Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Samsoving farlig

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Samsoving farlig

Hvis babyen er under 2 måneder står det i VG i dag.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109116

Hva tror dere?
    Mamma til 2005, 2008 og 2011

Sv: Samsoving farlig

Jeg tror ikke samsoving er farlig når det gjøres på en trygg måte, noe som også kommer fram i slutten av artikkelen.
    Jeg tror heller at samsoving har veldig mange positive fordeler!
    Har 3 barn og samsovet med alle, minste på 4 mnd sover kun med oss og de andre to kommer litt til og fra

Comment

Det stemmer jo at risikoen øker når foreldrene røyker, og barnet er veldig lite.

Jeg sov ikke noe særlig sammen med Hannah, for jeg var redd jeg skulle kvele henne med dyna, eller velte over henne i søvne.

Følg 'reglene' som blir gitt, så går det sikkert greit.
      Men jeg hadde ikke sovet med barnet mitt om jeg røkte, så lenge jeg vet at faren er mye større da.
      Nå røyker ikke jeg, så det er heldigvis ikke et problem.
      Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
      Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Comment

Jeg tror på det. Spesielt om foreldrene røyker. Og at det fort blir varmt og klamt for babyen.

Comment

Oda sov KUN i min seng fram til ho var 5 måneder gammel. Jeg røyker ikke, og er i tillegg alene i dobbeltseng, så det var MASSE plass til henne der. Ho hadde egen dyne, og vi lå på hver vår side i senga.
          Får jeg flere barn (og den gangen skal det være en pappa der også ), så kommer nok det/de barna også til å få sove hos oss, under den forutsetningen at han heller ikke røyker.

Tror en har en innebygd sensor som gjør at du ikke kommer til å rulle over ungen eller noe sånn. Du vet den er der, selv om du sover, liksom.
          - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Angelica sov litt hos oss, men man har som dere andre sier en innebygd refleks som gjør at man ikke ruller over barnet, men det var kun når hun gråt og hadde vondt i magen eller både jeg og henne sovna når hun fikk puppen...
            Jenter født 14.12.04, 12.02.07, 16.06.08 & 31.07.12

Comment

Jenta våres sov ikke sammen med oss i senga våres. Jeg turte det ikke. Mannen min sover veldig urolig og våkner ikke selv om noen omtrent hopper på han. Og jeg var redd for at det skulle bli for varmt.

Men senga hennes sto helt intill senga våres, og samme kommer vi og gjøre med nestemann og.

Snuppa 2001, Marcus 13 april 2007

Comment

malin sov hos oss hele natta de første månedene(ca 5)
                nå kommer hun over i løpet av natta!

har aldri rullet over hun,men kjærest må ligge på madrass
                på gulvet da det er fare for at han gjør det...
                han kan å bli hoppet på uten å vokne

Comment

Nå får man jo kjøpt en sånn snedig liten sak som baby kan sove i når den ligger i seng med mor/far som skal beskytte den. Snuggle Nest eller hva den heter.
                  Jeg sov overhodet ikke noe godt når bøllefrøet sov sammen med meg, så derfor blir det nok til at han får sove i egen seng han også. Han er mer tjent med å ha en uthvilt mamma.
                  :trott: Student,mamma,vaskedame, elskerinne,kokk,sjåfør,psykolog,mekler,datanaut osv for Krølle 2003 og Olings 2005, og han mørke mannen vi ser av og til :trott:

Comment

vi samsov med jenta vår til hun var ca. 8 mnd.. det skal vi ikke denne gangen..
                    Vi så fort at jenta vår sov bedre uten oss tilstede, når vi først fikk innført dette... og vi sov vel egentlig bedre vi også, selv om det var veldig koselig også.
                    Men jeg har en diger bok om amming. og der står det litt om samsoving, og at det er et innstinkt i oss foreldre som våker over ungen selv om vi sover..
                    Så de tilfellene man hører om at barn blir ligget på er der foreldre er påvirket av et eller annet. tror også veldig på det med røyking...

Jeg siterer boka jeg :
                    " I vår del av verden vrimler det av skrekkelige historier om mødre som har "ligget ihjel" ungene sine mens de sov. Opprinnelsen til disse historiene er nok at i tidligere tider da prevensjon og legal abort var ukjente størrelser, var barnemord eneste løsningen for enkelte ulykkelige kvinner. Men ettersom "barnemordersker" ble strengt straffet i vårt tidligere mer kvinnefiendtlige samfunn, prøvde mødrene seg ofte med forklaringen om at ungen var "ligget ihjel" i vanvare. Det har også forekommet virkelige tilfeller av ihjelligging, hvor mødrene har vært ekstremt beruset av beroligende eller sløvende stoffer, sterke sovemidler eller alkohol. Normalt vil imidlertid både moren og faren , selv i søvne, være oppmerksomme på lyder og bevegelser fra spedbarnet." (Boken om amming av Elisabeth Helsing)

