enig om at barnet skal kunne begge språk flytende. Norsk skal snakkes offentlig og rumensk hjemme. Vi har mesteparten av familien i Romania og det vil være vanskelig om ikke barnet kan språket. Dessuten vil barnet være hos sine besteforeldre i Romania på sommer tid når den blir eldre og det vil gjøre at barnet vil lære språket bedre. Ettersom vi begge er fra Romania, synes jeg at det er viktig at barnet får med seg det beste fra begge kulturene, både det norske og rumenske. Jeg har sett mange barn med to språkelig foreldre, og barn har veldig lett for å lære språk så lenge foreldre er konskvente veldig tildig. Når det gjelder mannen som nekter å snakke norsk. Er kjent med det selv. Men mannen min har skjønnt alvoret og vet at han må lære seg språket mye bedre om han skal kunne kommunisere med barnet på norsk.
                            MammaBlåRosa

Comment

Det var noen som ville ha en oversikt over de nasjonalitetene som er her på tråden. Jeg tok meg frihetene og lagde en. Om den er riktig eller feil vet ikke, fordi det er sikkert mye som har skjedd siden 2005 og har ikke tatt med hvor mange barn som er per par heller, for det kan hende det har blitt flere siden da. Så har kommer det!

Trekkfugl-halvt gresk gift m/greker
                              Chupacabra-norsk gift m/somalier
                              Lille-mamma-norsk gift m/irer
                              Ravita-norsk gift m/inder
                              Solstjerne-norsk gift m/brite
                              Mery-Donna- tysk/kroatisk gift m/nordmann
                              Eli-polsk gift m/nordmann
                              May-norsk gift m/marokaner
                              Mamma-Maren-norsk gifte m/portugiser
                              Jeanette-norsk gift m/pakistaner
                              Anke-tysk gift m/nordmann
                              Stacy-russisk gift m/nordmann
                              AnAbo-norsk gift m/egypter
                              Linita-norsk eksmann fra Columbia
                              Imles-tysk gift m/kosover
                              lykkeligmamma- norsk gift m/inder
                              elic- norsk gift m/marokaner
                              Jaheira- norsk, barn m/chiler, barn m/iraner
                              tintin-norsk gift m/halv amerikansk
                              Jia-norsk gift m/tysker
                              Mega-norsk, barn m/algerier gift m/nordmann
                              Leketøybiblioteket-australsk gift m/nordmann
                              gunnild79-norsk gift m/halvt belgisk
                              EM77-norsk gift m/skotte
                              nuttis-norsk gift m/tyrker
                              Eri-norsk, barn m/italianer
                              bamboomamma-norsk gift m/gambier
                              @ngel-halvt skotsk gift m/nordmann
                              nanni-dansk gift m/nordmann
                              Linda73-norsk gift m/palestiner
                              mamz76-norsk gift m/pakistaner
                              februarmami-norsk gift m/guatemaler
                              Batriq-norsk gift m/kurder
                              Gabs-rumener gift m/rumener
                              MammaBlåRosa

Comment

Heisann!

Jeg er norsk men bor i New Zealand med min New Zealandske mann. Har bodd her i ca 3 mnd. Vi har en to uker gammel datter. Snakker bare engelsk hjemme, men onsker at Anabelle skal laere seg norsk, ivertfall nok til at hun kan prate med oldeforeldrene naar vi kommer paa besok.
                                http://needlenail.blogspot.co.nz/ -Min sy-blogg.

Comment

Working...
                                X