Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• nuttis
    replied
    Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Heisan!Jeg er gift med en mann fra Tyrkia(6 1/2år).Har 2 gutter sammen,en på 4 år og en på 10 mnd.Han snakker tyrkisk til dem,men han største er ikke så veldig intressert virker det som.Han bare svarer på norsk,og noen ganger virker det som han ikke forstår noe.Når vi er i Tyrkia sier han at han ikke skjønner noe.mannen min snakker bare tyrkisk med dem.Vi snakker norsk oss i mellom.Han får vel bare fortsette å snakke språket sitt med han,så kanskje han blir mer interessert etterhvert.blir spennende å se hvordan andremann tar det..hadde vært bra om de kunne lært seg språket nå mens de er små.

Leave a comment:

• Ravita
    replied

Leave a comment:

• Anke
    replied

Opprinnelig lagt inn av Ravita
    Velkommen, EM77.

Nå har vi vært på ferie i Frankrike, og plutselig sier Anita flere franske ord. Min mann snakket litt fransk med henne der nede også, men nå har han sluttet igjen. :daane: Hva skal jeg gjøre med ham?
    Give him a smack

Leave a comment:

• EM77
    replied

Hei, jeg er norsk og er gift og bosatt i Skotland. Min mann er haaplos og snakker ikke et ord norsk, men etter vaar datter ble fodt plukker han opp og forstaar mer norsk for hver dag som gaar.

Grace er naa 15 mnd gammel og er hos dagmamma mens vi er paa jobb. Hjemme snakker jeg norsk til henne og mannen min engelsk. De fleste ordene hun har er engelske, men horte henne si flinke her en dag. Jeg jobber med alt dette posetive for oyeblikket saa flinke jente er vel det jeg sier mest.

Foreldrene mine kommer for aa passe henne i en uke om ikke saa lenge og kort tid etter det skal jeg hjem til Norge med lillemor. I lopet av den tiden kommer nok forstaalesen til det norske spraaket til aa oke.

Det er tydelige kulturforskjeller spesielt rundt omraader slik som "give her a smack" jeg er tydelig bestemt paa at min datter skal aldri faa en smekk men det er en del av latskaps oppdragelsen som er akseptert her. Vi kommer alltid til aa ha kulturforskjeller, tror det viktigste er aa snakke om dem og komme til enighet om hvordan vi skal takle ulike situasjoner. Men det er ikke alltid lett det heller.

Em

Leave a comment:

• gunnild79
    replied
    Re: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Min samboer er halvt Belgisk/Norsk.
    Har veldig lyst til å lære meg fransk å at jentene engang skal lære det

synes det er et kjempefint språk

Leave a comment:

• Ravita
    replied
    Sv: Re: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Velkommen, Leketøybiblioteket.

Fint navn.

Leave a comment:

• Anke
    replied
    Sv: Re: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Opprinnelig lagt inn av Leketøybiblioteket
    Hi

I have really enjoyed reading your stories. A friend reccommended this site.

I am an Australian (Brisbane) girl living in Oslo, my 'samboer' is Norwegian. We haven't had any children yet but having fun trying ;-)

Please excuse me for writing in English, but my written Norwegian needs a lot of work.
    Heisann og velkommen hos oss!
    Kos dere med prøvingen!

Leave a comment:

• Leketøybiblioteket
    replied
    Re: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Hi

I have really enjoyed reading your stories. A friend reccommended this site.

I am an Australian (Brisbane) girl living in Oslo, my 'samboer' is Norwegian. We haven't had any children yet but having fun trying ;-)

Please excuse me for writing in English, but my written Norwegian needs a lot of work.
    Last edited by BrittEva; 31-05-06, 19:33.

Leave a comment:

• Jia
    replied

Opprinnelig lagt inn av Anke
    Jeg skjønner at det fort kan bli litt kjedelig for deg å reise til Tyskland. Mannen min snakker flytende tysk men til og med han for litt nok av og til.

Når man har barn så blir man kjent med så utrolig mange andre som også har barn. Og da støter man på tyskere av og til Siden vi er i samme situasjon blir det lett til at man avtaler å møtes for å bli bedre kjent. Bl a har jeg truffet tysk/norske familier i åpen barnehage. Og så er jeg med i en tysk barselgruppe som blir organisert gjennom den tyske menigheten (men barselgruppa er for alle som snakker tysk, uansett om de er kristne eller ei).

Lykke til med prøvinga!
    Takk for det!

Leave a comment:

• Anke
    replied

Jeg skjønner at det fort kan bli litt kjedelig for deg å reise til Tyskland. Mannen min snakker flytende tysk men til og med han for litt nok av og til.

Når man har barn så blir man kjent med så utrolig mange andre som også har barn. Og da støter man på tyskere av og til Siden vi er i samme situasjon blir det lett til at man avtaler å møtes for å bli bedre kjent. Bl a har jeg truffet tysk/norske familier i åpen barnehage. Og så er jeg med i en tysk barselgruppe som blir organisert gjennom den tyske menigheten (men barselgruppa er for alle som snakker tysk, uansett om de er kristne eller ei).

Lykke til med prøvinga!

Leave a comment:

• Jia
    replied

Opprinnelig lagt inn av Anke
    Hei Jia!
    Tysk er det jo ikke så vanskelig å lære! I hvert fall sånn at du forstår en del.
    Jeg ser veldig ofte at ungen blir veldig flink til mora sitt språk (samme om det er majoritets- eller minoritetsspråket) fordi at mora er veldig mye sammen med barnet. Min sønn f eks forstår veldig godt tysk men lite norsk.
    For dere blir det kanskje viktig å reise til Tyskland ganske ofte for at barnet (som kommer en eller annen gang?) får høre masse tysk.