Men artikkelen var jo ikke om ihjelligging.. tror det blir en helt annen diskusjon..
                    Men det blir jo veldig varmt i ei stor seng sammen med mamma å pappa, klamt, varmt, kanskje lite og dårlig luft når tre stk sover sammen i senga...
                    Så jeg tror nok på denne forskeren...
                    Mamma til
                    Jente : 2004
                    og
                    Gutt: 2006
                    og
                    Jente 2008

Comment

Kasper sov i sengen min de første 2 ukene. Han fikk sin egen "seng" i sengen, med egen dyne!

Jeg synes de skaper hysteri med slike oppslag!! De vet IKKE hvorfor barn dør i krybbedød.. og de ramser opp de tingene som de har sett at KAN være årsaken ved de forskjellige tragediene! Men om det har noe med saken å gjøre i det hele tatt er det ingen som vet!

Selvsagt er det greit å ta sine forhåndsregeler! Det blir jo ofte for varmt hvis barnet ligger under dynen til mor! De få gangene kasper har sovnet på magen min på morgenen har jeg våknet av at vi er svette begge to!! (kanskje sovet 30-60 min..)

Bruk sunn fornuft sier jeg bare !! Det er SÅ mange barn som ligger i sengen til mor og far. Og hvis man ser på antall barn som dør i krybbedød (ca 36 i året) så er ikke akkurat risikoen så stor!

Har sagt det en gang før, og vet at mange kanskje blir provosert av slike utsagn men : Noen personer dør når de er 70, noen når de er 30 og noen babyer dør (mange uten noen logisk forklaring). Tror det bare ER slik!! Det er så tragisk, og ingen skulle være nødt til å oppleve det, men tror vi aldri vil bli helt kvitt dette fenomenet!

Isj.. dette ble langt.. men blir så irritert når mediene blåser opp slike saker!
                      To perfekte gutter!!
                      06.08.2009
                      21.06.2005

Comment

Jeg syns Lita er inne på noe her, selv om det er vanskelig å skulle diskutere et slikt tragisk og ømtåelig tema.
                        Hva jeg reagerer på, er at det så ofte blir slått ned på med samsoving, hvor farlig det er osv- og i de aller aller fleste tilfeller så handler det feks om tragiske ulykker som kunne vært unngått ved sikker samsoving og oppegående foreldre (men selvsagt, alt kan skje uansett!). men i disse tilfellene så advarer man jo da mot samsoving og nærmest forbyr det.

Når det kommer til de barna som dør i egen seng, de som sover alene, så snakkes det med en gang om hvordan man kan gjøre senger og soving tryggere. Det forekommer jo i mange tilfeller at krybbedød skjer når babyen sover alene i egen seng, men har noen gått ut og advart mot å la babyer sove alene i egen seng...?

Comment

Det finnes jo en slags liten seng som man kan ligge oppi sengen mellom foreldrene, sånn at babyen ikke blir klemt, i hvert fall. Vet ikke om undersøkelsen sier noe om noe sånt

Anita hadde kolikk, så hun havnet som oftest i vår seng til slutt likevel. Dette på tross av at jeg var hysterisk redd for krybbedød. Så redd at jeg måtte sjekke flere ganger hver natt at hun pustet. Men når man er trøtt nok gjør man ikke alltid kloke valg. Neste mann skal ikke sove i vår seng.

Comment

Oliver har ikke fått sove med oss, - jeg har rett og slett vært rett for at det skulle skje noe. Synes det er tryggere at han ligger i sin egen seng. Sover forresten heller ikke særlig godt når han konstant ligger og søker etter puppen
                            Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Comment

Jeg ville aldri ha hatt Kasper i mellom meg og sambo. Det hadde blitt for usikkert, og ikke minst trangt!
                              Jeg satte vogga helt inntilll sengen på siden min, også laget jeg til skikkelig "rede" til Kasper på kanten min! Han fikk kanter rundt det hele så han ikke skulle rulle eller komme seg inntil meg, også hadde han jo egen dyne slik at det ikke skulle bli for varmt!

Men er enig med deg Lavendel: Dette er et veldig ømtålig tema, nettopp fordi det er så tragisk når dette skjer! Uansett årsak!
                              Men en ting som er viktig å tenke på er jo at det er greit å ta sine forhåndsregler. For om noe skulle skje, så slipper man kanskje å legge all skyld på seg selv. (om det er til å unng&#229
                              To perfekte gutter!!
                              06.08.2009
                              21.06.2005

Comment

Working...
                              X