Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Hei Stacy !!! Koselig å høre at det er noen flere her som er i samme situasjon... Og jeg kan faktisk litt rusisk... Kommer jo fra polen og gikk på skolen på den tida vi MÅTTE lære rusisk... Det er ikke så veldig mye jeg husker nå men litt sitter det nok igjen...
    Nils Fredrik 29.11.2005 Maximilian Johan 26.01.2010 Dagbook

Comment

Opprinnelig lagt inn av Eli
      Hei Stacy !!! Koselig å høre at det er noen flere her som er i samme situasjon... Og jeg kan faktisk litt rusisk... Kommer jo fra polen og gikk på skolen på den tida vi MÅTTE lære rusisk... Det er ikke så veldig mye jeg husker nå men litt sitter det nok igjen...
      Hei på deg, Eli!
      Ja, det er godt å vite at man er ikke alene
      Ble jo glad når jeg fant denne tråden!

Ja, det var tider når det er mange som ble tvinget til å lære/snakke russisk (helt forderdelig egentlig). Tror jeg kan forstå litt polsk, men ikke fordi jeg lærte det, det er bare fordi det er en del likheter mellom språk. Har vært i Polen, syns det er et flott land!

Leste her i tråden at du begynte å snakke polsk til gutten din. Hvordan går det? Men det går kanskje bedre med dere da mannen din kan polsk... Her snakkes det norsk til gutten, fordi det blir vanskelig å "switche" hele tiden mellom to språk da mannen min kan veldig få ord på russisk.

sept'05
      juli'07

Comment

Opprinnelig lagt inn av Stacy
        Hei på deg, Eli!
        Ja, det er godt å vite at man er ikke alene
        Ble jo glad når jeg fant denne tråden!

Ja, det var tider når det er mange som ble tvinget til å lære/snakke russisk (helt forderdelig egentlig). Tror jeg kan forstå litt polsk, men ikke fordi jeg lærte det, det er bare fordi det er en del likheter mellom språk. Har vært i Polen, syns det er et flott land!

Leste her i tråden at du begynte å snakke polsk til gutten din. Hvordan går det? Men det går kanskje bedre med dere da mannen din kan polsk... Her snakkes det norsk til gutten, fordi det blir vanskelig å "switche" hele tiden mellom to språk da mannen min kan veldig få ord på russisk.
        Jeg syns faktisk det går bra - foreløpig i hvert fall - å snakke polsk til Nils Fredrik. Blir mer og mer for hver dag... Jeg syns bare det er litt dumt når mannen min er til stedet for vi snakker jo bare norsk oss imellom selv om han kan polsk... Men, men nå kommer mora mi og søstra mi så det blir nesten bare polsk tenker jeg...

Comment

Jeg syns faktisk det går bra - foreløpig i hvert fall - å snakke polsk til Nils Fredrik. Blir mer og mer for hver dag... Jeg syns bare det er litt dumt når mannen min er til stedet for vi snakker jo bare norsk oss imellom selv om han kan polsk... Men, men nå kommer mora mi og søstra mi så det blir nesten bare polsk tenker jeg...
          Så flink du er som snakker polsk til Nils Fredrik! Skulle ønske jeg var like tålmodig...ja, det er jo det at det blir mye norsk siden vi er i Norge og er gift med norske. Men jeg også tror det er en vane å snakke forskjellig språk med forskjellig folk. Så alt går...Så heldig du er som får besøk hjemmefra! Min mamma kommer snart til oss også, men hun bor jo i Norge så vi sees en del (eneste som er dumt at hun bor ganske langt fra oss). Skulle ønske jeg også kunne få besøk hjemmefra...
          Hvordan er det med dåp? Skal dere gjøre det og hvis ja, skal dere følge norske tradisjoner eller polske? Dette er noe vi diskuterer en del hjemme

sept'05
          juli'07

Comment

Vi skal døpe Nils Fredrik allerde 1juledag og det blir her i statskirken etter norsk tradisjon... Jeg tenkte mye på det før bryllupet hvordan jeg vil ha det men så kom jeg til det at vi skal jo bo her og han skal vokse opp her så da må vi ikke skille oss alt for mye fra vanlige norske familier. Vil ikke han skal bli en "outsider" eller noe sånt...

