Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Foreldre fra ulike land/kulturer!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Opprinnelig lagt inn av AnAbo
    Hei på dere.

Jeg er riktignok ikke gravid enda, men tenkte jeg kunne komme inn hit og presentere meg. Jeg er norsk og mannen min er fra Egypt. Jeg holder på å lære arabisk så vi skal da snakke både norsk og arabisk til barna våre, når jeg en dag blir så heldig å bli gravid...

Koselig at det finnes en slik tråd.
    Hei og velkommen til oss!!!

Håper spiren er snart på plass!!!!

sept'05
    juli'07

Comment

Hei og velkommen anabo. Håper du snart får en liten spire i magen
      Hilsen may

Comment

Heisann! Jeg tror jammen meg at jeg hører til i denne gruppa, jeg

Jeg er norsk, og har en sønn på 2 år med en colombiansk mann. Vi er ikke sammen lenger, han bor i spania. Jeg er altså helt alene om å lære sønnen min 2 språk, og selv om jeg snakker bra spansk, er det veldig vanskelig å lære bort til ungen min. Jeg har gitt opp tanken om at han skal lære å snakke spansk, men han vil i hvertfall kunne forstå. Han har alltid forstått alt jeg har sagt på spansk, og han lærer veldig fort betydningen av de forskjellige ting når jeg sier noe nytt.

Når han har gått på norsk skole i noen år, har jeg lyst til å flytte til colombia for noen mnd/ett år, for at han skal gå på colombiansk skole og lære språket og kulturen å kjenne.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Linita
          Heisann! Jeg tror jammen meg at jeg hører til i denne gruppa, jeg

Jeg er norsk, og har en sønn på 2 år med en colombiansk mann. Vi er ikke sammen lenger, han bor i spania. Jeg er altså helt alene om å lære sønnen min 2 språk, og selv om jeg snakker bra spansk, er det veldig vanskelig å lære bort til ungen min. Jeg har gitt opp tanken om at han skal lære å snakke spansk, men han vil i hvertfall kunne forstå. Han har alltid forstått alt jeg har sagt på spansk, og han lærer veldig fort betydningen av de forskjellige ting når jeg sier noe nytt.

Når han har gått på norsk skole i noen år, har jeg lyst til å flytte til colombia for noen mnd/ett år, for at han skal gå på colombiansk skole og lære språket og kulturen å kjenne.
          Hei og velkommen hit!
          Jeg syns du er så flink som tenker på at gutten din må lære seg spansk, tenker på å dra dit med ham. Det er helt fantastisk at du gjør det. Jeg tror at det er ikke mange som orker det i din situasjon. Kan tenke meg han skal være veldig takknemlig for det du gjør nå senere!!!

sept'05
          juli'07

Comment

heisann
            Gratulerer med eget forum!!!
            har ikke veart inne her paa en god stund, men naa er jeg hjemme i Norge med min Kjeare og bare venter spent paa at vaar lille spire skal komme ut og si hei til oss.

Onsker dere alle et riktig godt nytt aar!!

Comment

Opprinnelig lagt inn av Lille-mamma
              heisann
              Gratulerer med eget forum!!!
              har ikke veart inne her paa en god stund, men naa er jeg hjemme i Norge med min Kjeare og bare venter spent paa at vaar lille spire skal komme ut og si hei til oss.

Onsker dere alle et riktig godt nytt aar!!
              Hei!

Godt nytt år til dere og!!!
              Og masse lykke til med fødselen!!!
              Hvor langt er du på vei da?

sept'05
              juli'07

Comment

Opprinnelig lagt inn av Stacy
                Hei og velkommen hit!
                Jeg syns du er så flink som tenker på at gutten din må lære seg spansk, tenker på å dra dit med ham. Det er helt fantastisk at du gjør det. Jeg tror at det er ikke mange som orker det i din situasjon. Kan tenke meg han skal være veldig takknemlig for det du gjør nå senere!!!
                Takk for det, men jeg blir så forbauset over å høre slikt. Alle jeg forteller dette til, sier det samme. Men jeg gjør jo bare det som er det beste for barnet mitt. Gjør vi ikke alle det, da?

Jeg har selv vokst opp fullt vitende om at jeg har samisk blod i årene, men jeg har aldri fått tatt del i den samiske kulturen eller lært språket. Vet heller ingenting om samiske slektninger. For få år siden, fikk jeg vite at jeg faktisk såvidt har norsk blod i årene mine Jeg blir trist hver gang jeg ser samisk tv...Ser på dem og lurer på om jeg kanskje er i slekt med dem. Jeg får ofte høre at jeg ligner dem :cry4:

Dette er en sår følelse jeg ikke ønsker at mitt barn skal vokse opp med. Dessuten vil valgmulighetene hans bli mye større med tanke på studier og jobb hvis han kan mange språk, og både sør-amerika og spania har mange gode universiteter

Comment

Takk for det, men jeg blir så forbauset over å høre slikt. Alle jeg forteller dette til, sier det samme. Men jeg gjør jo bare det som er det beste for barnet mitt. Gjør vi ikke alle det, da?

