Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Eri
    replied
    Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Sikkert fint å bo der Er jo greit å flytte når man har bodd der før og vet at man kan trives der. Lykke til med jobbsøkingen til mannen din!

Leave a comment:

• LilBlossom
    replied

Opprinnelig lagt inn av Eri
    Oj, så spennende med flytting. Hvor i USA tenker dere på å flytte?
    I utkanten av Chicago. Vi bodde der før og stortrivdes. Min mann sin familie bor der, så blir kjekt med litt sosial kontakt.

Leave a comment:

• LilBlossom
    replied

Opprinnelig lagt inn av jsolli Se innlegg
    Uansett, håper tråden her kommer i gang igjen!
    Er fortsatt aktiv på forumet, har bare ikke lagt merke til aktiviteten i denne tråden.

Min mann og jeg har forresten bestemt oss for å flytte tilbake til USA når barnet er født i mai. Han må bare skaffe seg en jobb først. Jeg håper virkelig dette blir siste gang jeg flytter fra et land til et annet...

Her lurer vi også på hvordan det blir med junior og språk. Går ut i fra at hovedmålet blir Engelsk, men min mann vil gjerne at jeg lærer han Norsk, evt Nederlandsk. Jeg vet bare ikke helt hvordan man forklarer til et barn at man snakker 2 forksjellige språk.

En lærer jeg hadde i Nederland, var gift med en Portugisisk dame, og begge snakket Portugisisk. Ungene, før de begynte på skolen, snakket Portugisisk hjemme... Slik at de kunne lære seg begge språkene. For de virket det som om det funket bra. Selv, snakker vi bare Norsk hjemme. Min Nederlandske far klarer ikke å snu om til Nederlandsk når han skal snakke med oss. Vi prøvde det en periode etter at vi flyttet til Nederland, slik at min mor, som var hjemmeværende, kunne så øvd seg litt, men gikk altså ikke så alt for bra... Hun ville så gjerne bestille en "saucijzenbroodje" når hun var og handlet, men tørde aldri uten meg, fordi hun klarte ikke å si ordet.

Så, noen konkrete tips om hvordan lære barn 2 eller flere språk har jeg ikke...

Leave a comment:

• milinn
    replied

jeg er norsk mens sambo er nederlandsk/indonesisk/skotsk, og vi har bestemt oss for at jeg snakker norsk til babyen mens han snakker engelsk, for babyen vil uansett lære nederlandsk siden den blir å vokse opp i Nederland(flytter dit etter fødsel i Juni) så hvis alt går etter planen vil babyen bli tre språklig. vi har også ytret ønsket om at familien hans prater engelsk til babyen når de er på besøk hjemme hos oss, men det er mest for min skyld da jeg ikke forstår en døyt nederlandsk ennå. skal melde meg på språkkurs med en gang vi er kommet i orden der. er fortsatt litt usikker på om dette er en gjennomførbar/god idè.hva er deres erfaringer med flerspråklige barn?

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied

Opprinnelig lagt inn av Eri
    Hehe. Ikke så greit å forstå språkforskjeller for små barn, nei. Når vi er i Italia så pleier gutten min på to år ofte å konstantere at: "De kan ikke snakke, mamma."

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied

Her har det visst vært stille en stund! Ramlet nettopp over denne tråden jeg, så håper det er noen som fortsatt er aktive i den!
    Jeg er norsk, men mannen min er nederlandsk. Vi har en jente på ni måneder. Har bodd i nederland i ti år og flyttet hit i 2007.
    Vi snakker stort sett engelsk sammen selv om han snakker bra norsk. Gammel vane er vond å vende. Jeg snakker litt nederlandsk og forstår det meste, men jobbet kun for engelsktalende selskaper der nede så kom aldri helt i gang med å bli flytende... Dumt egentlig men jaja.
    Han snakker både engelsk og nederlandsk til Eira, er litt rart for han å prate nederlandsk til henne siden han ikke har noen andre å prate det med. Så vi får se, hun blir vel kanskje trespråklig hun da...begynner å prate like før konformasjonen kanskje ...

