Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Opprinnelig lagt inn av Anke
    Hei MeryDonna! Ja, vi har det fint. Fredrik er veldig aktiv og jeg er ganske sliten på kveldene når roen senker seg over huset.
    Jeg var i Tyskland en liten tur i høstferien. Det var et vennepar som gifta seg. Det er så deilig med billigbilletter! Da kan jeg få med meg slike ting! Dessuten var det pappa som betalte for turen siden han syntes det var så lenge til jul. Han ville se Fredrik!

Har du det bra?
    Ja, kjenner godt hva du mener med å være slitten på kvelden . Selv om det bare er noen timer etter barnehagen så blir jeg utslit, hun er jo ganske krevende og full fart for dagen, så det er ikke bare bare .

Så koselig dere var i Tyskland. Ja, deilig med billigbiljeter og direkte flygninger. Vi får besøk fra moren og stefaren min i julen, så det gleder vi oss. Endelig får jeg sove lenge på morningen, og ha kanske litt tid til å lese osv .Og ikke minst ikke trenge å rydde alt alene_flau3_ . Er du fortsatt hjemme eller jobber du?

Ravita, alt vel med dere på vestlandet nå for dagen?

Comment

Opprinnelig lagt inn av Ravita
      MeryDonna: jada, alt er helt fint med oss. Men jeg kommer meg ikke ut i dag, tror jeg. Markene her er oversvømmet, og den nederste broen ligger under vann. Men det ser ut som om det synker Skal ikke klage i det hele tatt. Venninnen til en venninne ble evakuert i dag Nabohuset er det hvor de leter etter en mann.
      uffa meg, høres ikke bra ut. Hold dere innendørs, ja... Håper det slutter snart ...

Comment

Hei alle sammen. Lenge siden jeg har vært her nå. Nå har jeg ikke gått gjennom hver og en av dere for å sjekke alderen på barna deres, men til dere som har barn eldre enn 21 mnd, hvordan er det med språket til barnet?? Snakker det ennå og hvis det gjør det, hvilket språk??????????

Min mann og jeg er kanskje unødvening bekymret, men de få ordene vår datter sier er på norsk, og det er jo greit nok, men siden hun ble født har jeg alltid kalt min mann for daddy til melissa, aldri pappa. Men dagmamman kaller han pappa. Så i det siste prøver hun å si pappa og ikke dadddy!!!!! HVa gjør vi? For vi ønsker jo helst at hun sier daddy, (kall oss smålig) Og når han sier bye bye til henne, så svarer hun hadet...Da ler jeg da men...LUrer bare på hvorfor det er sånn????????
        VIl hun prate engelsk til slutt eller tror dere hun prater kun norsk selv om hun forstår engelsk?
        Ikke så greit dette her siden han ikke forstår mye norsk, men kan jo være at hun skjønner etterhvert at han ikke forstår norsk så hun slår om på engelsk ( men det er jo f...meg på tide at han lærer seg språket ordentlig da)

ja, det var det jeg lurte på. Takker for alle svar

Comment

Jeg tror nok at engelsken vil komme etterhvert.
          Datteren min er 3 1/2 og hun snakker begge språka så og si like bra. Som jeg skrev i et tidligere innlegg var hun veldig tidlig til å snakke til tross for at hun er tospråklig. I begynnelsen var det norsken som prega mest, men arabisk kom etter hvert.
          Tror nok at så lenge du snakker norsk og faren snakker engelsk til henne, så vil nok begge språka komme etter hvert, norsken sikkert mest i begynnelsen. Det at hun sier hade når han sier bye bye betyr jo at hun forstår hva han sier
          Sønnen min er 18 mnd og han snakker ikke så mye ennå, men han forstår godt både mor og far, så språket kommer nok etterhvert! Tror nok det blir mest norsk først og at arabisk kommer etterhvert.
          Hilsen may

Comment

Opprinnelig lagt inn av May
            Jeg tror nok at engelsken vil komme etterhvert.
            Datteren min er 3 1/2 og hun snakker begge språka så og si like bra. Som jeg skrev i et tidligere innlegg var hun veldig tidlig til å snakke til tross for at hun er tospråklig. I begynnelsen var det norsken som prega mest, men arabisk kom etter hvert.
            Tror nok at så lenge du snakker norsk og faren snakker engelsk til henne, så vil nok begge språka komme etter hvert, norsken sikkert mest i begynnelsen. Det at hun sier hade når han sier bye bye betyr jo at hun forstår hva han sier
            Sønnen min er 18 mnd og han snakker ikke så mye ennå, men han forstår godt både mor og far, så språket kommer nok etterhvert! Tror nok det blir mest norsk først og at arabisk kommer etterhvert.
            Så flink hun er da!
            Har dere konsekvent pratet begge språkene til henne fra begynnelsen av?
            Det har nemlig ikke vi gjort.......
            Jenta mi var og tidlig med å prate....og før hun begynte med setninger, hadde hun faktisk et par-tre somaliske ord i tillegg til de norske. Nå prater hun bare norsk. Jeg håper at hun lærer somalisk like godt som norsk etterhvert.
            Lilletupp sin tråd!