Jeg har selv vokst opp fullt vitende om at jeg har samisk blod i årene, men jeg har aldri fått tatt del i den samiske kulturen eller lært språket. Vet heller ingenting om samiske slektninger. For få år siden, fikk jeg vite at jeg faktisk såvidt har norsk blod i årene mine Jeg blir trist hver gang jeg ser samisk tv...Ser på dem og lurer på om jeg kanskje er i slekt med dem. Jeg får ofte høre at jeg ligner dem :cry4:

Dette er en sår følelse jeg ikke ønsker at mitt barn skal vokse opp med. Dessuten vil valgmulighetene hans bli mye større med tanke på studier og jobb hvis han kan mange språk, og både sør-amerika og spania har mange gode universiteter
                  Joda, klart vi vil alle gi våres barn kun det beste, ingen tvil. Men noe krever så pass mye at vi ikke klar det (eller noen av oss da :nissefnis) Og å lære et barn to språk er ganske krevende (syns jeg da:nissefnis). SÅ...ALT ÆRE til deg!!!!!!! :appl: :appl: :appl:
                  Jeg forstår at du har på en måte en grunn på hvorfor du vil at barnet ditt skal vite "where he belongs to...". Det er trist at du selv måtte oppleve det du opplevde...og når jeg leser alt du skriver så blir jeg ufattelig :rodmeniss for at jeg ikke vil snakke russisk til min sønn (russisk er mitt første språk, selv om jeg er ikke helt russisk men har vokst opp der). Jeg finner liksom på så mange grunner og unnskyldninger...lurer på hva skal jeg si til ham når han blir stor og skal spørre meg om hvorfor jeg har ikke lært ham russisk...

sept'05
                  juli'07

Comment

Hei alle sammen og godt nytt år!!!!:kneggniss

Jeg synes at det er viktig at barnet får så mange språk som mulig fra de er født, det er jo da de lærer fortest og best. Det gjør ingenting om de snakker senere en andre barn eller om de 'mikser' språk i begynnelsen, det er jo bare sjarmenrende og det går over. Men det er mye lettere å lære språk nå enn senere i livet.

Selv snakker jeg koratisk med Amelia, mannen min snakker norsk og hun forstår både norsk og kroatisk uten problem. Hun sier ikke så mye enda, men det kommer. Mannen min og jeg snakker engelsk mellom hverandre, men det har jeg ikke noe tro at hun lærer seg også, men hun kommer sikkert til å forstå en del senere....I den verden vi bor i er det veldig viktig med å kunne språk, så jeg sier bare stå på, ikke la dem glemme hvor de kommer fra og lær dem språket nå.....De vil bli taknemlig en dag....

Comment

• Sv: Foreldre fra ulike land/kulturer!

Opprinnelig lagt inn av MeryDonna
                      Hei alle sammen og godt nytt år!!!!:kneggniss

Jeg synes at det er viktig at barnet får så mange språk som mulig fra de er født, det er jo da de lærer fortest og best. Det gjør ingenting om de snakker senere en andre barn eller om de 'mikser' språk i begynnelsen, det er jo bare sjarmenrende og det går over. Men det er mye lettere å lære språk nå enn senere i livet.

Selv snakker jeg koratisk med Amelia, mannen min snakker norsk og hun forstår både norsk og kroatisk uten problem. Hun sier ikke så mye enda, men det kommer. Mannen min og jeg snakker engelsk mellom hverandre, men det har jeg ikke noe tro at hun lærer seg også, men hun kommer sikkert til å forstå en del senere....I den verden vi bor i er det veldig viktig med å kunne språk, så jeg sier bare stå på, ikke la dem glemme hvor de kommer fra og lær dem språket nå.....De vil bli taknemlig en dag....
                      Hei og godt nytt år til deg og!!!

Så flott at dere snakker tre språk, og du har rett ang at i dag er det viktig å kunne flere språk. Det blir nok litt fortvilende for henne en stund men som du sier det går nok over. Tipper hun vil like å snakke norsk siden dere bor her og hun kommer til å leke med norske barn men som sagt hun skal klare å snakke tre språk. Jeg har sett flere tilfeller hvor barn har blitt noe senere i å snakke pga flere språk hjemme men det er fordi hver ting har flere navn og det kan ta tid å lære men som du sier det kommer. Jeg har studert filologi og det ble forsket på hvor mange språk greier en gjennomsnittlig person å snakke. 4 språk. deretter er det ikke fullstendig. Så det går nok heeelt greit med 3.