Uansett, håper tråden her kommer i gang igjen!

Leave a comment:

• LilBlossom
    replied

Melder meg inn her jeg også! Selv er jeg Nederlandsk statsborger (Norsk mor, Nederlandsk far), født i Norge og har hatt oppvekst i både Norge og Nederland. Jeg snakker begge språk pluss Engelsk. Min mann er Amerikansk, og snakker stort sett "Amerikansk-Engelsk" men begynner å lære seg Norsk. Vi flyttet fra USA til Norge i fjor, etter å ha bodd 2 år i USA.

Det var nok mest for mine foreldre sin skyld vi flyttet, dårlig samvittighet og at det... og nå har jeg dårlig samvitighet ovenfor svigerforeldrene mine... Er det noen andre som sliter med dette?

Anywhoo, vår lille Nederlansk-Norsk-Amerikanske barn er forventet i mai/juni en gang Lurer på om vi klarer å lure innpå et Norsk pass eller bare Nederlandsk og Amerikansk...

Leave a comment:

• echs
    replied

Melder meg
    Er ikkje foreldre enda, driver å prøver enda, men håper jo det ikkje blir så altfor lenge til

Er sjølv norsk, men mann er tyrker.
    Er veldig bestemt på at eventuelle barn må lære begge språk sidan mann har heile familien sin i Tyrkia og dei snakker ikkje engelsk eller norsk. Er spent på om vi vil klare å gjennomføre det, men det vil vise seg

Håper eg sjølv også vil lære tyrkisk etterkvart...trur det da blir lettere å lære evnt barn dersom eg også skjønner kva som blir sagt

Leave a comment:

• martine
    replied

Jeg er halvt engelsk, men har dessverre aldri fått bodd i England. Jeg lærte engelsk i 4-5 års alder, og har alltid elsket England, det har alltid følt mer som hjemlandet mitt enn Norge. Prøver å lære guttene engelsk, de forstår litt og kan enkle fraser som; no, yes, I love you, thank you. Det er litt vanskelig når vi ikke snakker engelsk i hverdagen her hjemme. Eneste gangene jeg får snakket engelsk er når meg og mamma, eller venner får kick på det og vi bare plutselig snakker engelsk. Når jeg tenker så tenker jeg på engelsk og glemmer mange norske ord, så det er lett for at vi hopper over på engelsk istedet.

Leave a comment:

• Niniel
    replied

Heisann!

Jeg er norsk men bor i New Zealand med min New Zealandske mann. Har bodd her i ca 3 mnd. Vi har en to uker gammel datter. Snakker bare engelsk hjemme, men onsker at Anabelle skal laere seg norsk, ivertfall nok til at hun kan prate med oldeforeldrene naar vi kommer paa besok.

Leave a comment:

• Gabs
    replied

Det var noen som ville ha en oversikt over de nasjonalitetene som er her på tråden. Jeg tok meg frihetene og lagde en. Om den er riktig eller feil vet ikke, fordi det er sikkert mye som har skjedd siden 2005 og har ikke tatt med hvor mange barn som er per par heller, for det kan hende det har blitt flere siden da. Så har kommer det!

