Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Har du komfyr-sikrer (eller hva det nå heter?)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Har du komfyr-sikrer (eller hva det nå heter?)

Jeg har ikke brukt noe sikring på komfyren. Mine to barn har ikke egentlig vært noe interessert i komfyren. Men jeg har tenkt på saken...og det har bare blitt med tenkingen.

Bruker dere slik sikring. Hvor kan man kjøpe det? Er det vanskelig å få tak i slik til en "innbygd" komfyrløsning?

Hm,hm.

Jeg har ikke brukt slik sikring hittil; treåringen har aldri rørt noe annet enn ting han vet er hans egne! Minsten på 5 mndr ser imidlertid tid ut til å bli mer "normal" når det gjelder nysgjerrighet og klåfingrethet, så jeg kommer i alle fall til å vurdere det når han begynner å stabbe rundt.

Jeg vil tro at de har slikt på barneutstyrsforretninger? Om du ikke er fremmed for å handle på nettet er Sikkerhetsbutikken et kjekt alternativ!

Comment

Jeg har ikke hatt det til noen av mine, men har tenkt på det jeg også. Det har liksom aldri blitt noe av...

Det er vel både barneutstyrsbutikker som selger disse, og også de som selger komfyrer. Du kan jo høre der du har kjøpt komfyren din, om de selger slike der.
      Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Jeg har ikke hatt det, og har ikke egentlig savnet det heller..

Comment

Litt skremt...

Det er så mange som sier de ikke TRENGER komfyrsikring... HALLO!!???!

Det VET du ikke før det evt. skjer en ulykke! Og da er det forsent!!

Jeg har komfyrsikring, skuff- og skapsperrer der det ligger kniver eller vaskemidler og medisiner. Kjøleskapslås, dolås, sklisikring i badekar og trapp, trappegrind, peisvern og stikk-kontakt plugger. Og skoldesikring på badet.

I tillegg har jeg iskald Burnshield-gelè i kjøleskapet, i tilfelle rottefelle, men den er det hittil bare jeg som har hatt bruk for...

Og alle ungene bruker selvsagt hjelm når de sykler, står på skøyter eller aker, og refleks nå i mørketida.

Comment

Sikring

Well, nå har jeg og disse skap og skuff sikringer.... men tok ikke så lang tid før småen forsto at det er bare å dra til hardt nok så er skapet eller skuffen åpen den... så me dkniver ville jeg ha tatt de ut av skuffen og lagt de høyt oppe i et skap. Og vaske midler har jeg satt så høyt oppe at jeg selv må på stol for å få tak i de......man vet aldri når småen ffinner på å spasere på kjøkkenbenken.
            Ovns sikring hadde jeg..... bedre føre var sier jeg..... kan skje fortere enn du aner... 2 sek er nok det...... kan også vurdere noe forran stekovnen. Du får sjekke hvor varm døra blir når den er på. Tror det skal finnes stekovner som ikke skal bli varme. Men husk at vann ved 60 grader kan gi ALVORLIGE forbrenninger...... jeg har sydd sånn tykt stoff "teppe" med hemper og hatt forran glasset i stek ovnen......
            Monika, mamma til en gutt født 0999 og termin 11.11.04

Comment

Komfyrsikring var noe av det første vi kjøpte. Jeg synes det er betryggelse at ungene ikke kan få tak i ting på platene fra gulvnivå.
              Nennemor vinker 1 : , Elise f. juli -99 Eirik f. mars -02 :hopp3: og Lars f. okt. -04

Comment

Me har kjøpt komfyr med glasdør som aldri blir så varm at det går an å brenne seg på den. Slik anna ovns beskyttelse har me ikkje og me har vel heller ikkje noen planer om å skaffe det.
                Alt det andre giftige og vaske midler og slikt står på høyeste hylle, har alltid hatt det slik
                Mamma'n til 01040710

Comment

Dette var litt interessant ja, har tenkt endel på sikring sånn selv jeg- allerede
                  Og skal iallefall ha stikk- kontakt plugger, og sikring på skuffer og skap! Samt skli sikring i badekar/dusj. Man kan jo også bruke stramme strikker på doble skap m/knotter da, et gammeldags knep kanskje?! Vl nok investere i sånne man setter på innsiden jeg da.
                  Så har jeg tenkt litt på det med komfyren (har alltid hatt barnesikring på stekeovnen da, har aldri fått til å ta den av, hehe), siden vi har kjeramikk topp på den...
                  Men kommer nok neppe til å ha do- sikring, kjøleskapslås osv da- når småen er så stor at han klarer å åpne dører selv her og der så håper jeg at vi har lykkes i å lære han at han ikke har lov til diverse på dèt rommet/i det skapet !
                  Kan jo ikke bli heelt fanatisk heller da, da kommer jo aldri barnet til å lære noe som helst! Ikke det at jeg mener at han skal brenne seg for å lære nei, men man trenger da ikke å sikre ALT