Jeg selv har vært en forsøkskanin hjemme, det ble snakket 2 språk en god stund (det gikk faktisk ikke med meg, jeg ville ikke). Jeg måtte danse, spille piano, ha flere lærere, både på skolen og private. Altså de ønsket meg alt det beste, foreldrene mine. Og ville gi meg alt. Og jeg har alltid hørt at det er for min beste, at jeg skal forstå det senere og vil bli kjempetakknemlig. Jeg trodde faktisk på dem...men den takknemligheten kom aldri til meg. Jeg er ikke takknemlig til dem som presset meg til å snakke flere språk blant annet. Jeg ville være et vanlig barn fra en vanlig familie. Ikke misforstå, det er kun min egen erfaring. Og det er at en del av familien var ikke russere betydde ikke for meg at jeg måtte snakke deres språk også, fordi jeg liksom kommer fra et annet sted. Nei, jeg kommer fra et sted da ikke fra flere. Jeg kommer fra et sted hvor jeg ble født og hvor jeg vokste opp. Syns jeg. Så jeg tror jeg vil ikke presse min unge å gå gjennom alt jeg har gått gjennom. Så lenge han ikke ønsker det selv så klart.

Men igjen, jeg syns det er flott at dere syns man burde snakke flere språk hjemme!!!! Og at barna skal lære mye og at de skal vite hvor deres mamma/pappa kommer fra. Jeg har selv dessverre litt trist erfaring, men det trenger ikke å være slik for alle.

sept'05
                      juli'07

Comment

Takk for din historie, Stacy! Jeg syns det er kjempeinteressant å høre på fler-språklige barn fortelle sine historier og synspunkt. Jeg kjenner mange, både store og små.

Jeg var veldig stressa en stund, fordi jeg ville at gutten min skulle lære både spansk og norsk, men visste ikke hvordan jeg skulle få det til. Nå har jeg akseptert at det ikke blir slik, men han vil lære å forstå spansk, og da vil det bli lettere for han når han blir eldre å lære seg å snakke det også. Jeg kommer ikke til å presse han i å snakke spansk med meg, men jeg har forberedt meg på at jeg skal ha noen timer i uka (1 eller 2 dager) hvor jeg skal undervise han i skriftlig spansk etterhvert, eller at jeg betaler for en annen å gjøre det. Men utover det, vet jeg at han kommer til å svare meg på norsk selv om jeg snakker spansk til han.

Men når vi reiser å besøker familien i colombia, har han ikke noe annet valg
                        Og hvis vi blir der såpass lenge at han begynner på skole der, vil det komme helt naturlig

Comment

Takk for din historie, Stacy! Jeg syns det er kjempeinteressant å høre på fler-språklige barn fortelle sine historier og synspunkt. Jeg kjenner mange, både store og små.

Jeg var veldig stressa en stund, fordi jeg ville at gutten min skulle lære både spansk og norsk, men visste ikke hvordan jeg skulle få det til. Nå har jeg akseptert at det ikke blir slik, men han vil lære å forstå spansk, og da vil det bli lettere for han når han blir eldre å lære seg å snakke det også. Jeg kommer ikke til å presse han i å snakke spansk med meg, men jeg har forberedt meg på at jeg skal ha noen timer i uka (1 eller 2 dager) hvor jeg skal undervise han i skriftlig spansk etterhvert, eller at jeg betaler for en annen å gjøre det. Men utover det, vet jeg at han kommer til å svare meg på norsk selv om jeg snakker spansk til han.

Men når vi reiser å besøker familien i colombia, har han ikke noe annet valg
                          Og hvis vi blir der såpass lenge at han begynner på skole der, vil det komme helt naturlig
                          Takk for svar, Linita!!!

Høres ut som du er veldig klar over situasjonen og vet hvordan det kan føles, så jeg tror nok du har en god forståelse for gutten din. Tror mine foreldre har vært mer rett fram ang dette...
                          ...Klart hvis min sønn skal interessere seg i russisk en gang, da blir jeg kjempeglad!!! Vi har jo en del bøker på russisk, filmer og mye annet hjemme. Så mulighetene er jo der. Vi kommer også til å reise dit, men tror ikke vi blir der lenge.

Selvfølgelig hvis gutten din skal begynne på skolen i colombia så da er det ingen tvil at han skal snakke språket også.

Ang undersvisningen...jeg mener jeg hørte en plass men jeg er ikke sikker...hørte at hvis en eller begge av foreldre er utenlandsk/-e så dekker staten utgifter på språksundervisningen(morsmål til foreldre) til deres barn. Ikke så veldig mange timer men noen pr måned...stemmer det? Mener noen har fortalt at de holdt på å lære sønnen deres eller noe sånt...

sept'05
                          juli'07

Comment

Oj, det hadde jo vært kjempeflott om de gjorde det. Håper noen vet det.

Comment

Hei

Jeg er tysk og mannen min er fra Kosovo
                              Klem fra Linn og Adrian
                              født 02.09.2004

Comment

Velkommen, Imiles

Comment

Working...
                                X