Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Spørsmålstråd 1 *arkiv*

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spørsmålstråd 1 *arkiv*

Jeg er litt nysgjerrig på hva slags fødsel den enkelte har hatt, jeg - i barselgruppa med eldstemann var vi vel ingen som "klarte" å få ut ungen på egenhånd, men måtte ha en eller annen form for assistanse alle som én.

Skriv gjerne noen ord i et innlegg også!
    29
    Alt gikk av seg selv
    44.83%
    13
    Fikk hjelp av sug/ vakuum/ tang
    6.90%
    2
    Ble satt i gang mekanisk (tok vannet)
    10.34%
    3
    Ble satt i gang medisinsk (gel, drypp)
    24.14%
    7
    Planlagt keisersnitt
    0.00%
    0
    Hastesnitt
    6.90%
    2
    Annet
    6.90%
    2

Jeg begynner sjøl!

Med førstemann ble jeg kuret med tilsammen tre gel vaginalt og en runde med drypp før det endte i keisersnitt 21 dager over termin. Jeg fikk rier allerede etter første gelinnføring, men aldri større åpning enn halvannen cm. Beslutningen om snitt ble tatt i ro og mak (selv om jeg nok ikke opplevde det slik der og da! ) og operasjonen foregikk med spinalbedøvelse.

Med nestemann insisterte jeg på planlagt snitt, både pga. omstendighetene rundt storebrors fødsel men også pga. noe som kan synes som en slags familiær disposisjon for vanskelige fødsler (min mor og mormor har opplevd bl.a. hastesnitt og dødfødsel på overtid). Heldigvis er det slik at vi sjøl har noe vi skulle ha sagt i så måte, og jeg opplevde stor forståelse for valget mitt på sykehuset.

Comment

Kan man stemme flere ganger i denne avstemningen? Jeg har hatt to forskjellige fødsler, så jeg kunne jo egentlig huket av på to, og det gjelder nok ganske mange vil jeg tro?

Hilsen Maya

Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var livet...

Comment

Jeg har nok hatt vanlige fødsler, men raske.

Sju timer fra første ri med nr 1, og 3t og 50 min med nr 2.
        Vet ikke om jeg tør å få flere, frykter det kan gå veldig fort neste gang! :?
        Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Fødselen begynnte av seg selv, og vi slapp noen form for "hjelp"
          Susanna

Man elsker ikke mennesker fordi de er pene, men en synes de er pene fordi man elsker dem. (Russisk Ordtak)

Comment

Jeg hukset av for drypp, for de ble jeg satt i gang med med førstemann. Med lillemor gikk alt av seg selv. Les forøvrig her om mine fødsler:

http://www.mammanettet.com/forum/viewtopic.php?t=50
            Hilsen Elapela
            Mamma til Gabriel 5 år og Maya 3 år.

Comment

Drypp på førstemann og full fart av seg selv med nr.2
              hilsen turvid

Min blogg

Comment

Hadde svangerskapsforgiftning og fikk fem gel-kurer fordelt over tre dager uten annen effekt enn stressrier som ikke ga åpning. Hadde ikke effekt av blodtrykkssenkende medisiner heller - så da ble det hastekeisersnitt den fjerde dagen. Var vel like greit det - kjedelig å bare ligge i en seng og ikke få gjøre noen ting...
                merethe

Comment

Jeg vet om ei som går å venter tvillinger, og hadde termin på fredag. Hun er gått over terminen, og på sykehuset hadde de sagt at de ville ikke sette gele på henne fordi den var så dyr!! Hallo!! Dama er så lei av å gå sånn, og vil ha det overstått nå. Skjønner veldig godt hun er lei, for legene har sagt at begge barne faktisk kan være over 3000 gr. Det er ganske utrolig og å vente tvillinger og gå over tiden med så store barn i magen. Hun er så lei seg for at hun føler de ikke tar vare på henne, og i dag måtte hun nærmest krangle seg til å få målt blodtrykket og få sjekket urinen. Så grusomt å svare henne da med at geleen er for dyr!!
                  Hilsen Elapela
                  Mamma til Gabriel 5 år og Maya 3 år.

Comment

Nei, at det går an da!
                    Da hadde jeg forlangt å få det likevel, om jeg så skulle ha betalt det sjøl.

Å gå over tida med tvillinger, er vel ikke så vanlig.
                    Får håpe hun ikke må vente så mye lenger da!

Comment

Hjertefrekvensen til sebastian ble såpass lav at det var like før hastekeisersnitt. Men heldigvis slapp jeg det. Pressa ut hele sebastian på 1 press. Jeg hadde litt hjelp da, en sugekopp og ei lubben jordmor som lå oppå magen min å pressa(kjempevondt)...
                      Sassa & Sebastian f.mars -02

Comment

Med storesøster gikk jeg fem dager på overtid og da fødselen startet med vannavgang var riene utrolig smertefulle og nesten helt uvirksomme. Etter 12 timer og en cm åpning var jeg utslitt og fikk epidural. Den var perfekt satt og jeg sov gjennom resten av åpningstida. Storesøster ville ikke komme av seg selv og måtte hjelpes ut med vakuuem. Fødselen tok 19,5 timer fra vannavgang til hun var ute.

Andre fødsel startet på natta etter termindagen og gikk kjapt og greit. Fem timer og et kvarter tok det hele. Gode, effektive rier fra første stund og det var omtrent den siste halvannen timen som var skikkelig vond, så vond som de uvirksomme riene første gangen. Jeg fikk litt Pethidin for å slappe av i musklene på slutten, for åpningen stoppet litt opp og da tok det 50 minutter fra fem cm åpning til lillebror var ute. Super fødsel! Dette gjør jeg gjerne igjen.
                        Nennemor vinker 1 : , Elise f. juli -99 Eirik f. mars -02 :hopp3: og Lars f. okt. -04

Comment

Fødselen gjør jeg også gjerne igjen, men jeg orker ikke svangerskapet.
                          Dvs. jeg hadde nok orket hvis vi virkelig ville ha en til, men mannen min vil ikke, så da er jeg fornøyd med de to vi har.

Comment

Opprinnelig lagt inn av lilje
                            Fødselen gjør jeg også gjerne igjen, men jeg orker ikke svangerskapet.
                            Dvs. jeg hadde nok orket hvis vi virkelig ville ha en til, men mannen min vil ikke, så da er jeg fornøyd med de to vi har.

Me too!!
                            hilsen turvid

Min blogg

Comment

?? Rakk du å reise på sykehus da??
                              hilsen turvid

Min blogg

Comment

Working...
                              X