Trekkfugl-halvt gresk gift m/greker
    Chupacabra-norsk gift m/somalier
    Lille-mamma-norsk gift m/irer
    Ravita-norsk gift m/inder
    Solstjerne-norsk gift m/brite
    Mery-Donna- tysk/kroatisk gift m/nordmann
    Eli-polsk gift m/nordmann
    May-norsk gift m/marokaner
    Mamma-Maren-norsk gifte m/portugiser
    Jeanette-norsk gift m/pakistaner
    Anke-tysk gift m/nordmann
    Stacy-russisk gift m/nordmann
    AnAbo-norsk gift m/egypter
    Linita-norsk eksmann fra Columbia
    Imles-tysk gift m/kosover
    lykkeligmamma- norsk gift m/inder
    elic- norsk gift m/marokaner
    Jaheira- norsk, barn m/chiler, barn m/iraner
    tintin-norsk gift m/halv amerikansk
    Jia-norsk gift m/tysker
    Mega-norsk, barn m/algerier gift m/nordmann
    Leketøybiblioteket-australsk gift m/nordmann
    gunnild79-norsk gift m/halvt belgisk
    EM77-norsk gift m/skotte
    nuttis-norsk gift m/tyrker
    Eri-norsk, barn m/italianer
    bamboomamma-norsk gift m/gambier
    @ngel-halvt skotsk gift m/nordmann
    nanni-dansk gift m/nordmann
    Linda73-norsk gift m/palestiner
    mamz76-norsk gift m/pakistaner
    februarmami-norsk gift m/guatemaler
    Batriq-norsk gift m/kurder
    Gabs-rumener gift m/rumener

Leave a comment:

• Gabs
    replied

Hei alle sammen!
    Melder meg i klubben jeg også selv om jeg er faktisk ikke noe foreldre ennå, men er i prøveperioden. Jeg er opprinnelig fra Romania og har bodd i Norge i over 11 år, er derfor norsk på papiret. Min mann er også fra Romania og har bodd her i 5 år. Vi har snart vært gift i 2 år. Vi er ganske enig om barneoppdragelsen selv om vi ikke har noe barn ennå. Vi kunne hatt 2 om jeg ikke hadde tatt en abort og hatt en SA.
    Vi er enig om at barnet skal kunne begge språk flytende. Norsk skal snakkes offentlig og rumensk hjemme. Vi har mesteparten av familien i Romania og det vil være vanskelig om ikke barnet kan språket. Dessuten vil barnet være hos sine besteforeldre i Romania på sommer tid når den blir eldre og det vil gjøre at barnet vil lære språket bedre. Ettersom vi begge er fra Romania, synes jeg at det er viktig at barnet får med seg det beste fra begge kulturene, både det norske og rumenske. Jeg har sett mange barn med to språkelig foreldre, og barn har veldig lett for å lære språk så lenge foreldre er konskvente veldig tildig. Når det gjelder mannen som nekter å snakke norsk. Er kjent med det selv. Men mannen min har skjønnt alvoret og vet at han må lære seg språket mye bedre om han skal kunne kommunisere med barnet på norsk.

Leave a comment:

• Neny
    replied

Jeg sniker meg inn her. Jeg har norske foreldre, men har vokst opp i utlandet, og med venner med mange språk. Intill man er ca. 8år oppfatter barn ikke språk slik vi gjør som voksne. Man bare prater litt forskjellig Kommer aldri til å glemme min brors fortvilte tårer da han som 3åring oppdaget at ikke alle forstod alt når han bytta språk....

Så derfor syns jeg ikke dere skal stresse så grådig med at alle språk skal komme til rette og samme tid de første årene. Snakk med barna på alle språk og bruk det som er naturlig for dere, for da svarer barna. Lær bort eventyr og regler da det er morsomt å lære Barna forstår uansett

Leave a comment:

• Batriq
    replied

må minne min samboer på å prate kurdisk til jenta vår... i begynnelsen sa han: "ja men hun skjønner jo ikke kurdisk..." skjønner jo ikke norsk heller selv om hun er født her sa jeg bare
    han er flinkere å prate kurdisk til henne når jeg ikke er i samme rom høres det ut som.. men hvis jeg sitter ved siden av prater han norsk.. heldigvis bor det mange kurdere her i byen som vi bruker å besøke, så lærer nok fra dem også så håper jeg at når vi engang reiser til familien så kan hun prate med dem, så blir det sikkert litt lettere for henne å bli kjent med de andre barna i slekta..

Leave a comment:

• Eli
    replied

Jeg snakker også bare norsk med mannen og polsk med gutten som blir 2 på torsdag og det kommer mere og mere i begge språk. Det er så gøy å høre...

Leave a comment:

Working...
X