Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

rampete barn & barn som putter alt i munnen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• rampete barn & barn som putter alt i munnen

Hei! Er det noen som har gode råd? Jeg er en enslig mor med ei jente på 2,5 år.
    I dag da jeg våknet gikk jeg for å se hvor datteren min er fordi hun ikke lenger lå i sengen sin. Nede fant jeg henne hun satt og så på T.V. Jeg tenktebare : Åh Gudsjelov(hun finner på så mye rart nå for tiden). Men det var før jeg oppdaget at hun hadde hellt to tredjedeler av fiskematen i aquariumet og resten lå over hele gulvet/sofaen/teppet... den neste oppdagelsen jeg gjorde var at hun hadde tømt hele peisen for aske, asken lå på gulvet og det var små grå aske spor over alt.

Det neste som skjedde var at jeg fikk en viktig telefon og mens jeg snakket i telefonen hadde hun tatt på seg gummistøvler og jakke og gått ut i bare strømpebuksene, jeg måtte be personen i telefonen om å vente litt, og hentet henne inn igjen, så returnerte jeg til telefonsamtalen og hun snek seg ut igjen. Jeg sa til henne klart i fra at hun ikke får lov til å gå ut, men hun gjorde det likevel.

Datteren min har vært ett kjempesnillt barn, men nå er hun helt umulig, hun vet godt at mye av det hun gjør er galt, det kan jeg se på henne når jeg oppdager henne midt i noe forbudte aktiviteter, hun ser på meg med en vurderende blikk; hva kommer mamma til å si nå.
    Hun er helt håpløs i det også at hun putter alt mulig i munnen, jeg har fått panikk med henne mange ganger, hjemme er det meste sikret, men når vi er hos mormor, eller andre nære på besøk, så er det forferdelig. Hjemme fant jeg henne en gang da hun hadde dyppet tannbørsten i vaskepulver og skulle til å pusse tenner. Hos oldemor hadde hun fått tak i hennes hjertemedisin, men heldigvis hadde ikke fått i seg mere enn 1, dersom hun hadde fått i seg flere måtte vi ha gitt henne 75 kulltabletter i løpet av ett kvarter... For bare en liten uke siden hadde hun hos mormor klatret opp og tatt seg ett eple som hun hadde funnet på å spraye med omo flekkfjerner. Jeg har ringt til gift informasjonen 3 ganger, jeg forsøker alltid først til å få henne til å kaste opp og funker ikke det får hun ett glass melk. Det har heldigvis ikke skjedd noe alvorlig.
    Brødrene hennes gjorde aldri slike ting, de puttet aldri ting i munnen de ikke fikk lov til, og gjorde nesten aldri slike rampestreker.

Det er utrolig hvor raskt hun finner på slike ting også, jeg føler at jeg løper opp og ned trappen hele tiden for å sjekke hva hun gjør men det er tydeligvis ikke nok. Men jeg har jo oppgaver i huset jeg også, jeg kan jo ikke følge etter henne hele tiden heller, hver gang hun er alene i ett rom får jeg helt angst etter 5minutter over hva hun kan drive med.

Kjære vene! Dette høres da utrolig slitsomt ut, du går jo med hjertet i halsen hele tiden.

Jeg vet neimen ikke hva du skal gjøre, det eneste jeg kan foreslå er å snakke med helsesøster, men hun har vel kanskje ikke så mye å komme med her hun heller annet enn å tenke på ennå mer barnesikringstiltak. Du kan jo for eksempel prøve slik kjedelås på dør, altså sånn som du alltid ser på amerikansk film som hindrer døra i å åpnes mer enn en sprekk, og plassere den i voksen høyde.

Når det gjelder å putte ting i munnen så kanskje helsesøster har noen råd der, det er da ikke vanlig at de holder på med det så lenge er det det da? Sønnen min på 13 måneder er midt i den verste alderen nå, men jeg regnet liksom med at det skulle gi seg i løpet av de nærmeste månedene.

Har du en solid lekegrind i huset? Kanskje du kan bruke den av og til når det er noe du bare må gjøre? Hun er jo litt stor for det, men hvis det hjelper deg til å få gjort det du må gjøre er det kanskje et poeng allikevel?
    Nennemor vinker 1 : , Elise f. juli -99 Eirik f. mars -02 :hopp3: og Lars f. okt. -04

Comment

Working...
    X