Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Anke
    replied
    Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Det er ikke så mange som bor i utlandet her, nei.

Jeg snakker også norsk med mannen min, og bare tysk med barna. Min sønn som snart er 3 år snakker masse tysk, og det kommer bare mer og mer. Han prøver virkelig, jeg ser at han tenker og leter etter det tyske ordet når han står fast.

Leave a comment:

• februarmami
    replied

min samboer og far tilbarnet er fra Guatemala, og jeg har et høyt ønske om at barnet som kommer i februar skal snakke spansk og norsk....interesant å se hvordan folk gjør det i hjemmet......hvis vi bor i norge vil det bli lettere for min samober å lære seg norsk om vi snakker norsk hjemme, men jeg vil at han skal snakke spansk med barnet......jeg har et stort ønske om å bo i guatemala....noen som bor utenlands her???

Leave a comment:

• mamz76
    replied

melder meg inn her jeg
    Mine barn er tospråklige, jeg er norsk men min mann er fra pakistan
    Min mann er heller ikke så flink å snakke urdu med barna våre
    og jeg snakker det jeg kan av urdu til de
    De elsker pakistanske musikken som hun største prøver å synge til, og det kommer da enkelte ord ifra henne.
    Men skulle ønske hun kunne mer pga av kusina hennes som er like gammel snakker kun urdu nå etter å ha vært på ferie i pakistan i 3 mnd.
    Hun har glemt norsk

Leave a comment:

• Linda 73
    replied

Opprinnelig lagt inn av bamboomamma Se innlegg
    5 barn!!??? Tar av meg lua av beundring!!! Også over at de har fått med seg begge språk. Lille T har begynt med noen veldig få ord på Wollof (Kom hit! og Rampegutt!) Kjekt å kunne...

Prøver å overtale mannen min til å få et barn til. Er såååååååååååååååå klar... Noen gode overtalelseteknikker å få????????????
    heisan!
    Min mann er ikke vanskelig aa overtale, han vil gjerne ha enda ett barn.....
    Hvor er din mann fra? Du har en utrolig nydelig gutt forresten!!

Leave a comment:

• bamboomamma
    replied

Opprinnelig lagt inn av Linda 73 Se innlegg
    Heisan!!

Jeg er gift med en palestiner, og vi har 5 barn i alderen 14 mnd til snart 12 aar. De er tospraaklige alle sammen, og jeg tror nesten ikke de merker naar de "bytter" spraak. Det er helt naturlig for dem. Paa minstemann merker man paa tonefallet naar han snakker arabisk og naar han snakker norsk. Det er artig!
    5 barn!!??? Tar av meg lua av beundring!!! Også over at de har fått med seg begge språk. Lille T har begynt med noen veldig få ord på Wollof (Kom hit! og Rampegutt!) Kjekt å kunne...

Prøver å overtale mannen min til å få et barn til. Er såååååååååååååååå klar... Noen gode overtalelseteknikker å få????????????

Leave a comment:

• Linda 73
    replied

Heisan!!

Jeg er gift med en palestiner, og vi har 5 barn i alderen 14 mnd til snart 12 aar. De er tospraaklige alle sammen, og jeg tror nesten ikke de merker naar de "bytter" spraak. Det er helt naturlig for dem. Paa minstemann merker man paa tonefallet naar han snakker arabisk og naar han snakker norsk. Det er artig!

Leave a comment:

• Solstjerne
    replied

Til Ravita:

Ja siden hun hører kanskje norsk 90 % av tiden så er det jo logisk at hun da snakker bare norsk og begynner å prate nå.

Melissa har eksplodert de siste dagene i sitt ordforråd. Det er bare så moro da. Som i går sa faren :
    "tell mummy what you had for your meal this evening" og hun svarte "sausage and bread" også spurte jeg på norsk " hadde du pølse og brød?" da svarte hun på norsk "ja, pølse og brød" så det er kjempemoro da sidne tonefallet er skikkelig britisk når hun svarer på engelsk og skikkelig norsk når hun prater på norsk. Så det er verdt det nå synes jeg at hun er litt senere enn andre siden hun lærer to språk samtidig. Men nå har vi vært veldig konsekvente på dette med vilje da. Ser jo KUn britisk barneprogram for eks. Norsk barne tv kan komme senere, hun har norske barnebøker og hun har det hun lærer i barnehagen pluss meg så er ikke så farlig akkurat nå. Nå reiser vi til England i morgen så da blir det nok mye engelsk prat på henne etter det, men jeg kommer fortsatt til å bable på norsk jeg mens jeg er der.
    Du må be din mann skjerpe deg..hehehehehe.
    MEN, det er så rart synes jeg, ei i barnehagen til Melissa, hun er indisk og mer eller mindre hørt Indisk de første to årene av sitt liv, Men hun pratet KAV norsk i barnehagen med en gang hun begynte der, Til og med faren klødde seg i hodet, men nå har hun alltid vært tidlig ute da. men hun er visst flytende på begge språk. så ikke alltid nødvendig at de får BEGGE språk inn med morsmelka fra begynnelsen av, det er hun bevis på. Så hvis din mann begynner NÅ og prate SITT morsmål til henne, så vil hun nok etterhvert snakke hans språk til henne
    Men forstår hun han når han prater sitt språk?
    Last edited by Solstjerne; 21-12-06, 19:41. Årsak: glemte å føye til noe

Leave a comment:

• Solstjerne
    replied

Hei folkens. Lenge siden sist nå.
    Hvor gamle er deres barn nå?
    Melissa er 2 år og ni måneder gammel og snakker fortsatt ikke stort, men det hun klarer å si er VELDIG BRITISK..jada. jeg heter MUMMY istedet for mamma, det er farens feil..bedt han gang på gang om å si mamma om meg, men han glemmer det fort når han prater med henne, faller han mest naturlig å si mummy til tross for at jeg ikke har noen problemer med å si daddy selv om jeg ellers prater norsk. Tonefallet hennes er iallefall veldig britisk når hun sier engelske ord ,så så langt har vi oppnådd det vi ønsker og norks tonefall når hun sier norske ord. Forventer ikke at hun prater før om et års tid egentlig. Men hun kopierer mer og mer nå og kommer stadig nye ord. Det er så morsomt

Hvordan går det med deres barn og språket?