Hvor bor du hen i landet?
    Her i Oslo finnes det mange steder og muligheter hvor man kan treffe tyskere. Vi treffer mange andre tysk/norske familier som vi har blitt kjent med i det siste. Vi møtes og snakker for det meste tysk slik at barna ser at det er andre som er som dem.

Hvor i Tyskland kommer mannen din fra? Jeg er fra et sted i nærheten av Köln.
    Hei!

Vi bor i Oslo. Mannen min er fra Dessau, en by som ligger en times tid sør for Berlin. Siden han flytta hit og vi ble sammen har vi reist til Tyskland et par ganger i året, sånn ca, kanskje litt mer. Mer har vi ikke råd til, for vi er studenter begge to! Men det er jo kjekt å kunne møte andre "blandingsfamilier" her da! Hvordan/hvor har dere blitt kjent med flere? Er det gjennom venner og sånt, bare?

Så snart vi får råd til det (etter sommerjobben til sommeren, tnker jeg...) skal jeg melde meg på et tysk-kurs et sted også. Da trur jeg det vil bli en del lettere å lære. Og da kan jeg også få litt mer ut av å bli kjent med flere tyskere, og ikke minst bli bedre kjent med flere av mine nye tyske slektninger! (Noen av dem kan litt engelsk, men det er litt begrensa. Derfor har det ofte blitt til at alle har snakka tysk, og så har jeg sitti der som et spørsmålstegn, utenom noen oversettelser her og der, av mannen min. Det er ikke noe særlig..)

Forresten slutter jeg med p-p om en mnd, så planene om barn er ganske snart!
    Last edited by Jia; 01-03-06, 18:20.

Leave a comment:

• Anke
    replied

Hei Jia!
    Tysk er det jo ikke så vanskelig å lære! I hvert fall sånn at du forstår en del.
    Jeg ser veldig ofte at ungen blir veldig flink til mora sitt språk (samme om det er majoritets- eller minoritetsspråket) fordi at mora er veldig mye sammen med barnet. Min sønn f eks forstår veldig godt tysk men lite norsk.
    For dere blir det kanskje viktig å reise til Tyskland ganske ofte for at barnet (som kommer en eller annen gang?) får høre masse tysk.

Hvor bor du hen i landet?
    Her i Oslo finnes det mange steder og muligheter hvor man kan treffe tyskere. Vi treffer mange andre tysk/norske familier som vi har blitt kjent med i det siste. Vi møtes og snakker for det meste tysk slik at barna ser at det er andre som er som dem.

Hvor i Tyskland kommer mannen din fra? Jeg er fra et sted i nærheten av Köln.

Leave a comment:

• Meya
    replied

Jeg er ikke gift med en fra utlandet nå lenger, men jeg har to algeriske barn. Exmannen min er fra Algerie, vi gikk fra hverandre for over tre år sia, og jeg er nå gift med en nordmann.

Mine to eldste snakker like godt arabisk som de snakker norsk. Faren har snakket arabisk med de siden de var født, og nå leser hun eldste veldig godt arabisk også, hun går på Koran-skole om ettermiddagene, og lærer å lese der.

Barna mine snakker både algerisk dialekt (mye fransk i) og klassisk arabisk (den rene formen for arabisk), men har litt problem med å skille de fra hverandre. Jeg prøver minne de på om at de skal snakke ren arabisk med de som ikke er fra Nord-Afrika, ved å glemme alt de har lært som høres fransk ut, men kanskje når de blir større blir de flinkere til å skille dette. Den eldste snakker også en del fransk da.

Leave a comment:

• lykkeligmamma=)
    replied

Opprinnelig lagt inn av Ravita
    Takk Hun er 17 måneder. Og min mann er fra sør- India, Pondicherry.

Har du vært i India? Og så du reiseprogrammene fra India på NRK, senest i dag. Jeg fikk litt "hjemlengsel."

Hei Jia
    hei igjen!

Jeg har aldri vært i India nei... men vi har tenkt å reise å besøke familien i India til høsten! det blir spennende! gleder oss masse.
    Men jeg er også litt bekymret angående mat og drikke. Jeg vet ikke om jeg fortsatt ammer da. tror du det vil bli et problem da? hun fyller 1 år i sommer.
    Er det lenge siden dere har vært i India?
    Nei jeg så ikke reiseprogrammet på NRK-visste ikke at det gikk! men jeg har sett mange reise program fra India på travel channel-spennende!
    Blir virkelig spennende å dra!

Hvor gammel er mannen din? min er 24.

hilsen oss

Leave a comment:

• Jia
    replied

Hei hei! Har lest gjennom hele denne tråden nå, og det er veldig interessant å lese om andres erfaringer med å snakke to språk til barna!

Jeg og mannen min har ikke barn ennå, men har planer om det og jeg tenker mye på akkurat dette. Mannen min er fra Tyskland. Selv er jeg norsk, og kan ikke tysk. (Vi snakker bare på norsk.) Jeg vil selvfølgelig lære meg det, helst før vi får barn, for vi vil at barna våre skal lære begge språk, og da vil jeg forstå alt de forstår!

Men... Jeg har ikke kommet meg i gang med å lære ennå. Jeg bruker all den tida jeg klarer å konsentrere meg om læring, på studiene mine. Synes liksom jeg må det. Selvfølgelig tok jeg fransk på ungdomskola, ikke tysk som søsknene mine og foreldrene... Så skulle av og til ønske at mannen min var fransk! Eller engelsk, så hadde jeg ikke trengt å lære meg et til språk. Men etter å ha lest gjennom denne tråden har jeg blitt enda mer overbevist om at jeg må i gang snart!

Leave a comment:

Working...
X