Comment

ja, det er akkurat det jeg tenker på...det er ikke lett å være en outsider for en voksen, og det er jo enda vanskeligere for en unge. Klart det er viktig. Egentlig så følger jo jeg norske tradisjoner uansett, feirer norsk jul osv. (russisk jul er 7 januar). Men samt tenker jeg at dåp er ikke bare noe som skal stå på papiret (presten i russisk kirke har sagt det til meg egentlig), man skal på en måte lære ungen å følge de tradisjonene hvor han/hun ble dåpt. Pappaen våres er ikke noe særlig flink med norske tradisjonene (er ikke konfirmert en gang), og jeg kan jo ikke norske tradisjoner såååå bra, selv om det er norske helgedager vi feirer hjemme...og det er meg som skal bestemme om det blir norsk eller russisk kirke. Så jeg går og snakker mye om dette med alle rundt og fortsatt vet ikke hva vi skal. Vet bare at han skal dåpes. og at det blir noe senere, nærmere vår/sommer...

Ønsker dere lykke til med dåp, Eli!!! Det blir sikkert kjempefint.
              Og...forresten, gratulerer med en liten (stooor) gutt, han seer så søt ut på avataren din!!!

sept'05
              juli'07

Comment

Tusen takk Stacy... Jeg er da heller ikke så vant til norske tradisjoner og mannen min er heller ikke så ofte i kirken men jeg har bestemt meg å prøve... Han kan jo velge selv til konfirmasjon hvor han vil. Men foreløpig skal jeg prøve å ta ham med i statskirken... De er flinke her i kirken vår med barna syns jeg så det går nok bra...

Comment

Tusen takk Stacy... Jeg er da heller ikke så vant til norske tradisjoner og mannen min er heller ikke så ofte i kirken men jeg har bestemt meg å prøve... Han kan jo velge selv til konfirmasjon hvor han vil. Men foreløpig skal jeg prøve å ta ham med i statskirken... De er flinke her i kirken vår med barna syns jeg så det går nok bra...
                  Vet du Eli, tror jeg er så enig med deg at nå tenker jeg på en norsk dåp. Jeg har jo god tid fram til vår/sommer (må vente til da for da kan vi få besøk fra Russland), så jeg kan tenke leeeenge...men syns du har absolutt rett i det du sier. Høres fornuftig ut!

sept'05
                  juli'07

Comment

Opprinnelig lagt inn av Stacy
                    Jeg snakker norsk hele tida og har lite kontakt med andre tyskere som bor i Norge. Da Fredrik ble født måtte jeg virkelig tvinge meg til å snakke tysk med han. I begynnelsen syntes jeg at det var litt ekkelt å snakke tysk når andre var til stede. Men nå har jeg vent meg til det. Det er ei i barselgruppa mi som er nederlandsk og pga meg er hun blitt motivert til å snakke nederlandsk med sønnen sin.
                    Det går sikkert bra med deg også om du bare får inn en rutine!

Fredrik januar 05 Anna Maria mars 07

Comment

Opprinnelig lagt inn av Anke
                      Jeg snakker norsk hele tida og har lite kontakt med andre tyskere som bor i Norge. Da Fredrik ble født måtte jeg virkelig tvinge meg til å snakke tysk med han. I begynnelsen syntes jeg at det var litt ekkelt å snakke tysk når andre var til stede. Men nå har jeg vent meg til det. Det er ei i barselgruppa mi som er nederlandsk og pga meg er hun blitt motivert til å snakke nederlandsk med sønnen sin.
                      Det går sikkert bra med deg også om du bare får inn en rutine!
                      Ja, man må jo nesten TVINGE seg til det, kan ikke si det bedre. Jeg er helt enig at dette er en vanesak...Burde kanskje prøve å snakke russisk til ham. Skal si dette er veldig rart for meg. Samt forstår jo at han burde lære seg russisk siden han er 50/50 norsk-russisk...hvem vet hvor han vil bo når han blir stor...

Du er kjempeflink som snakker tysk til Fredrik :appl:

sept'05
                      juli'07

Comment

Da har vi fått eget forum, folkens.

Comment

Flott!!!! :appl: :appl: :appl:

sept'05
                          juli'07

Comment

Så bra da !!!

Comment

Hei på dere.

Jeg er riktignok ikke gravid enda, men tenkte jeg kunne komme inn hit og presentere meg. Jeg er norsk og mannen min er fra Egypt. Jeg holder på å lære arabisk så vi skal da snakke både norsk og arabisk til barna våre, når jeg en dag blir så heldig å bli gravid...

Koselig at det finnes en slik tråd.
                              Håper på en ny spire snart..............

Comment

Kjekt med flere

Comment

Working...
                                X