Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• MeryDonna
    replied
    Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Opprinnelig lagt inn av May
    Hei!
    Jeg er norsk og min mann er marokaner. Vi har en jente på 3 1/2 og en gutt på nesten 1 1/2. Jeg snakker norsk til barna og han arabisk og så snakker vi spansk med hverandre (vi traff hverandre i spania).
    Hei May
    hva snakker dere mellom dere når alle spiser middag sammen? Spansk eller norsk? Som du ser har vi samme utfordning her: jeg kroatisk til dattera, mannen min norsk men så snakker vi engelsk i mellom

Leave a comment:

• May
    replied

Hei!
    Jeg er norsk og min mann er marokaner. Vi har en jente på 3 1/2 og en gutt på nesten 1 1/2. Jeg snakker norsk til barna og han arabisk og så snakker vi spansk med hverandre (vi traff hverandre i spania).
    Datteren min var veldig tidlig ute å snakke, mest norsk i begynnelsen, men arabisk kom etter hvert. I 3 års alderen snakka hun begge språka flytende og allerede som 2-åring kommunisterte hun godt på begge språk.
    Tror guttungen er litt seinere ute, men han forstår i så fall hva vi sier til ham. Jentungen har begynt å plukke opp litt spanske ord også og det er vittig

Leave a comment:

• MeryDonna
    replied

Opprinnelig lagt inn av Eli
    Jeg syns oxo det er mye enklere å pratte enn å skrive men jeg er da sykepleier og måtte lære meg å skrive rapporter og så kom jeg på mn hvor jeg prøver å skrive mye (det er en kjempe god trenning !!! )men det er da ikke sånn at jeg ikke gjør feil :lille_tri Det blir fortsatt mye av...

stemmer, mn er god trening!!!

Leave a comment:

• MeryDonna
    replied

Opprinnelig lagt inn av Ravita
    Synes du er flink, jeg
    Takker, takker

Leave a comment:

• Eli
    replied
    Wow, flinkest:appl: Min mann snakker jo veldig bra, men han skriver ikke i det hele tatt. Han leser bare. Jeg er veldig imponert! Du har forresten bodd her bare en måned lenger enn ham.
    Jeg syns oxo det er mye enklere å pratte enn å skrive men jeg er da sykepleier og måtte lære meg å skrive rapporter og så kom jeg på mn hvor jeg prøver å skrive mye (det er en kjempe god trenning !!! )men det er da ikke sånn at jeg ikke gjør feil :lille_tri Det blir fortsatt mye av...

Leave a comment:

• Ravita
    replied

Opprinnelig lagt inn av MeryDonna
    Her bodd en stund i Norge jeg nå. 7 år ca. Er ikke så feilfri, slitter masse med dobble konsonanter men det går
    Synes du er flink, jeg

Leave a comment:

• MeryDonna
    replied

Her bodd en stund i Norge jeg nå. 7 år ca. Er ikke så feilfri, slitter masse med dobble konsonanter men det går

Leave a comment:

• Eli
    replied

Bor her siden mars 03 jeg så det er ikke så lenge men begynte på norskkurset i polen i oktober 02 dvs for 3 år siden... Er litt stolt av meg selv kan du si... Men det hjelper utrolig mye med feks mammanett !!

Leave a comment:

• Eli
    replied

Hei !!! Jeg er da polsk og venter mitt første barn om nesten 4 uker... (håper i hvert fall)... Jeg har faktisk veldig lyst å snakke polsk til gutten blant annet fordi han skal kunne komunisere med familien min. Men jeg tror ikke det blir så vanskelig for jeg har noen polske venner her òg og da blir det naturlig å pratte polsk + at mannen min kan også polsk (men vi snakker bare norsk sammen)...

Leave a comment:

• MeryDonna
    replied

Ravita, får jeg spøre hvorfor både du i india og hvor lenge?

Leave a comment:

• MeryDonna
    replied

Er din mor kroatisk, da? Skjønner litt hva du mener, mormoren min var finsk, men snakket bare svensk med min mor. Så dermed kan ingen av oss finsk Hadde vært kjekt å få et språk til gratis. Som du kanskje har fått med deg har mine språkkurs ikke vært noe suksess. _flau3_

Har bodd i India, jeg. Det var der jeg traff min mann.
    Wow, bodd i India, så spennende da....Men kan du da ikke noe hindu?

Mannen min har moren som er opprinelig estonisk, og hun hadde heller ikke snakket med ham estonisk, bare norsk, og det synes jeg er dumt. Tenk hvis hun hadde snakket estonisk med ham så kunne han snakke det i dag, men nei.... Han har heller aldri vært i hjemmelandet til moren sin heller. Det må vi gjøre noe med snart synes jeg...Så når du ser sånn så har jeg kroatisk mor og tysk far, mannen min har norsk far og estonsk mor, så det blir ikke enkelt å finne ut hva er Amelia egentlig, så jeg liker å si: vi er europere

Leave a comment:

• MeryDonna
    replied

Uffa meg Ravita, dere er enda mer kompliserte enn oss :lille_tri .

Ikke lett det, men faktum er at man larer språk lettest når man er barn og noen snakker språket med deg. Så da er det et stor fordel å få en gratis språk med på kjøpet. Moren min gjorde den feilen, hun snakket med meg bare kroatisk og jeg snakket tysk bare med faren min og det var bare hvert år i sommer, så da lærte jeg meg ikke så godt tysk som jeg ville ha gjort om hun snakket tysk til meg daglig.

Har du vært i India Ravita?

Leave a comment:

• Solstjerne
    replied

Hm, det var interessant... Har noen et godt tips for hvordan jeg skal få min mann til å snakke fransk eller tamil til vår datter, og ikke bare norsk? Jeg har mast og mast, men han snakker bare norsk til henne. Og sist jeg fikk ham til å snakke fransk til henne så hun bare på ham, og han fant ut at hun skjønte jo ikke noe (Selvfølgelig.) Så da slo han over på norsk igjen:daane:
    Hvor lenge har mannen din bodd i Norge?? Er det ikke naturlig for han Å prate morsmålet sitt??????? Forstår ikke helt dette her. MEN, det er IKKE for sent å få han til å prate indisk. Barn snapper opp fort. La han forstå hvor viktig dette er. MEN, hun fanger vel opp engelsk også???????
    Hva med hans familie i India/Norge?? Hadde jo vært kjekt for besteforeldre osv å snakke sitt morsmål med sitt barnebarn. Forklar han dette.

Leave a comment:

• Solstjerne
    replied

Han var jo ikke to år enda den gang så han snakket svært lite, men det var ganger da han kopierte min mann med enkelte engelske uttalelser. SEnere har jeg fått vite av moren hans at han var tidlig ute med språket enn barn generellt noe som eruvanlig med flerspråkelige.

Når det gjelder de barna i spania så prater de alle tre språkene, tysk til sin mor, engelsk til sin far og spansk sammen med venner, og alle tre språk flytende, med det mener jeg ikke noe gebrokkent, noe som er helt utrolig.

Mens min lillesøster på 5 år (min mor fikk sitt tredje barn sent i livet) forstår norsk men snakker som en typisk amerikaner når hun prater engelsk. Hun bor i Australia (mamma flyttet dit for noen år siden og giftet seg med en australer og fikk barn med han) så hun har kun mamma som prater norsk.

Leave a comment:

• MeryDonna
    replied

hm ,det var interessant. kunne gutten også snakke alle 3 språk?

Leave a comment:

Working...
X