Hehe, fyrer kanskje opp gamle diskusjoner her jeg nå men...
                  ~ Stolt mamma til to snupper, født august-04 og mai-08 ~

Comment

Men det er sant som noen over her skriver. Det er veldig stor forskjell på barn! Noen bare MÅ skru og trykke på alt, mens andre ikke er interessert!
                    En annen praktisk ting med komfyrsikring er at den kan "brettes" ned når komfyren ikke er i bruk, sånn at den dekker knottene. Det kan ofte være vel så farlig at at barn skrur på komfyren uten at en ser det... Særlig viss det skulle ligge noe oppå platene... Vi hadde et branntilløp i barnehagen på grunn av det en gang...

Selv fikk jeg forresten store brannså på det ene håndleddet da jeg var liten, fordi jeg skulle "hjelpe" mamma med å flytte en kjele som sto og kokte over på komfyren.. Sånn går det med snille jenter som vil hjelpe til... :?

Storebror 04 og Lillebror 08

Comment

Har ikke bestemt ennå jeg om jeg skal sikre "hele huset". Til stikk kontaktene vil jeg nok kjøpe sikring, men de må jo også lære seg hva de har lov til og ikke. Når vi var små så var det bare trappen som var sikret. Vi lærte at vi ikke skulle plukke på alt.
                      Datteren til min venninne tar ikke på steikeovnen når lyset står på for da vet hun at den er varm og da gjør det vondt. Hun har også tatt på vedovnen og det gjør hun ikke igjen. Den er det ingen som sikrer....
                      Lykkelig mor til to

Comment

Huff vedovnen ja, husker godt at jeg har brent meg på den! Det er sant at unger må lære også, men jeg sikrer iallefall de viktigste tingene.

Vaskemiddel og ting jeg er redd for, har jeg i de øverste skapene, da slipper jeg skapsikring.
                        Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Sv: Har du komfyr-sikrer (eller hva det nå heter?)

Nei, vi har ikke det, det går ikke an å sette det på en innebygd komfyrtopp såvidt jeg vet. Dessuten er bryterne oppå toppen, og ikke lengere ned. Stekeovnen har lav overflatetemeratur og skal i løpet av måneden flyttes opp til benkehøyde( lettere for meg og mindre sjans for at et barn brenner seg da jeg lager mat, veldig spennende å kikke inn i stekeovnen..). Jeg lar uansett ikke Jacob være alene på kjøkkenet for han er så fæl til å klatre. Vi har sikring på skapdørene, og de får han ikke opp, han prøver seg ikke heller, fordi han har kløpet seg... Sikringene på skuffene virket ikke, så knivene er flyttet...

Vedovnene har vi ikke sikret, han holder seg unna de, vet at de er varme. Men jeg vet at flere setter opp grinder foran ovnene, men vi har ikke hatt bruk for det. Trappegrinder har vi da, en oppe og en nede..
                          Jacob Emanuel 26.04.03 Maria Olava 20.03.05

Comment

Jeg prøver å la Vesla få prøve seg, dvs kjenne på at ovnene er varme, komfyren er varm og at det faktisk gjør vondt. Dette lærer hun av, hun er nå ganske forsiktig i nærheten av ovnene. Trappegrind har vi aldri hatt, ungene har fått prøve seg (under oppsyn selvsagt). Vesla tryna ned to trinn, hun slo seg, men lærte samtidig at det er lurt å være litt forsiktig. Storesøs har fått prøve seg frem, og har hatt god kontroll på det meste høyt og lavt, hun elska å klatre både i trapper og bokhyller! Jeg holdt et øye med henne, klar til å gripe inn om det ble for farlig, men stort sett stoppa hun av seg selv når hun ikke hadde helt kontroll. Vi har ikke hatt noen alvorlige uhell med henne, men masse snørr og tårer, skrubbsår og blåmerker.

Min filosofi er at så lenge det ikke er livsfarlig, må de få prøve seg.
                            (så kan man jo diskutere hva som er livsfarlig... jeg skal gladelig innrømme at jeg står med hjertet i halsen rett som det er!:o )
                            og ja, jeg har satt vaskemidler ol. høyt opp... og bruker stort sett de bakerste platene på komfyren.

Comment

Opprinnelig lagt inn av britteva
                              Først får vi få oss komfyr
                              Hahhahaa!

Comment

Working...
                              X