Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

HJELP! Kan far bare kreve barnet 50 prosent etter brudd???

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• HJELP! Kan far bare kreve barnet 50 prosent etter brudd???

Jeg og eksen har vært sammen siden 2007, og jeg var 16 år.
    I juli 2013 var gleden stor, da vår lille gutt kom til verden.
    Gleden var dessverre kortvarig, og i mars 2015 fikk jeg en sms hvor han gjorde det slutt, og ville ha oss ut på dagen. Vi fikk da flytte inn til mine foreldre. På meklingstimen ble vi enige om "vanlig" samværsavtale, altså at far hadde sønnen vår annenhver helg, og en natt i uka.
    Sønnen vår reagerte veldig på bruddet, og taklet dårlig situasjoner hvor jeg måtte reise fra han. For eks i barnehagen, da illskreik han når jeg gikk, det hadde han aldri gjort før.
    I tiden som fulgte var det tydelig at det var meg han knyttet seg mest til. Det er også jeg som har tatt mest ansvar for han helt fra fødselen av.
    Med tiden fant jeg og barnefar ut at vi ville holde muligheten oppe for å bli sammen igjen. Og rett før jula 2015 flyttet vi inn igjen. Det var fortsatt tydelig at det var meg sønnen vår var mest knytta til, da det er meg han roper på hvis han våkner om natta, hvis han vil ha oppmerksomhet, leke, eller vise fram noe til.
    Så, nesten ut av det blå får jeg IGJEN en melding, om at nå er det slutt. I midten av februar, mens han er på tur med ei ny venninne... Han jobber med Zinzino, så de var hos ei venninne av hans venninne den helgen...
    Denne gangen sier han at han vil kreve sønnen vår 50 prosent! Kan han gjøre det???
    Etter bruddet har vi bodd sammen i nesten 3 uker, før vi flyttet ut igjen nå i dag. Meklingsmøtet er 8 mars. I løpet av de tre ukene, så har faren vært vekk så godt som HVER kveld. Han hadde med sønnen vår på hyttetur en helg, men bortsett fra det er det stort sett jeg som har hatt ALT ansvar med levering og henting i bhg, måltider, legging, osv osv. Far har vært så og si fraværende hele perioden etter det ble slutt...
    Forrige gang det var slutt var det flere ting jeg reagerte på, blandt annet kunne jeg hente guttungen uten at han hadde fått sovet på dagtid de dagene han var hos far. Jeg fant muggen mat i kjøleskapet, som stort sett var ganske tomt. Jeg måtte rydde vekk berg med gammel oppvask som var stabla rundt, og ofte støvsuge/vaske gulvene før jeg syns jeg kunne reise fra sønnen min der...
    Han hadde også store vanskeligheter med å holde avtaler ang klokkeslett, det ble flere ganger et problem at guttungen ble levert altfor seint på søndagskveldene... Og ofte jeg måtte bruke mine "fridager" på å hente sønnen vår i bhg og passe han til far kom fra jobb (han jobber som betingbil sjåfør, så har ikke faste arbeidstider). Nå etter bruddet har det også vært umulig å føre en normal samtale med han, da han ikke klarer å snakke om ting som er vanskelig. Eneste han sier er at han har RETT på å ha sønnen vår 50 prosent.

Sv: HJELP! Kan far bare kreve barnet 50 prosent etter brudd???

Så dumt at du ikke fikk noen svar. Jeg svarer allikevel i tilfelle andre lurer. Selvsagt kan far kreve 50% samvær etter et brudd. Vi lever jo i et likestillingssamfunn (prøver iallefall) Men - om du mener far ikke er skikket til å ha barnet så mye så kan du gå til retten. Har ikke vært gjennom akkurat det selv, men der vil/skal det iallefall legges vekt på barnets beste.
    Venter nr. 5. Termin 6.januar

Comment

Sv: HJELP! Kan far bare kreve barnet 50 prosent etter brudd???

Retten dømmer ikke 50/50 har jeg hørt, og for at en sånn ordning skal fungere bør det kanskje være et godt samarbeid mellom foreldrene. Han er ikke store gutten heller.
      Håper du fikk svar på meklingen.

Han høres utrolig umoden ut.
      Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

Working...
      X