Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fødselsangst -tanker, bekymringer, spørsmål og erfaringer

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fødselsangst -tanker, bekymringer, spørsmål og erfaringer

Vem har rätt till att få kejsarsnitt? Jag som har varit med om våldtäkt/övergrepp känner att bara tanken av att föda vaginalt gör att jag får en fruktansvärd ångest/panik över att behöva föda vaginalt. Jag blir samtidigt väldigt upprörd av hur samhället ser på kvinnor som föder vaginalt, har hört/läst många gånger att kvinnor som föder vaginalt är inte värda att bli mammor, de är svaga, fega och egoistiska. Det gör mig väldigt upprörd för det finns kvinnor som har traumatiska upplevelser som gör att de bara inte klarar av att föd vaginalt, är man då en mindre bra mamma? Är man mindre värd att bli mamma? Sen finns det ju även medicinska orsaker till varför vissa måste föda kejsarsnitt. Hur går man tillväga om man vill ha "frivillig" kejsarsnitt, ansöker man om detta via sin fastlege?

Jag hoppas inte folk blir upprörda av mitt inlägg, det var bara lite tankar/ funderingar som jag ville få ut. "Lätta på trycket lite"

Sv: Kejsarsnitt?

Hei du!
    Jeg skjønner veldig godt at du har vegringer mot vaginal fødsel etter det du har opplevd og vil virkelig tro at hvis du tar en prat med fastlegen din der du forklarer dine grunner til å ønske keisersnitt så vil du i alle fall ha en sterk sak (ikke det - det er stor forskjell på leger også, så skal ikke si at du VIL få det for det...).

Likevel så tenker jeg at du kanskje kunne hatt god bruk for samtaler med en dyktig jordmor eller noe om dine tanker rundt vaginal fødsel. Ikke at jeg skal si at vaginal fødsel er rett for deg, det er veldig godt mulig det ikke er, men jeg tror at en god prat med en GOD jordmor kanskje kan få deg til å vegre deg LITT mindre for fødselen uansett og kanskje til å komme litt videre fra det du har opplevd også. Om du uansett ender opp med å ønske deg keisersnitt er jo det HELT greit, og det er ikke poenget heller, men at du kanskje hadde hatt god nytte av en sånn samtale. Ikke for å skremme deg, men det ER jo mulig at du før keisersnitt-datoen plutselig er i fødsel naturlig og da er det ikke alltid de kan vil ta keisersnitt likevel (kommer an på hvor langt du har kommet i fødselen). Har hørt om noen som har fått lovt keisersnitt, men kommet inn på sykehuset før datoen med fødsel godt i gang og blitt sterkt anbefalt å føde vaginalt likevel. HVIS du skulle være en av de (som er lite trolig...) så hadde det jo vært greit å ha vært gjennom noen samtaler med jordmor for å være forberedt på det også!

Uansett - snakk med legen eller jordmora di og se hvor du kommer med en sånn samtale!

Tvi-tvi!
    - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Line-mor tack för dina kloka råd! En vaginal födsel känns det väldigt oaktuellt för min del.
      Kan attest från exempelvis psykolog också vara till hjälp? Någon som har erfarenheter av det?

Comment

Det er nok ikke et enkelt svar på hva som er riktig i hvert enkelt tilfelle.

Et keisersnitt er jo en operasjon og det sier i seg selv at det er ikke bare bare for hverken mor eller barn. Samtidig så redder jo man liv der ikke barnet kan fødes på vanlig måte (her mener jeg av medisinske årsaker).

Når det gjelder angst for å føde så ville jeg rådet til å ha en skikkelig samtale med jordmor og/eller en fødselslege (helst en som er aktiv på fødeavdelingen). Det finnes også en spesiell team for kvinner med angst for å føde på en rekke sykehus. Man må bare finne ut av hva av tilbud finnes på det sykehuset der man skal føde. Det er ikke enkelt å vurdere hvor stor reddsel for fødselen er, og om det er virkelig angst eller en mindre reddsel, så det er best at man snakker med en erfaren fødselslege som kan avgjøre hva er best for akkurat deg.

Jeg syns det blir helt feil å si at man er ikke bra nok om barnet kommer via keisersnitt. Jeg har aldri hørt noen si det som har selv født vaginalt, men tror heller at mange som har født med keisersnitt stilte seg det spørsmålet, det er nok en prosess man må gjennom. Det har selvfølgelig ikke noe å si på hvor bra mor man er etter hvordan barnet ble født.

En annen ting at klart det er allers best at barnet kommer på en vanlig måte, så sant det er forsvarlig, så her må risiko vurderes nøye. Vanskelig å begynne å sette diagnoser på hvem som kan føde vaginalt og hvem ikke, det er jo veldig individuelt, så det tror jeg må vurderes av legepersonalet.

Håper du får alt hjelp du kan få, det er tøft å være engstelig eller føle seg utilstrekkelig og dette må tas på alvor.

sept'05
        juli'07

Comment

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
          Hei du!
          Jeg skjønner veldig godt at du har vegringer mot vaginal fødsel etter det du har opplevd og vil virkelig tro at hvis du tar en prat med fastlegen din der du forklarer dine grunner til å ønske keisersnitt så vil du i alle fall ha en sterk sak (ikke det - det er stor forskjell på leger også, så skal ikke si at du VIL få det for det...).