Leave a comment:

• nanni
    replied

Utrolig interessant tråd, kjekt å lese om erfaringer med tospråklighet. Jeg er selv dansk og min kjære er norsk. det er selvfølgelig ikke så stor språklig forskjell, men jeg er likevel opptatt av at gutten vår skal lære seg dansk. Jeg må desverre innrømme at jeg ikke er så flink å snakke dansk med ham, synes det er vanskelig å huske på i hverdagen det når alt annet er på norsk... men jeg snakker litt dansk med ham hver dag og leser i tillegg danske bøker.

Og så kan jeg jo bare tilføje til alle dere med tospråklige barn, at canadiske undersøkeleser viser at barn som vokser opp i tospåklig miljø blir klokere enn andre barn

Leave a comment:

• Anke
    replied

Nå har ordene begynt å strømme ut hos Fredrik og til min store glede snakker han like mye tysk som norsk.
    Bamboomamma, jeg er litt enig med deg når du sier at pappaene kan være ganske sløve til tider. Jeg er veldig opptatt av det med språk (og studere også noe med språk) og det er mannen min heldigvis også. Han er like glad for hvert tyske ut som plopper ut som meg.
    I høstferien var vi i tyskland og mine foreldre passet Fredrik en del. I begynnelsen var de litt redde for at Fredrik ikke ville forstå dem, men det gikk kjempebra (selv om de ikke forsto alt som han sa). Så, Liza, jeg er helt enig med deg, at barnet må kunne snakke språket til besteforeldrene! Mine foreldre har etter hvert lyst til å dra på ferie med han alene, eller at han reiser ned til dem når han har skoleferie. Det hadde jo ikke vært mulig, om han ikke snakka deres språk!

Leave a comment:

• 2barnsmammen
    replied

heisann

jeg er halvt scotsk og min samboer er norsk,jeg har bodd hele livet mitt i norge så og si,men en ting jeg husker da jeg var mindre og vokste opp var hvor trist de var når vi reiste til scotland til farmor og resten av familien der borte.jeg ble ikke lært noe scotsk og de va trist og reise på feriene der når jeg ikke forsto noe av hva dem sa.og ikke kjente noe til scotland,der min far og resten av den sida kom fra.
    har kansje ikke så mye me denne saken her og gjør.men er dere et par fra forsjeligge land så ville jeg lært ungen min begge språka.
    da jeg selv husker hvor vanskeligt og trist jeg syns dette var.
    men dette må jo vær opp til vær enkelt

Leave a comment:

• bamboomamma
    replied

Opprinnelig lagt inn av Eli Se innlegg
    Søt gutten din er bamboomamma !
    Takk for det . Selv om han har vært litt rampete i dag og mindre søt liksom... Fikk sukker i barnehagen, og vært litt sånn...Skjønner?
    Litt stille her på tråden? Kanskje det blir bedre i helga? Uansett; ha en god helg!

Leave a comment:

• Eli
    replied

Søt gutten din er bamboomamma !!!
    Tror du har rett i det du skriver. Hos oss er det meg som er utlending men tror nok fedrene er litt sløve (ikke sikker på om det skrives sånn ). De tar det så letvint som mulig og så er det jo sånn at det er vi som sitter mest med ungane... Vi har liksom "bedre tid" til de.

Leave a comment:

• bamboomamma
    replied

Hyggelig å hilse på dere! Bra tråd!

Vi er en 2kulturell familie på 3. Jeg er norsk, men min mann er fra Gambia. Vi har en sønn på 16 mnd. Det er bilde av ham som min avatar.

Interessant at majoriteten her er frustrert over pappaens språkopplæring. Jeg også..!! Pappaen lærer ham engelsk og norsk, men bestemor og oldemor i Gambia kan jo bare morsmålet sitt... Lilleputt skravler ivei da, men det tror jeg er fordi han hører mest norsk. Har bare hørt 1 engelsk ord fra ham til nå. -See!

Tror forklaringen på det jeg vil kalle fedrenes ukunnskap er nettopp manglende innsats i å sette seg inn i erfaringer i dette med tospråklighet. (Mens vi kvinner leser alt vi kommer over?) Var jeg litt for hard nå? Hva tror dere?

Ha en god dag!

Leave a comment:

• Solstjerne
    replied
    Sv: Re: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Opprinnelig lagt inn av Leketøybiblioteket Se innlegg
    Hi

I have really enjoyed reading your stories. A friend reccommended this site.

I am an Australian (Brisbane) girl living in Oslo, my 'samboer' is Norwegian. We haven't had any children yet but having fun trying ;-)

Please excuse me for writing in English, but my written Norwegian needs a lot of work.
    Hvor lenge har du bodd i Norge og hvordan traff du og din mann hverandre? Min mor,stefar, bror og lillesøster bor i Brisbane. Jeg har vært der to ganger. Fin by. Stefar er australsk og traff mamma på nett for 8 år siden, de fikk en datter sammen (min lillesøster somi dag er 6 år..jeg er 30, skikkelig attpåklatt) og hun snakker ikke noe norsk, men forstår litt norsk. Dette er dessverre min mors feil da hun automatisk prater engelsk med henne.
    Er det lenge siden du var i Australia?

Leave a comment:

Working...
X