Comment

Min mann og min bror hadde en diskusjon i går om pass. Min bror påstår at når vår datter er 22 år må hun velge hvilket pass hun vil bruke resten av livet. Jeg mener dette ikke er korrekt. Slik jeg har forstått det kan hun bruke både norsk og britisk pass siden hun har norsk og engelsk mor. Hva vet dere om dette her? Viktig at jeg får svar.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Solstjerne
                Min mann og min bror hadde en diskusjon i går om pass. Min bror påstår at når vår datter er 22 år må hun velge hvilket pass hun vil bruke resten av livet. Jeg mener dette ikke er korrekt. Slik jeg har forstått det kan hun bruke både norsk og britisk pass siden hun har norsk og engelsk mor. Hva vet dere om dette her? Viktig at jeg får svar.
                Hun må velge når hun blir 18. Er ikke helt sikker ang alderen (kan også hende at det er 21) men hun MÅ velge. I Norge er det kun lov med ett statsborgerskap. I noen land kan man ha begge statsborgerskap men bare hvis man har særskilte grunner, for eksempel at man har veldig mye kontakt med det andre landet, altså det man ikke bor i.

Fredrik januar 05 Anna Maria mars 07

Comment

Snakker din mann somalisk til henne? Jeg MASER og MASER, og det nytter bare ikke. Har til og med prøvd å gi ham dårlig samvittighet, men det hjelper ikke. Er bare redd for at det skal bli for sent.
                  Nei...det er veldig sjelden iallefall. Gjør han det bare ser hun rart på han, for hun skjønner jo ikke hva han sier.
                  Håper det går seg til når hun blir eldre. Barn har jo lett for å lære språk.
                  Lilletupp sin tråd!

Comment

Jeg begynte å snakke polsk til gutten min !!! Eller det går litt om hverandre men prøver så godt jeg kan snakke mest polsk... Håper han vil lære det.
                    Nils Fredrik 29.11.2005 Maximilian Johan 26.01.2010 Dagbook

Comment

Opprinnelig lagt inn av chupacabra
                      Nei...det er veldig sjelden iallefall. Gjør han det bare ser hun rart på han, for hun skjønner jo ikke hva han sier.
                      Håper det går seg til når hun blir eldre. Barn har jo lett for å lære språk.
                      Det er faktisk MEG som snakker tamil med Anita. Og jeg er jo ingen ekspert :lille_tri

Mannfolk!

Comment

Opprinnelig lagt inn av Eli
                        Jeg begynte å snakke polsk til gutten min !!! Eller det går litt om hverandre men prøver så godt jeg kan snakke mest polsk... Håper han vil lære det.
                        Det er bra, Eli. :appl: N. F. lærer det nok selv om du ikke snakker det hele tiden, så lenge du snakker det med ham.

Comment

Det var i hvert fall før fyllte 22 år før, hvordan det er nå vet jeg ikke. Det er jo kommet forslag til ny statsborgerlov

Men jeg studerte med en norskamerikaner som hadde dobbelt statsborgerskap. Var det pg.a. reglene i USA da? Men hun måtte søke om det, og fikk avslag første gangen. Så da var det vel kanskje en spesiell grunn til at hun fikk det. _flau3_ At jeg aldri fulgte med på det hun fortalte.
                          I USA er det vel mulig å ha to statsborgskap.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Anke
                            I USA er det vel mulig å ha to statsborgskap.
                            Samme i polen...
                            Nils Fredrik 29.11.2005 Maximilian Johan 26.01.2010 Dagbook

Comment

Opprinnelig lagt inn av Eli
                              Samme i polen...

Ja, i Tyskland også. Men man må virkelig ha en god grunn til det.

Comment

Hei alle sammen her
                                Syns det var en artig tråd siden jeg er en russisk jente som bor sammen med en norsk mann og nå har vi en 50/50 sønn. Mamma'n min og broren min bor også i Norge (derfor kom jeg hit).

Vi snakker norsk hjemme og kun norsk. Jeg har aldri presset eller maset på min mann å lære russisk, jeg er selv utdannet filolog og vet at man må være villi til å lære/snakke et språk for å kunne det. Men det er min egen erfaring da...

Ang dem som ikke vil snakke norsk. Tror folk kan ha flere forskjellige grunner. Så her må jeg snakke kun for meg selv. Jeg ville ikke snakke norsk i begynnelsen med min mann fordi jeg ikke kunne det så godt og jeg ville ikke snakke som en baby med ham, ville liksom stå på samme linje med ham, og derfor snakket vi ganske lenge engelsk (ganske nøytralt for oss to). Etterhvert ble det klart at jeg skulle bli her (ville ikke det i utganspunkt), og da MÅTTE jeg lære meg språket der måtte vi gjennom mye, både morsomme og ikke så veldig morsomme språk misforståelser

Nå går det lettere å snakke da...enn å skrive ihvertfall.
                                Et annet problem er norske dialekter. Mamma'n min og der hun bor i Norge snakker en dialekt. Mannen min snakker en annen. Der vi bor snakker folk tredje. Jeg hører til ingen deler av Norge og derfor alle dialekter er like fine for meg. Så jeg snakker to dialekter: en hjemme og en annen på jobben.

Oj dette her begynner å bli langt og det er fortsatt mye å si _flau3_

altså jeg er en filolog som sagt....

sept'05
                                juli'07

Comment

Working...
                                X