Likevel så tenker jeg at du kanskje kunne hatt god bruk for samtaler med en dyktig jordmor eller noe om dine tanker rundt vaginal fødsel. Ikke at jeg skal si at vaginal fødsel er rett for deg, det er veldig godt mulig det ikke er, men jeg tror at en god prat med en GOD jordmor kanskje kan få deg til å vegre deg LITT mindre for fødselen uansett og kanskje til å komme litt videre fra det du har opplevd også. Om du uansett ender opp med å ønske deg keisersnitt er jo det HELT greit, og det er ikke poenget heller, men at du kanskje hadde hatt god nytte av en sånn samtale. Ikke for å skremme deg, men det ER jo mulig at du før keisersnitt-datoen plutselig er i fødsel naturlig og da er det ikke alltid de kan vil ta keisersnitt likevel (kommer an på hvor langt du har kommet i fødselen). Har hørt om noen som har fått lovt keisersnitt, men kommet inn på sykehuset før datoen med fødsel godt i gang og blitt sterkt anbefalt å føde vaginalt likevel. HVIS du skulle være en av de (som er lite trolig...) så hadde det jo vært greit å ha vært gjennom noen samtaler med jordmor for å være forberedt på det også!

Uansett - snakk med legen eller jordmora di og se hvor du kommer med en sånn samtale!

Tvi-tvi!
          Helt enig med deg, bare ville tilføye som en person med angst (en annen type med allikavel), så har jeg erfart maaaange ganger at fastleger har ikke mye greier på dette der og har heller evne til å avfeie ting. Det man skal heller gjøre er å få fastlegen til å henvise til samtale med en fødselslege/aktiv JM på sykehuset der man skal føde, de har MYE mer erfaring med slike ting

sept'05
          juli'07

Comment

Opprinnelig lagt inn av ENA Se innlegg
            Line-mor tack för dina kloka råd! En vaginal födsel känns det väldigt oaktuellt för min del.
            Kan attest från exempelvis psykolog också vara till hjälp? Någon som har erfarenheter av det?
            Vet det finnes grupper på Bup for gravide med angst der de tar alle forskjellige tilfeller, enkelte sykehus har et spesiell tilbud for gravide med angst for fødsel (en slags therapi, psykolog), tror nesten man skulle heller dit enn en vanlig psykolog, de har MYE mer erfaring med akkurat gravide

sept'05
            juli'07

Comment

Tack för alla kloka tips/råd.

Comment

Saken är den att min psykolog menar på att på grund av det jag har varit med om att en vaginal födsel skulle vara alltför traumatiserande för mig och det finns stor risk att jag hamnar i en s k förlossningsdepression.

Comment

Hvis det blir forklart på sykehuset du skal føde om din situasjon, så kan jeg aldri tro at de kan nekte deg et keisersnitt! Ha papirene dine med deg når du skal til jordmor for kontroll, så ordner det seg sikkert.

Mange ganger er ks den beste løsningen! Lykke til
                  Veldig stolt mamma til en gullgutt, ei prinsesse og lille gull

Syr klær på bestilling 3 hjerter

Comment

Jeannette09

Tack för svar! Så det är via jordmor som man går för att få snitt beviljat? Vet du eller någon annan exakt hur det går till? Alltså hela processen?

Comment

Jeg vet ikke hvem som bevilger. Tror nok legen din eller jordmor sender deg til kontroll på sykehuset, hvor du får snakke med ev. jordmor på sykehuset eller en lege. Jeg har to ks bak meg. Av helt andre grunner enn deg, så jeg vet dessverre ikke hvordan prosessen er. Men jeg får i allefall velge ks eller vanlig fødsel nå, så jeg kan ikke skjønne at det skal være et problem for deg. Du har jo virkelig en god grunn.

Jeg vet ikke om det hjalp deg noe, men det var mine tanker om det. Har du sp.mål ang ks, så kan jeg hjelpe.

Comment

Tack så hemskt mycket för svar. Jag har säker massa frågor om kejsarsnitt och återkommer till dig när det dyker upp! ;O)
                        Det jag är rädd över är väl att "övertalas" till ngt jag inte vill. Har läst många skräckexempel. Så fort man nämner kejsarsnitt så kommer det en massa kommentarer att föda barn vaginalt är helt fantastiskt med mera...

Ha en bra dag!

Comment

ja b la att man inte är tillräcklig kvinna om man inte föder barn vaginalt, att man inte förtjänar att bli mamma med mera...

Comment

De som sier det burde virkelig få seg en kilevink! Sånne uttalelser gjør meg så sint! Jeg vet i allefall at JEG gikk gjennom en lengre tid med smerter enn de fleste vaginalt fødende. Det er ingen lettvint løsning å ta keisersnitt. Noen ganger er det nødvendig, og jeg gjør det glatt igjen om det er medisinske eller psykiske ting som gjør det. Jeg skal ha det best mulig etterpå, babyen skal ha det best mulig. Og babyen får det ikke bra om mamma´n ikke har det bra. Om du velger ks, så støtter jeg deg 100 %!

Send meg gjerne pm om du vil.

Comment

Opprinnelig lagt inn av ENA Se innlegg
                              Saken är den att min psykolog menar på att på grund av det jag har varit med om att en vaginal födsel skulle vara alltför traumatiserande för mig och det finns stor risk att jag hamnar i en s k förlossningsdepression.
                              da mener jeg også at det burde komme fram på kontroll på sykehuset, vil også¨tro det skulle være en bra grunn til å få en KS, uten at jeg kan "diagnosere" her så klart.

Hadde fødselsdepresjon etter 1 mann og fikk alt tilrettelagt til neste fødsel så det ikke skulle skje igjen. Dette er tøft og de tar slikt som regel alvorlig på fødeavdelinger/svangerskapspoliklinikker

sept'05
                              juli'07

Comment

Working...
                              X